Підвищення тарифів на комунальні послуги та виклики, що постають перед системою соціального захисту споживачів в Україні Антон Левицький



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


Підвищення тарифів на комунальні послуги та виклики, що постають перед системою соціального захисту споживачів в Україні Антон Левицький


Підвищення тарифів на енергоносії вимагає налагодження надійної системи захисту соціально вразливих категорій споживачів:

  • Виклики, що постають перед системою соціального захисту споживачів в Україні:

  • Частина бідних домогосподарств не отримують допомоги через чинну систему соціального захисту споживачів і тому залишаються незахищеними перед ростом вартості послуг.

  • Ріст тарифів призведе до значного зростання кількості звернень за субсидіями.

  • Ріст тарифів призведе до суттєвого зростання навантаження на соціальний бюджет.



Чинна система підтримки споживачів при зростанні вартості енергоносіїв не спроможна забезпечити надійний соціальний захист вразливих верств населення

  • Можливі шляхи запровадження надійної системи захисту соціально вразливих категорій споживачів

  • створення нової форми соціальної підтримки споживачів, спроможної забезпечити компенсацію зростання вартості послуг для соціально незахищених верств населення;

  • вдосконалення та реформування чинної системи соціальної підтримки споживачів.



Програма економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава»



Вдосконалення системи соціального захисту споживачів. Реформування пільг.

  • Пільгами з оплати житлово-комунальних послуг охоплено понад 22% населення (діти війни – понад 5,2 млн. осіб, ветерани війни – близько 2,1 млн. осіб)

  • понад 91% отримувачів складає небідне населення;

  • 20,4% вартості наданих пільг належить до домогосподарств з 1 – 3 децилів і 38,5% вартості наданих пільг отримують домогосподарства з 8 – 10 децилів (дані ОУЖД-2011)

  • від 46% до 54% домогосподарств - отримувачів субсидій користуються пільгами на оплату житлово-комунальних послуг



Кроки по реформуванню системи пільг. Пільги з оплати житлово-комунальних послуг, пільгове придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу



Варіанти запровадження нових умов надання пільг. Нормування пільг



Варіанти впровадження надання пільг з урахуванням доходів і ступеню нужденності громадян:



Кроки по реформуванню системи пільг.



Програма житлових субсидій. Проблеми:

  • недостатній рівень адресності надання житлових субсидій;

  • складність адміністрування системи житлових субсидій;

  • фактичне надання переваг в отриманні субсидії одноосібним домогосподарствам;

  • низьке охоплення субсидією домогосподарств за відсутності доступу до послуг.



Стан надання житлових субсидій:

  • 1327 206 домогосподарств отримували субсидії на оплату ЖКП у грудні 2011р. (7,8% всіх сімей в Україні)

  • 296 008 домогосподарствам у 2011 р. призначено субсидії для відшкодування витрат на оплату скрапленого газу та твердого палива

  • У 2011 році надано субсидій на ЖКП на суму 1807,7 млн.грн. та субсидій на СГТП на суму 163,5 млн.грн.

  • 79,19% від загальної кількості домогосподарств - отримувачів субсидій складаються лише з пенсіонерів та непрацездатних громадян

  • частка сімей з дітьми становить 11,58% (багатодітні сім’ї - 0,21%) від загальної кількості отримувачів субсидій



Доходи окремих категорій одержувачів субсидій:



Призначення субсидій, як виняток за рішенням місцевих органів виконавчої влади (комісій) (2011р.):



Охоплення малозабезпечених домогосподарств субсидіями



Обсяги споживання природного газу на опалення протягом опалювального періоду (призначено та перераховано):



Відмова від перерахунків субсидій відповідно до фактично спожитих обсягів послуг дозволить:

  • Суттєво зменшити обсяги роботи УПСЗН протягом періоду дії субсидії (зараз виконується до 23 і більше перерахунків за кожною справою);

  • Спростити механізм надання субсидій. Домогосподарство отримує фіксовану суму субсидії, яка не змінюється протягом періоду призначення (за винятком перерахунків при зміні тарифів чи доходів);

  • Зняти напругу від непорозумінь, пов’язаних із розрахунком фактичного платежу домогосподарства, скоротити кількість скарг;

  • Створити стимули до економного споживання послуг, оскільки в разі зменшення споживання перераховані кошти залишатимуться на рахунку споживача.



Етап 1. Вдосконалення чинних механізмів надання субсидій, спрощення процедур призначення субсидій, підвищення адресності.

  • Встановлення верхньої межі доходу, яка дає право на субсидію на рівні двох прожиткових мінімумів на одну особу;

  • Встановлення розміру обов’язкового платежу на рівні 10% сукупного доходу для домогосподарств, сукупний дохід яких не перевищує 1,5 прожиткового мінімуму на одну особу;

  • Для домогосподарств, сукупний дохід яких не перевищує 1,5 прожиткового мінімуму на одну особу субсидія, яку виняток призначається без винесення на розгляд комісії;

  • Якщо субсидія призначається як виняток, то відсоток обов’язкової частки плати встановлюється у розмірі 15% сукупного доходу сім’ї, незалежно від належності до певної категорії;

  • Відмова від перерахунків розмірів житлових субсидій виходячи з фактичного обсягу витрачання води, тепла, газу та електроенергії, встановлення фіксованого розміру субсидій.



Етап 2. Надання житлових субсидій у готівковій формі, виходячи із соціальних нормативів:

  • запровадження соціальних нормативів при визначенні обсягу споживання послуг, на які надаються субсидії;

  • надання субсидій готівкою відповідно до соціальних нормативів;

  • поширення житлових субсидій на послуги з ремонту житлових приміщень та заходи з енергозбереження.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка