Поезія “срібного століття” Символізм



Сторінка1/9
Дата конвертації17.12.2016
Розмір445 b.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9


Поезія “срібного століття”

  • Символізм


Епоха змін



Передвісники

  • Філософія і естетика символізму складалася під впливом різних вчень - від поглядів античного філософа Платона до сучасних символістам філософських систем В. Соловьева , Ф. Ніцше, А. Бергсона.



Передвісники символізму. Володимир Соловйов

  • Володимир Соловйов – видатний російський релігійний філософ, поет, публіцист і критик. Син відомого історика Сергія Михайловича Соловйова. Закінчив історико-філологічний факультет Московського університету і захистив магістерську , а потім і докторську дисертації.

  • В 1881 році, у зв’язку з судом над народовольцями, які вбили царя Олександра ІІ, Соловйов публічно виступив проти смертної кари і вимушений був залишити викладацьку роботу, цілком присвятивши себе науковій і літературній діяльності.       

  • Величезну роль у формуванні Соловйова-філософа зіграло близьке знайомство з Ф.М.Достоєвським, яке відбулося наприкінці 1870-х років. Вони разом їздили в Оптіну пустинь до старця Амвросія.

  • Соловйов став прототипом Альоші та Івана при написанні «Братів Карамазових.



Передвісники символізму. Володимир Соловйов

  • В. Соловйов стояв біля витоків російського «релігійного відродження» в колах творчої інтелегенції початку ХІХ ст. Мав вплив на релігійну філософію М.  Бердяєва, С.Булгакова, П. Флоренського, а також на творчість поетів-символістів — А. Білого, О. Блока

  • У суспільно-філософському і літературному житті Росії кінця XIX ст. велику роль відіграла розроблена В. Соловйовим доктрина релігійного перетворення дійсності.

  • В основі її лежить вчення, що бере початок в «Євангелії», про кризу життя і апокаліптичний кінець світу. Не приймаючи крайніх жорстокостей самодержавства, філософ разом з тим відкидає і революційний шлях зміни існуючого правопорядку.

  • Надії на можливе перетворення світу він пов'язує з духовним його оновленням (революція духу), з Новим Пришестям. Головне місце в його вченні займає образ Дружини, Одягнутої в Сонце, Софії – Душі Світу, втілення краси, добра і справедливості, що дарує миру нового Бога.



Передвісники символізму. Володимир Соловйов

  • В поезії ім'я Владимира Соловйова пов'язують зі школою російського символізму. Хоча сам Володимир Соловйов символістом не був і багато в чому не приймав естетики символістів, його ідеалістична доктрина була популярна у «молодших» символістів - О.Блока, А. Білого, С.Соловйова, які вважали його своїм «духовним батьком».

  • Власна поетична творчість Володимира Соловйова невелика за обсягом і цікава головним чином як художня ілюстрація його містичних шукань. Як поет він був прихильником «чистого мистецтва», великий вплив мав на нього А. А. Фет.

  • Крім цього, В.Соловйов був редактором відділу філософії при створенні енциклопедії Брокгауза і Ефрона



Передвісники символізму. Володимир Соловйов

  • ***

  • Милый друг, иль ты не видишь, Что всё видимое нами – Только отблеск, только тени От незримого очами? Милый друг, иль ты не слышишь, Что житейский шум трескучий – Только отклик искаженный Торжествующих созвучий? Милый друг, иль ты не чуешь, Что одно на целом свете – Только то, что сердце к сердцу Говорит в немом привете?

  • Вірш Володимира Соловйова “Милий друг”

  • сприймався як девіз “молодших символістів”



Передвісники символізму. Володимир Соловйов

  • ***

  • Милый друг, не верю я нисколько

  • Ни словам твоим, ни чувствам, ни глазам,

  • И себе не верю, верю только В высоте сияющим звездам Эти звезды мне стезею млечной Насылают вечные мечты И растят в пустыне бесконечной Для меня нездешние цветы. И меж тех цветов, в том вечном лете, Серебром лазурным облита, Как прекрасна ты, и в звездном свете Как любовь свободна и чиста!

  • Вірш Володимира Соловйова “Милий друг”

  • сприймався як девіз “молодших символістів”



Символізм

  • Традиційній ідеї пізнання світу в мистецтві символісти протиставили ідею конструювання миру в процесі творчості. Творчість в розумінні символістів - підсвідомо-інтуїтивне споглядання таємних сенсів, доступне лише художникові-творцеві. Більш того, раціонально передати «таємниці», які споглядаєш, неможливо. За словами найбільшого серед символістів теоретика Вячеслава Іванова, поезія є «тайнопис несказаного». Від художника потрібна не тільки надраціональна чуттєвість, але й якнайтонше володіння мистецтвом натяку: цінність віршованої мови - в «недомовленості», «утаємниченості смислу». Головним засобом передачі прихованого смислу став символ.

  • Категорія музики - друга по значущості (після символу) в естетиці і поетичній практиці нової течії. Це поняття використовувалося символістами в двох різних аспектах - загальносвітоглядному і технічному. У першому, загальнофілософському значенні, музика для них - не звукова ритмічно організована послідовність, а універсальна метафізична енергія, першооснова всякої творчості. У другому, технічному значенні, музика значуща для символістів як пронизана звуковими і ритмічними поєднаннями словесна фактура вірша. Вірші символістів деколи будуються як потік словесно-музичних чарівних співзвучь і перекличок.



  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка