Поняття та принципи конституційного судочинства Сторони та учасники конституційного судочинства



Дата конвертації09.06.2016
Розмір445 b.



  • Поняття та принципи конституційного судочинства

  • Сторони та учасники конституційного судочинства

  • Основні стадії конституційного судочинства

  • Внесення конституційних подань і конституційних звернень

  • Попередня перевірка матеріалів та відкриття конституційного провадження

  • Підготовка справи до судового розгляду

  • Розгляд справи на пленарних засіданнях

  • Прийняття рішень і висновків Конституційним Судом та порядок їх офіційного оприлюднення

  • Провадження за “нововиявленими” обставинами.



Конституційне судочинство – порядок розгляду конституційних спорів на демократичних засадах і у встановленими процесуальними нормами:

  • Конституційне судочинство – порядок розгляду конституційних спорів на демократичних засадах і у встановленими процесуальними нормами:

    • Процесуальна форма;
    • Вирішення конституційних спорів;
    • Результат – забезпечення загального інтересу (верховенства Конституції);
    • Здійснення у формі конституційного провадження;
    • Здійснення через послідовність процесуальних стадій


1. Принципи, закріплені в Законі (стаття 4):

  • 1. Принципи, закріплені в Законі (стаття 4):

    • верховенства права,
    • незалежності,
    • колегіальності,
    • рівноправності суддів,
    • гласності,
    • повного і всебічного розгляду справ та
    • обґрунтованості прийнятих ним рішень


2. Принципи, що випливають із смислу Конституції і Закону:

  • 2. Принципи, що випливають із смислу Конституції і Закону:

    • незалежність і безсторонність,
    • публічність,
    • змагальність,
    • диспозитивність,
    • загальнообов’язковість рішень і висновків (стаття 69 Закону).


Учасники конституційного судочинства:

  • Учасники конституційного судочинства:

    • Конституційний Суд
    • Сторони;
    • Представники сторін;
    • Свідки;
    • Експерти;
    • Спеціалісти
    • Перекладачі;
    • Інші особи, що сприяють здійсненню конституційного судочинства.


суб'єкти права на конституційне подання і конституційне звернення, їхні представники,

  • суб'єкти права на конституційне подання і конституційне звернення, їхні представники,

  • органи влади, конституційність правових актів яких оспорюється, їх представники

  • окремі винятки (справи щодо офіційного тлумачення, вирішення питань щодо конституційної відповідальності)



знайомитися з матеріалами справи,

    • знайомитися з матеріалами справи,
    • давати усні та письмові пояснення,
    • викладати свою думку з питань, що розглядаються;
    • ставити з дозволу головуючого запитання іншим учасникам конституційного провадження,
    • заявляти клопотання, а також
    • користуватися іншими правами, передбаченими у Законі та Регламенті


Права:

  • Права:

    • подавати письмові пояснення, які додаються до матеріалів справи,
    • знайомитися з поясненнями інших учасників провадження
  • Обов'язки:

    • з’являтися на пленарні засідання Конституційного Суду України,
    • давати правдиві пояснення,
    • надавати документи, матеріали та інші відомості, необхідні для всебічного розгляду справи


Форми звернення до Конституційного Суду:

  • Форми звернення до Конституційного Суду:

  • конституційне подання;

  • конституційне звернення.



Суб'єкти конституційного подання (стаття 40 Закону):

  • Суб'єкти конституційного подання (стаття 40 Закону):

  • Президент України,

  • не менш як сорок п'ять народних депутатів України,

  • Верховний Суд України,

  • Уповноважений Верховної Ради України з прав людини,

  • Верховна Рада Автономної Республіки Крим

  • окремі застереження щодо суб'єктного складу (стаття 41 Закону)

  • Суб'єкти конституційного звернення:

  • фізичні і юридичні особи, в т.ч. і суб'єкти владних повноважень



1) повне найменування органу, посадової особи, які направляють конституційне подання згідно з правом, наданим Конституцією України та цим Законом / прізвище, ім'я, по батькові громадянина України, іноземця чи особи без громадянства, адреса, за якою особа проживає, або повна назва та місцезнаходження юридичної особи;

  • 1) повне найменування органу, посадової особи, які направляють конституційне подання згідно з правом, наданим Конституцією України та цим Законом / прізвище, ім'я, по батькові громадянина України, іноземця чи особи без громадянства, адреса, за якою особа проживає, або повна назва та місцезнаходження юридичної особи;

  • 2) відомості про представника за законом або уповноваженого за дорученням;

  • 3) повне найменування, номер, дата прийняття, джерело опублікування (у разі публікації) правового акта, конституційність якого (окремих його положень) оспорюється чи який потребує офіційного тлумачення / статті (окремі положення) Конституції України або Закону України, тлумачення яких має бути дано Конституційним Судом України;



4) правове обґрунтування тверджень щодо неконституційності правового акта (його окремих положень) або необхідності в офіційному тлумаченні / обґрунтування необхідності в офіційному тлумаченні положень Конституції України або законів України;

  • 4) правове обґрунтування тверджень щодо неконституційності правового акта (його окремих положень) або необхідності в офіційному тлумаченні / обґрунтування необхідності в офіційному тлумаченні положень Конституції України або законів України;

  • 5) дані щодо інших документів і матеріалів, на які посилаються суб'єкти конституційного подання (копії цих документів і матеріалів додаються);

  • 6) перелік матеріалів та документів, що додаються.



Стадія конституційного судочинства:

  • Стадія конституційного судочинства:

  • складова частина конституційного провадження, яка включає певне коло процедур для досягнення певної процесуальної мети



внесення конституційних подань (звернень) до Конституційного Суду

  • внесення конституційних подань (звернень) до Конституційного Суду

  • попередній розгляд конституційних подань (звернень) у Конституційному Суді

  • вирішення питання про відкриття конституційного провадження, призначення і підготовка справи до слухання на пленарному засіданні Конституційного Суду

  • розгляд справи на пленарному засіданні Конституційного Суду

  • прийняття остаточного рішення, висновку Конституційним Судом

  • виконання рішення, висновку Конституційного Суду

  • провадження за нововиявленими обставинами



  • Дотримання встановлених законом критеріїв допустимості конституційних подань (звернень)

  • Відкликання конституційних подань (звернень)

  • Підстави для відмови у відкритті конституційного провадження



Стаття 45 Закону:

  • Стаття 45 Закону:

  • 1) відсутність встановленого Конституцією України, цим Законом права на конституційне подання, конституційне звернення;

  • 2) невідповідність конституційного подання, конституційного звернення вимогам, передбаченим Конституцією України, цим Законом;

  • 3) непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні, конституційному зверненні.



  • відсутність посилання на конкретні положення Конституції, яким не відповідають норми правового акту, конституційність якого оспорюється або які саме положення Конституції чи Законів України підлягають офіційному тлумаченню;

  • не наведення фактів, які б свідчили про неправомірне застосування правового акту органами державної влади;

  • недопустимість власної інтерпретації змісту правового акту або припущень щодо можливих наслідків його застосування суб’єктом права на конституційне подання (конституційного звернення) у якості правового обґрунтування своєї правової позиції;



  • поєднання одному клопотанні питань, які повинні порушуватися у різній процесуальній формі звернень (статті 39, 42 Закону );

  • відсутність аргументів правового характеру, які б свідчили про порушення конституційних прав людини й основоположних свобод;

  • недопустимість порушення питання щодо перевірки конституційності та офіційного тлумачення положень правових актів, які втратили чинність ;



  • недопустимість порушення питання щодо усунення суперечностей та колізій між законами та іншими нормативно-правовими актами, прогалин у законодавстві, у тому числі тих, що виникли в результаті прийняття Конституційним Судом України конституційними правових актів (окремих їх положень);

  • недопустимість порушення питання щодо надання консультації та роз’яснень з питань застосування норм законодавства при вирішенні спорів;

  • недопустимість порушення питання щодо вирішення питань, які вже були предметом розгляду Конституційного Суду або були вже вирішені у законодавчому порядку.



  • Дослідження підрозділом Секретаріату матеріалів щодо відповідності конституційного подання (звернення) формальним вимогам Закону та надання попереднього висновку (15 днів);

  • Вирішення Головою Конституційного Суду питання про передачу матеріалів на вивчення колегії суддів (два тижні);

  • Прийняття рішення колегією суддів про призначення судді-доповідача;

  • Вивчення матеріалів суддею-доповідачем (два місяці).



Суддя-доповідач:

  • Суддя-доповідач:

  • вирішує питання про витребування від суб’єктів права на конституційне подання, конституційне звернення, відповідних органів, посадових осіб, громадян, зазначених у статті 19 Закону, необхідних документів, матеріалів, інших відомостей, що стосуються справи;

  • дає доручення керівникам відповідних структурних підрозділів Секретаріату Конституційного Суду України та встановлює строки їх виконання;

  • направляє конституційні подання, конституційні звернення Управлінню правової експертизи Секретаріату для підготовки науково-експертного висновку у визначений строк; за необхідності може продовжити цей строк;

  • залучає відповідних спеціалістів для консультацій, проведення перевірок, дослідження документів;

  • вносить на засідання колегії суддів пропозиції щодо призначення експертизи у справі чи залучення до участі в конституційному провадженні експертів, виклику посадових осіб, експертів, свідків, представників за законом або уповноважених за дорученням, громадян, участь яких повинна забезпечити об'єктивний і повний розгляд справи.



  • Внесення секретарем колегії суддів матеріалів на розгляд колегії суддів за пропозицією судді-доповідача;

  • Відкриття конституційного провадження або відмова у відкритті конституційного провадження (матеріали справи передаються для вивчення на засідання Конституційного Суду);

  • Вирішення на засіданні Конституційного Суду питання про форму слухання справи та можливості її розгляду як невідкладної (остаточне вирішення питання щодо відкриття конституційного провадження).



  • Дослідження матеріалів справи суддею-відповідачем;

  • Підготовка переліку питань, що підлягають розгляду на пленарному засідання для повного і об'єктивного розгляду справи;

  • Залучення до слухання справи учасників конституційного провадження для повного і об'єктивного розгляду справи;

  • Вивчення матеріалів справи (висновків експертів, науково-експертних висновків та порівняльно-правових висновків підрозділів Секретаріату);

  • Доручення суддею-доповідачем науковому консультанту та помічнику щодо підготовки проекту судового рішення або процесуальної ухвали





  • відкриття головуючим пленарного засідання Конституційного Суду;

  • роз’яснення головуючим учасникам конституційного провадження їхніх прав та обов’язків;

  • доповідь судді-доповідача про підстави для прийняття справи до розгляду і коротко викладає зміст матеріалів справи;

  • заслуховування Конституційним Судом пояснень учасників конституційного провадження;

  • заслуховування Конституційним Судом показань свідків;



  • заслуховування висновку/висновків експерта;

  • оголошення з ініціативи суддів або за клопотанням учасників конституційного провадження представлених ними документів;

  • заключні виступи сторін;

  • вирішення питання про можливість поновлення розгляду справи для вивчення додаткових обставин, які мають істотне значення для вирішення справи, або дослідження нових доказів.



  • прийняття остаточного рішення, висновку Конституційним Судом (не менше десяти суддів);

  • окрема думка судді;

  • офіційне оприлюднення рішень і висновків Конституційного Суду;

  • роз'яснення або/та виправлення помилок у рішеннях і висновках Конституційного Суду;

  • моніторинг стану виконання рішень і висновків Конституційного Суду



  • Сумнівність тези про наявність “нововиявлених обставин” у конституційному судочинстві в силу неможливості своєрідного стану “напіввагіності” – положення правового акту або є конституційним, або неконституційним

  • Підстави:

  • Внесення змін до Конституції;

  • Прийняття рішення міжнародним судом та конституційно-конформне тлумачення міжнародних договорів;

  • Зміна соціальної обстановки, доктрини та динамічне тлумачення Конституції



  • Правило overruling, перегляд юриспруденції з міркувань практичної корисності – неправомірності прогалин чи колізій у законодавстві, підвищення якості захисту прав людини;

  • Перегляд судової помилки, тобто усунення рішення, яке наносить шкоду розвитку правової системі;

  • Формулювання нового правоположення на основі раніше сформульованих доктрин КСУ чи положень наукової доктрини.



САВЧИН Михайло Васильович,

  • САВЧИН Михайло Васильович,

  • msavchyn@bigmir.net

  • доктор юридичних наук, професор УжНУ

  • екс-радник Голови

  • Конституційного Суду України (2008 – 2010)




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка