Поява нових інформаційно-комунікаційних технологій; поява нових інформаційно-комунікаційних технологій



Дата конвертації26.12.2016
Розмір445 b.



поява нових інформаційно-комунікаційних технологій;

  • поява нових інформаційно-комунікаційних технологій;

  • істотна трансформація усталених соціальних практик, породження нових форм соціальних інтеракцій;

  • перенесення значної частини соціальних інтеракцій з реального до Інтернет - простору;

  • стрімке зростання кількості користувачів віртуальних соціальних мереж



Активне впровадження дистанційного навчання у процес підвищення кваліфікації в умовах післядипломної педагогічної освіти зумовлює необхідність організації ефективної взаємодії слухачів у віртуальному освітньому просторі як систематичної та ефективної спільної діяльності на основі інформаційно-комп’ютерних технологій.

  • Активне впровадження дистанційного навчання у процес підвищення кваліфікації в умовах післядипломної педагогічної освіти зумовлює необхідність організації ефективної взаємодії слухачів у віртуальному освітньому просторі як систематичної та ефективної спільної діяльності на основі інформаційно-комп’ютерних технологій.



концептуальні положення мережевого підходу до аналізу особливостей функціонування віртуального простору (Р. Берт, М. Грановеттер та ін.), у тому числі, мережеві аспекти соціальної взаємодії та Інтернет-соціалізації (С. Бондаренко, А. Войскунський, А. Жичкіна, А. Лучинкіна, Д. Пріс, Дж. Сулер та ін.);

  • концептуальні положення мережевого підходу до аналізу особливостей функціонування віртуального простору (Р. Берт, М. Грановеттер та ін.), у тому числі, мережеві аспекти соціальної взаємодії та Інтернет-соціалізації (С. Бондаренко, А. Войскунський, А. Жичкіна, А. Лучинкіна, Д. Пріс, Дж. Сулер та ін.);

  • психолого-педагогічні засади проектування нових інформаційних технологій та віртуального освітнього простору (Ю. І. Машбиць, М. Л. Смульсон та ін.) ;

  • психологічні засади розвитку готовності менеджерів освіти до здійснення управлінської діяльності, у тому числі, в умовах післядипломної педагогічної освіти (О. Бондарчук, Н. Коломінський, Л. Карамушка та ін.);

  • компетентнісний підхід до управління безперервною освітою керівників освітніх організацій на основі (В. Маслов, В. Олійник та ін.).



Мета лекціївизначити психологічні особливості взаємодії у віртуальному освітньому просторі, переваги та проблеми такої взаємодії

  • Мета лекціївизначити психологічні особливості взаємодії у віртуальному освітньому просторі, переваги та проблеми такої взаємодії



Основні питання

  • Сутність взаємодії у віртуальному освітньому просторі.

  • Переваги взаємодії у віртуальному освітньому просторі.

  • Проблеми взаємодії у віртуальному освітньому просторі та умови їх розв'язання



Література

  • Барлоу Дж. П. Декларация независимости Киберпространства / Дж. П. Барлоу // Компьютерра. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.computerra.ru/offline/1997/206/678/

  • Гуманитарные исследования в Интернете; под ред А. Е. Войскунского. – М.  : Можайск-Терра, 2000. –  432 с.

  • Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / [М.Л. Смульсон, Ю.І. Машбиць, М.І. Жалдак та ін.] ; за ред. М.Л. Смульсон. — Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. — 240 с

  • Лучинкина А. И.  Психология человека в Интернете : монография / А. И. Лучинкина. – К.  : Информационные системы, 2012. – 200 с.

  • Communities in cyberspace ; ed. M. A. Smith and P. Kollock. – London; New York : Rutledge, 1999 / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://books.google.com.ua/books?id=FrxgfAca7jUC&pg=PA126&lpg=PA126&dq=Communities+in+cyberspace ;+ed.+M. A. Smith+and+P. Kollock.

  • Preece J. Online Communities: Designing Usability, Supporting Sociability / Jennifer J. Preece. – N.Y. : John Wiley Sons, 2000. – 468 р



віртуальний: «virtualis» (лат.) – «можливий, такий, що може або мусить з’явитися за певних умов».

  • віртуальний: «virtualis» (лат.) – «можливий, такий, що може або мусить з’явитися за певних умов».

  • Поняття «віртуальний» відносять до образів, моделей чи артефактів, які уявляються користувачу реальними, але фактично не існують, будучи створеними відповідними програмними засобами.

  • Отже, віртуальним називають об’єкт, який повністю виконує свої функції, але не має фізичного втілення.



  • віртуальність,

  • виникнення нових, віртуальних продуктів, що можуть існувати самостійно;

  • нелінійний засіб організацій, коли існує один вхід і безліч виходів;

  • гіпертекстова організація, можливість різноманітних зв’язків,

  • непрограмованість, альтернативність



1) людей (користувачів ресурсів), які взаємодіють в них з метою задоволення певних потреб чи виконання певних соціальних ролей, у тому числі: щодо: а) обміну інформацією; б) пошуку та підтримання контактів відповідно до інтересів у діловій сфері, потреб професійного самовдосконалення та особистісного зростання; в) самоствердження та самореалізації через презентацію себе, своїх поглядів, думок, переконань референтній спільноті;

  • 1) людей (користувачів ресурсів), які взаємодіють в них з метою задоволення певних потреб чи виконання певних соціальних ролей, у тому числі: щодо: а) обміну інформацією; б) пошуку та підтримання контактів відповідно до інтересів у діловій сфері, потреб професійного самовдосконалення та особистісного зростання; в) самоствердження та самореалізації через презентацію себе, своїх поглядів, думок, переконань референтній спільноті;

  • 2) норми (ритуали, принципи та правила взаємодії, забезпечення безпеки особистості в процесі взаємодії тощо), які забезпечують певні зв’язки між учасниками;

  • 3) комп’ютерні системи, які забезпечують підтримку соціальної взаємодії на основі критеріїв участі (доступу в мережу) та є такими, що створюють відчуття близькості



  • А. Л. Журавльов :

  • Багатоканальність і децентралізованість, властива компютерним мережам, дозволяє поєднати на перший погляд несумісне – з одного боку, зростаючу автономію індивідів, а з іншого – зростаючу залежність від суспільної солідарності та підтримки



Взаємодія у віртуальному освітньому просторі:

  • організація спільної діяльності людей, що має на меті акумулювання інформації, її упорядкування, колективний доступ, обмін інформацією та її обговорення на основі соціального сприйняття, взаєморозуміння, емоційного ставлення та підтримки між користувачами.;

  • результатом спільної діяльності є перетворення певних об’єктів, що мають для користувачів предметно-практичну, пізнавальну та іншу цінність, створення нових віртуальних об’єктів; нових міжособистісних зв'язків тощо.



мають ґрунтовні професійні знання, що більш-менш упорядковані на етапі попереднього навчання;

  • мають ґрунтовні професійні знання, що більш-менш упорядковані на етапі попереднього навчання;

  • спираються на власний професійний досвід, що може не збігається з пропонованими знаннями;

  • часто мають високий рівень тривожності, комплекс «загрози авторитету», ознаки «емоційного вигорання» тощо;

  • мають систему психологічних захистів, що спрямована на збереження сталості внутрішнього світу шляхом деструктурування світу зовнішнього;

  • мають систему смислів, цінностей, оцінних критеріїв, яка часто відрізняється певною інерційністю, обмеженою здатністю до змін тощо.



Загальні:

  • Загальні:

  • доступність, трансцендентність, розширення можливостей людини у спілкуванні та інтеракції;

  • гнучкість, необмеженість у часі, можливість здійснення власної навігації як передумови прояви суб'єктної активності особистості;

  • полілогічність можливість не лише міжособистісної, а й внутрішньогрупової та міжгрупової взаємодії;

  • об'єднання учасників взаємодії у спільній діяльності з перетворення певних об'єктів, що мають для них предметно-практичну, пізнавальну цінність.

  • Специфічні для підвищення кваліфікації слухачів:

  • поява нових мотивуючих факторів підвищення кваліфікації: 1) новизна пропонованих форм роботи, що формує почуття причетності до сучасних технологій; 2) розширення можливості самостійних дій з опорою на власний досвід управлінської діяльності



Загальні:

  • Загальні:

  • обмеження сенсорного досвіду, неможливість забезпечити повною мірою «ефект присутності»;

  • перенавантаження одних джерел оцінки індивідуально-психологічних якостей партнера по взаємодії і «незадіяння» інших (наприклад, надлишок візуальних образів і відсутність невербальних ознак у повному обсязі);

  • складнощіі у здійсненні невербальної комунікації;

  • формальне ставлення до навчання, загроза втрати особистісного сенсу, відчуження та ін.

  • Специфічні для підвищення кваліфікації слухачів:

  • недостатній рівень ІКТ-компетентності значної частини викладачів та слухачів курсів підвищення кваліфікації

  • наявність психологічних бар'єрів у частини слухачів при роботі з комп'ютером;

  • недостатній рівень психологічної викладачів системи ПО з організації дистанційного навчання загалом і взаємодії у віртуальному освітньому просторі зокрема.



організація процесу взаємодії на засадах партнерства, спільної діяльності всіх суб’єктів, розвиток неупередженого ставлення до інших людей та їх дій, ;

  • організація процесу взаємодії на засадах партнерства, спільної діяльності всіх суб’єктів, розвиток неупередженого ставлення до інших людей та їх дій, ;

  • Ю. Кулюткін: «Лише тією мірою, якою доросла людина отримує можливість реалізувати себе в системі соціально-трудових відносин, що визначають її статус, формується її потреба у все більш високих професійних досягненнях і в розвитку здібностей, що зумовлюють успішність діяльності»

  • створення розвивального освітньо-професійного середовища, в якому поступово складаються групові норми й цінності професійного вдосконалення, особистісного розвитку, психологічної культури загалом;

  • усвідомлення та врахування в процесі навчання специфічних особливостей навчання дорослих учнів із спиранням на їхній професійний досвід;

  • забезпечення самоуправління (самопізнання, самоаналіз, саморегуляція, самовдосконалення тощо) професійним розвитком



Психологічна готовність до дистанційного навчання

  • інтегральне особистісне утворення, що містить сукупність мотивів, знань, умінь, особистісних якостей, що забезпечують високу успішність учнів в умовах дистанційного навчання

  • У структурі психологічної готовності, ґрунтуючись на підході Л. Карамушки, можна виділити наступні складові:

  • 1)мотиваційну (сукупність зовнішніх і внутрішніх мотивів, забезпечують розвинену мотивацію дистанційного навчання);

  • 2)когнітивну (сукупність знань про сутність, переваги та проблеми дистанційного навчання, вимоги до його суб'єктам, інформаційно-комунікаційних технологіях тощо);

  • 3)операційну (сукупність умінь і навичок оволодіння спеціально розробленими навчальними матеріалами з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій; партнерської взаємодії у віртуальному освітньому просторі та ін.);

  •  4)особистісну як сукупність особистісних якостей (відповідальність, самоефективність, толерантність до невизначеності, інтернальний локус контролю, гнучкість, високий рівень саморегуляції та самоконтролю та ін.).



  • Контакти:

  • О. І. Бондарчук,

  • м. Київ, вул. Артема, 52-А,

  • ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», корпус 3, к. 3.1, 3.1.1

  • кафедра психології управління

  • Тел. : (044) 481 38 57

  • E-mail: kafedra.psychology@gmail.com




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка