Про результати експертизи стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів зі світової літератури у навчальних закладах Золочівського району



Дата конвертації04.01.2017
Розмір445 b.


Про результати експертизи стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів зі світової літератури у навчальних закладах Золочівського району (Виступ на нараді керівників закладів 29.04.2014)


Суб`єкти експертизи

  • Довжанський навчально-виховний комплекс ( загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)) імені П.Г.Стрижака (9,10 класи)

  • Малорогозянський навчально-виховний комплекс ( загально-освітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)) імені (5,9,10 класи)

  • Сковородинівський навчально-виховний комплекс ( загально-освітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)) імені Г.С.Сковороди (5,9,10 класи)

  • Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (5,9 класи).

  • Одноробівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (5,9 класи).

  • Жовтневий навчально-виховний комплекс ( загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)) імені (5,9 класи)

  • (Наказ відділу освіти Золочівської РДА від 17.04.2014 №159)



Об`єкти перевірки

  • Реалізація нового Державного стандарту освіти, Концепції літературної освіти, виконання навчальних програм;

  • рівень компетентності учнів зі світової літератури,

  • реалізація інструктивно-методичних рекомендацій МОНУ і КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» щодо викладання предмета у 2013 -2014 н.р.;

  • виконання Науково-методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів у 5-11 класах (наказ Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації від 05.10.2011 № 526 );

  • методична робота з учителями-словесниками;

  • здійснення контролю за викладанням предмета



проведено контрольну роботу зі світової літератури у 9 класах,

  • проведено контрольну роботу зі світової літератури у 9 класах,

  • відвідано 8 уроків,

  • перевірено шкільну документацію, проведено співбесіди з учителями та адміністрацією школи,

  • надана методична допомога молодим і малодосвідченим учителям,

  • оцінено роботу закладів відповідно до протоколу експертизи





Нормативні документи

  • Державні стандарти базової і повної середньої освіти /галузь мови і літератури/(2004 і 2013 року)

  • Концепція літературної освіти, затверджена наказом МОНМСУ від 26.01.2011 № 58;

  • Наказ МОНМСУ від 13.04.2011 року №329 «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти».

  • Науково-методичних рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів у 5-11 класах (Наказ ГУОН ХОДА від 05.10.2011 р.№526).

  • лист Міністерства освіти і науки України від 24.05. 2013 №1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі»

  • лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.06.12 №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін у 2012-2013 н.р.»,

  • наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» та інш.



Зауваження

  • Вчителі Хандога Т.Я.(Олександрівська ЗОШ І-ІІІ ступенів) і Сухоставська О.В.(Жовтневий НВК) не мають Концепції літературної освіти і не ознайомлені з її положеннями.



Програмне забезпечення

  • 5 клас - Світова література. 5-9 клас. Програма для учнів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання /кер. О.М.Ніколенко/- 2013 ;

  • 6-9 класи -Зарубіжна література. 5–12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Автори: Ю.І. Ковбасенко, Г.М. Гребницький, Н.О. Півнюк, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська. Керівник авторського колективу Ю.І. Ковбасенко; за загальною редакцією Д.С. Наливайка. – К.: Ірпінь: Перун, 2005;



Програмне забезпечення(10 кл.)

  • У Довжанському НВК (Екологічний профіль)

    • Світова література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний напрями. Рівень стандарту / Укладачі: Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська, І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К.: Грамота, 2011.
  • У Сковородинівському НВК і Олександрівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (універсальний профіль)

    • Світова література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями. Академічний рівень / Укладачі: Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська, І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К.: Грамота, 2011.
  • У Малорогозянському НВК (профіль українська філологія)

    • Світова література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям. Профільний рівень / Укладачі: Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська, І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К.: Грамота, 2011.


Виконання навчальних програм та ведення шкільної документації

  • Навчальні програми виконуються у повному обсязі

  • (зокрема уроки розвитку зв’язного мовлення і позакласного читання).

  • Календарні плани погоджені з адміністраціями шкіл.

  • Класні журнали ведуться відповідно до наказу ГУОН від 05.10.2011№526 “Про затвердження Науково-методичних рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів у 5-11 класах(2011 р)”.

  • В усіх закладах (крім Олександрівської ЗОШ –вчитель Хандога Т.Я.), внесені корективи до планів у зв’язку з перенесенням терміну канікул.



Зауваження

  • В Олександрівській ЗОШ нумерація уроків не співпадає з календарним планом: ІІ семестр починається з уроку №1.



  • Моніторинг рівня навченості учнів



Рівні навчальних досягнень за результатами контрольних робіт у 9 класі



Рівні навчальних досягнень за результатами контрольних робіт у 9 класі





  • Порівняння результатів контрольної роботи з оцінками за І семестр виявило значну розбіжність у Малорогозянському НВК (-57) і в Сковородинівському НВК (+37,5).

  • В обох закладах роботу оцінювали молоді вчителі (стаж - до 2 років). Це свідчить про відсутність досвіду оцінювальної діяльності, недостатнє володіння критеріями оцінювання.



Аналіз результативності роботи з обдарованими учнями

  • За останні 3 роки школярі перевірених закладів двічі брали участь лише в ІІ етапі Всеукраїнських олімпіад ( з російської мови і світової літератури).

  • Призерами цього року стали 2 учениці : Одноробівської ЗОШ І-ІІІ ступенів і Жовтневого НВК



Кадровий склад вчителів

  • Предмет викладають 11 чоловік, з них за фаховою підготовкою:

  • 1 філолог ( іноземна мова і зарубіжна література),

  • 4 вчителі російської мови і літератури,

  • 4 вчителі української мови і літератури,

  • 1 учитель історії,

  • 1 учитель початкових класів.





Недоліки

  • Має місце „розпорошення” викладання предмета (так, 10 годин світової літератури викладає 3 вчителя).

  • Вчителі Хандога Т.Я., Сметана С.А., Бащенко С.В. і Ємельяненко І.А. не пройшли навчання на фаховому спецкурсі



Аналіз навчально-методичного забезпечення вивчення світової літератури

  • Труднощі:

  • Вчителі перевірених закладів не мають рекомендованих МОН України збірок експрес-тестів для 8-11 класів, тому складають тести самостійно, при цьому спостерігається деяка невідповідність рівнів завдань контрольної роботи критеріям оцінювання(Одноробівська ЗОШ, Олександрівська ЗОШ, Жовтневий НВК)



Недоліки матеріальної бази

  • недостатня кількість довідкової література, літературознавчих словників, текстів творів, недавно введених до програми 5 класу;

  • відсутність тематичної картотеки чи інших засобів систематизації



Рівень уроків

  • Відвідано 8 уроків, з них п’ять у 5 класі з метою виявлення проблем у реалізації вимог нового Державного стандарту та навчальних програм, і три у профільних класах 10-их (різні рівні вивчення: універсальний, рівень стандарту, профільний рівень).

  • Більшість відвіданих уроків (75%) було оцінено на достатньому і високому рівнях

  • Екперти відзначили цілеспрямованість, структурну чіткість, компетентнісний підхід, ефективне використання ІКТ та наочності, організацію самостійної пізнавальної роботи учнів та розвиваючий і виховний потенціал уроків Ярослав І.Д., Марченко О.Ю., Коровинської С.А.( у 10 класі), Гули А.В.,Бащенко С.В. і Фесунової В.В.( у 5 класі),

  • Уроки Сухоставської О.В. і Хандоги Т.Я. (в 5 класі) оцінені на середньому рівні.



ЗАГАЛЬНІ ЗАУВАЖЕННЯ ДО УРОКІВ

  • Підміна понять “мета” і “завдання” уроку,

  • неправильна актуалізація знань і суб’єктного досвіду,

  • неефективна організація самостійної роботи учнів,

  • відсутність на уроках комбінованого типу етапів перевірки виконання домашнього завдання та контрольно-оцінювального етапу,

  • оцінювання відповіді без професійних коментарів та підказки, над чим працювати,

  • відсутність зв’язків між темами курсу та міжпредметних зв’язків, компаративного підходу



Індивідуальна корекційна робота

  • Індивідуальна корекційна робота у перевірених школах не ведеться , так як відсутній моніторинг формування предметних компетентностей з літератури, психолого-педагогічний аналіз причин невстигання.



При оцінюванні навчальних досягнень учнів необхідно аналізувати таке:

  • характеристики відповіді учня: елементарна, фрагментарна, неповна, повна, логічна, доказова, обґрунтована, творча;

  • якість знань: правильність, повнота, осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;

  • ступінь сформованості загальнонавчальних та предметних умінь та навичок;

  • рівень оволодіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати, робити висновки;

  • ступінь самостійності учнів в навчальній діяльності;

  • досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези, розв’язувати проблеми);

  • самостійність оцінних суджень.



Методична робота з учителями

  • Наказ про організацію методичної роботи

  • Актуальна тематика педагогічних рад

  • Відвідування відкритих уроків

  • Недоліки:

  • Не практикується навчання вчителів через активні та інтерактивні форми : семінари-практикуми, ділові ігри, тренінги

  • Діагностування утруднень вчителів ведеться лише шляхом співбесіди з учителем та спостереження на уроках

  • Неякісна робота ШМО



Основні недоліки в роботі ШМО

  • не ведеться робота щодо впровадження нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти у 5 класі, не планується відстеження результатів роботи;

  • недостатня увага приділяється стану викладання предмета (в аналізі роботи ШМО в кращому випадку зазначаються лише позитивні показники, не висвітлюються проблеми);

  • недостатня увага приділяється дослідженням якості літературної освіти та причин посереднього рівня навчальних досягнень значної частини учнів, створенню програм корекції знань і вмінь школярів, розвитку читацької компетентності;

  • робота з обдарованими дітьми в плані ШМО обмежується підготовкою до ІІ етапу олімпіад;



Основні недоліки в роботі ШМО

  • не відзначаються навіть ювілейні дати в історії світової літератури;

  • в жодному з планів ШМО немає питань з використання між предметних зв’язків: світова література -українська, світова література -іноземна мова, світова література -історія тощо;

  • при відвідуванні і аналізі уроків не використовується критеріальна система оцінки, рекомендована КВНЗ «Харківська академія неперервної освіи, тому самоооцінюванка відвіданих уроків в 80 % випадків не збігається з оцінкою експерта;

  • не обговорюються ефективність використання нових підручників для реалізації вимог Державного стандарту у 5 класах.



Контроль за станом викладання предмета

  • 1. Наявні накази з питань внутрішкільного контролю за веденням шкільної документації,здійснюється перевірка виконання зауважень.

  • 2.За останні 5 років в перевірених школах видані узагальнюючі накази з викладання мови та літератури ( під час атестації вчителя, вивчення згідно з перспективним планом)

  • 3.Відвідано 1-7 уроків літератури



НЕДОЛІКИ

  • При відвідуванні не ставиться мета вивчення стану реалізації нового Державного стандарту освіти у 5 класі

  • Не проводиться діагностування фахової і методичної компетентності вчителів



Рекомендації

  • КЕРІВНИКАМ ШКІЛ:

  • 1. Здійснити діагностування професійної компетентності та труднощів учителів, забезпечити залучення кожного з них до самоосвіти і активної методичної роботи на рівні РМО, ШМО.

  • До 05.09. 2014

  • 2. Взяти на контроль діяльність шкільного методичного об’єднання вчителів-гуманітарних предметів, скоординувати його роботу на вирішення проблем школи.

  • До 01.09.2014

  • 3. Директорам Дмитренку М.С., Гою В.П., Омельчук, Стародубцевій В.А. ., забезпечити навчання вчителів на спецкурсі з російської мови і літератури.

  • Надати допомогу молодим спеціалістам Гулі А.В та Єрьоміній та малодосвідченим вчителям

  • 2014 рік



Рекомендації

  • 4. Провести семінар-практикум із оцінювання навчальних досягнень учнів та складання тестових завдань відповідно до різнорівневої таксономії Блума і критеріїв оцінювання

  • До 01.10 2014

  • 5. При відвідуванні уроків особливу увагу звертати на цілепокладання, мотиваційний і контрольно-оцінювальний етапи, формування предметних компетенцій учнів та організацію систематичного повторення.

  • 6. Не допускати використання у навчально-виховному процесі посібників (зошитів для контрольних робіт) сумнрівної якості, не рекомендованих Міністерством освіти і науки України.



  • ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка