Процес адаптації вимушено переселених осіб



Дата конвертації29.12.2016
Розмір445 b.


ПРОЦЕС АДАПТАЦІЇ ВИМУШЕНО ПЕРЕСЕЛЕНИХ ОСІБ

  • ПРОЦЕС АДАПТАЦІЇ ВИМУШЕНО ПЕРЕСЕЛЕНИХ ОСІБ

  • ДО НОВИХ РЕАЛІЙ ЖИТТЯ

  • В презентації використано слайди

  • Олега Романчука: психотерапевт, супервізор КПТ, лікар-психіатр


Когнітивний принцип

  • Когнітивний принцип

  • Поведінковий принцип

  • Принцип інтерактивної системи

  • Принцип роботи з підтримуючими процесами/циклами

  • Принцип континууму психічної патології

  • Принцип емпіричності











Ситуація:



  • «Я псую всім настрій, це не дивно, що мене ігнорують» (емоц. ст.:пригнічений настрій);

  • «Він самозакоханий егоїст, я з якого «дива» він мене ігнорує?» (обурення, роздратування);

  • «»Оце людина, мабуть, вчора відпочила, що сьогодні вже не впізнає знайомих!» (здивування);

  • «О, я не знаю чи вітатися першим, що я маю говорити, він подумає, що я якийсь нудний дурень» (тривога);

  • І т.п.





Ви думаєте про розмір своєї зарплати і як її розподілити до наступної;

  • Ви думаєте про розмір своєї зарплати і як її розподілити до наступної;

  • Ваш керівник не піднімає трубки, коли ви йому дзвоните уже втретє;

  • Інше авто виїжджає у корку на зустрічну смугу і об'їжджає усіх;

  • Ваша дитина не реагує на вдруге сказану вказівку вилазити з ванни.



«Не в грошах щастя, якось дамо раду, іншим – ще важче, знайдемо спосіб заробити ще і т.п.»

  • «Не в грошах щастя, якось дамо раду, іншим – ще важче, знайдемо спосіб заробити ще і т.п.»

  • Керівник – може просто зайнятий, не накручуй себе без підстав

  • Водій – може спішить. Чи варто тобі нервуватися.

  • Дитина просто дуже любить купатися, треба проявити до неї співчуття

  • АЛЕ – КПТ, це не є «все прекрасно, думай позитивно і т.п.» – якщо є реальні проблеми – вирішувати, приймати, змінювати до них ставлення, віднаходити сенс і т.п.



Люди є за природою «інтерпретаторами» реальності, ми намагаємося пояснити її, надати їй значення, співставити з ціностями – значення мови і мислення – ми конструюєм свою реальність

  • Люди є за природою «інтерпретаторами» реальності, ми намагаємося пояснити її, надати їй значення, співставити з ціностями – значення мови і мислення – ми конструюєм свою реальність

  • Тоді далі -- наші думки визначають наші реакції, наші дії, наш стосунок з реальністю

  • Маленькі діти використовують дорослих для допомоги у наданні значення світу

  • Дорослі у свою чергу вчать дітей – дають їм свої пояснення і значення, а також вчать, як думати чи як не думати

  • «процес навчання це великою мірою звільнення від того, чого тебе навчили до того» 



Важливі не лише події, не лише життєва ситуація людини, але й те, як людина це сприймає. «Когніції мають вплив на емоції»;

  • Важливі не лише події, не лише життєва ситуація людини, але й те, як людина це сприймає. «Когніції мають вплив на емоції»;

  • Люди по-різному можуть сприймати ту ж саму ситуацію – це може обумовлюватися її минулим (моделі сприйняття, глибинні переконання), її фізіологічним, емоційним станом, культуральним середовищем та ін.;

  • Щоб розуміти людину, її реакцію, важливо розуміти її сприйняття, її спосіб бачення світу;

  • Ми можемо допомогти людям «виходити» з негативних емоційних станів, допомагаючи змінювати їх оцінку певних ситуацій.





ЗМІНА ПРОЖИВАННЯ

  • ЗМІНА ПРОЖИВАННЯ

  • ВИМУШЕНА ЗМІНА ПРОЖИВАННЯ

  • ХВОРОБА

  • ІНВАЛІДНІСТЬ

  • ІСТОРИЧНІ ЗМІНИ

  • СІМЕЙНІ ЗМІНИ

  • ФІНАНСОВІ ЗМІНИ

  • ІСТОРИЧНІ ЗМІНИ

  • БЕЗРОБІТТЯ

  • НЕПОВНОСПРАВНІСТЬ

  • НАРОДЖЕННЯ НЕПОВНОСПРАВНОЇ ДИТИНИ

  • ТА ІН.



АДАПТАЦІЯ - активний процес пристосування до умов нового або зміненого соціального середовища через узгодження вимог та очікувань її учасників.

  • АДАПТАЦІЯ - активний процес пристосування до умов нового або зміненого соціального середовища через узгодження вимог та очікувань її учасників.

  • Процес адаптації спрямований на збереження й формування оптимального балансу між особою, її внутрішнім станом і навколишнім середовищем «тут і тепер» та з перспективою майбутнього.



Адаптація має дві форми:

  • Адаптація має дві форми:

  • Активну (успішна адаптація): особа прагне вплинути на середовище, брати активну участь у його житті, змінити його, тобто активно входить у процес соціалізації.

  • Пасивну (дезадаптація): особа не взаємодіє із середовищем, не прагне його змінити, пристосуватися до норм, правил







Неочікувана, військова ситуація в рідному місті – вимушена потреба його покинути;

  • Неочікувана, військова ситуація в рідному місті – вимушена потреба його покинути;

  • Адаптація до життя на новому місці;

  • Налагодження побуту;

  • Налагодження фінансового, соціального стану;

  • Виховання дітей (садок, школа, гуртки);

  • Зміни (тимчасові) в сімейній системі (чоловік, родичі залишилися);

  • Виклики «навігації» у системі послуг;

  • Зустріч з негативним ставленням оточення, неприйняттям (як вдома так і на новому місці)

  • Відмінності релігійні та культуральні

  • Та ін.











«Завмри!» здатися схемі

  • «Завмри!» здатися схемі

  • «Втікай!» - уникнення подій/ситуацій, що можуть активувати схему – напр., близьких стосунків

  • «Нападай!» - гіперкомпенсація – досягнути/доказати протилежне до схеми – напр, «кривдити, щоб тебе не скривдили», робити усе бездоганно, щоб не зазнати критики (і виявитися невдахою)

  • До однієї схеми може бути три коупінг стратегії, і одна і та ж людина може використовувати у різних ситуаціях різні з них. Втім може бути і одна основна коупінг-стратегія до даної схеми, яка використовується у переважній більшості ситуацій

  • На формування коупінг-стратегій впливає темперамент, моделювання оточення та ін. фактори





Які проблеми є у людини?

  • Які проблеми є у людини?

  • Як вони виникли? Як особа сприймає нову реальність?

  • Як вони підтримуються? (пояснення)

  • Як їх подолати?

  • Які труднощі можуть виникнути в процесі розмови?

  • Які є ресурси у людини для подолання наявних проблем?

  • ОПИС ПРОБЛЕМ+ ПОЯСНЕННЯ, ЗВІДКИ ВОНИ ВИНИКЛИ І ЧОМУ ІСНУЮТЬ+ЦІЛІ+ШЛЯХИ ТА РЕСУРСИ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ





СИЛИ І НАСЛІДКІВ СТРЕСУ

  • СИЛИ І НАСЛІДКІВ СТРЕСУ

  • АДЕКВАТНА КОГНІТИВНА ОЦІНКА – СТРЕСУ І ЗДАТНОСТІ КОУПІНГУ

  • ДУХОВНІСТЬ

  • ОСОБИСТІСНА ЗРІЛІСТЬ, «ЖИТТЄВА ФІЛОСОФІЯ», ЦІННОСТІ – ПОНЯТТЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ

  • АДЕКВАТНІ КОУПІНГ-СТРАТЕГІЇ

  • РЕСУРСИ – ВНУТРІШНІ І ЗОВНІШНІ – ДОПОМОГА В КОУПІНГУ І В «НАВІГАЦІЇ»



Від заперечення до прийняття

  • Від заперечення до прийняття

  • Від відчаю до надії

  • Від звинувачень, почуття провини до прощення

  • Від сорому, приховування до відкритості і гідності

  • Від ізоляції до спільноти

  • Від пасивності до активності

  • Від виснаження до наснаження

  • Від страху до мужності

  • Від втрати до оновлення

  • Від безмістовності до змісту



Молитва, підтримка священика;

  • Молитва, підтримка священика;

  • Життя не скінчилося, уміння співпрацювати з непередбачуваним…

  • Обставини життя ми часто не в силі вибрати, але долю ми творимо…

  • Фокус не на втраченому, а на можливому

  • “Не було би щастя, та нещастя допомогло” – у чому справді щастя? Цінності, які визначають, що в житті найважливіше

  • Жити тут і тепер

  • Що визначає гідність і цінність людини?









Ми не заперечуємо, що думки людини неправильні, бо насправді ми не знаємо цього…

  • Ми не заперечуємо, що думки людини неправильні, бо насправді ми не знаємо цього…

  • Ми не сперечаємося, не доказуємо «свою» правду – ми разом відкриваємо, що є правдою

  • Сократівські питання запрошують особу роздумувати, вони запрошують шукати/переглянути інформацію, що є в «межах досяжності» людини

  • Сократівські питання це не нав'язування точки зори священика, не допит, не доказування особі, що він неправий, це не навчання правильно/позитивно думати – обережно!









Визначте проблему і ціль щодо її рішення.

  • Визначте проблему і ціль щодо її рішення.

  • Які є можливі варіанти рішення даної проблеми? – Подумайте, застосувавши “мозковий штурм” і запишіть їх

  • Які наслідки кожного варіанту рішень? – коротко і довготермінові.

  • Зваживши усі «за і проти» кожного варіанту зробіть рейтинг найкращих рішень

  • Виберіть перший варіант – розробіть план і реалізуйте рішення

  • Оцініть результат

  • При потребі - модифікуйте рішення/план, виберіть інший варіант і т.д.



Суть вибору – аналіз ситуації

  • Суть вибору – аналіз ситуації

  • Цінності та мета, щодо якої співставляється вибір

  • Наявні варіанти

  • Коротко/довготермінові наслідки

  • «За» і «проти»

  • Зважування за/проти

  • Пошук додаткової інформації при потребі

  • Можливі ризики

  • Наслідки приймати/відтерміновувати рішення

  • Прийняття рішення і його втілення






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка