Програма розвитку загальноосвітніх навчальних закладів Матеріали до проведення засідання школи резерву керівних кадрів Запорізького району



Дата конвертації09.06.2016
Розмір445 b.


Програма розвитку загальноосвітніх навчальних закладів

  • Матеріали до проведення засідання школи резерву керівних кадрів Запорізького району

  • 29.01.2015 рік

  • підготувала заступник директора з НВР

  • Хорошун Н.В.


Програма розвитку загальноосвітнього навчального закладу -

  • важливий стратегічний документ навчального закладу, який працює в інноваційному режимі життєдіяльності і прийняв за основу програмно-цільову ідеологію розвитку. Програма розвитку може розглядатися як особливий різновид річного плану роботи школи.



Програма розвитку -

  • суттєво відрізняється від традиційного плану роботи загальноосвітнього навчального закладу, оскільки це:

  • стратегічність програми розвитку;

  • яскраво виражений інноваційний напрямок програми розвитку (традиційний план роботи школи особливу увагу приділяє питанням забезпечення стабільності поточного функціонування школи),

  • програма розвитку є стратегічним планом здійснення основних нововведень у школі;

  • прогностичність, спрямованість на майбутнє.



Програма розвитку

  • розглядається як потенційно потужний і дієвий інструмент, який забезпечує гарантований, результативний, економічний та своєчасний перехід шкільної спілки до нового якісного стану.

  • Програма розвитку вирішує такі завдання:

  • фіксація досягнутого рівня життєдіяльності та визначення моменту відліку для подальшого розвитку;

  • визначення бажаного майбутнього стану школи, параметрів її будови і функціонування, які відповідають потребам, цінностям і можливостям школи і соціуму;

  • визначення стратегії і тактики переходу від досягнутого стану школи до бажаного майбутнього.



Блочна структура програми розвитку школи

  • Інформаційна аналітична довідка про школу.

  • Проблемно-орієнтований аналіз стану школи.

  • Концепція нової школи (школи, яка забезпечує більш високу якість освіти).

  • Стратегія та завдання переходу до нової школи.

  • Цілі першого етапу побудови школи, яка забезпечує нову якість освіти.

  • Операційний план дій.



  • Результатом планування має стати програма розвитку, яка задовольняє вимоги актуальності, прогностичності, контролю, раціональності, реалістичності. Більш детальний опис змісту і структури кожного блоку програми дивись у книгах «Управление развитием школы» (під ред. М. М. Поташника і В. С. Лазарева), а також «Программно-целевое управление развитием образования» (под ред. А. М. Мойсеева).



Перспективне (стратегічне) планування

  • Останнє десятиріччя для шкільної освіти є періодом інтенсивного пошуку нових концептуальних ідей, шляхів розвитку.

  • Функція планування модернізується, вбираючи в себе цільове перспективне планування.

  • Перспективний план визначає методи досягнення заданих цілей.

  • При остаточному виборі загального підходу конкретизуються цілі окремих операцій,

  • тільки після цього визначаються виконавці,

  • і перед ними висуваються завдання, розробляється підхід.



  • Пошуки ключової ідеї розвитку сучасної загальноосвітньої школи продовжуються й до сьогодні, але вже зараз можна стверджувати, що все більше спеціалістів приймають й активно підтримують ідею управління якістю освіти як провідну, домінантну.

  • Ідея управління якістю освіти не тільки декларується, але й активно реалізується. Якість не виникає раптово, її необхідно планувати, якість має бути важливою ланкою у стратегії навчального закладу і досягатися систематично у строгій відповідності з процесом перспективного планування.

  • Перспективне планування — це одна з найважливіших ланок у системі загального управління якістю освіти.



  • Планування якості освіти пов'язане з розробкою довгострокового напрямку діяльності загальноосвітнього навчального закладу.

  • Перспективне планування дає можливість сформувати довгострокові пріоритети і сприяє раціональним змінам.

  • Провідні цілі перспективного планування визначаються не тільки розробкою загального плану розвитку навчального закладу на деякий період, але й осмисленням і переглядом головних напрямків освітніх послуг, які надає даний навчальний заклад, та їх відповідності запитам споживачів.

  • При перспективному плануванні особливу увагу приділяють розробці ключових проблем. Їх перелік можна представити у такій спосіб



Процес перспективного (стратегічного) планування



  • Обов'язкової визначеної послідовності дії, якої необхідно дотримуватися, приступаючи до стратегічного планування, не існує, хоча доцільно йти шляхом від теорії до практики.

  • Отже, надзвичайно важливо здійснити систематичний підхід при плануванні майбутнього. Стратегія повинна базуватися на запитах і відносинах різних груп споживачів. Виходячи із цього, треба будувати свою політику і план, що визначить головне завдання (місію) і розширить бачення у цілому.

  • При перспективному плануванні можлива така послідовність дій: головне завдання, бачення цінності; вивчення ринку; аналіз можливих позитивних та негативних факторів.



Перспективний план може мати такі розділи:

  • 1. Вступ (висновки за минулий період, відзначається все позитивне, аналізуються прорахунки та причини їх виникнення). Розглядається доцільність комплектації школи, розстановка кадрів. Визначаються основні завдання, формулюються проблеми.

  • 2. Основні напрями розвитку школи. Мережа класів, планується тип, структура школи. Введення курсів варіативної частини навчальних планів.

  • 3. Добір, розташування, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, їх соціальний захист, забезпечення НОПП.

  • 4. Удосконалення навчання, виховання, підготовки до продуктивної праці учнів (педагогічні ради, наради, методичні та психологічні семінари, конференції, фестивалі, педагогічні читання і т.д.)

  • 5. Розвиток навчально-матеріальної бази.



ПРОГРАМА РОЗВИТКУ МАЛОКАТЕРИНІВСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ «МРІЯ» ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ «РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ»

  • МЕТА І ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

  • Програма розвитку гімназії є нормативно-організаційною основою, яка виявляє стратегію удосконалення системи освіти у відповідності з розвитком системи освіти району, області і держави.

  • Метою програми є: виявлення спільної стратегії розвитку освіти в гімназії, визначення її ролі і місця в освітній сфері району і області, створення такої системи освіти у даному навчальному закладі, яка б задовольняла потреби соціуму, окремої особистості та сприяла розвитку її творчого потенціалу.

  • У програмі:

  • - розкривається зміст і організаційні завдання реформування освіти;

  • - вказуються пріоритетні напрямки розвитку освітнього процесу у гімназії;

  • - визначаються терміни, структура та засоби управління, форми контролю і оцінювання ефективності виконання програми.



Цільові показники:

  • виховання високоосвіченої особистості, здатної до безперервної самоосвіти та самореалізації в умовах ринкової економіки;

  • розвиток системи захисту здоров’я учнів гімназії;

  • розширення мережі варіативної освіти;

  • зміцнення кадрового потенціалу системи освіти гімназії, оновлення змісту та методів освіти;

  • впровадження в практику науково опрацьованих навчальних програм, методичних посібників, методів і засобів навчання і виховання;

  • створення і затвердження нормативно-правових документів, які б забезпечували діяльність Програми розвитку закладу;

  • удосконалення системи підвищення кваліфікації педагогів гімназії; підвищення престижу педагогічної праці.



ТЕРМІНИ ТА ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ

  • 1-й етап – організаційно – діагностичний - 2011 - 2012н.р.

  • 2-й етап - практичний - 2012 – 2014 н.р.

  • 3-й етап - рефлексивно - корекційний - 2014 – 20015 н.р



ОЧІКУВАНІ КІНЦЕВІ РЕЗУЛЬТАТИ

  • Якісні показники.

  • Реалізація Програми розвитку дозволить закласти основи :

  • досягнення заданої якості освіти; оновлення змісту і технології навчання згідно сучасних вимог;

  • формування багаторівневої освіти в системі безперервного навчання при збереженні її якості і практичної спрямованості;

  • диференціації та індивідуалізації навчання в системі безперервної освіти;

  • розвитку освітнього потенціалу у громадянському вихованні, професійному самовизначенні і творчої самоактуалізації особистості;

  • підвищення конкурентно спроможного і професійно стабільного випускника на ринку праці;

  • максимального урахування бажань і інтересів учнів та їх батьків у виборі змісту і технології навчально-виховного процесу;

  • створення умов для творчої самореалізації учителя і учня.

  • Кількісні показники. Кожен педагог стане слухачем «Школи педагогічної майстерності» з проблеми: «Професійна компетентність вчителя у розвитку творчих здібностей дитини»



РОЗДІЛ ПЕРШИЙ

  • Основні шляхи освітньої діяльності НВК

  • Удосконалення навчально-виховного процесу

  • Робота з сім‘єю



Основні шляхи освітньої діяльності гімназії

  • Пріоритетними напрямками діяльності гімназії з формування освітнього простору району можуть стати:

    • реалізація моделі «Гімназія - ресурсний центр профільної освіти»;
    • введення нової освітньої програми «Людина. Культура. Суспільство»;
    • реалізація соціального проекту «Громадянин»;
    • діяльність Центрів додаткової освіти: художньо - эстетичний і спортивний за рахунок варіативної частини;
    • професійний проект «Школа професійної майстерності учителів»;
    • перехід на програмно - цільову ідеологію розвитку, внутрішнє планування й управління.


Удосконалення навчально-виховного процесу:

  • зміна навчальних планів педагогів і створення освітніх програм у відповідності з державними освітніми стандартами на всіх ступенях і рівнях навчання загальної і професійної освіти;

  • введення моніторингу якості освіти та розвитку творчих здібностей дитини;

  • подальший розвиток системи загальної середньої освіти з достатнім навчально-методичним супроводом;

  • реалізація комплексної медико-соціальної і психолого-педагогічної програми виявлення, корекції, підтримки і реабілітації дітей із числа представників різних груп ризику.



Робота із сім’єю.

  • При роботі з батьками використовуються наступні форми роботи: загальношкільні батьківські збори, тематичні лекторії, психолого – педагогічні поради, телемости, конференції з запрошенням наркологів, вчених, бібліотекарів, психологів, працівників культури, круглі столи, а також приділяється велика увага індивідуальній роботі з батьками.



РОЗДІЛ ДРУГИЙ Концепція розвитку освіти гімназії

  • Концепція розвитку освіти гімназії є теоретичним документом, який включає в себе стратегію, основні шляхи, задачі і цілі удосконалення діяльності навчального закладу.

  • Гуманістична концепція освіти практично означає введення нового типу освіти, яка спрямована на засвоєння учнями культури і загальнолюдських цінностей, сучасних досягнень науки і техніки, необхідного досвіду, який би розкривав творчий потенціал індивіда на основі його самовизначення і самостійності як суб’єкта культурно-історичного процесу.



Мета

  • підготовка інтелігентної, освіченої і культурної людини, яка б мала творче мислення, почуття гідності і відповідальності, уміла удосконалювати себе, будувала гармонічні відносини зі світом, природою, іншими людьми.



Основні проблеми розвитку освіти:

  • здійснення підвищення кваліфікації і перепідготовки педагогічних кадрів у відповідності з гуманно орієнтованою моделлю освіти;

  • створення системи забезпечення діяльності гімназії як взаємодіючих і взаємообумовлених підсистем кадрового забезпечення, інформаційного, матеріально-технічного, нормативно-правового і організаційно-управлінського забезпечення;

  • - спрямованість освітньої системи на гуманізацію, гуманітаризацію і демократизацію освіти;

  • застосування диференційованих підходів до управління освітньою системою, матеріально-технічного і інформаційного забезпечення освітнього закладу та освітніх потреб педагогічних кадрів і можливостей їх реалізації.



Нормативно-правове забезпечення.

  • В основу реалізації гімназійного цільового проекту «Нормативно-правове забезпечення» покладені наступні концептуальні ідеї і принципи:

  • Принцип наступності основних напрямків Державної нормативної бази в галузі освіти.

  • Принцип реалізації ідеї співпраці учнів один з одним і з вчителями (принцип педагогічної синергетики, який передбачає діалог, що розвиває його учасників у процесі сумісної предметної діяльності). Формування і розвиток комунікативної культури.

  • Принцип визнання важливої ролі сім’ї і необхідності тісного контакту і взаємодії гімназії та сім’ї з метою навчання, виховання і творчого розвитку дитини. Батьків необхідно зробити спільниками Програми і готувати їх до вирішення спільних задач.

  • Необхідно зберегти все краще, що отримано з спадщини у вітчизняній системі освіти: фундаментальність, високий рівень освіти, доступність, безкоштовність освіти.

  • Пріоритетними напрямками діяльності гімназії є фундаментальне засвоєння накопичених знань, що сприяє розвитку творчої компетентності учня; вивчення природничо-гуманітарних дисциплін, іноземних мов, курсу інформатики, права, введення курсів економіки, психології, етики, валеології.



Критерії ефективності освітнього процесу.

  • моніторинг відстеження рівнів розвитку дитини :

  • рівень здоров’я гімназиста;

  • рівень мотивації цілей навчання;

  • рівень творчих здібностей дитини;

  • рівень знань змісту освіти:

  • а) базисного компоненту;

  • б) варіативного компоненту;

  • рівень вихованості;

  • рівень формування організації пізнавальної діяльності при роботі:

  • а) фронтальній;

  • б) індивідуальній;

  • в) груповій;

  • г) колективно-індивідуально – груповій;

  • рівень використання нестандартних методів виховання і навчання.



Моніторинг процесу управління :

  • рівень інформаційного забезпечення;

  • рівень мотивації членів колективу;

  • рівень педагогічного аналізу;

  • рівень прогнозування результату;

  • рівень організації навчально-виховного процесу;

  • рівень контролю на діагностичній основі;

  • рівень регулювання і корекції.



РОЗДІЛ ТРЕТІЙ Система заходів щодо реалізації Програми

  • Організаційна робота

  • Науково – дослідна діяльність

  • Кадрове забезпечення

  • Громадянське виховання




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка