Проходження державної служби. Правовий статус державного службовця мета: Розкрити сутність та особливості державної служби в Україні



Дата конвертації08.06.2016
Розмір445 b.


ПРОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ. ПРАВОВИЙ СТАТУС ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ


Мета:

  • Розкрити сутність та особливості державної служби в Україні;

  • Ознайомити слухачів з системою проходження державної служби;

  • Сформувати у слухачів конкретне уявлення про планування та розвиток професійної кар’єри;

  • Розвивати уміння самоаналізу, самооцінки, самоосвіти й саморозвитку.



Після вивчення теми слухач зможе:

  • Охарактеризувати сутність, особливості та систему проходження державної служби в Україні;

  • Складати план кар’єрного росту;

  • Проводити аналіз та надавати пропозиції до законодавчих та нормативних документів;



Зміст теми:

  • 1.  Сутність та особливості державної служби в Україні.

  • 2.  Структура проходження державної служби.

  • 3.  Класифікація посад державних службовців.

  • 4.  Посадові особи органів державної податкової служби.

  • 5.  Планування та розвиток професійної кар’єри.

  • 6. Оцінювання показників діяльності державних службовців.

  • 7. Реформування державного управління та державної служби.



1. Сутність та особливості державної служби в Україні

  • Державна служба в Україні формується за єдиними нормативно-правовими, організаційними та інформаційними засадами. Основними її характеристиками є такі:

  • охоплює службовців усього державного апарату, які здійснюють організаційно-розпорядчі та консультаційно-дорадчі функції органів державної влади;

  • охоплює владну вертикаль, за винятком найвищих її щаблів (політичні діячі), та забезпечує безпосереднє державне управління і надання управлінських послуг населенню;

  • має власне законодавче та нормативне забезпечення, державні службовці мають окремий правовий статус, а їх поведінка унормовується спеціальними законодавчими актами;

  • забезпечує реалізацію завдань та функцій апарату державного управління;

  • забезпечує побудову і правовий опис ієрархії посад державних службовців із визначенням цілей, функцій, прав, повноважень, обов’язків, державних гарантій, стимулювання та відповідальності працівників;

  • має спеціалізовану систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців.



2. Структура проходження державної служби

  • Система проходження державної служби складається з таких основних складових:

  • прийняття на державну службу;

  • переміщення по службі (перебування на окремих посадах, певних категоріях, присвоєння відповідних рангів, проходження служби після досягнення граничного віку тощо);

  • припинення державної служби.

  • До складу системи проходження служби входять також елементи:

  • конкурс, випробування, стажування, атестація, формування кадрового резерву тощо.



3. Класифікація посад державних службовців

  • Законом “Про державну службу” встановлено сім категорій посад, у відповідності з якими державним службовцям присвоюються відповідні ранги в залежності від займаної посади, рівня професійної кваліфікації та результатів роботи.

  • При прийнятті на державну службу службовцю присвоюється ранг у межах відповідної категорії посад.

  • Відповідно до функцій, які закріплені за посадою, службовців можна класифікувати на такі групи: керівники, спеціалісти і технічні виконавці



4.  Посадові особи органів державної податкової служби

  • Встановлено такі основні категорії посад в органах податкової служби:

  • спеціалісти – державний податковий інспектор, старший державний податковий інспектор, старший державний податковий ревізор-інспектор, головний держаний податковий інспектор, головний державний податковий ревізор-інспектор;

  • керівники – начальник відділу, начальник управління (департаменту), заступник керівника, керівник.



5. Планування та розвиток професійної кар’єри

  • Спеціальні звання посадовим особам органів державної податкової служби присвоюються:

  • Головного державного радника податкової служби - Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України;

  • державних радників податкової служби I рангу та II рангу (першим заступникам, заступникам Голови, головам ДПА в АР Крим, обласних міст, Києва і Севастополя, начальників головних управлінь, ректору Національної академії ДПС України) – Президентом України за поданням Голови ДПА України;

  • державних радників податкової служби II рангу, державних радників податкової служби III рангу, радників податкової служби I, II, III рангів, інспекторів податкової служби I, II, III рангів - ДПА України, ДПА в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, ДПІ згідно із займаною посадою за поданням керівника відповідного рівня.



6. Оцінювання показників діяльності державних службовців

  • Для оцінювання показників діяльності державних службовців в процесі проходженням державної служби запроваджено такі заходи:

  • щорічна оцінка виконання державними службовцями покладених на них обов’язків і завдань;

  • атестація державних службовців 1 раз на 3 роки



Україна у міжнародних рейтингах:

  • 143 місце за індикаторами державного управління Світового Банку серед 212 країн;

  • 82 місце за індексом глобальної конкурентоспроможності, причому за показником якості державних інституцій — на 120 місці серед 133 країн;

  • 146 місце за індексом сприйняття корупції Transparency International серед 180 країн;

  • 62 місце за рівнем послуг он-лайн (рейтинг країн — членів ООН) із 190 країн.



Основними завданнями реформування державного управління та державної служби є: (1)

  • 1. Реформування виконавчої влади та розбудова самоврядних професійних асоціацій:

  • реформування системи центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;

  • реформування місцевих органів виконавчої влади;

  • врегулювання правового статусу та розбудова інституційної спроможності самоврядних професійних асоціацій;

  • удосконалення стратегічного планування у діяльності органів виконавчої влади, пов’язання середньострокового планування з бюджетним процесом, впровадження методу управлінської діяльності, що базується на оцінці результатів



Основними завданнями реформування державного управління та державної служби є: (2)

  • 2. Побудова системи державної служби:

  • побудова системи функціонального управління державною службою;

  • реформування системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців;

  • інституціоналізація та розвиток вищого корпусу державної служби;

  • побудова системи управління конфліктом інтересів та запобігання корупції на державній службі.



Основними завданнями реформування державного управління та державної служби є: (3)

  • 3) Впровадження електронного урядування у системі органів виконавчої влади:

  • побудова системи надання державних послуг on-line через єдину точку доступу у мережі Інтернет;

  • створення інформаційно-аналітичної системи підтримки функціонального управління державною службою (ІАС ФУДС);

  • перехід системи органів виконавчої влади на безпаперові технології електронного документообігу з використанням електронного цифрового підпису.



Реформування системи центральних органів виконавчої влади

  • Міністерства (16)

  • ЦОВВ (48):

      • Державні служби (23)
      • Державні агентства (13)
      • Державні інспекції (7)
      • Адміністрація Державної прикордонної служби України
      • Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації
      • Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
      • Національне агентство з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та реалізації інфраструктурних проектів
      • Пенсійний фонд України
  • ЦОВВ зі спеціальним статусом (3):

      • Антимонопольний комітет України
      • Державний комітет телебачення і радіомовлення України
      • Фонд державного майна України


Центральні органи виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується через Міністра фінансів України:

  • Державна казначейська служба України

  • Державна митна служба України

  • Державна податкова служба України

  • Державна пробірна служба України

  • Державна служба фінансового моніторингу України

  • Державна фінансова інспекція України



Оцінка діючого ЗУ «Про державну службу» міжнародною програмою SIGMA:

  • 1. Низький професіоналізм державної служби через політизацію та протекціонізм.

  • 2. Сфера регулювання законодавства про державну службу є нечіткою. Державна служба регулюється Кодексом законів про працю, що розмиває межу, яка має розділяти публічне право та приватне право.

  • 3. Відсутність єдиних процедур вступу на державну службу

  • 4. Система оплати праці є недосконалою, спричиняє внутрішню несправедливість й допускає довільність у визначенні заробітної платні окремих працівників.

  • 5. Неточне визначення прав і обов’язків державних службовців

  • 6. Дисциплінарні питання не достатньо чітко врегульовані

  • 7. Система професійного навчання спрямована переважно на академічну освіту, а не на навчання без відриву від роботи.

  • 8. Розподіл повноважень щодо розробки та формування політики у сфері державної служби є нечітким.

  • 9. Чинний Закон „Про державну службу” 1993 року безнадійно застарів і має бути замінений законом, який відповідав би європейським принципам державного управління та державної служби.



Ключові новації нової редакції ЗУ “Про державну службу”

  • Поняття «державна служба»

  • Публічно-правовий характер державної служби

  • Розмежування політичних та адміністративних посад

  • Конкурсний відбір на посади державних службовців

  • Захист державних службовців від незаконних дій керівників

  • Постійне професійне навчання державних службовців

  • Матеріальне забезпечення державних службовців

  • Дисциплінарна та матеріальна відповідальність державних службовців



Функції і повноваження державних службовців:

  • 1) підготовка пропозицій з формування державної політики у відповідних сферах, відповідна експертна робота та забезпечення реалізації державної політики;

  • 2) розроблення та експертиза проектів нормативно-правових актів, міжнародних договорів;

  • 3) управління державними фінансовими ресурсами та контроль за їх використанням;

  • 4) управління персоналом;

  • 5) прийняття адміністративних актів (індивідуальних правових рішень) щодо фізичних та юридичних осіб;

  • 6) здійснення нагляду та контролю за дотриманням законодавства.



Керуючий персоналом

  • 1) організовує проведення конкурсів на посади державної служби 3-7 категорій;

    • 2) призначає осіб на посади державної служби 3-7 категорій та звільняє їх з посад;
    • 3) присвоює ранги державним службовцям, які займають посади державної служби 3-7 категорій;
    • 4) виконує функції роботодавця для працівників органу державної влади, прийнятих на роботу на умовах трудового договору;
    • 5) забезпечує постійне підвищення кваліфікації державних службовців;
    • 6) забезпечує ефективне функціонування системи оцінювання результатів службової діяльності державних службовців;
    • 7) вносить подання про віднесення посад державної служби в органах державної влади, не зазначених у статті 5 цього Закону, до посад державної служби 3-7 категорій;
    • 8)  забезпечує дотримання державними службовцями службової дисципліни;
    • 9) приймає у межах своїх повноважень рішення про заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності державних службовців;


Конкурсний відбір на посади державних службовців

  • Єдині процедури прийняття на державну службу, незалежно від статусу органу та посади, за винятком особливостей призначення на посади першої та другої категорій.

  • Удосконалюються механізми проведення конкурсу:

    • встановлення кваліфікаційних вимог до кандидатів на посади державної служби (однією з обов’язкових вимог до кандидата є наявність вищої освіти);
    • якісна зміна підходу до проведення конкурсу;
    • уніфікація процедур обліку та публікації вакансій, інформації про результати конкурсу органами державної влади, а також щотижневе опублікування в єдиному друкованому виданні та розміщення на офіційному веб-сайті спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань державної служби.


Захист державних службовців від незаконних дій керівників

  • прозорість та передбачуваність оплати праці, розмір якої не може залежати від волі керівника;

  • чіткий порядок дій державного службовця у разі надходження незаконного наказу або вказівки від керівника та відповідальність за недотримання цього порядку;

  • механізм оскарження рішень щодо призначень і звільнень державних службовців усіх категорій.



Постійне професійне навчання державних службовців

  • Підготовка та перепідготовка (потреба визначається державним службовцем разом з керуючим персоналом під час вступу на державну службу та під час її проходження:

  • Підвищення кваліфікації є обов’язковою складовою проходження державної служби (спеціальних курси, практичні семінари, стажування, самоосвіти та інших заходи)

  • Вводиться поняття індивідуальної програми навчання.



Соціальний захист та матеріальний статус державних службовців

  • 1) Вичерпний перелік складових заробітної плати: посадовий оклад, доплата за ранг, надбавка за вислугу років, компенсації за виконання службових обов’язків у вихідні, святкові та неробочі дні.

  • 2) Посадовий оклад становить не менше 80 % місячної заробітної плати;

  • 3) Мінімальний посадовий оклад становить не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати;

  • 4) Премія є формою заохочення, а не постійною складовою заробітної плати.



Дисциплінарна та матеріальна відповідальність державних службовців

  • підстави притягнення до дисциплінарної відповідальності;

  • види дисциплінарних стягнень;

  • органи та посадові особи, що накладають дисциплінарні стягнення;

  • порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності;

  • оскарження рішень про накладення дисциплінарних стягнень;

  • матеріальна відповідальність державних службовців:

    • Стаття 77. Підстави для матеріальної відповідальності державного службовця
    • Стаття 78. Обов’язок щодо відшкодування шкоди
    • Стаття 79. Порядок відшкодування шкоди



База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка