Пропозиції щодо розбудови інформаційних систем для супроводження інноваційної діяльності на загальнодержавному І регіональному рівнях та на рівні підприємства



Дата конвертації08.06.2016
Розмір445 b.


ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО РОЗБУДОВИ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ДЛЯ СУПРОВОДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНОМУ І РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНЯХ ТА НА РІВНІ ПІДПРИЄМСТВА

  • Н.В. Березняк, с.н.с.,

  • Т.К. Кваша, зав. відділення,

  • Г.В. Новіцька, с.н.с.

  • УкрІНТЕІ


1 Пропозиції щодо організаційних принципів функціонування національного інформаційного механізму для забезпечення інформаційних потреб інноваційної сфери:

  • 1.1 Національний інформаційний механізм для забезпечення інформаційних потреб інноваційної економіки може бути організований у вигляді національної інформаційної системи для наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності (далі – НІС НТІД).

  • 1.2 Держава покликана відігравати регулюючу роль у розвитку НІС НТІД, якою передбачено: 1) розроблення стратегії її розвитку; 2) координацію можливостей держави, суспільства і бізнесу щодо розвитку і удосконалення системи НТІ; 3) реструктуризацію (за потреби) НІС НТІД, створення нових органів системи; 4) розроблення і фінансування відповідних програм розвитку в рамках затвердженої стратегії.

  • 1.3 Стратегія розвитку НІС НТІД повинна формуватися відповідно до державних науково-технічних пріоритетів і пріоритетів розвитку інноваційної сфери.

  • 1.4 Необхідно здійснювати формування нових структурних елементів у складі НІС НТІД для цілеспрямованого забезпечення інноваційних процесів.



1 Пропозиції щодо організаційних принципів функціонування національного інформаційного механізму для забезпечення інформаційних потреб інноваційної сфери:

  • 1.5 Окрім державних регуляторів, у рамках НІС НТІД має функціонувати тематичний і науково-методичний координатор, у ролі якого може виступати великий профільний спеціалізований науково-інформаційний орган.

  • В Україні цю функцію має здійснювати Український інститут науково-технічної і економічної інформації.

  • 1.6 Для інноваційного середовища необхідно здійснювати інтегрування інформаційних ресурсів (БД, мережевих інформаційних порталів тощо) не за видовим, а за семантичним і кластерним принципами.

  • 1.7 Потрібно запроваджувати чітке визначення цільових груп користувачів інформації в інноваційній сфері.

  • 1.8 Необхідно застосовувати оптимальні форми фінансування органів науково-технічної інформації з використанням диференційованого підходу.



2 Пропозиції щодо формування інформаційних систем для забезпечення інноваційної діяльності на рівні регіону:

  • 2.1 Інформаційна система на рівні регіону повинна вирішувати такі завдання:

  • 1) бути основою створення інформаційної економіки та інформаційного суспільства, розбудовувати для цього відповідну базу даних (знань);

  • 2) зберігати і поповнювати базу даних щодо розвитку інноваційної діяльності регіону, про структуру управління, діяльність підприємств і організацій науково-технічної та інноваційної сфери, бізнес-партнерів, систему освіти тощо;

  • 3) забезпечувати достовірною і якісною інформацією систему державного управління інноваційною діяльністю регіону;

  • 4) інтегрувати інформаційні ресурси і забезпечувати єдність інформаційного простору з національною інформаційною системою;

  • 5) забезпечувати вільний, швидкий і якісний вихід у глобальну мережу Інтернет і доступність її для користувачів регіону;

  • 6) мати у своєму складі підсистему моніторингу економічного та інноваційного розвитку регіону;

  • 7) мати у своєму складі підсистему та інфраструктуру для інформаційного забезпечення бізнес-структур;

  • 8) сприяти трансферу сучасних технологій і інновацій.



2 Пропозиції щодо формування інформаційних систем для забезпечення інноваційної діяльності на рівні регіону:

  • 2.2 Інформаційна система як ядро сучасної інноваційної економіки повинна спиратися на національну стратегію інноваційного розвитку та регіональні програми розвитку інновацій, інформаційних технологій та інформаційно-комунікаційних мереж.

  • 2.3 Регіональна інформаційна системи та її окремі елементи можуть включати у себе комп'ютерні мережі та телекомунікаційну систему зв'язку і телекомунікаційні мережі.

  • 2.4 З метою інтеграції існуючих інформаційних технологій у єдину систему для одержання синергетичного ефекту фахівці рекомендують створити комплексну регіональну інформаційну систему в інноваційній сфері (див. рис.).



Принципова модель інтегрування інформаційних ресурсів в інноваційній сфері на рівні регіону

  • Джерело: Заенчковский А.Э. Тенденции и практика использования информационных технологий в логистике

  • инновационной деятельности //Современная наука: Актуальные проблемы. Сер. Теор. и практика.

  • Естественные и техн. науки. – 2012. - № 8-9.



3 Пропозиції щодо впровадження інформаційних систем підтримки інновацій на рівні підприємства та ролі служби інформації:

  • 3.1 Інформаційна система підприємства (в оптимальному варіанті) покликана реалізовувати:

  • 1) інформаційне управління інноваційними процесами підприємства (виробництвом, маркетингом, логістикою, відносинами із клієнтами тощо);

  • 2) відтворення в системі поточного документообігу компанії - потоків вхідної, вихідної і внутрішньої інформації;

  • 3) зберігання всіх інформаційних ресурсів підприємства з імовірністю ефективного пошуку, незалежно від їхнього формату;

  • 4) діяльність інформаційної служби на підприємстві, у якості якої можуть виступати інформаційні підрозділи, центри науково-технічної інформації, науково-технічні бібліотеки;

  • 5) генерацію аналітичних звітів, а також офіційних документів компанії (відповідно до вимог міжнародних, державних стандартів та інформаційних потреб підрозділів і співробітників);

  • 6) запровадження технологій організації спілкування і взаємодії співробітників (наприклад, взаємодії команд у ході реалізації інноваційних проектів);

  • 7) дистанційний доступ усіх користувачів до веб-сайту компанії.



3 Пропозиції щодо впровадження інформаційних систем підтримки інновацій на рівні підприємства та ролі служби інформації:

  • Процес впровадження інформаційної системи доцільно представити у вигляді послідовно реалізованих етапів:

  • 1 Усвідомлення керівництвом необхідності впровадження інформаційної системи, розуміння цілей і завдань системи, її функцій і можливостей, готовність до реорганізації інноваційних процесів та бізнес-процесів у цілому.

  • 2 Вибір програмного забезпечення з існуючого на ринку.

  • 3 Оформлення заявки на створення інформаційної системи.

  • 4 Передпроектне обстеження підприємства, проведене розроблювачами програмного забезпечення інформаційної системи.

  • 5 Формування технічного завдання (ТЗ) на проектування (відповідно до чинних стандартів) розробниками інформаційної системи.

  • 6 Узгодження ТЗ із керівництвом підприємства.

  • 7 Адаптація програмного забезпечення до потреб організації з одночасною реорганізацією інноваційних процесів та бізнес-процесів у цілому відповідно до особливостей інформаційної системи (слід зазначити, що відмова компанії від реорганізації інноваційних процесів та бізнес-процесів є серйозною причиною невдач при впровадженні інформаційної системи, оскільки автоматизація діяльності, яка є не оптимальною або не достатньо формалізованою, приводить до "автоматизованого хаосу").



3 Пропозиції щодо впровадження інформаційних систем підтримки інновацій на рівні підприємства та ролі служби інформації:

  • Процес впровадження інформаційної системи доцільно представити у вигляді послідовно реалізованих етапів:

  • 8 Інтеграція існуючих на підприємстві (організації) інформаційних ресурсів (утруднюється через неоднорідність і неформатність інформаційних ресурсів різних підрозділів організації).

  • 9 Мотивація, перепідготовка та консультування персоналу для роботи з інформаційною системою.

  • 10 Тестування інформаційної системи, уведення інформації в систему.

  • 11 Коректування інформаційної системи за результатами тестування.

  • 12 Уведення інформаційної системи в експлуатацію.

  • 13 Організація моніторингу експлуатації інформаційної системи, інноваційних і бізнес-процесів підприємства (організації), інформаційного обміну між підрозділами і співробітниками організації, об'єктивних, колективних і індивідуальних інформаційних потреб для оперативного відбиття їх у інформаційної системи.

  • 3.2 Необхідно враховувати, що причини невдач впровадження інформаційної системи криються в існуванні відповідних груп бар'єрів (див. табл.).



Групи бар'єрів у процесі впровадження інформаційної системи (ІС) підприємства та шляхи їхнього подолання



Групи бар'єрів у процесі впровадження інформаційної системи (ІС) підприємства та шляхи їхнього подолання



3 Пропозиції щодо впровадження інформаційних систем підтримки інновацій на рівні підприємства та ролі служби інформації:

  • 3.3 Ключовим чинником успіху впровадження інформаційної системи та подолання бар‘єрів на його шляху має стати служба інформації підприємства, до функцій якої доцільно віднести:

  • І Інформування керівництва про необхідність та можливі вигоди від впровадження інформаційної системи, у тому числі шляхом проведення мультимедійних презентацій.

  • ІІ Проведення передпроектного обстеження із залученням кваліфікованих фахівців з різних підрозділів підприємства для експертизи результатів.

  • Передпроектне обстеження може включати:

  • 1 Вивчення об'єктивних (колективних) інформаційних потреб підприємства. Результатом діяльності у рамках цього етапу є отримання характеристики предметної сфери підприємства.

  • 2 Вивчення індивідуальних потреб користувачів. На цьому етапі здійснюється інтерв'ювання та анкетування окремих співробітників. Отримані результати становлять основу звіту про передпроектне обстеження, який використовується для формування технічного завдання на проектування.



3 Пропозиції щодо впровадження інформаційних систем підтримки інновацій на рівні підприємства та ролі служби інформації:

  • 3 Пошук і порівняльний аналіз представлених на ринку інформаційних систем. У ході досліджень здійснюється огляд програмних рішень стосовно інформаційних систем. Результати порівняльного аналізу надаються у вигляді аналітичної записки для ухвалення управлінського рішення про вибір тієї або іншої системи.

  • 4 Координування взаємин між розроблювачами системи, а також між IT-підрозділом компанії-замовника та користувачами системи (керівництвом і персоналом) підприємства.

  • 5 Координування процесу адаптації та тестування інформаційної системи (визначення ступеню задоволення потреб користувачів тестовою версією системи, ефективності інноваційних і бізнес-процесів, виявлення достоїнств і недоліків системи тощо).

  • 6 Контролювання процесів навчання і консультування персоналу щодо роботи з інформаційною системою (спільно з рекламним підрозділом­ і розроблювачами системи).



Дякую за увагу! Доповідач: Н.В. Березняк тел. 521 09 34




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка