«Психологічний супровід молодших підлітків під час переходу від початкової до середньої ланки»



Дата конвертації04.01.2017
Розмір445 b.


«Психологічний супровід молодших підлітків під час переходу від початкової до середньої ланки»

  • МАЙСТЕР-КЛАС


«Актуальність проблеми психологічного супроводу учнів під час переходу від початкової ланки до середньої»

  • Наслідки бувають негативними, що зумовлено:

  • Зміною соціальної обстановки та ролі учнів;

  • Збільшенням навчального навантаження;

  • Різністю систем та форм навчання;

  • Зміною стилю спілкування вчителів з учнями;

  • Різницею вимог з боку вчителів-предметників.



Психологічний супровід п’ятикласників здійснюється за наступними напрямками:

  • 1. Психодіагностика

  • 2. Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота.

  • 3. Консультаційна робота (консультування батьків, педагогів, учнів за результатами діагностики, за запитом).

  • 4. Психологічна просвіта (батьківські збори, психолого-педагогічний консиліум, години спілкування тощо)



Завдання дослідження:

  • Вивчення шкільної мотивації учнів.

  • Дослідження рівня розумового розвитку п’ятикласників

  • дослідження найбільш актуальних для дітей труднощів для подальшого надання їм педагогічної та психологічної допомоги

  • Розроблення рекомендацій для вчителів та батьків щодо створення оптимальних умов для успішного навчання та адаптації учнів.



Для цього можна використовувати наступні методики:

  • Методика Е. Замбацявічене «Визначення розумового розвитку молодших школярів»

  • Методика: Тест на визначення рівня самооцінки

  • Методика експрес-діагностики характерологічних особливостей особистості (опитувальник Айзенка)

  • Методика: Автономність-залежність особистості у навчальній діяльності (опитувальник Г.Пригіна)

  • Методика «Вивчення мотивації молодшого школяра до навчання в школі (О.Ануфрієва, С.Костроміної)

  • «Соціометрія» (О.Киричук, Ю.Гільбух)

  • Тест шкільної тривожності (Філіпс)







Робота в групах

  • 1 група – розробити рекомендації для учнів щодо зниження тривожності

  • 2 група – розробити рекомендації для педагогів щодо розвитку згуртованості класного колективу



Рекомендації щодо зниження тривожності:

  • Не треба загострювати увагу на невротичних рухах, що видають внутрішню тривожність, це призведе до ще більшої емоційній нестабільності та невпевненості

  • Треба допомогти дитині розслабитися, наприклад, задати інше запитання

  • Опитування таких учнів потрібно починати в середині уроку

  • Підтримуйте візуальний контакт з дитиною.



Рекомендації щодо формування в учнів адекватної самооцінки

  • Створити умови для спілкування дітей у мікрогрупах (виконання спільної діяльності дітьми з низькою самооцінкою та адекватною)

  • Розробити систему заохочень і нагород за наявні та можливі успіхи («альбом успіхів)

  • Включення дитини в роботу різних гуртків (за інтересами)



Рекомендації щодо роботи з молодшими підлітками з різним типом темпераменту.

  • Холеричний тип темпераменту

  • Заохочувати цілеспрямованість та енергійність;

  • Формувати адекватну самооцінку

  • Ураховувати позитивне ставлення до всього нового.

  • Сангвінічний тип темпераменту

  • Боротися з їхнім прагненням швидко досягати мети з униканням перешкод;

  • Заохочувати оптимізм і працездатність

  • Флегматичний тип темпераменту

  • Розвивати комунікативні властивості;

  • Спиратися на дуже велике терпіння для досягнення складних цілей

  • Меланхолічний тип темпераменту

  • Формувати впевненість у собі;

  • Спиратися на доброзичливість і м’якість;

  • Ураховувати глибину і тривалість емоційних переживань.



Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота

  • Групова корекційно-розвивальна робота – тренінги

  • Індивідуальна – підтримка учнів, які мають певні труднощі (тривога, агресивність тощо)

  • Залучення учнів до конкурсів, акцій, ігор.



Вправа 3 «Друкарська машинка»

  • Мета. Розвиток довільної діяльності.

  • Кожній дитині присвоюється певна літера алфавіту. Психолог називає літеру. Та дитина, якій присвоєна ця літера, один раз плеще в долоні.

  • Після цього психолог вимовляє слово й пише його на дошці. Потім «діти-літери», що входять до слова, плещуть в долоні (по одному разу) у тій послідовності, в якій їхні літери розташовані у даному слові.

  • Розум, будинок, тато, каша, вода, стіл, знання, парта, книга.

  • А, Б, В, Г, Д, І, К, Л, М, Н, О, Р, С, Т, З, Ш, У, П, И, Я.



«Будинок наших відносин»















Робота в групах

  • 1 група – навести приклади вправ, спрямованих на розвиток пізнавальної сфери

  • 2 група – навести приклади вправ, спрямованих на подолання девіантних проявів поведінки.



Вправа «Загальне речення»

  • Мета. Навчити вибудовувати логічно завершене речення.

  • Пропонується всім разом скласти цікаве красиве речення. Умова: психолог починає речення, промовляючи два перші слова, а діти додають по одному слову так, щоб вийшло логічно завершене речення. Якщо хтось із гравців, відчувши, що речення склалося, він каже: «Стоп!»

  • «У красивому лісі…»

  • «Рано-вранці…»



Гра «Якби»

  • Мета. Навчити умінню будувати логічно завершене речення, перевтілюватися, ставши на точку зору іншого.

  • Пропонується закінчити речення, яке починає психолог. Воно будується за такою схемою:

  • «Якби я був кимсь (чимось), то я б …, тому що…

  • Якби я був вулицею, то я б …, тому що…

  • Якби я був музикою, то я б …, тому що…



Вправа «Дзеркало»

  • Мета: емоційне усвідомлення своєї поведінки; подолання невпевненості, формування довільного контролю.

  • Інструкція. Учасники стають у дві шеренги обличчям одне до одного, розбиваючись на пари, один – ведучий, другий – «дзеркало». Ведучий дивиться у дзеркало, а воно «віддзеркалює» усі його рухи. Після завершення учасники міняються ролями, а потім напарниками.



Гра «Черепахи»

  • Мета. Навчити контролювати свої рухи.

  • Тренер стає біля стіни приміщення, учасники на протилежному боці. По сигналу ведучого діти починають рухатися. Потім слухають інструкцію: «Уявіть собі, що всі ми – черепахи. Я велика черепаха. А ви – маленькі черепашки. Я запросила вас у гості на день народження. Я чекаю на вас. Але лихо: святковий пиріг ще не готовий. По моїй команді ви можете йти до мене, ніде не зупинятися. Пам’ятайте: ви – черепахи і повинні йти дуже повільно, щоб дійти до того моменту, коли торт буде готовий».

  • Через 2-3 хвилини знов даю команду, по якій учні «завмирають». Побіждає той, хто зупинився далі від мене.



Методичні рекомендації та практичні прийоми, за допомогою яких учитель може формувати компоненти мотиваційної сфери

  • «Проблемні питання». Почати можна з того, що при знайомстві з новим матеріалом ( та при опитуванні) задавати не ті питання, які потребують при відповіді лише деякої напруги пам’яті , а питання, які потребують аналізу, порівняння, пояснення. Вміння ставити такі питання – це навичка, якої можна і потрібно вчитися.

  • Мозковий штурм



  • Создание ситуации успеха.

  • Прием "Линия времени".

  • Прием "Оценка - не отметка"

  • Прием "Автор".

  • "Образовательная стратегия"



Применение упражнений, которые описаны в программе, в учебном процессе позволит:

  • обеспечить психологическую безопасность учащихся на уроке;

  • разнообразие активных форм позволит поддерживать продуктивный темп работы на уроке;

  • осуществить индивидуальный подход к учащимся;

  • сформировать мотивацию к учению;

  • учащимся развивать навыки рефлексии и самоанализа;

  • наладить контакт ученика и учителя и создать эмоционально-доверительный фон.



Робота з батьками

  • Робота в групах

  • Розробити рекомендації батькам щодо підтримки дітей під час адаптації до навчання у 5 класі.



  • Розробка рекомендацій щодо:

  • зниження тривожності в учнів

  • щодо розвитку згуртованості класного колективу (для педагогів)

  • підтримки дітей під час адаптації до навчання у 5 класі (для батьків)

  • розробка вправ, спрямованих на:

  • розвиток пізнавальної сфери

  • подолання девіантних проявів поведінки.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка