Психолого-педагогічні умови для успішного навчання іноземного мовлення за професійним спрямуванням



Дата конвертації17.12.2016
Розмір445 b.


Психолого-педагогічні умови для успішного навчання іноземного мовлення за професійним спрямуванням


Підвищення якості навчання іноземних мов студентів навчальних закладів можливе, якщо у навчальному процесі навчального закладу реалізувати сукупність таких педагогічних умов:

  • сформованість мотиваційної основи навчальної діяльності студентів;

  • забезпечення їх активної навчальної діяльності шляхом впровадження особистісно-орієнтованого підходу;

  • використання педагогічної рефлексії викладача;

  • наявність алгоритму дій викладача;

  • діагностика ефективності навчання.



Основними вимогами до підготовки викладача іноземної мови є

  • знання методики навчання іноземної мови,

  • знання основ формування комунікативної компетенції студентів ( мовленнєвої, лінгвістичної, соціокультурної, країнознавчої, навчальної, дискурсивної…)

  • комунікативно-навчальна функція, тобто кваліфіковане застосовування сучасних принципів, методів , прийомів, засобів навчання іншомовного спілкування.

  • Виховна функція, тобто вирішення завдання морального, культурно-естетичного виховання,

  • розвиваюча функція, тобто прогнозування шляхів формування і розвитку інтелектуальної та емоційної сфер особистості студента, його пізнавальних та розумових здібностей у процесі оволодіння іншомовним мовленням,

  • освітня функція, тобто допомога студентам в оволодінні уміннями вчитися, розширювати світогляд,

  • гностична функція, тобто аналіз своєї професійної діяльності, вивчення та узагальнення досвіду інших викладачів у галузі іноземних мов,

  • функція конструктивного планування навчально-виховного процесу, організаторська функція.



Умовою для успішного навчання іноземної мови є також такі якості викладача :

  • якість посередника між студентом, навчальним матеріалом та навчальним процесом .. Щоб ефективно виконати таку роль, викладачу необхідно бути порадником, помічником, консультантом, партнером у спільному розв язанні навчальних задач та проблем.

  • схильність бути лідером, приязність, готовність допомогти студенту, здатність його зрозуміти, вміння активізувати в нього почуття відповідальності.

  • здатність до рефлексії – викладач повинен критично аналізувати свою практичну діяльність, прагнучи до професійного вдосконалення.

  • чіткість поставлених цілей,

  • здатність до індивідуального підходу.



Методи навчання

  • Однією з умов успішного навчання іноземної мови є правильний вибір педагогом методів навчання. При виборі того чи іншого методу навчання іноземної мови слід виходити з того, що даний метод має бути :

  • - простим, цікавим і плідним як для викладача, так і для студентів;

  • - забезпечувати адекватну пропорційність усного і письмового мовлення,

  • - бути достатньо гнучким для того, щоб викладач міг зосереджувати увагу на бажаному аспекті навчання;

  • - сприяти усуненню протиріччя між невимушеністю і точністю мовлення;

  • - забезпечувати зростання темпу і обсягу засвоюваного матеріалу;

  • -полегшувати засвоєння іноземної мови, узгоджуючись з мовними навичками і уміннями, надбаними студентами ;

  • - викликати у студентів бажання навчатись, тобто стимулювати їх до навчальної діяльності.



Важливими факторами успішності навчання є :

  • відповідність поставленої мети індивідуальним особливостям студентів,

  • сучасні комунікативно-спрямовані прогресивні методики;

  • активні та інтерактивні методи і форми навчання;

  • стимулювання самостійної роботи,

  • застосування знань на практиці,

  • ефективність використання дидактичних матеріалів, наочних таТЗН, навчально-методичної літератури,

  • рівень педагогічної майстерності викладача, його особистісні характеристики,

  • формування викладачем сприятливих відносин серед колективу студентів;

  • різноманітність та послідовність застосування засобів створення емоційного настрою студентів.



Успішне оволодіння іноземною мовою забезпечується такими якостями студента :

  • розуміння важливості навчальних завдань для себе і свого майбутнього,

  • оволодіння стратегією подальшої самоосвіти,

  • бажання працювати над розв язанням навчальних завдань,

  • почуття компетентності, здатності розв язувати поставлені завдання,

  • здатність до контролю і управління своєю поведінкою і діяльністю,

  • вміння ставити реальні цілі, плануючи етапи їх досягнення,

  • впевненість у здатності до успішного розв язання проблем,

  • готовність і здатність до участі у спільній роботі,

  • почуття належності до групової роботи.



Завдання, які сприяють ефективному розвитку пізнавальної діяльності студентів:

  • формування студента як суб’єкта майбутньої професійної діяльності;

  • створення у процесі навчання відповідного мікросередовища, яке б сприяло реалізації пізнавального та творчого потенціалу студентства;

  • визначення алгоритму дій викладача і студентів, необхідних для якісного навчання;

  • розвиток в учасників навчального процесу здатності до рефлексії;

  • створення психолого-педагогічних умов з метою розвитку пізнавальної активності



Для інтерактивної технології навчання важливими є такі психолого-педагогічні умови:

  • створення середовища, яке формує власну думку та особистість студента загалом;

  • забезпечення відповідності навчального матеріалу інтересам студентів,

  • зміна стосунків „викладач-студент, студент-студент” на рівні партнерства, співпраці, співдружності; створення атмосфери мовленнєвого партнерства,

  • мовленнєва комунікативна спрямованість засвоюваних знань, а також досягнення оптимального співвідношення теоретичного і комунікативного навчання іноземної мови,

  • cтворення високої мотивації навчання; забезпечення самореалізації у майбутній професійній діяльності.

  • забезпечення діалогічності спілкування.



Мотивація

  • Важливою умовою успішного навчання іноземної мови є мотивація . Вона істотно впливає на активність і результати навчальної діяльності.

  • Існують два види позитивної мотивації, які повинні усвідомлювати студенти. Перший вид – перспективна мотивація, пов’язана з усвідомленням мети навчання, його корисності для майбутньої роботи. Для розвитку її слід роз’яснювати студентам, яку суттєву допомогу може надати їм володіння іноземною мовою в майбутній професійній діяльності .

  • Другий вид – процесуальна мотивація, тобто мотиви дій, які обумовлюються зацікавленням студентів у виконанні навчальних дій. Цей вид забезпечує високий рівень пізнавальної активності .З цієї точки зору необхідно, щоб усі учбові матеріали, які використовуються, зокрема тексти, були цікаві студентам своїм змістом, містили нову і цінну лінгвістичну інформацію, що відповідає їх духовним та інтелектуальним запитам.



Головні психологічні умови розвитку професійної креативності викладача іноземної мови:

  • мотиваційна готовність викладача до систематичної роботи з підвищення рівня методичної майстерності;

  • критичний аналіз своєї педагогічної діяльності;

  • цілеспрямований перегляд сформованої системи методичних знань, навичок й умінь і пошук нових засобів і способів навчання іноземної мови;

  • освоєння викладачем нових методів і методик вирішення конкретних завдань навчання іноземної мови повинне здійснюватися при дотриманні певної психологічної послідовності етапів оволодіння способами рішення методичних проблем.



Практичнi рекомендацiї викладачам іноземної мови щодо розвитку професiйної креативностi:

  • критично підходити до аналізу власної діяльності;

  • змінювати орієнтації власної професійної діяльності з результату на спосіб його одержання;

  • відпрацьовувати постійну спрямованість на ускладнення форм навчальної діяльності студентів,

  • вивчення методики викладання іноземної мови сприяє збільшенню знань з теоретичних основ навчання й знань самого предмета – відбувається підвищення рівня професійного володіння іноземною мовою;

  • викладачам необхідно змінювати ставлення до методичної й навчальної літератури, дидактичних матеріалів. Прагнути не просто копіювати готові напрацювання, але корегувати їх з урахуванням вимог й обставин навчального процесу;

  • сприяти появі у власній педагогічній діяльності таких характеристик діяльності, як: системність у роботі; прагнення зрозуміти закономірності навчання іноземної мови і якомога точніше вибудовувати систему навчального впливу на студентів; готовність до безперервного пошуку нових прийомів і способів навчання; планування своєї педагогічної діяльності з використанням передових методів формування професійного володіння іноземною мовою, критичний аналіз й постійне поновлення системи своїх прийомів і засобів навчання.



Для успішного навчання іноземної мови викладач повинен створити умови :

  • для зацікавленої активної навчальної діяльності студентів за професійним спрямуванням,

  • умови для виявлення й формування самостійності студентів,

  • умови здатності до співпраці і комунікації,

  • умови для взаєморозуміння студентів,

  • умови для самовираження та самореалізації.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка