Расмус Крістіан Раск народився 22 листопада 1787 на острові Фюн в містечку Бреннекілль неподалік від Оденсе. Як учений Р. Райок сформувався дуже рано. У школі у Р



Дата конвертації22.12.2016
Розмір445 b.





Расмус Крістіан Раск народився 22 листопада 1787 на острові Фюн в містечку Бреннекілль неподалік від Оденсе. Як учений Р. Райок сформувався дуже рано. У школі у Р. Раска прокинувся інтерес до вивчення живих мов, і він самостійно вивчає англійську, голландську, мова гренландських ескімосів, креольську голландську, але більшу частину свого вільного часу Р. Раск присвячує ісландській мові. Проте ніяких посібників, граматик і словників в Оденсе не було, і Р. Раска довелося самому скласти ісландську граматику і словник з саг. Саме при складанні цієї ісландської граматики і виробляв свій метод опису Р. Раск.

  • Расмус Крістіан Раск народився 22 листопада 1787 на острові Фюн в містечку Бреннекілль неподалік від Оденсе. Як учений Р. Райок сформувався дуже рано. У школі у Р. Раска прокинувся інтерес до вивчення живих мов, і він самостійно вивчає англійську, голландську, мова гренландських ескімосів, креольську голландську, але більшу частину свого вільного часу Р. Раск присвячує ісландській мові. Проте ніяких посібників, граматик і словників в Оденсе не було, і Р. Раска довелося самому скласти ісландську граматику і словник з саг. Саме при складанні цієї ісландської граматики і виробляв свій метод опису Р. Раск.



У 1807 р. Р. Раск стає студентом копенгагенського університету. У Р. Раска народжується думка написати «Граматичну етимологію» скандинавських мов, тобто з'ясувати родинні зв'язки їх граматичної будови. Саме з цією метою, Раск вивчає в університеті мови народів, що перебувають у сусідстві зі скандинавськими - у тому числі російська, польська, чеська.

  • У 1807 р. Р. Раск стає студентом копенгагенського університету. У Р. Раска народжується думка написати «Граматичну етимологію» скандинавських мов, тобто з'ясувати родинні зв'язки їх граматичної будови. Саме з цією метою, Раск вивчає в університеті мови народів, що перебувають у сусідстві зі скандинавськими - у тому числі російська, польська, чеська.



Основна мета Р. Раска - вивчення історії народів, проте він вважає, що, тільки досліджуючи і порівнюючи мови, можна дізнатися історію народу, встановити його родинні зв'язки в тому випадку, коли немає письмових даних, що проливають світло на історію. Р. Раск прагне проводити систематичне порівняння, а не випадкове зіставлення фактів, причому його завдання порівняти якомога більшу кількість мов. Всі мови мають бути описані за єдиним планом, і порівняння цих описів допоможе зробити висновок про їх генетичні зв'язки, тобто спільність будови мов повинна свідчити про спільність їх походження.

  • Основна мета Р. Раска - вивчення історії народів, проте він вважає, що, тільки досліджуючи і порівнюючи мови, можна дізнатися історію народу, встановити його родинні зв'язки в тому випадку, коли немає письмових даних, що проливають світло на історію. Р. Раск прагне проводити систематичне порівняння, а не випадкове зіставлення фактів, причому його завдання порівняти якомога більшу кількість мов. Всі мови мають бути описані за єдиним планом, і порівняння цих описів допоможе зробити висновок про їх генетичні зв'язки, тобто спільність будови мов повинна свідчити про спільність їх походження.



При з'ясуванні спорідненості та походження мов основну увагу Р. Раск приділяє відповідностям в граматичній структурі, так як лексичні відповідності вважає «найвищою мірою неточними». Вчений розробляє свою методику порівняння граматичного ладу. Для мовознавця при порівнянні важлива в першу чергу спільність граматичних схем, а потім вже матеріальна схожість флексій. Саме подібність схем є свідченням основного єдності, а отже, і спорідненості. Для Раска важливо розбиття в першу чергу дієслів та іменників на групи і класи, відміни і відмінювання.

  • При з'ясуванні спорідненості та походження мов основну увагу Р. Раск приділяє відповідностям в граматичній структурі, так як лексичні відповідності вважає «найвищою мірою неточними». Вчений розробляє свою методику порівняння граматичного ладу. Для мовознавця при порівнянні важлива в першу чергу спільність граматичних схем, а потім вже матеріальна схожість флексій. Саме подібність схем є свідченням основного єдності, а отже, і спорідненості. Для Раска важливо розбиття в першу чергу дієслів та іменників на групи і класи, відміни і відмінювання.



Расмус Раск фактично перший встановив, які мови входять до складу тієї мовної сім'ї, яка згодом була названа індоєвропейською. Раск вперше встановив, що дравідійські мови неспоріднені індійським, визначив місце балтійських мов і їх велику архаїчність, довів, що авестійська не є нащадком санскриту, точно визначив склад фінноугорскіх мов і дав їх класифікацію, довів спорідненість ескімоського мови Гренландії та Алеутські мови, був одним з засновників алтайського мовознавства.

  • Расмус Раск фактично перший встановив, які мови входять до складу тієї мовної сім'ї, яка згодом була названа індоєвропейською. Раск вперше встановив, що дравідійські мови неспоріднені індійським, визначив місце балтійських мов і їх велику архаїчність, довів, що авестійська не є нащадком санскриту, точно визначив склад фінноугорскіх мов і дав їх класифікацію, довів спорідненість ескімоського мови Гренландії та Алеутські мови, був одним з засновників алтайського мовознавства.



Р. Раcк пропонує свою концепцію спіралеподібного розвитку мов. На ранньому етапі розвитку мови кожне поняття виражається одним звуком або словом. Потім мова розвивається, ускладнюється його морфологія, з'являються флексії і мова досягає найбільшої морфологічної складності. Після цього починається розкладання морфології, мова морфологічно спрощується і знову досягає такої стадії, коли кожне поняття виражається одним словом. Прискорює такого типу розвиток змішання народів, що говорять на мовах різних типів, припинення зв'язків між спорідненими народами. За відсутності цих умов для завершення циклу потрібен дуже тривалий час.

  • Р. Раcк пропонує свою концепцію спіралеподібного розвитку мов. На ранньому етапі розвитку мови кожне поняття виражається одним звуком або словом. Потім мова розвивається, ускладнюється його морфологія, з'являються флексії і мова досягає найбільшої морфологічної складності. Після цього починається розкладання морфології, мова морфологічно спрощується і знову досягає такої стадії, коли кожне поняття виражається одним словом. Прискорює такого типу розвиток змішання народів, що говорять на мовах різних типів, припинення зв'язків між спорідненими народами. За відсутності цих умов для завершення циклу потрібен дуже тривалий час.



Фактично кажучи про стадії розвитку мови, Р. Раск пропонує структурну класифікацію мов. Раск виділяє два крайніх типи мов: для мов першого типу не потрібна морфологія, а потрібен тільки словник, для мов другого типу потрібна морфологія, але не потрібен синтаксис (тобто два полярних типи мови - це мова ізолююча і мова словозмінна). Таким чином, Р. Раск доходить до розуміння діалектичного розвитку, кажучи про те, що мова, розвиваючись із звуків, поступово ускладнюється, а потім може знову розпадатися на прості звуки, але ці звуки ніколи не бувають тими ж, що раніше і нова мова буде перебувати на новому щаблі розвитку.

  • Фактично кажучи про стадії розвитку мови, Р. Раск пропонує структурну класифікацію мов. Раск виділяє два крайніх типи мов: для мов першого типу не потрібна морфологія, а потрібен тільки словник, для мов другого типу потрібна морфологія, але не потрібен синтаксис (тобто два полярних типи мови - це мова ізолююча і мова словозмінна). Таким чином, Р. Раск доходить до розуміння діалектичного розвитку, кажучи про те, що мова, розвиваючись із звуків, поступово ускладнюється, а потім може знову розпадатися на прості звуки, але ці звуки ніколи не бувають тими ж, що раніше і нова мова буде перебувати на новому щаблі розвитку.



Раск вважає, що «природний розвиток прибирає з мови те, що виявляється надлишковим». Таким чином, може здатися, що саме надмірність є для Раска передумовою зміни. Однак мовознавець не робить цього висновку. Для нього процес зміни і розвитку мови пов'язаний не з його надмірністю, а з постійним рухом, без якого неможливе існування матеріального і духовного світу.

  • Раск вважає, що «природний розвиток прибирає з мови те, що виявляється надлишковим». Таким чином, може здатися, що саме надмірність є для Раска передумовою зміни. Однак мовознавець не робить цього висновку. Для нього процес зміни і розвитку мови пов'язаний не з його надмірністю, а з постійним рухом, без якого неможливе існування матеріального і духовного світу.



У більш пізніх роботах Расмуса Раска вже в меншій мірі цікавлять загальні проблеми розвитку мов, на перший план виходить його порівняльний метод визначення мовної спорідненості. Хоча мовознавець не ставив своєю метою показати шляхи мовних змін, йому не тільки вдалося встановити граматичні та фонетичні відповідності низки споріднених мов, а й дати кілька блискучих зразків лінгвістичної реконструкції.

  • У більш пізніх роботах Расмуса Раска вже в меншій мірі цікавлять загальні проблеми розвитку мов, на перший план виходить його порівняльний метод визначення мовної спорідненості. Хоча мовознавець не ставив своєю метою показати шляхи мовних змін, йому не тільки вдалося встановити граматичні та фонетичні відповідності низки споріднених мов, а й дати кілька блискучих зразків лінгвістичної реконструкції.



Вклад Расмуса Раска до мовознавства величезний. Він був одним із засновників порівняльно-історичного вивчення індоєвропейських, алтайських і ескімоських мов, їм були закладені і основи структурно-типологічного вивчення мов, так як Р. Раск першим застосував метод порівняння граматичних систем в цілому.

  • Вклад Расмуса Раска до мовознавства величезний. Він був одним із засновників порівняльно-історичного вивчення індоєвропейських, алтайських і ескімоських мов, їм були закладені і основи структурно-типологічного вивчення мов, так як Р. Раск першим застосував метод порівняння граматичних систем в цілому.



Дякую за увагу!

  • Дякую за увагу!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка