Рецензент : Кліпа Т. В., заступник директора з нвр воздвиженського нвк: Рецензент : Кліпа Т. В., заступник директора з нвр воздвиженського нвк



Дата конвертації27.05.2016
Розмір445 b.



Рецензент : Кліпа Т.В., заступник директора з НВР Воздвиженського НВК:

  • Рецензент : Кліпа Т.В., заступник директора з НВР Воздвиженського НВК:

  • ЗОШ І – ІІІ ступенів – ДНЗ Ямпільської районної ради Сумської області

  • Упорядник: Сергійко С.В., учитель початкових класів Воздвиженського НВК:

  • ЗОШ І – ІІІ ступенів – ДНЗ Ямпільської районної ради Сумської області

  • Кожна дитина – талант, який треба розкрити .

  • «Біном фантазії" – це збірка вправ, які допомагають розкривати , розвивати

  • творчі літературно – поетичні здібності молодших школярів, активізують словниковий запас учнів, формують світоглядні уявлення.

  • Рекомендовано для вчителів початкових класів для використання на уроках української мови, у

  • позакласній роботі .



«Біном фантазії»

  • «Біном фантазії»

  • Новий образ може з'явитися, якщо взяти два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це активізує уяву, внаслідок чого утворюється єдине фантастичне ціле. Слова використовуються не в їх звичайному значенні, вони звільнені з мовного ряду, в якому звично фігурують.

  • Наприклад: «їжачок» і «книга» (поєднані за допомогою прийменника), Їжачок у книзі, їжачок на книжці, їжачкова книжка, книжка про їжачка.

  • Кожне з цих поєднань може бути основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.



Їжачкова книжечка

  • Їжачкова книжечка

  • ( казка )

  • Під великим розкішним дубом притулилася маленька хатинка їжачка Тіма. Затишна, тепла, дуже подобалась лісовому мешканцю.

  • Крокуючи лісом, Тім знайшов цікаву книжку з малюнками. Сів на пеньок і почав її розглядати. Малюнки були різнокольоровими: весняні квіти- першоцвіти, веселі пташки, ласкаве сонечко, стрімкий потічок, грибок- лісовичок. Але прочитати, що написано Тім не вмів. Їжачок вирішив знайти когось, хто допоможе прочитати йому книжечку.

  • Пролітала Сорока – білобока.

  • - Добрий день , Білобоко! А ти вмієш читати? – запитав Їжачок.



- Так, друже, я вмію все на світі робити, - відповіла Сорока.

  • - Так, друже, я вмію все на світі робити, - відповіла Сорока.

  • - Давай книжечку, я тобі її прочитаю.

  • Сорока перевертала книгу вліво, вправо, догори, але нічого вона не змогла прочитати, бо це була нелегка справа. Жбурнула книжку геть та й полетіла. Їжачок не розгубився, підняв книжечку і пішов далі шукати того, хто б зміг йому допомогти …



Конструювання загадок

  • Конструювання загадок

  • Цей прийом - стимулювання творчості - в символічній формі відображає дитячий досвід пізнання дійсності. Наприклад, складання загадки про гумку.

  • 1.Відсторонення ( гумка – гумовий прямокутничок, якщо ним провести по поверхні , де напис зроблений олівцем, він зникне)

  • 2.Асоціація та порівняння ( поверхня може бути світлого кольору або розділена на дві частини: світлу та темну).

  • 3.Метаморфічне визначення ( це щось таке, що робить поверхню чистою від олівця).

  • І ось загадка набуває такого вигляду :

  • Всі малюнки олівця зникнуть швидко без кінця.



Придумування історії з новим словом

  • Придумування історії з новим словом

  • Дітям пропонуються слова з казки, на основі яких вони придумують нову історію, наприклад, казка «Рукавичка»: мишка, жабка, вовчик, лисичка, кабан, зайчик. Нове слово – грибок. Історія може бути такою.

  • Прибіг кабан до рукавички і проситься жити. Пустили його звірі. Ось – ось вона трісне.

  • Кабан каже: «За те , що ви мене пустили у своє житло, я вам гостинця приготував – великого смачного гриба – боровичка. Ходімо швидше – поласуємо ним. Він такий великий, що на всіх вистачить».

  • Пішли друзі на лісову галявиу. Теплий дощик зробив справжнє диво – гриб виріс великий-превеликий. Під ним вмістилася вся звірина команда і ще місце було. Їли його три дні і три ночі, а він усе ріс собі і ріс, бо дощик пройшов чарівний і грибок залишався непошкодженим на радість звірятам.

  • Ось яке справжнє лісове диво!



Казка навиворіт

  • Казка навиворіт

  • Прийом перетворення казки цінний не тільки для розвитку пародіювання. З його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь – якому іншому напрямку, наприклад:

  • «Жили собі Дід та Баба, а в них Курочка ряба. Знесла

  • Курочка незвичайне яєчко – казкове, яке виконувало всі

  • бажання старих.

  • Перше бажання – жити в мирі та злагоді многії, многії роки.

  • Друге – щоб було доволі, що їсти - хліб і до хліба.

  • Третє –щоб Курочка щоденно дарувала Бабусі та Дідусю прості яєчка.



Створення «вінегрету» з казок

  • Створення «вінегрету» з казок

  • Суть цього прийому полягає в тому, що події з різних казок переплутуються й розгортаються за новим сюжетом.

  • Наприклад:

  • Котиться, котиться Колобок, а назустріч йому Червона Шапочка.

  • - Колобок, Колобок, ходімо до моєї бабусі в гості,-сказала Червона Шапочка.-А поки ми будемо йти лісом, я тебе навчу нової пісеньки.

  • Ми веселі друзі лісовою стежкою йдемо.

  • Гостинці бабусі разом несемо.



Створення віршів –чистомовок

  • Створення віршів –чистомовок

  • Під час вивчення букв першокласники самостійно вчаться складати римовані закінчення віршів–чистомовок.

  • Буква «Н» Буква «С»

  • На- на – на – прийшла вес… Са – са- са – сіла на ніс о..

  • Но –но – но – добірне зер.. Су- су – су – я водичку не..

  • Ну – ну – ну- житечка наж.. Си – си – си- співучі голо..

  • Ні – ні – ні – сонце у вік.. Сі – сі – сі – діти у лі..

  • Не – не – не – впіймай ме..



Вправа – гра «Скажи потрібні слова»

  • Вправа – гра «Скажи потрібні слова»

  • Працюючи над римою у створенні віршів, часто використовую вірші, де учні разом підбирають за змістом слова, наприклад:

  • Зіна в зошиті …(писала) Для письма, сказати прошу,

  • Потім казочку …(читала). Нам потрібно взяти …(зошит).

  • Телевізор подивилась, Кожен учень і щоденно

  • У віконце …(задивилась). На урок бере…(щоденник).

  • Ковзани мерщій знайшла Малювать в альбомі цім

  • І на ковзанку …(пішла). Допоможуть …(олівці).

  • Ручки й олівці, щоб знали,

  • Ми кладемо у …(пенали).

  •  



Відгадування загадок

  • Відгадування загадок

  • Учні початкових класів дуже люблять працювати із

  • загадками. А особливо коли відгадки колективні.

  • Я цьому дивуюся щоденно - В темнім лісі проживає,

  • Татові зізнавсь малий Славко. Довгий хвіст пухнастий

  • має,

  • Чом корова їсть траву зелену, Їй на місці не сидиться,

  • А дає нам біле…(молоко). А зовуть її…(лисиця).

  •  



Мовно-слухова гра

  • Мовно-слухова гра

  • «Схожі хвости» або «Знайди риму»

  • Учні добирають слова, схожі за звучанням,

  • із запропонованих учителем.

  • Мишка - …(кішка, книжка, доріжка)

  • Суниця - …(спідниця, синиця, криниця, одиниця)

  • Пташка - …(ромашка,комашка, Чебурашка)

  • Їжачок -…(черв'ячок, бичок, павучок)

  • Калина - …(малина, машина, Галина, долина)



Віднови чотиривірш

  • Віднови чотиривірш

  • На дошці записаний вірш, у якому рядочки переплутані.

  • Учням необхідно відновити вірш, установити послідовність.

  • Киця любить, як по спинці (1)

  • Як дарую їй гостинці, (3)

  • Гладжу киценьку свою, (2)

  • Кашку, молочко даю. (4)



Гра «Водограй слів»

  • Гра «Водограй слів»

  • На запропоновану літеру (склад) учителя учні добирають

  • слова , які розпочинаються з цієї літери (складу).

  • А – ананас, абрикос, апельсин, автобус, акваріум…

  • М – машина, малина, мама, математика…

  • Ро - робота, робот, Рома, ромашка…

  • Та – тато, танк, тарілка, танок, Тарас...



Анаграма

  • Анаграма

  • Анаграма – властивість букв переміщатися, утворюючи нові слова

  • К І С - сік,

  • А М З И - зима,

  • Б І Х Л – хліб,

  • К О Л О М О – молоко.



Цікаве лото

  • Цікаве лото



Лісове джерельце

  • Лісове джерельце

  • У лісі, під старезним дубом,

  • Дзвенить, вихлюпує, співа.

  • Це джерельце – водиці прохолода

  • Дарує радість всім щодня. 

  • І звірі, і птахи приходять сюди

  • Водиці напитись і спрагу здолати,

  • І місяць вночі у джерельній росі

  • Своє бліде личко вмиває. 

  • І люди спішать в лісовім джерельці

  • Від втоми умитись, водиці напитись.

  • Ту радість в душі, що взяли з джерельця

  • Крізь роки життя у здоров’ї прожити

  • Дудко Ганна, 9 років



Зажурене село 

  • Зажурене село 

  • Село зажурилось, хатки потемніли,

  • Ставок задивився в небесную синь.

  • І верби поникли, не дивляться в воду,

  • Село помирає від втрат і надій. 

  • Чому ж село меркне і день десь згасає,

  • І вишні й калина згубили плоди?

  • І пташки, злетівшої голос зникає,

  • Невігласів пара чекає завжди.

  • О, боги земні і людське покоління,

  • Згуртуйтесь і руки сплетіть у вінку мировім,

  • Верніть же селу тую славу земную,

  • Щоб сонце світило і ряст зеленів.

  • Дудко Ганна, 9 років



Санітари лісу (байка)

  • Санітари лісу (байка)

  • Одного разу Муха та Комар,

  • Злетівши на високую ялину,

  • Розмову повели про цей сучасний світ,

  • В якому живемо усі ми нині. 

  • Ви тільки завітайте в місто чи село-

  • Футболить вітер пляшки та пакети.

  • Ворони смітники боронять залюбки

  • Господарюють на стихійному «банкеті». 

  • І друзі - Муха та Комар,

  • Побачивши, що все сміття летить до лісу,

  • Взялися дружно міркувать,

  • Як із комах загін зібрати санітарів лісу. 

  • Робота закипіла нелегка:

  • Весь бруд й сміття збирали всі завзято.

  • Надвечір, притомившись, комашня

  • Подумали: «Чому ж у місті не прибрати ?» 

  • Мораль цієї байки ось яка:

  • Доки ж чекатимемо Муху й Комара ?

  • Вже гори виросли того сміття,

  • Яке отруює людське життя. Циганок Олександр, 9 років





ЛІСОВЕ ОЗЕРЦЕ

  • ЛІСОВЕ ОЗЕРЦЕ

  • Серед вікових дубів весело видзвонювало лісове озерце. Сюди приходили напитись води тварини , прилітали птахи. Дерева милувалися своєю вродою .Сонце купалося в спеку .Рибка витанцьовувала на зеленім листочку білого латаття.

  • Краса ! Надзвичайна краса !

  • Але одного дня цю надзвичайну красу зруйнували людські руки. Після веселого "пікніка" трава на березі озерця спалена . Скрізь пляшки , пакети , сміття , обгорілі дерева .

  • Чому ж так вчинили люди ? Чому посягнули на красу Природи ?

  • За декілька годин святкування - роки виздоровлювання в природі . Плаче озерце ,чекає добрих людей .Мріє, щоб почистили його від бруду

  • І тоді задзвенить його радісна пісня !

  • Кравченко Катерина, 9 років

  •  



КАЛИНОВИЙ ДОЩ

  • КАЛИНОВИЙ ДОЩ

  • Цієї осені калина й справді рясніла великими червоними кетягами, звисаючими до землі . Мабуть, готувала зимуючим птахам - омелюхам та снігурам свій зимовий подарунок .

  • Пташки щоденно відвідували калину. Ласували снігурі насінням , а омелюхи -гіркуватою м‘якоттю .

  • Зима була щедра на білий пухнастий сніг. Одягла білу шубу й калині Лише червоні кетяги виблискували серед сніжної білизни .

  • Рано - вранці шум доносився із лісової галявини .Тут невеличкою зграйкою зібралися снігурі й омелюхи .Калина щедро приймала гостей. Аж ось хтось наполохав пташок .Ті швидко знялися й полетіли геть , залишаючи за собою криваво-червоний калиновий слід -краплинки калинового дощу.

  • А рано навесні загублені калинові сердечка проростуть молодими паростками . І через декілька років молоді калинові гаї радо зустрінуть зимуючих птахів .

  • Хохол Микита, 9 років



Казка про велику букву

  • Казка про велику букву

  • Жила-була маленька буква. ЇЇ зовсім ніхто не помічав: пропускали, недописували, робили помилки.

  • Сумно стало маленькій букві і вона вирішила відстояти себе.

  • Одного разу маленька буква вирішила: «Спробую я із середини слова стати на початок. О диво, що сталося?!» Почали маленьку букву поважати, стали писати більшою. Сподобалось це букві, але здалося, що цього замало. Вирішила вона стати в назви міст, сіл, морів, рік, гір, долин. Заповажали букву ще більше. Маючи такий успіх, вона стала в імена, прізвища, по батькові. Від цього буква стала більшати, товстішати, виросла великою. Вона стала у таких словах як Батьківщина, Вітчизна…

  • З тих пір, куди потрапила буква, слова пишуться з великої літери.

  • Куприєнко Оксана, 9 років



У деякому царстві, у деякому государстві жила королева Мова. Була вона могутня і надзвичайно вередлива. Оточувало її багато слуг, безліч усіляких предметів. Коли королева хотіла щось узяти, то кликала своїх слуг і кричала: «Принесіть мені он те!».

  • У деякому царстві, у деякому государстві жила королева Мова. Була вона могутня і надзвичайно вередлива. Оточувало її багато слуг, безліч усіляких предметів. Коли королева хотіла щось узяти, то кликала своїх слуг і кричала: «Принесіть мені он те!».

  • - Ні, не це, а он те! - знову чувся її несамовитий крик. І так було цілий день. Бідні слуги падали з ніг. Поки один розумний міністр додумався, що всім предметам потрібно дати імена, тобто назвати їх.

  • З того часу трохи легше стало жити слугам, а міністр, який дав назви предметам, став називатися Іменником.

  • Сизоненко Олексій, 9 років



Вправа – гра «Слова граються в

  • Вправа – гра «Слова граються в

  • піжмурки»

  • Слова, як і діти, люблять гру «Піжмурки». Вони теж вирішили сховатися від дітей на «сторінці». Треба спробувати їх знайти. На допомогу прийдуть числа.

  • Кожна літера слова «сторінка» має свій колір – цифру. Згідно з комбінаціями цифр утворюються слова.

  • С Т О Р І Н К А

  • 1 2 3 4 5 6 7 8

  • 123 (сто) 1563 (сіно) 48678 (ранка)

  • 457 (рік) 6348 (нора) 48737 (ранок)

  • 432 (рот) 7563 (кіно) 125678 (стінка)



Метаграма (від грецького «мета»-через, «грама» - буква) – це різновид загадки, в якій слова, що загадуються, утворюються заміною однієї букви іншою.

  • Метаграма (від грецького «мета»-через, «грама» - буква) – це різновид загадки, в якій слова, що загадуються, утворюються заміною однієї букви іншою.

  • Наприклад: кіт – кит, мак – рак, рак – бак, сир – мир.

  • Вправа «Чарівна буква»

  • Учні до даного слова додають букву так, щоб утворилось нове слово і змінилося його значення.

  • Рис – рись, лан – лань, їжа – їжак, бібліотека – бібліотекар, коза – козак, гра – грак, грав.



Вправа «Склади слово» або «Віднови слово»

  • Вправа «Склади слово» або «Віднови слово»

  • Б – р – к (буряк) зо ( … ) ит

  • Ц – б – л –(цибуля) руч ( … ) а

  • П – к – р (пекар ) п ( … ) ртфель

  • Р – д –с к –(редиска) п ( … )нал

  • п ( … ) рта



До даного слова добираються слова, що в тій чи іншій

  • До даного слова добираються слова, що в тій чи іншій

  • мірі стосуються запропонованого:

  • музикант - інструмент, оркестр, диригент, звук, соліст, концерт, оплески;

  • осінь – дощ,листопад,хмари,вітер,калюжі..

  • книга – школа, бібліотека, портфель, шафа, підручник, друкарня…

  • ручка - учень,портфель,двері,будинок,шафа…



Діти отримують слова і, не змінюючи їх, повинні

  • Діти отримують слова і, не змінюючи їх, повинні

  • відшукати в даних словах нові слова:

  • пам’ятає (м’ята),говорили (рили),самого (сам),весело (село),золото (лото),пензлі (злі),розуміє (розум), розуміє (уміє),вужча (вуж),тримати (три, мати), діяльність (дія),

  • спрямований (мова),школяр (яр),освітній (світ),

  • інформація (форма),світлофор (світло).



Чуючи звуки, склади, діти повинні утворити слова, у яких є ці звуки чи склади:

  • Чуючи звуки, склади, діти повинні утворити слова, у яких є ці звуки чи склади:

  • Ш- Ш –Ш- шепотіти,шелестіти…

  • Х –Х- Х- хвиля,ховрах,хата…

  • А- А- А-ананас,абрикос,автобус…

  • ХЛЮП-ХЛЮП-хлюпати…

  • РИП-РИП- рипіти…

  • БУХ-БУХ-бухати…

  • ДЗЕНЬ-ДЗЕНЬ-дзеленчить,дзенькати…



Виокремлюється частина слова,пропонується віднайти

  • Виокремлюється частина слова,пропонується віднайти

  • подібну частину в інших словах:

  • Калина-дівчина – малина , красно – ясно , гарно – марно,

  • жити – шитиочка –дочка.

  • Можна використовувати приказки та примовки, де є

  • римування.

  • Або пан – або пропав. Хоч так – хоч сяк. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.



Діти знайомляться з поняттям «складні

  • Діти знайомляться з поняттям «складні

  • слова»,вправляються в їх утворенні:

  • Кава + варити = кавоварка

  • Газон + косити = газонокосилка

  • Хліб + пекти = хлібопічка

  • М’ясо + рубати = м’сорубка

  • Лист + носити = листоноша

  • Молоко +возити = молоковоз

  • Земля + трусити = землетрус

  • Кіно + зал = кінозал

  • Сам + варити = самовар



Діти самостійно добирають останнє слово в рядку вірша, воно повинно римуватися

  • Діти самостійно добирають останнє слово в рядку вірша, воно повинно римуватися

  • Лісові музики

  • Вітер дубок хитає,тихо жолуді…(скидає).

  • Кучерявенький баран гучно бив у …(барабан).

  • Порося собі мовчить і тихесенько…(сидить).

  • З задоволенням лисиця грала на новенькій…(скрипці).

  • Тихо киценька дрімає,песик м’ячик …(підганяє).

  • Величезний сірий слоник все видзвонював у …(дзвоник).

  • Сіра мишка шарудить:»Як би кицю…(обдурить»).

  • Порося затупотіло сіру кицю …(розбудило).



Діти виконують дію і читають утворений результат-слово:

  • Діти виконують дію і читають утворений результат-слово:

  • книга – га –и+ я + зь =…(князь);

  • Яр + оса – а + лавка – ка =…(Ярослав)

  • Мед – ед + уд + риба – ба+ й = … (Мудрий)

  • Слово – во + в’янути – ути +и = … (слов’яни)



Учитель називає дієслово – учень добирає відповідний іменник,

  • Учитель називає дієслово – учень добирає відповідний іменник,

  • який може виконувати цю дію.

  • Шумить - … ( діти, дерева, ліси);

  • Біжать - … (діти, хмари, спортсмени);

  • Дзвенить - … (струмок, дзвінок, комар);

  • Говорить – … (радіо, людина, книга).



Діти відгадують, про кого говорить учитель:

  • Діти відгадують, про кого говорить учитель:

  • Літає, плаває, клює, гелгоче - … (гуска);

  • Злий, сірий, хижий, зубатий - … (вовк);

  • Хитра, непосидюча, підступна, злодійкувата, рижа - …

  • (лисиця);

  • Українська, мелодійна, задушевна - … (пісня)



Л І Е Н СИ ЛЬ

  • Л І Е Н СИ ЛЬ

  • Б Х К А ВА

  • Р Я П



СІЛЬ ЖЧА

  • СІЛЬ ЖЧА

  • ЗО ЛО

  • РО ДО

  • ТО ЗА

  • Сіль дорожча за золото



Учитель, який не затискує, а

  • Учитель, який не затискує, а

  • визволяє, не пригнічує, а підносить, не

  • мне, а формує, не диктує, а вчить, не

  • вимагає, а запитує, переживає разом з

  • дитиною багато натхненних хвилин.

  • Януш Корчак




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка