Реформа територіального управління в Україні Місцеве самоврядування в Україні: акутальний стан



Дата конвертації08.06.2016
Розмір445 b.


Реформа територіального управління в Україні


Місцеве самоврядування в Україні: акутальний стан





Проблеми сучасного територіального управління України – І.

  • невідповідність проголошених законодавством України повноважень місцевого самоврядування їхньому реальному обсягу (фактично, шляхом ухвалення нових нормативно-правових актів останніми роками спотерігалося їхнє скорочення)

  • значно менша стабільність місцевих державних адміністрацій порівняно з органами місцевого самоврядування за умов домінування перших над другими об`єктивно створює підгрунтя для потенційних конфліктів

  • територіальна організація органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій не співпадає з організацією мережі територіальних органів центральних органів виконавчої влади

  • існує значні (в рази) відмінності між щільністю населення в різних регіонах, що суттєво впливає під час формульного розподілу бюджетних коштів, створюючи проблеми



Проблеми сучасного територіального управління України – ІІ.

  • процеси урбанізації прискорюють депопуляцію сільського населення, що супроводжується масовим безробіттям у сільській місцевості та посиленням демографічної кризи

  • централістський розподіл фінансів у консолідованому бюджеті між сумою місцевих та державним, що заздалегідь робить переважну більшість місцевих бюджетів дотаційними

  • формульний розподіл бюжетних коштів, що діяв до 31.12.14 р., не сприяв збільшенню надходжень до місцевих бюджетів, адже збільшення надходжень призводило до пропорціного зростання вилучень наступного року

  • несвоєчасність виконання Державною казначейською службою України своїх обов`язків щодо обслуговування місцевих бюджетів призводить до їхньо профанації

  • вади кадрового забезпечення органів місцевого самоврядування впливають на можливості розвитку територій, створює додаткові ризики для вчинення корупційних правопорушень



Проблеми сучасного територіального управління України – ІІІ.

  • значний розміри територій посилють нерівномірну доступність та віддаленість до адміністративного центру адміністративно-територіальної одиниці

  • розривність території адміністративно-територіальних одиниць, що унеможливлює його повсюдність

  • бракує точно визначених меж адміністративно-територіальних одиниць або встановлення значної частини меж таких одиниць без врахування місцевих природних та інших факторів, перспектив розвитку територій

  • недосконалість процедур та критеріїв для формування адміністративно-територіальних одиниць, віднесення поселень до категорії сіл, селищ, міст призвела до дивних результатів

  • надмірна подрібненість територіальних громад в більшості випадків призводить до нераціональних витрат бюджетних коштів, а головне – унеможливлює саму постановку питання для більшості про їхню навіть гіпотетичну самодостатність









Реформа – п`ять кроків

  • Створення трьохрівневої системи територіального устрою (регіони, АРК, міста Київ та Севастополь – райони – гомади)

  • Розмежувати повноваження між органами місцевого самоврядування різних рівнів за принципом субсидіарності

  • Передача основних повноважень від органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування (за ОВВ залишаться лише контрольні та координуючі повноваження)

  • Оновлення бюдженої системи – визначення за кожним рівнем органів влади необхідного обсягу ресурсів

  • Встановлення відповідальності органів місцевого самоврядування перед виборцем (за ефективність) та державою (за законність)







Заходи з реалізації Концепції (розпорядження КМУ від 18 червня 2014 р. № 591)

  • І. Розробити концептуальні пропозиції на засадах децентралізації, субсидіарності, повсюдності та спроможності місцевого самоврядування щодо внесення змін:

  • 1.1. до Конституції України;

  • 1.2. до Бюджетного та Податкового кодеків щодо децентралізації фінансів;

  • 1.3. до Земельного кодексу (розширення повноважень органів місцевого самоврядування з розпорядження земельними ділянками);

  • 1.4. до законодавства України про місцеві вибори;

  • 1.5. законодавчого врегулювання порядку вирішення питань адміністративно-територіального устрою України.



Заходи з реалізації Концепції (розпорядження КМУ від 18 червня 2014 р. № 591) - далі

  • ІІ. Розробити проекти законів України:

  • 2.1. Про внесення змін до Закону України “Про органи самоорганізації населення”

  • 2.2. Про службу в органах місцевого самоврядування (нова редакція)

  • 2.3. Про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”

  • 2.4. Про місцеві органи виконавчої влади.

  • ІІІ. Забезпечити супроводження у Верховній Раді України проектів Законів України:

  • 3.1. Про місцевий референдум

  • 3.2. Про добровільне об’єднання територіальних громад



Заходи з реалізації Концепції (розпорядження КМУ від 18 червня 2014 р. № 591) - завершення

  • IV. Розробити та внести в установленому порядку на розгляд КМУ проекти нормативно-правових актів про затвердження:

  • 4.1. методики формування спроможних територіальних громад

  • 4.2. перспективних планів формування територій громад (у трьох місячний термін після набрання чинності Законом України “Про добровільне..."

  • V. Розробити та затвердити в установленому порядку державні стандарти (нормативи) якості адміністративних, соціальних та інших послуг, що надаються населенню у відповідних сферах.

  • VI. Забезпечити:

  • розроблення навчальних програм для посадових осіб органів місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад та державних службовців з питань децентралізації фінансової системи, зміцнення матеріальної та фінансової основи м/с;

  • утворення регіональних робочих груп із підготовки перспективного плану формування територій громад відповідного регіону;

  • проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи;

  • заслуховування звітів відповідних центральних органів виконавчої влади



Зміни до плану заходів що очікуються у 2015 р.

  • І.

  • замість розробки концептуальних “внесення змін до Земельного кодексу України…» передбачається перейти до «законодавчого врегулювання питань передачі у комунальну власність земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів, крім тих, на яких розташовані об’єкти державної власності;

  • виключаються положення щодо місцевих виборів та врегулювання порядку вирішення питань адмін.-тер. устрою

  • ІІ.

  • виключається внесення змін до ЗУ “Про органи самоорганізації населення”; натомість має бути розроблена його нова редакція;

  • проект ЗУ “Про службу в органах м/с” має бути розроблений у березні 2015 р.;

  • передбачається розробка нового ЗУ щодо місцевих виборів (до травня 2015 р.);

  • має бути розроблений проект ЗУ “Про адмін.-тер. Устрій” (у 3-місячний термін піля набуття чинності змін до КУ).

  • V. Розробка та затвердження в установленому порядку державних стандартів (нормативів) якості адміністративних, соціальних та інших послуг, що надаються населенню у відповідних сферах, планується на червень 2015 р. (було протягом 2014 р.).







Нова громада



Країна громад (гмін)











  • Дякую за увагу!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка