Розвиток критичного мислення на уроках хімії з досвіду роботи вчителя хімії Березанської зош І – ІІІ ст



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


Розвиток критичного мислення на уроках хімії

  • З досвіду роботи вчителя хімії Березанської ЗОШ І – ІІІ ст.

  • Винокурової Т. К.


Від вчителя – транслятора готових знань до натхненника творчої особистості



Критичне мислення – процес обмірковування власних думок та причин виникнення певної точки зору, що передбачає послідовний ланцюжок операцій мислення.



Рівні мислення



Структура уроку критичного мислення



Мета І фази (актуалізація)

  • Оживити в пам'яті учнів наявні знання.

  • Оцінити рівень знань учнів.

  • Визначити мету навчання.

  • Зосередити увагу учнів на темі.

  • Представити контекст для розуміння нового матеріалу.



Мета ІІ фази (конструювання)

  • Порівняти очікування учнів з тим, що вивчається.

  • Виявити основні моменти.

  • Зробити узагальнення і висновки.

  • Поєднати зміст матеріалу з особистим досвідом учнів.

  • Поставити проблемне питання.



Мета ІІІ фази (консолідація)

  • Узагальнити основні ідеї.

  • Обмінятися думками.

  • Виявити особисте ставлення.

  • Перевірити ці ідеї на практиці.

  • Оцінити процес навчання.

  • Поставити додаткові запитання.



Скарбничка методів критичного мислення



“Зайвий елемент” або “Біла ворона”

  • Метод вимагає індивідуальної роботи кожного учня.

  • Застосовується при закріпленні знань учнів на етапі консолідації.

  • Учитель готує завдання та пояснює прийоми його виконання.

  • Учні працюють за індивідуальними завданнями.



У запропонованому переліку знайдіть зайвого.

  • У запропонованому переліку знайдіть зайвого.

  • Поясніть свій вибір.

  • Увага! Можливі варіанти.

  • С, Р, Н, К, СІ, О;

  • Na, K, Fe, Li, Cs, Fr, Rb;

  • CuSO4, Mg(OH)2, NaCl, KNO3, AlPO4.



“Пропущений запис”

  • Застосування аналогічне методу “Біла ворона”.

  • Визначте пропущений запис та поясніть свій вибір.

  • B, N, Li, O, … , C, Be, Ne;

  • 1s² 2s² … 3s²;

  • H…O3; Cu(…H)2; Ba…O4.



“Доповни речення”

  • Застосування методу можливе на будь-якому етапі уроку.

  • Учитель готує індивідуальні завдання і знайомить учнів з правилами побудови речень за цим методом.

  • Метод вимагає індивідуальної роботи кожного учня.



“Якщо ……. , то …….”



“Активне слухання”

  • Доцільно використовувати під час фази побудови знань, якщо треба зосередити увагу учнів на осмисленні певного поняття.



Учитель готує текст і підбирає питання до нього.

  • Учитель готує текст і підбирає питання до нього.

  • Учитель зачитує текст учням кілька разів (кожен раз після поставленого запитання).

  • Після кожного прослуховування учні дають усну відповідь на запитання.

  • На кінцевому етапі застосування методу учні повинні виявити повне осмислення тексту чи окремих понять в ньому.



Варіанти запитань до тексту

  • Яке ключове слово даного тексту?

  • Скільки разів воно повторюється?

  • На які смислові частини можна розділити цей текст?

  • Яку інформацію про ключове слово ви отримали з кожної частини?

  • Який заголовок ви можете запропонувати до цього тексту?



“Мозковий штурм”

  • Метод стимулює учнів до активного мислення, допомагає зібрати якомога більше ідей з проблеми.

  • Може використовуватися під час фази побудови знань та при закріпленні знань з певної теми.

  • Наприклад: “Запропонуйте план розділення суміші деревних, залізних, мідних ошурок та кухонної солі”.



“Складання, шифрування та розшифрування таблиці”

  • Метод кооперативної діяльності учнів.

  • Застосовується при повторенні, узагальненні знань з теми.

  • На початку застосування методу учитель сам складає шифрувальну таблицю. З часом до цієї роботи можна залучати учнів.



Приклад застосування методу



“Складання тексту на основі запропонованих слів”

  • Метод застосовується під час закріплення вивченого матеріалу, при повторенні та узагальненні знань з теми, для актуалізації знань.

  • Під час роботи учням не можна користуватися підручником.

  • Робота проводиться в парах.



Етапи роботи

  • На дошці записано 5 – 6 ключових слів. За певний термін часу потрібно скласти на їх основі текст.

  • Кисень, дихання, енергія, окиснення температура.

  • Киснем дихають більшість організмів нашої планети. Окиснення поживних речовин їжі супроводжується виділенням енергії. У птахів і ссавців за рахунок цієї енергії підтримується стала температура тіла.



“Складання сенканів”

  • Метод може бути використаний на будь-якому етапі уроку.

  • Алгоритм складання сенкану:

  • 1 рядок – іменник;

  • 2 рядок – два прикметники;

  • 3 рядок – три дієслова;

  • 4 рядок – речення із 4 слів;

  • 5 рядок – іменник-синонім.



Сенкан на задане слово – “атом”

  • Атом.

  • Загадковий, маленький.

  • Існує, рухається, взаємодіє.

  • Містить ядро і електрони.

  • Елемент.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка