Шляхи посилення мотивації при вивченні математики



Дата конвертації28.05.2016
Розмір445 b.


Шляхи посилення мотивації при вивченні математики


Об'єкт математики настільки серйозний, що слід не пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим.

  • Об'єкт математики настільки серйозний, що слід не пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим.

  • Блез Паскаль



Мотивація – це так звані психічні явища, що стали спонуканням до виконання тієї або іншої дії, учинку, що визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату.

  • Мотивація – це так звані психічні явища, що стали спонуканням до виконання тієї або іншої дії, учинку, що визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату.

  • Мотивування – пояснення людиною причин своїх дій із посиланням на обставини, що спонукали її до вибору певної дії.



Передумови виникнення мотивації

  • 1. Початковий рівень мотивації учнів, зокрема за допомогою розроблених тестів.

  • 2. Оптимально-можливий рівень мотивації учнів для даної теми, розділу.

  • 3. Індивідуальні та загальні інтереси учнів.

  • 4. Вікові особливості учнів.

  • 5. Профілізацію навчального закладу.

  • 6. Вплив оточуючих на учня( сім’я, друзі, однокласники).







Формування мотивів навчання – створення у школі умов для появи внутрішніх спонукань до навчання, усвідомлення їх учнем і подальший саморозвиток ним своєї мотиваційної сфери. Стимулювати її розвиток можна й необхідно системою психологічно продуманих прийомів.

  • Формування мотивів навчання – створення у школі умов для появи внутрішніх спонукань до навчання, усвідомлення їх учнем і подальший саморозвиток ним своєї мотиваційної сфери. Стимулювати її розвиток можна й необхідно системою психологічно продуманих прийомів.

  • Об'єктом формування варто вважати всі компоненти мотиваційної сфери і всі сторони вміння вчитись:

  • мотиви соціальні та пізнавальні;

  • цілі та їх якості;

  • емоції;

  • уміння вчитись і його характеристики.



Програма діяльності вчителя у формуванні мотивації навчання повинна складатися з кількох блоків:

    • Програма діяльності вчителя у формуванні мотивації навчання повинна складатися з кількох блоків:
    • власне мотиваційного;
    • цільового;
    • емоційного;
    • пізнавального.


Власне мотиваційний блок



Пропоную вашій увазі деякі педагогічні прийоми в ситуаціях реального вибору учня:

  • Пропоную вашій увазі деякі педагогічні прийоми в ситуаціях реального вибору учня:

  • вибір навчальних завдань різного рівня (репродуктивних, продуктивних, проблемних);

  • вибір із двох завдань, де в одному варіанті треба знайти кілька способів рішення задачі, а в іншому варіанті – швидко одержати результат;

  • вибір у ситуації з обмеженими умовами (дефіцит часу, змагання);

  • вибір із вирішених задач різної складності деяких, що найбільш сподобались;

  • ситуації морального вибору.



Цільовий блок



Для того, щоб формувати вищеназвані характеристики цілепокладання, необхідно створювати спеціальні ситуації, що актуалізують їх:

  • Для того, щоб формувати вищеназвані характеристики цілепокладання, необхідно створювати спеціальні ситуації, що актуалізують їх:

  • переривання та незавершеність діяльності через зовнішні причини з подальшим поверненням до перерваного завдання та його поновлення;

  • виконання задач різної складності й обґрунтування цього вибору;

  • спостереження за поведінкою в ситуаціях труднощів, що виникли;

  • виконання нерозв’язаної задачі (софізму) та вивчення можливої реакції дітей;

  • реакція на помилку (здатність самостійно знайти помилку й вибрати дії, спрямовані на її виправлення);

  • різні форми оцінювання.



Емоційний блок



Для цього можуть бути використані такі прийоми:

  • Для цього можуть бути використані такі прийоми:

  • завдання «незавершені розповіді на шкільні теми» (несподіваний виклик до дошки, цікава проблема на уроці, оцінка учнем своєї відповіді біля дошки, ослаблений учительський контроль роботи учня біля дошки);

  • підбір неважких, але захоплюючих завдань, що створять у класі особливий радісний настрій, грайливий стан, дозволять позбавитись напруги;

  • просити учня описати, проговорити свій емоційний стан у найбільш напружені, проблемні моменти уроку;

  • демонстрація власної емоційної відкритості вчителем, емоційність мови вчителя, вираження свого ставлення до вчинків людей, до власної професійної діяльності;

  • вміле застосування вчителем заохочень, оцінка учневі має свідчити нехай навіть про невеликі досягнення в навчальній діяльності й задоволенні пізнавальних потреб;

  • постійно чергувати види діяльності вчителя й учнів, використовуючи різноманітні прийоми, методи, форми роботи;

  • навчити перетворювати цілі «майбутнього» у ряд проблем, задач, завдань, що мають безпосередній стосунок до сьогодення;

  • заохочувати самостійність учнів, подаючи лише необхідну допомогу (посильність завдань, своєчасне ускладнення завдань, підбір творчих завдань, проведення навчально-дослідницьких робіт, захист навчальних проектів).



Пізнавальний блок

  • Для формування мотивації навчання школярів можна використовувати наступні методичні прийоми, які умовно об’єднаємо у групи:

  • Прийоми діяльності вчителя, що сприяють формуванню мотивації в цілому.

  • Вони спрямовані на створення сприятливої психологічної атмосфери, що підтримує пізнавальну активність учнів, а саме:

  • включення учнів у колективні форми діяльності;

  • залучення учнів до оцінної діяльності й формування адекватної самооцінки;

  • співробітництво учня та вчителя, спільна навчальна діяльність, проведення навчально-дослідницьких робіт;

  • цікавість викладання навчального матеріалу (незвична форма подачі матеріалу, емоційність мови вчителя, пізнавальні ігри, цікаві приклади та досвід);

  • уміле застосування заохочення й покарання;

  • заохочення пізнавальної активності учнів, створення творчої атмосфери.



Спеціальні завдання на зміцнення окремих сторін мотивації.

  • Спеціальні завдання на зміцнення окремих сторін мотивації.

  • Учителю необхідно передбачити систему ситуацій, завдань, спрямованих на формування окремих аспектів внутрішньої позиції учня стосовно навчання. Пропоновані школярам завдання відповідно до їх спрямованості можна згрупувати в такий спосіб:

  • зміцнення і розвиток навченості учнів (заохочення готовності до співробітництва, зміцнення власної позиції та прагнення до здійснення власного вибору);

  • навчання цілепокладанню в навчанні (здатності реально оцінювати поставлені цілі, активізувати свої можливості);

  • стійкість цілей і наполегливість у їх реалізації (подолання перешкод і бар’єрів у процесі навчальної діяльності, рішення надскладних задач, постановка та реалізація близьких і далеких цілей).



Формування мотивації на окремих етапах уроку.

  • Формування мотивації на окремих етапах уроку.

  • Діяльність учнів обов’язково повинна мати психологічно повну структуру – розуміння й постановку учнями цілей і задач; виконання дій, прийомів, способів; здійснення контролю та самооцінки. Відповідно виділяють такі етапи формування мотивації:

  • етап створення вхідної мотивації (спонукання до нової діяльності, підкреслення попередніх досягнень, підсилення акценту на майбутній роботі, здивування, зацікавленості);

  • етап посилення та підкріплення виниклої мотивації (інтерес до кількох способів рішення задачі, до форм співробітництва, різних видів діяльності, підтримка завдань різного рівня складності, підключення учнів до самоконтролю);

  • етап завершення уроку (підкреслення позитивного особистого досвіду кожного учня, підкріплення ситуації успіху, диференційована оцінка праці, визначення труднощів і вибір шляхів їх подолання).



Група завдань, що забезпечують індивідуальний підхід до формування мотивації в учнів з початковим рівнем знань

  • Група завдань, що забезпечують індивідуальний підхід до формування мотивації в учнів з початковим рівнем знань

  • Ця робота включає такі напрями:

  • відновлення позитивного ставлення до навчання й окремих предметів (рішення доступних задач, створення ситуацій успіху, підтримка в учня впевненості); подолання «виученої безпорадності» як наслідку тривалих невдач;

  • орієнтація на процес, а не на результат навчальної діяльності (посилення адекватних критичних суджень учня, орієнтація на його попередні успіхи);

  • зміцнення в учня власного вміння вчитись (навчання виконанню дій за інструкцією й у послідовності, опора на наочність, плани, схеми, промовляння своїх дій).



Виходячи з потреб мотиваційного забезпечення навчального процесу, можна використовувати такий варіант класифікації методів навчання та їх дидактичних характеристик.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка