Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова, називається: Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова, називається



Дата конвертації22.12.2016
Розмір445 b.





Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова, називається:

  • Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова, називається:

  • А тлумачний;

  • Б орфоепічний;

  • В орфографічний;

  • Г фразеологічний.

  • 2. Позначте рядок, у якому всі слова – однозначні:

  • А завдання, кабінет, темний;

  • Б бажати, казка, пелюстка, родина;

  • В іменник, кобза, нафта, тонна;

  • Г розквіт, тугий, качан, футбол.

  • Позначте рядок, у якому слово брудні вжите в переносному значенні:

  • А брудні руки;

  • Б брудні будинки;

  • В брудні вулиці;

  • Г брудні наміри.



Позначте рядок, у якому всі слова стилістично забарвлені:

  • Позначте рядок, у якому всі слова стилістично забарвлені:

  • А говорити, гуманний, невеликий;

  • Б патякати, миршавенький, задрипаний;

  • В гора, серйозний, споріднений;

  • Г дбайливий, активний, урізноманітнювати.

  • Позначте рядок, який є синонімічним рядом:

  • А недбалий, неакуратний, грубий, поверховий;

  • Б заперечувати, зацікавлювати, пропонувати, гніватися;

  • В куций, короткий, непостійний, таємний;

  • Г ніжний, лагідний, ласкавий, заспокійливий.

  • 6. Позначте рядок, з неправильно визначеною антонімічною парою:

  • А безпомилковий – правильний;

  • Б будувати – руйнувати;

  • В людяний – бездушний;

  • Г вигадка – дійсність.



1. А

  • 1. А

  • 2. В

  • 3. Г

  • 4. Б

  • 5. Г

  • 6. А



Що ви очікуєте від цього уроку-подорожі?

  • Що ви очікуєте від цього уроку-подорожі?

  • Знати: що таке омоніми, джерела омонімів, їх роль у мовленні;

  • Вміти: пояснювати лексичне значення омонімів, відрізняти омоніми від багатозначних слів.

  • Девіз

  • Душу і серце в роботу вклади –

  • Матимеш з неї хороші плоди!



Розтина блакить, гостроголова,

  • Розтина блакить, гостроголова,

  • Аж до зір готова досягти.

  • Космонавтики вона основа,

  • Екіпаж споряджено – лети!..

  • Тут, у вірші, й відповідь готова,

  • А тобі – лишається знайти.



1. Космонавт

  • 1. Космонавт

  • 2. Космічний

  • 3. Космічний корабель

  • 4. Землянин

  • 5. Космос

  • 6. Космонавтика

  • 7. Сонце

  • 8. Інопланетянин



На космічнім кораблі відірвались від землі.

  • На космічнім кораблі відірвались від землі.

  • Щоб комету не впіймати, вліво-вправо покружляти.

  • Щоб не врізатись кудись, ракето, носом нахились!

  • Звіздоліт наш захитався, видно, трохи поламався.

  • Наша подорож скінчилась. Ми на кратер приземлились.



Якось вітер ніс листок,

  • Якось вітер ніс листок,

  • І прикульгував щокрок,

  • І щокрок відпочивав,

  • І листок на землю клав. Так сердешний занеміг,

  • Ніби ніс він збіжжя міх,

  • Важко дихав і сопів, Аж упав, нарешті, в рів.



  • 1. Внаслідок випадкового збігу звучання слів

  • (лавка – магазин, лавка – меблі).

  • 2. У результаті збігу у звучанні українських та іншомовних слів (міна – вираз обличчя (фр.), вибуховий пристрій (лат.), грошова одиниця Стародавньої Греції (гр.).

  • 3. У результаті словотвірних процесів (корм – кормові, корма корабельна – кормові).

  • 4. У результаті розпаду значення (коник – пестливе до кінь, коник – назва комахи).





Поясніть, що спричинило непорозуміння.

  • Поясніть, що спричинило непорозуміння.

  • Повернувся хлопець з військової служби.

  • – Служив я в морфлоті. Жодна качка мені не була страшною!

  • – Звісно, чого качки боятися: то ж навіть не індик!

  • – Мамо, мамо! Купи мені «Reeboоk»!

  • – Яких іще рибок? У тебе ще хом’ячок не здох!



Знайти в реченнях омоніми, визначити їхнє значення.

  • Знайти в реченнях омоніми, визначити їхнє значення.

  • Ми станемо за Україну лавами. Лилась пожежі вулканічна лава.

  • Вітром збило трепетну крону, снігом вкрило зламану віть.

  • Черевики для ворони продаються за три крони.



Цвіте пролісок, цвіте усмішка. Гриф гітари, хижий гриф. М’яка подушка, м’яка вдача. Вбирати запах, вбирати дитину. Солодкий цукор, солодкий сон. Мило всміхнувся, духмяне мило. Фаянсова чашечка, колінна чашечка. Важка валіза, важка доля. Морська чайка, козацька чайка.

  • Цвіте пролісок, цвіте усмішка. Гриф гітари, хижий гриф. М’яка подушка, м’яка вдача. Вбирати запах, вбирати дитину. Солодкий цукор, солодкий сон. Мило всміхнувся, духмяне мило. Фаянсова чашечка, колінна чашечка. Важка валіза, важка доля. Морська чайка, козацька чайка.



Гриф гітари, хижий гриф.

  • Гриф гітари, хижий гриф.

  • Вбирати запах, вбирати дитину.

  • Мило всміхнувся, духмяне мило.

  • Морська чайка, козацька чайка.



З поданими словами (на вибір) скласти два речення так, щоб ці слова виступали омонімами.

  • З поданими словами (на вибір) скласти два речення так, щоб ці слова виступали омонімами.

  • Перловий, вити, кілька, марка, шотландка, полька, склад, літній.



Козацькій силі немає спину –

  • Козацькій силі немає спину –

  • Хіба що вдарять ножем у спину.

  • ***

  • Як довго й болісно луна

  • Війни минулої луна.

  • ***

  • Поки зійдеш ти, вечірня зоре,

  • Плугатар свою ділянку зоре.

  • ***

  • Ціле гроно сусідніх держав

  • Імператор у страсі держав.

  • ***

  • Хай які там буря-град –

  • Встоїть славний Київ-град.



Українські – російські:

  • Українські – російські:

  • шар – слой

  • облік – учёт

  • ось – вот

  • пил – пыль

  • луна – эхо

  • баня – купол





Шумливий плац, майдан, а чи глухий провулок,

  • Шумливий плац, майдан, а чи глухий провулок,

  • Коли стоїть вона, рідніша нам,

  • Освячена трудом, завжди кипить, як вулик,

  • Ласкавий і суворий світлий храм:

  • Адже писались тут і перша буква, й нулик!

  • Хто вона?

  • (Не відгадав? Притих? Відгадка майже поруч: пізніше акростих – у загадці ліворуч).



Домашнє завдання.

  • Домашнє завдання.

  • Теорія. Усна лінгвістична доповідь

  • «Омоніми».

  • Практично.

  • Високий рівень

  • – скласти каламбури з омонімами.

  • Достатній рівень – твір «Моя подорож на планету Омонімів».

  • Середній рівень – вправа 447.

  • Підсумок уроку. –  Чи справдилися ваші очікування від вивчення теми «Омоніми»? – Що видалося найцікавішим? – Які ваші враження від уроку?





Я знаю, що таке омоніми.

  • Я знаю, що таке омоніми.

  • – Я знаю, яку роль відіграють омоніми в мові.

  • – Я вмію відрізняти омоніми від багатозначних слів.

  • – Я вмію пояснювати лексичне значення омонімів.

  • – Я вмію складати речення з омонімами.






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка