Сократу (469 – 399 рр до Н. Х.). Свій метод Сократ назвав майєвтикою



Дата конвертації28.05.2016
Розмір445 b.



  • … ніколи не варто вичерпувати предмет до того, що вже нічого не залишається на долю читача. Річ не у тім, щоб примусити його читати, а у тому, щоб примусити його думати.

  • Шарль Монтескьє



  • Ідея дослідження як методу навчання налічує дві з половиною тисячі років і належить відомому давньогрецькому філософу Сократу (469 – 399 рр. до Н.Х.).

  • Свій метод Сократ назвав майєвтикою

  • (грецьк. – повивальне мистецтво).



Під час застосування дослідницького методу домінує самостійна робота учнів порівняно з іншими видами діяльності. Всебічне використання цього методу передбачається у старших класах, коли для стимулювання навчальної діяльності залучаються всі його прийоми.

  • Під час застосування дослідницького методу домінує самостійна робота учнів порівняно з іншими видами діяльності. Всебічне використання цього методу передбачається у старших класах, коли для стимулювання навчальної діяльності залучаються всі його прийоми.

  • Критичне опанування художніх творів, наукових або науково-популярних книжок та статей у процесі роботи над певною темою набуває характеру дослідження.



Дослідницький шлях пізнання – головний принцип вивчення художнього твору

  • Дослідницький шлях пізнання – головний принцип вивчення художнього твору

  • Завдання вчителя-словесника –

  • пробудити в учнів дух дослідження,

  • створити на своїх уроках сприятливі

  • психологічні й дидактичні умови для

  • цього й саме на цій основі формувати

  • читача



  • Мета шкільного дослідження на уроках літератури – розвинути певні уміння та навички, необхідні для вирішення нестандартних завдань, навчити самостійному пошуку засобів розкриття сутності нового поняття, пошуку шляхів вирішення конкретної наукової проблеми



  • Психолого-педагогічні умови,

  • необхідні для створення навчального дослідження на уроках літератури:

  • - сприятливий психологічний фон, на якому здійснюється навчальна діяльність;

  • - емоційний характер навчання;

  • - індивідуалізація процесу навчання.



Необхідна методична умова організації дослідницької діяльності учнів – створення “духу дослідження” у навчанні

  • Необхідна методична умова організації дослідницької діяльності учнів – створення “духу дослідження” у навчанні



Прийоми в роботі вчителя, спрямовані на дослідження:

  • Прийоми в роботі вчителя, спрямовані на дослідження:

  • інтригуючий початок;

  • - полемічний характер викладання матеріалу;

  • контрастне зіставлення аргументів;

  • розгляд проблемних питань, що потребують вирішення;

  • зіставлення твору з іншими творами, з екранізацією, постановкою на сцені



Види шкільних досліджень:

  • Види шкільних досліджень:

  • читацькі;

  • бібліографічні;

  • художні;

  • біографічні;

  • краєзнавчі;

  • історичні;

  • мистецтвознавчі;

  • перекладознавчі;

  • літературознавчі;



  • Читацькі читання літературних творів, накопичення спостережень над текстом, аналіз читацьких вражень інших учнів та власного сприйняття.

  • Бібліографічні складання бібліографії з теми дослідження, анотацій до книг, підготовка картотеки.

  • Художні – виразне читання з чітко висловленим надзавданням (метою читання), інсценування твору, малювання на літературні теми, створення сценаріїв на основі твору.



  • Біографічні збір та дослідження невідомих фактів із життя письменників.

  • Краєнавчі вивчення пам’ятних місць, матеріалів музеїв, пов’язаних з життям і творчістю письменника.

  • Історичніаналіз історичних подій та їх відображення в літературному творі.



  • Мистецтвознавчіаналіз творів образотворчого, музичного, театрального, кіно- та телемистецтв у зв’язку з творами літератури.

  • Перекладознавчіпорівняння оригіналу твору з підрядником, з різними перекладами твору, зіставлення різних перекладів.

  • Літературознавчікоментар та самостійний оригінальний аналіз художнього твору, дослідження з питань теорії літератури, аналіз наукових першоджерел, критичних матеріалів з теми дослідження.



Для того, щоб дослідницька робота була цікавою й навіть необхідною для подальшого професійного розвитку школярів, важливо враховувати профіль класів. Для майбутніх учителів корисною буде тема: “Проблеми виховання в творчості Григорія Сковороди”.

  • Для того, щоб дослідницька робота була цікавою й навіть необхідною для подальшого професійного розвитку школярів, важливо враховувати профіль класів. Для майбутніх учителів корисною буде тема: “Проблеми виховання в творчості Григорія Сковороди”.

  • У класах з поглибленим вивченням іноземних мов варто запропонувати теми досліджень, пов’язані зі зіставленням оригіналу твору з перекладами, зробленими різними перекладачами.



Для класів філологічного профілю можна запропонувати дослідження компаративного характеру (напр., “Розвиток традицій Мольєра у творах “Мартин Боруля” І.Карпенка-Карого та “Мина Мазайло” М. Куліша).

  • Для класів філологічного профілю можна запропонувати дослідження компаративного характеру (напр., “Розвиток традицій Мольєра у творах “Мартин Боруля” І.Карпенка-Карого та “Мина Мазайло” М. Куліша).

  • Для майбутніх юристів корисним може стати дослідження пригнічених прав людини в романі Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

  • У класах економічного профілю можна запропонувати учням проаналізувати фінансову аферу в комедії Івана карпенка-Карого “Сто тисяч” або “Хазяїн”.



Організація дослідницької діяльності учнів при вивченні української літератури є ефективним засобом фундаменталізації профільної освіти

  • Організація дослідницької діяльності учнів при вивченні української літератури є ефективним засобом фундаменталізації профільної освіти




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка