Співпраця влади та громадськості на місцевому рівні: український І зарубіжний досвід



Дата конвертації04.06.2016
Розмір445 b.


СПІВПРАЦЯ ВЛАДИ ТА ГРОМАДСЬКОСТІ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ: УКРАЇНСЬКИЙ І ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

  • ТРЕНІНГ ДЛЯ ПРЕДСТАВНИКІВ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ ТА НУО

  • Проект “Посилення співпраці влади та громадянського суспільства заради розвитку громади”

  • Лабораторія законодавчих ініціатив


1. ПОЛІТИЧНИЙ ЦИКЛ: РОЛЬ НУО



ПОЛІТИЧНИЙ ЦИКЛ: РОЛЬ ОРГАНІВ ВЛАДИ



ФОРМУВАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО: ІНСТРУМЕНТИ СПІВПРАЦІ



РОЗРОБКА ПОЛІТИКИ: ІНСТРУМЕНТИ СПІВПРАЦІ



ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ: ІНСТРУМЕНТИ СПІВПРАЦІ



ВИКОНАННЯ РІШЕННЯ: ІНСТРУМЕНТИ СПІВПРАЦІ



МОНІТОРИНГ ВИКОНАННЯ: ІНСТРУМЕНТИ СПІВПРАЦІ



ПЕРЕГЛЯД ПОЛІТИКИ: ІНСТРУМЕНТИ СПІВПРАЦІ



2. ІНСТРУМЕНТИ СПІВПРАЦІ ВЛАДИ ТА ГРОМАДСЬКОСТІ

  • Електронні звернення/консультації

  • Громадські журі

  • Проекти місцевого розвитку

  • Учасницьке бюджетування

  • Муніципальні форуми



ЕЛЕКТРОННІ ЗВЕРНЕННЯ / КОНСУЛЬТАЦІЇ

  • МЕТА: спрощення регулювання адміністративних процедур шляхом аналізу повідомлень громадян про бюрократичні перепони на шляху отримання адміністративних послуг

  • СУТЬ: кожен громадянин може надіслати через сайт або е-мейлом повідомлення довжиною 1 500 символів зі стислим описом ситуації, зазначивши свої ПІБ, місце проживання та контактні дані. На веб-сайті розміщено зразок оформлення повідомлення. Повідомлення аналізуються і узагальнюються Агентством зі спрощення адміністративного регулювання, та надсилаються органам федерального або регіонального рівня для перегляду відповідних актів та формування політики загалом.



ЕЛЕКТРОННІ ЗВЕРНЕННЯ / КОНСУЛЬТАЦІЇ: ЗАРУБІЖНИХ ДОСВІД

  • Електронне обговорення проектів урядової політики щодо Інтернету (2010 р.), стратегії запровадження електронного врядування (2009 р.; участь взяли 4300 осіб, 341 надали коментарі), проекту закону про безпеку електронних комунікацій (2008 р., участь взяли 11 000 осіб, коментарі надали близько 1000, зауваження включено до законопроекту). Для обговорення відповідних ініціатив було створено окремі веб-сайти.



ГРОМАДСЬКІ ЖУРІ

  • СУТЬ: довільно визначаються 10-15 громадян, що не є експертами з питання політики. Організовується зустріч з експертом, якому учасники (громадяни) можуть поставити будь-які запитання. Після цього учасники збираються разом і обговорюють питання політики між собою, після чого презентують позицію, щодо якої не існує розбіжностей.



ПРОЕКТИ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ: Ейндховен, Нідерланди

  • 210.000 населення (5-те за розміром місто Нідерландів)

  • “Порт мізків” (Технічний університет, кампанія Philips)

  • Промокампанія: “Місто інновацій!”

  • З 2006 року: залучення громади міста у процес вироблення політики – найбільший пріоритет



ПРОЕКТИ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ: Ейндховен, Нідерланди

  • 38 проектів місцевого розвитку, профінансовані місцевою владою, у яких були задіяні громадяни (зазвичай, об’єднані в асоціації), соціально орієнтовані організації та підприємці

  • Проекти були різноманітні: від інфраструктурних змін (будівництва торгових центрів і відновлення парків) до підвищення якості життя та добробуту громади в цілому



ПРОЕКТИ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ: Ейндховен, Нідерланди

  • Цифрова панель (“digipanel”): Інтернет-портал, який дозволив консультуватися із постійною групою громадян щодо ключових питань

  • Група громадян – 3.200 осіб, які представляли соціальну структуру Ейндховена

  • Основний мотив учасників групи – захист своїх інтересів та інтересів тих, кого вони представляють

  • Згодом учасники групи почали вважати інформування громади та донесення її позицій до влади своїм пріоритетним обов’язком

  • Показово, що від початку більшість приватних підприємців і державних службовців скептично ставилися до спроможності громадян визначати пріоритети розвитку! Потім позиція змінилася



МІСЦЕВЕ БЮДЖЕТУВАННЯ: Гронінген, Нідерланди

  • 180.000 населення (8-ме за розміром місто Нідерландів)

  • Більшість населення – студенти (половина населення – молодші 35-ти років)

  • Позиціонування: “Місто таланту!”



МІСЦЕВЕ БЮДЖЕТУВАННЯ: Гронінген, Нідерланди

  • У 2006 році муніципальна влада вирішила надати громадянам більше прав по визначенню вектору розвитку міста шляхом передачі повноважень по формулюванню основних статей бюджетних видатків громаді: місцевим організаціям та органам самоорганізації населення



МІСЦЕВЕ БЮДЖЕТУВАННЯ: Гронінген, Нідерланди

  • Міська влада уклала договори з 5-ма будинковими асоціаціями (органами самоорганізації населення)

  • “НОВИЙ МІСЦЕВИЙ АКОРД”: громадяни та місцеві спеціалісти краще знають, як вирішити локальні проблеми

  • Міська влада виділила додаткові 20 мільйонів євро на 14 асоціацій, які мали самостійно визначати актуальний для них порядок денний

  • Кожна асоціація сформувала команду, яка у співпраці з громадянами мала розробляти плани вирішення певних проблем

  • Будинкові асоціації, соціальні працівники та державні службовці були представлені у всіх командах



МУНІЦИПАЛЬНІ ФОРУМИ

  • - це особисті консультації з громадою

  • Відкриті

  • Представницькі

  • Регіональні

  • (представницькі)

  • Щорічні

  • Спеціальні



ДОСВІД АРК: СПРИЯННЯ СТВОРЕННЮ ГРОМАДСЬКИХ РАД ПРИ ОРГАНАХ ВЛАДИ М. СЕВАСТОПОЛЯ

  • ІНІЦІАТИВА: Севастопольська міська громадська організація «Миротворець» оголосила про початок реалізації інноваційного проекту: «Побудова системи міжсекторного партнерства в соціальній сфері м. Севастополя», основним завданням якого стало сприяння створенню громадських рад при органах влади. Цілями проведення кампанії були: 1) посилення впливу громадських організацій у прийнятті рішень на місцевому рівні; 2) побудова ефективної взаємодії між владою та громадою м. Севастополя.

  • ПРОБЛЕМА: Однією з основних проблем у діяльності молодіжних та дитячих громадських організацій є нестача ресурсів, через що фактично припиняє свою діяльність 78% організацій через два роки після створення. З огляду на міжнародний і всеукраїнський досвід діяльності громадських об'єднань, одним з ефективних способів розвитку громадської організації є міжсекторне партнерство між владою, бізнесом та громадою. Одним з елементів такої співпраці є проведення конкурсу соціальних проектів.

  • МЕТА: Сприяння створенню громадських рад при органах влади м. Севастополя.



ДОСВІД АРК: «ЖИТТЯ БЕЗ БАР’ЄРІВ»

  • ПРОБЛЕМА: Інваліди часто опиняються виключеними з повноцінного життя. Однією з причин такого соціального виключення є архітектурні бар'єри, що ускладнюють фізичне пересування інвалідів. Відсутність пандусів позбавляє інвалідів свободи пересування вулицями міста та можливості дістатися до громадських місць). 

  • МЕТА: Подолання бар'єру у суспільстві між здоровими людьми та інвалідами, а також залучення до співпраці у вирішенні проблеми архітектурних бар'єрів представників влади і представників громадськості.

  • ІНІЦІАТИВА: Вирішення проблем архітектурних бар'єрів, що ускладнюють життя інвалідів Феодосійського регіону, шляхом проведення адвокасі кампанії (кампанія лобіювання інтересів).



3. СПІВПРАЦЯ ВЛАДИ ТА ГРОМАДСЬКОСТІ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ: УКРАЇНСЬКЕ ЗАКОНОДАВСТВО

  • Громадська експертиза діяльності органів виконавчої влади (Постанова КМУ № 976 від 5.11.2008 р.)

  • Консультації з громадськістю (Постанова КМУ № 996 від 3.11.2010 р.)

  • Участь у роботі громадських рад (Постанова КМУ № 996 від 3.11.2010 р.)

  • Місцеві ініціативи (стаття 9 Закону “Про місцеве самоврядування, рішення ради або Статут громади)

  • Загальні збори за місцем проживання (стаття 8 Закону “Про місцеве самоврядування”, Статут громади)

  • Місцеві референдуми (стаття 7 Закону про МС, Закон „Про всеукраїнський та місцеві референдуми”), колективі та індивідуальні звернення (Закон „Про звернення громадян”), інформаційні запити (Закон „Про інформацію” та „Про доступ до публічної інформації” (з травня 2011)



ГРОМАДСЬКА ЕКСПЕРТИЗА ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ

  • СУБ’ЄКТИ: легалізовані громадські організації, благодійні організації, профспілки, організації роботодавців, ЗМІ

  • ОБ’ЄКТ: орган виконавчої влади. Для місцевого самоврядування громадська експертиза має рекомендаційний характер

  • ПІДСТАВА: належно оформлений запит із зазначенням предмета, мети, необхідних документів

  • ВРАХУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ: в поточній діяльності, при формуванні бюджетів, державних програм і т.п.

  • ПРОЦЕДУРА: 1) надходження запиту, 2) наказ органу про проведення (7 днів), 3) утворення робочої групи для підготовки матеріалів, оголошення на веб-сайті, 4) подання матеріалів на експертизу, розміщення експертних матеріалів на веб-сайті (7 днів), 5) розгляд матеріалів керівником (колегією), 6) затвердження заходів для реалізації, 7) інформування громадських організацій про результати розгляду та заходи, розміщення інформації про експертизу на веб-сайті „Громадянське суспільство і влада”



КОНСУЛЬТАЦІЇ З ГРОМАДСЬКІСТЮ

  • СУБ’ЄКТИ: легалізовані громадські організації, благодійні організації, профспілки, ЗМІ та орган виконавчої влади

  • ОБ’ЄКТ: для органів місцевого самоврядування мають рекомендаційний характер.

  • ПІДСТАВА: річний план консультацій, пропозиції з одного питання не менше 3 організацій, що діють на відповідній території (якщо не включено до плану)

  • ФОРМИ: публічне громадське обговорення, вивчення громадської думки



ПУБЛІЧНЕ ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ

  • СУБ’ЄКТИ: легалізовані громадські організації, благодійні організації, профспілки, ЗМІ та орган виконавчої влади

  • ОБ’ЄКТ: для органів місцевого самоврядування мають рекомендаційний характер

  • ПІДСТАВА: річний план консультацій, пропозиції з одного питання не менше 3 організацій, що діють на відповідній території (якщо не включено до плану)

  • ФОРМИ: публічне громадське обговорення, вивчення громадської думки

  • ОБОВ’ЯЗКОВІ ПУБЛІЧНІ ОБГОВОРЕННЯ: проекти нормативно-правових актів, що стосуються прав і свобод; пільг, обмежень для суб’єктів підприємницької діяльності та організацій громадянського суспільства, делегованих повноважень; регуляторні акти; проекти держпрограм; фінансові звіти органів

  • СПОСОБИ ПУБЛІЧНИХ ОБГОВОРЕНЬ: публічні заходи (круглі столи і т.п.), Інтернет-конференції, електронні консультації



ПУБЛІЧНЕ ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ

  • ЕТАПИ ОРГАНІЗАЦІЇ І ПРОВЕДЕННЯ: визначення питання для обговорення, план заходів з обговорення (факультативно), заходи із забезпечення репрезентативності, оприлюднення інформаційного повідомлення про проведення обговорення на веб-сайті, подання пропозицій, узагальнення оцінок ефективності запропонованого рішення, визначення альтернативного рішення, врахування пропозицій, оприлюднення звіту на веб-сайті (2 тижні після завершення обговорення).

  • СТРОК: не менше місяця (визначає орган).

  • ФОРМА ПРОПОЗИЦІЙ: усна (телефон), письмова (юридичні особи), е-мейл, безпосередньо з веб-сайту органу та http://civic.kmu.gov.ua/civic/control/uk/index

  • ЕЛЕКТРОННІ КОНСУЛЬТАЦІЇ: відбуваються на власному сайті органу або http://civic.kmu.gov.ua/civic/control/uk/index шляхом розміщення повідомлення тексту проекту акта та контактів органу; надсилання пропозицій, далі – стандартна процедура



ГРОМАДСЬКІ СЛУХАННЯ: ДОСВІД М. ЄВПАТОРІЯ

  • Формальний спосіб представників місцевої влади дізнатися про думку громадськості щодо конкретного рішення або заходу

  • Форум, на якому збираються громадяни, групи громадян та місцеві посадовці перед прийняттям певного рішення

  • Методологія участі громадськості, що засвідчує та забезпечує довіру між місцевою владою та громадою



ГРОМАДСЬКІ СЛУХАННЯ: ДОСВІД М. ЄВПАТОРІЯ

  • Проведено аналіз статуту територіальної громади м. Євпаторія з точки зору відображення у ньому права громадян на участь у місцевому самоврядуванні

  • Проінформовано громадян про їх права через поширену брошуру та ЗМІ

  • Проведено контент-аналіз веб-сайту Євпаторійської міської ради та її офіційних видань

  • Досліджено та оприлюднено матеріали про участь громадян у місцевому самоврядуванні (усне опитування 400 осіб про їхню обізнаність щодо прав і належність інформування щодо цього) із подальшим узагальненням у підсумковому звіті



ГРОМАДСЬКІ СЛУХАННЯ: ДОСВІД М. ЄВПАТОРІЯ

  • Статут територіальної громади був оприлюднений на веб-сайті міської ради Євпаторії

  • Євпаторія стала першим населеним пунктом, де участь громадськості у прийнятті важливих рішень у всіх галузях закріплена в статуті

  • В статут міста прописана процедура проведення громадських слухань



УЧАСТЬ У РОБОТІ ГРОМАДСЬКИХ РАД

  • Утворюються в обов’язковому порядку лише при ЦОВВ та ОДА (РМ АРК), при ОМС – на розсуд ОМС, Типове положення про громадську раду для ОМС має факультативний характер

  • Діє на підставі положення, положення погоджується органом і схвалюється на засіданні громадської ради

  • ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ І ДІЯЛЬНОСТІ: 1) орган за участі ОГС створює ініціативну групу для підготовки установчих зборів (з представників ОГС та органу); 2) оприлюднення на веб-сайті повідомлення про проведення установчих зборів (за 30 днів до проведення); 3) подання ОГС заяв про включення до складу громадської ради (припиняється за 10 днів до установчих зборів); 4) проведення установчих зборів – визначення кількісного складу громадської ради, рейтингове голосування щодо поданих кандидатур (1 кандидатура від 1 ОГС), складання протоколу зборів; 5) затвердження органом складу громадської ради на підставі протоколу зборів; 6) перше засідання громадської ради: обрання голови, заступників (рейтингове голосування); 7) чергові та позачергові засідання.

  • СТРОК ПОВНОВАЖЕНЬ: 2 роки; форми роботи – чергові засідання (не менше разу на квартал), позачергові засідання – за ініціативою третини складу



УЧАСТЬ У РОБОТІ ГРОМАДСЬКИХ РАД

  • УМОВИ ЛЕГІТИМНОСТІ РІШЕНЬ: більшість голосів від присутніх на засіданні, за умови присутності більшості від складу громадської ради

  • ПІДСТАВИ ПРИПИНЕННЯ ЧЛЕНСТВА: власна заява члена громадської ради; відсутність на засіданні громадської ради більше 2 разів без поважних причин; відкликання представника ОГС; скасування реєстрації ОГС; стан здоров’я, недієздатність.

  • МОЖЛИВОСТІ ГРОМАДСЬКОЇ РАДИ: підготовка плану консультацій, участь у визначення процедури консультацій, пропозиції щодо підготовки актів, пропозиції щодо удосконалення діяльності органу, проведення громадської експертизи, громадської антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів, контроль за врахуванням пропозицій громадськості та виконанням антикорупційного законодавства, використання веб-сайту органу для інформування про свою діяльність (рубрика „Громадська рада”); збір і узагальнення пропозицій інших ГО

  • ПРАВА: створення допоміжних органів для організації діяльності; організація публічних заходів; отримання інформації від органів влади та проектів нормативно-правових актів; доступ до приміщень органу



МІСЦЕВІ ІНІЦІАТИВИ

  • ХТО: члени територіальної громади

  • ЩО: будь-які питання, віднесені до компетенції МС

  • ЯК: визначається положенням про місцеві ініціативи, затвердженим радою, або Статутом громади



ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ ЗА МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ



РОЗРОБКА ТА ПРИЙНЯТТЯ СТАТУТІВ ГРОМАД: НОВОАЗОВСЬКИЙ РАЙОН (Донецька область)

  • У 2008-2009 роках реалізація напряму відбувалася у 9-ти громадах району.

  • У кожній місцевій раді були створені робочі групи по розробці статутів громад, до складу яких увійшли представники органів місцевого самоврядування, бюджетних установ, найбільш активні представники громади та експерти ЦЗІ (реалізатор проекту)

  • Під час розробки проектів статутів робочими групами були вивчені соціально-економічні, географічні, демографічні та інші особливості територіальних громад – в результаті, кожна громада отримала свій індивідуальний статут.

  • У структурі розроблених уставів можна було виділити 2 частини: (1) особливості громади, її історія, традиція та символіка; (2) механізми безпосередньої участі громад з урахуванням повноважень органів місцевої влади, взаємної відповідальності та меж повноважень.

  • В усіх громадах були проведені громадські слухання, за результатами яких статути були рекомендовані до розгляду на сесіях місцевих рад

  • Протягом грудня 2008 року в усіх радах відбулися сесії, на яких статути відповідних громад були прийняті.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка