Сприйняття дитини через модель розладу самоконтролю – потреба у зовнішньому контролю



Дата конвертації16.06.2016
Розмір445 b.



Сприйняття дитини через модель розладу самоконтролю – потреба у зовнішньому контролю

  • Сприйняття дитини через модель розладу самоконтролю – потреба у зовнішньому контролю

  • Архітектура середовища

  • Система частих, чітких і «видимих» зовнішніх скерувань/нагадувань

  • Систему поведінкового керівництва - негайні, часті, ефективні наслідки

  • Контроль уваги

  • Моделювання та навчання бажаної поведінки

  • Фундамент: добрий стосунок, мудре батьківство



Попередники поведінки – поведінка – наслідки поведінки

  • Попередники поведінки – поведінка – наслідки поведінки

  • Ми впливаємо як на попередники, так і на наслідки поведінки

  • По мірі дорослішання, наша поведінка стає менш реактивною, а більше визначається внутрішніми чинниками

  • У дітей з ГРДУ довше і сильніше на поведінку мають вплив зовнішні чинники – модифікуючи їх, міняємо поведінку

  • Але водночас розвиваємо здатність дитини внутрішньо регулювати свою поведінку



Золоте правило:

  • Золоте правило:

  • ЗУПИНИСЬ-ПОДУМАЙ-ДІЙ!

  •  

  • Коли стикаєшся з трудністю – зупинись та проаналізуй проблему.

  • Подумай, якими можуть бути різні шляхи розв’язку проблеми і які позитивні та негативні сторони та наслідки вибору кожного з них.

  • Вибери той спосіб дій, який є найкращим.

  • Дій.

  • Якщо не вдасться досягти бажаного результату – не знеохочуйся, а вибирай запасний варіант.

  • Успіхів!



ДУМАЙ ВГОЛОС – ДУМАЙ НАПЕРЕД!

  • ДУМАЙ ВГОЛОС – ДУМАЙ НАПЕРЕД!



перехід батьків від хаотичного, реактивного, непослідовного застосування дисципліни до спокійного, превентивного, послідовного підходу до допомоги дитині у подоланні її проблем

  • перехід батьків від хаотичного, реактивного, непослідовного застосування дисципліни до спокійного, превентивного, послідовного підходу до допомоги дитині у подоланні її проблем

  • У КОНТЕКСТІ ПОЗИТИВНОГО СТОСУНКУ!!!



ПОЗИТИВНА ПОВЕДІНКА – ПОЗИТИВНИЙ НЕГАЙНИЙ, ЧАСТИЙ, ЕФЕКТИВНИЙ НАСЛІДОК

  • ПОЗИТИВНА ПОВЕДІНКА – ПОЗИТИВНИЙ НЕГАЙНИЙ, ЧАСТИЙ, ЕФЕКТИВНИЙ НАСЛІДОК

  • ПРОБЛЕМНА ПОВЕДІНКА – НЕГАЙНИЙ, ЕФЕКТИВНИЙ НЕГАТИВНИЙ НАСЛІДОК



суть застосування негативних наслідків полягає не так у покаранні дитини (бо вона зробила щось погане), як у застосуванні негативних наслідків, щоби допомогти дитині краще усвідомлювати результати своїх дій і, відповідно, краще контролювати свою поведінку

  • суть застосування негативних наслідків полягає не так у покаранні дитини (бо вона зробила щось погане), як у застосуванні негативних наслідків, щоби допомогти дитині краще усвідомлювати результати своїх дій і, відповідно, краще контролювати свою поведінку



Дитина реагує негативно, намагається випробувати “міцність” і стійкість батьків, може на якийсь час посилитися проблемна поведінка

  • Дитина реагує негативно, намагається випробувати “міцність” і стійкість батьків, може на якийсь час посилитися проблемна поведінка

  • Батькам може бути важко впроваджувати негативні наслідки з огляду на жаль до дитини, небажання спричиняти їй неприємностей



Памятайте, чому ви це робите – справді з любові до дитини і задля великої цілі…

  • Памятайте, чому ви це робите – справді з любові до дитини і задля великої цілі…

  • Наберіться сили і ресурсу, добре підготуйтеся, зменшіть стрес, досягніть партнерства з рідними

  • Чути усі негативні послання дитини через “навушники” – “Я знаю тобі це не подобається, але це потрібно”



Ми хочемо помогти дитині – це має виховну, а не каральну ціль (тому і в термінології відходимо від терміну покарання)

  • Ми хочемо помогти дитині – це має виховну, а не каральну ціль (тому і в термінології відходимо від терміну покарання)

  • Робити лише після попереднього впровадження усіх інших кроків (стосунок, розуміння, позитивне заохочення) – часто спокуса звести усю дисципліну лише до “карання” проблемної поведінки







Фокус лиш на покаранні – низька самооцінка, злість, опозиційність

  • Фокус лиш на покаранні – низька самооцінка, злість, опозиційність

  • Покарання зі злості, як помста – жорстоке, несправедливе, принизливе – відповідно у дитини образа і злість у відповідь/ страх і т.п.

  • Некоректні форми покарання – принижувати, начіпляти на дитину етикетки, погрожувати та залякувати, фізичне скривдження

  • Залякування дитини татом – перетворення тата в каральний об'єкт



ПРИНИЖУВАТИ ДИТИНУ

  • ПРИНИЖУВАТИ ДИТИНУ

  • ЧІПЛЯТИ НА НЕЇ НЕГАТИВНІ ЕТИКЕТКИ

  • ФІЗИЧНО КРИВДИТИ

  • ЗАЛЯКУВАТИ (“віддамо у інтернат”, закривати у підвалі і т.п.)

  • КАРАТИ ПОЗБАВЛЕННЯМ ЛЮБОВІ

  • ЕМОЦІЙНО МАНІПУЛЮВАТИ (“доведеш маму до могили”)

  • Психологічне скривдження може бути багато небезпечніше фізичного!



ПРИНИЖУЄ ДИТИНУ, ОБРАЖАЄ, ОЗЛОБЛЮЄ, ПОРОДЖУЄ БАЖАННЯ ПОМСТИ

  • ПРИНИЖУЄ ДИТИНУ, ОБРАЖАЄ, ОЗЛОБЛЮЄ, ПОРОДЖУЄ БАЖАННЯ ПОМСТИ

  • РУЙНУЄ СТОСУНОК БАТЬКИ-ДІТИ

  • ЧОГО ВОНО ВЧИТЬ ДИТИНУ? МОДЕЛЮВАННЯ НАСИЛЬСТВА

  • Є БІЛЬШ ЕФЕКТИВНІ І БЕЗПЕЧНІ МЕТОДИ КЕРУВАТИ ПОВЕДІНКОЮ (ЗОКРЕМА І ЩОДО НЕГАТИВНИХ НАСЛІДКІВ)

  • РИЗИК “ПЕРЕГНУТИ ПАЛКУ”, ЖОРСТОКОСТІ, ЗАЛЯКУВАННЯ ДИТИНИ, ПСИХІЧНОЇ ТРАВМАТИЗАЦІЇ

  • ЧАСТО ВИКЛИКАЄ ПОЧУТТЯ ПРОВИНИ У БАТЬКІВ І ЦИКЛ “ПОКАРАВ – ЧУЮСЯ ВИННИЙ – СПОКУТУЮ ПРОВИНУ”



ЗАСОРОМЛЮВАТИ (УСІМ РОЗКАЖУ)

  • ЗАСОРОМЛЮВАТИ (УСІМ РОЗКАЖУ)

  • ЗАЛЯКУВАТИ ТАТОМ

  • НЕРЕАЛЬНІ ЗАЛЯКУВАННЯ

  • КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЕНІ ЗАЛЯКУВАННЯ (віддамо у інтернат)

  • МАНІПУЛЯТИВНІ ЗАЛЯКУВАННЯ (мамі серце зупиниться)

  • СТРАШНІ ПОКАРАННЯ (темна кімната)

  • КРИЧАТИ НА ДИТИНУ

  • “ЗАЛИШИМО САМУ”

  • “НЕ БУДЕМО ЛЮБИТИ”

  • “ТИ – ПОГАНА”, ЕТИКЕТКИ

  • ОБРАЗА НА ДИТИНУ (“не хочу тебе знати, невдячний”)



Порівняння з правилами дорожнього руху

  • Порівняння з правилами дорожнього руху

  • НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ НЕ МАЮТЬ БУТИ СТРАШНІ, АЛЕ МАЮТЬ БУТИ НЕПРИЄМНІ ДИТИНІ, НЕБАЖАНІ

  • БАЖАНО, ЩОБ ВОНИ БУЛИ ПЕРЕДБАЧУВАНІ (модель жовта картка – червона), СПРАВЕДЛИВІ (ступінь проступку відповідає ступеню покарання)

  • СПОКІЙНО, ТВЕРДО, ПОСЛІДОВНО



Соціальні: зауваження, попередження (але не “заклеймить позором”, осудження, відкинення і т.д.)

  • Соціальні: зауваження, попередження (але не “заклеймить позором”, осудження, відкинення і т.д.)

  • Тайм-аут

  • Втрата привілею, штраф і т.п.

  • Виправні роботи



НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ НЕ МАЮТЬ ПРИНИЖУВАТИ ДИТИНУ, РУЙНУВАТИ ЇЇ САМООЦІНКУ

  • НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ НЕ МАЮТЬ ПРИНИЖУВАТИ ДИТИНУ, РУЙНУВАТИ ЇЇ САМООЦІНКУ

  • ЛИШЕ В КОНТЕКСТІ ЗАГАЛЬНОЇ СИСТЕМИ, ДЕ ПЕРШЕ ІДУТЬ ЗАОХОЧЕННЯ

  • НЕ РУЙНУВАТИ СТОСУНОК

  • ЯК ТІЛЬКИ ЗНОВУ ПОЗИТИВНА ПОВЕДІНКА - ПОХВАЛА



Важливо допомогти усвідомити дитині, що покарання є, власне, виявом любові, бо воно існує для того, щоби допомогти їй

  • Важливо допомогти усвідомити дитині, що покарання є, власне, виявом любові, бо воно існує для того, щоби допомогти їй

  • Маніпуляції дитини – ”ти мене не любиш” і т.п.



покарання повинно бути значущим, інакше воно не діятиме (для прикладу, конфіскація мобільного телефону на тиждень може бути значущим покаранням, але просто висварити дитину часом може ніяк не вплинути на неї).

  • покарання повинно бути значущим, інакше воно не діятиме (для прикладу, конфіскація мобільного телефону на тиждень може бути значущим покаранням, але просто висварити дитину часом може ніяк не вплинути на неї).

  • негайним

  • передбачуваним

  • Важлива послідовність (проблема погроз не підкріплених наслідками або ж відмінених покарань)



наприклад, іграшок, дозволу дивитися телевізор, користування комп’ютером, велосипедом, плеєром, відміна прогулянки, походу в кафе і т.п. Це ефективний негативний наслідок. Щоби зберегти елемент передбачуваності та справедливості, може бути доцільним у формі контракту передбачити, які форми проблемної поведінки ведуть до тієї чи іншої втрати привілеїв (наприклад, шкільне зауваження про поведінку – увечері втрата права на перегляд телепрограм, гри на комп’ютері та прогулянки).

  • наприклад, іграшок, дозволу дивитися телевізор, користування комп’ютером, велосипедом, плеєром, відміна прогулянки, походу в кафе і т.п. Це ефективний негативний наслідок. Щоби зберегти елемент передбачуваності та справедливості, може бути доцільним у формі контракту передбачити, які форми проблемної поведінки ведуть до тієї чи іншої втрати привілеїв (наприклад, шкільне зауваження про поведінку – увечері втрата права на перегляд телепрограм, гри на комп’ютері та прогулянки).



може включати втрату балів у системі бального заохочення (для цього можна ввести окремі пункти штрафу за проблемну поведінку, але важливо, щоби штрафів не було забагато, бо якщо дитина збанкрутує, у неї пропаде мотивація до «заробляння» балів, – тому бажано використовувати, окрім штрафів, і інші методи покарання.

  • може включати втрату балів у системі бального заохочення (для цього можна ввести окремі пункти штрафу за проблемну поведінку, але важливо, щоби штрафів не було забагато, бо якщо дитина збанкрутує, у неї пропаде мотивація до «заробляння» балів, – тому бажано використовувати, окрім штрафів, і інші методи покарання.

  • Другий варіант запровадження штрафів у випадку, якщо дитина отримує щотижневу суму кишенькових грошей, це передбачити можливість їхньої втрати внаслідок певних проступків (наприклад, кожен факт невиконання якогось із своїх домашніх обов’язків – мінус одна гривня з тижневих 10 гривень кишенькових).



Куток (тайм-аут)

  • Куток (тайм-аут)

  • Для старших дітей і підлітків еквівалентом кутка за серйозніший проступок може бути ізоляція в кімнаті з позбавленням привілеїв (телевізор, комп’ютер і т.д) та «домашній арешт» (позбавлення на день-два права на прогулянку і т.д.).

  • Комунікативна ізоляція – наприклад, якщо дитина грубим тоном сказала щось мамі, та пояснює, що протягом вечора без особливої потреби не буде з дитиною спілкуватися, аби вона зрозуміла, що такий стиль спілкування неприємний іншим.



Дитина повинна наперед розуміти процедуру тайм-ауту. Звичайно вона застосовується у віці 2-10 років, а відповідно, більшості дітей цього віку можна пояснити її на прикладі тайм-ауту в хокеї, чи червоної картки у футболі, чи штрафмайданчику для автомобілів. Важливо, щоб дитина розуміла, що мета тайм-ауту виховна, ви хочете навчити її «грати за правилами», а тому з любові до неї допомагаєте їй навчитися контролювати себе, щоб могти дотримуватися правил.

  • Дитина повинна наперед розуміти процедуру тайм-ауту. Звичайно вона застосовується у віці 2-10 років, а відповідно, більшості дітей цього віку можна пояснити її на прикладі тайм-ауту в хокеї, чи червоної картки у футболі, чи штрафмайданчику для автомобілів. Важливо, щоб дитина розуміла, що мета тайм-ауту виховна, ви хочете навчити її «грати за правилами», а тому з любові до неї допомагаєте їй навчитися контролювати себе, щоб могти дотримуватися правил.



Ідеальне місце для тайм-ауту – це крісло біля стіни чи в кутку, де нема поруч жодних розваг. Важливо, щоб місце було безпечне, але не страшне. Важливо також, щоб під час тайм-ауту з дитиною ніхто не говорив, не потішав її, не «вичитував» і т.п. Альтернативою кріслові може бути ліжко або кімната (але в останньому випадку важливо, щоб вона була «стерильною» в плані можливості розважатися). На ігрових майданчиках чи в громадських місцях місцем для тайм-ауту може бути лавка (бажано теж повернена у сторону, де мало цікавого), просто місце біля стіни чи в коридорі, заднє сидіння в автомобілі.

  • Ідеальне місце для тайм-ауту – це крісло біля стіни чи в кутку, де нема поруч жодних розваг. Важливо, щоб місце було безпечне, але не страшне. Важливо також, щоб під час тайм-ауту з дитиною ніхто не говорив, не потішав її, не «вичитував» і т.п. Альтернативою кріслові може бути ліжко або кімната (але в останньому випадку важливо, щоб вона була «стерильною» в плані можливості розважатися). На ігрових майданчиках чи в громадських місцях місцем для тайм-ауту може бути лавка (бажано теж повернена у сторону, де мало цікавого), просто місце біля стіни чи в коридорі, заднє сидіння в автомобілі.

  • Тривалість тайм-ауту: вік дитини помножити на 1-2 хвилини.



Починати процедуру впровадження тайм-ауту звичайно рекомендується з одного-двох підвидів проблемної поведінки (наприклад, кидання іграшками в рідних, відмова прибирати іграшки і т.п.). Важливо бути готовими, що на початках запровадження тайм-ауту поведінка дитини може погіршитися – вона випробовує встановлені батьками рамки «на міцність» – тому важливо бути до цього готовими і не здаватися.

  • Починати процедуру впровадження тайм-ауту звичайно рекомендується з одного-двох підвидів проблемної поведінки (наприклад, кидання іграшками в рідних, відмова прибирати іграшки і т.п.). Важливо бути готовими, що на початках запровадження тайм-ауту поведінка дитини може погіршитися – вона випробовує встановлені батьками рамки «на міцність» – тому важливо бути до цього готовими і не здаватися.



Якщо тайм-аут впроваджується за відмову виконувати вказівку, то після першого разу ігнорування вказівки вона повторюється ще раз з попередженням, що у разі відмови її виконання дитина піде в куток – і тоді рахується вголос 5-4-3-2-1. Якщо дитина далі не реагує, тоді твердо, рішуче, але без грубості та насильства ведемо дитину в кут і пояснюємо, що вона буде тут, доки їй не буде дозволено вийти. Старшим дітям можна назвати кількість хвилин, встановити таймер.

  • Якщо тайм-аут впроваджується за відмову виконувати вказівку, то після першого разу ігнорування вказівки вона повторюється ще раз з попередженням, що у разі відмови її виконання дитина піде в куток – і тоді рахується вголос 5-4-3-2-1. Якщо дитина далі не реагує, тоді твердо, рішуче, але без грубості та насильства ведемо дитину в кут і пояснюємо, що вона буде тут, доки їй не буде дозволено вийти. Старшим дітям можна назвати кількість хвилин, встановити таймер.



Якщо тайм-аут впроваджується за порушення встановленого правила (наприклад, не можна кидатися іграшками в рідних – звісно, йдеться не про ігрову ситуацію), то тоді дитину відводиться в кут одразу після вчинку без попередження, оскільки дитині раніше було пояснено, що цього робити не можна і за це буде куток.

  • Якщо тайм-аут впроваджується за порушення встановленого правила (наприклад, не можна кидатися іграшками в рідних – звісно, йдеться не про ігрову ситуацію), то тоді дитину відводиться в кут одразу після вчинку без попередження, оскільки дитині раніше було пояснено, що цього робити не можна і за це буде куток.

  • Коли дитина перебуває в кутку, важливо стежити за нею, чи вона самовільно з нього не вийшла, але при цьому важливо не розмовляти з дитиною.



Якщо час тайм-ауту скінчився, при умові, що дитина спокійно поводиться (, треба підійти до дитини і запитати, чи тепер вона готова виконати вказівку/не порушувати більше встановлене правило. Якщо так, тоді дати дозвіл дитині покинути куток, якщо ні – продовжити перебування в тайм-ауті ще на один період.

  • Якщо час тайм-ауту скінчився, при умові, що дитина спокійно поводиться (, треба підійти до дитини і запитати, чи тепер вона готова виконати вказівку/не порушувати більше встановлене правило. Якщо так, тоді дати дозвіл дитині покинути куток, якщо ні – продовжити перебування в тайм-ауті ще на один період.

  • Коли дитина вийшла з кутка, то при найближчій нагоді, коли вона зробить щось добре, важливо похвалити її, щоб вона відчула, що стосунки не постраждали і що її проступок не означає, що на неї ображені, сердяться і т.п.



Якщо дитина відмовляється йти в куток, чинить фізичний опір, поводиться агресивно у відповідь на спробу завести її в куток – тоді важливо не застосовувати грубої сили, але твердо і спокійно попередити, що, коли вона добровільно не піде в куток, її чекає штраф (наприклад, втрата певної відчутної суми балів при застосуванні бальної системи) або втрата цінного для дитини привілею (наприклад, цілий день без мультфільмів).

  • Якщо дитина відмовляється йти в куток, чинить фізичний опір, поводиться агресивно у відповідь на спробу завести її в куток – тоді важливо не застосовувати грубої сили, але твердо і спокійно попередити, що, коли вона добровільно не піде в куток, її чекає штраф (наприклад, втрата певної відчутної суми балів при застосуванні бальної системи) або втрата цінного для дитини привілею (наприклад, цілий день без мультфільмів).



Якщо дитина покидає куток без дозволу, тоді її треба повернути в куток і попередити, що тепер вона буде перебувати там дещо довше (і назвати кількість доданих хвилин).

  • Якщо дитина покидає куток без дозволу, тоді її треба повернути в куток і попередити, що тепер вона буде перебувати там дещо довше (і назвати кількість доданих хвилин).



Часом діти роблять різні хитрощі, щоб їм дозволили вийти з тайм-ауту передчасно (типу «хочу в туалет», «хочу їсти», «ти жорстока, мене не любиш» і т.п.) – ці маніпуляції варто ігнорувати. Те саме стосується і маніпулятивного плачу. Втім інколи маленькі, емоційно вразливі діти можуть дуже плакати в тайм-ауті без маніпулятивних мотивів. Таким дітям може також підходити той варіант тайм-ауту, коли доросла особа тримає їх у себе на колінах.

  • Часом діти роблять різні хитрощі, щоб їм дозволили вийти з тайм-ауту передчасно (типу «хочу в туалет», «хочу їсти», «ти жорстока, мене не любиш» і т.п.) – ці маніпуляції варто ігнорувати. Те саме стосується і маніпулятивного плачу. Втім інколи маленькі, емоційно вразливі діти можуть дуже плакати в тайм-ауті без маніпулятивних мотивів. Таким дітям може також підходити той варіант тайм-ауту, коли доросла особа тримає їх у себе на колінах.



Часом діти відмовляються вийти з кутка – «мені тут добре, я можу сидіти тут, мені це подобається». Важливо розуміти, що це також маніпуляція і тоді нагадати дитині, що вона повинна вийти з кутка і виконати дану їй попередньо вказівку, а якщо вона відмовляється, то буде оштрафована ще раз на таку ж кількість хвилин (або у інший спосіб втратою привілею чи балів).

  • Часом діти відмовляються вийти з кутка – «мені тут добре, я можу сидіти тут, мені це подобається». Важливо розуміти, що це також маніпуляція і тоді нагадати дитині, що вона повинна вийти з кутка і виконати дану їй попередньо вказівку, а якщо вона відмовляється, то буде оштрафована ще раз на таку ж кількість хвилин (або у інший спосіб втратою привілею чи балів).



Іноді важливо, щоби покарання мало характер відшкодування заподіяних збитків. Часом доцільно навіть запитати саму дитину, що, на її думку, буде справедливим наслідком її проступку. Для прикладу, в одній сім’ї, де син узяв без дозволу гроші і витратив їх на солодощі, було встановлене покарання протягом трьох місяців додаткових робіт, що в еквіваленті «вартувало» тієї суми коштів, що було взято.

  • Іноді важливо, щоби покарання мало характер відшкодування заподіяних збитків. Часом доцільно навіть запитати саму дитину, що, на її думку, буде справедливим наслідком її проступку. Для прикладу, в одній сім’ї, де син узяв без дозволу гроші і витратив їх на солодощі, було встановлене покарання протягом трьох місяців додаткових робіт, що в еквіваленті «вартувало» тієї суми коштів, що було взято.



На цьому етапі батькам важливо бути готовими до певного тимчасового погіршення поведінки – відчуваючи встановлення рамок, дитина природно намагається випробувати їх на міцність. Тут необхідні терпеливість та послідовність у відповідь.

  • На цьому етапі батькам важливо бути готовими до певного тимчасового погіршення поведінки – відчуваючи встановлення рамок, дитина природно намагається випробувати їх на міцність. Тут необхідні терпеливість та послідовність у відповідь.



Запроваджувати негативні наслідки може бути суб’єктивно неприємно – хто б не бажав мати з дитиною лише позитивну взаємодію, – але вони є насправді надзвичайно важливими і необхідними, щоби допомогти дитині навчитися важливих як для її теперішнього, так і для майбутнього речей…

  • Запроваджувати негативні наслідки може бути суб’єктивно неприємно – хто б не бажав мати з дитиною лише позитивну взаємодію, – але вони є насправді надзвичайно важливими і необхідними, щоби допомогти дитині навчитися важливих як для її теперішнього, так і для майбутнього речей…






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка