Сутність та зміст парламентаризму. Порядок формування Верховної Ради України, її органів і структурних підрозділів



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.



  • Сутність та зміст парламентаризму.

  • Порядок формування Верховної Ради України, її органів і структурних підрозділів.

  • Організація роботи Верховної Ради України.

  • Повноваження Верховної Ради.



Визначити місце і роль парламенту у політичній системі суспільства та організації публічної влади як основного інструмента представництва волі народу

  • Визначити місце і роль парламенту у політичній системі суспільства та організації публічної влади як основного інструмента представництва волі народу



  • 1. Барабаш Ю.Г. Парламентський контроль в Україні (конституційно-правовий аспект). – Х., 2004.

  • 2. Коврякова Е.В. Парламентский контроль: зарубежный опыт и российская практика. – М., 2005.

  • 3. Кречмер Г. Фракції. Партії в парламенті. – К.: Геопринт, 2004.

  • 4. Парламентское право России / Под ред. И.М. Степанова, Т.Я. Хабриевой. – М., 2000.

  • 5. Політико-правові інститути сучасності: Структура, функції, ефективність / М.І. Панов (кер. авт. кол.), Л.М. Герасіна (наук. ред). – К.: Ін Юре, 2005.

  • 6. Український парламентаризм: минуле і сучасне / За ред. Ю.С. Шемшученка. – К., 1999.

  • 7. Шаповал В. Зарубіжний парламентаризм. – К.: Основи, 1993.

  • 8. Ющик О.І. Теоретичні засади законодавчого процесу. – К.: Парламентське видавництво, 2004.

  • 9. Закон “ Про Регламент Верховної Ради України”

  • 10. Закон України „Про вибори народних депутатів України” // ВВРУ. – 2004. - № 27 – 28. – ст. 366.



  • Парламентаризм – режим діяльності публічної влади, зумовлений провідною роллю у її механізмі представницького законодавчого органу влади.

  • Парламентська демократія – це механізм взаємодії публічної влади та народу, який опосередкується у діяльності легіслатури (парламенту).



  • Концепції парламенту:

  • а) верховенства парламенту та

  • б) раціоналізованого парламентаризму,

  • в) їхні модифікації.



і) прийняття законів шляхом голосування на референдумі;

  • і) прийняття законів шляхом голосування на референдумі;

  • іі) прийняття законів парламентом;

  • ііі) делегування законодавчих повноважень урядові;

  • іу) акти органів місцевого самоврядування як статутні акти



і) єдиний орган законодавчої влади;

  • і) єдиний орган законодавчої влади;

  • іі) представницький характер;

  • ііі) конституційний орган влади;

  • iv) законодавчий орган;

  • v) колегіальний орган.



  • Парламент – це загальнонаціональний представницький законодавчий орган, який у механізмі публічної влади визначає основні напрямки зовнішньої і внутрішньої політики, бере участь у формуванні державного апарату та здійснює контроль за діяльністю уряду й адміністрації.



законотворча,

  • законотворча,

  • установча діяльність,

  • контроль за діяльністю уряду,

  • “політичний форум нації” – обговорення важливих питань суспільного значення.



Вибори до Верховної Ради України:

  • Вибори до Верховної Ради України:

  • і) виборчі цензи щодо кандидатів у народні депутати України;

  • іі) порядок висування та реєстрації кандидатів у народні депутати України (списків політичних партій);

  • ііі) порядок визначення результатів парламентських виборів та виборча система.



  • Розмір виборчої застави складає:

  • Для списків кандидатів від партій або виборчого блоку законом не передбачається диференціація розміру грошової застави.



  • Розмір добровільних пожертвувань приватних осіб не може перевищувати:

    • для політичних партій – 400 мінімальних розмірів заробітної плати;
    • для кандидатів у одномандатних округах – до 20 мінімальних розмірів заробітної плати.
    • Граничний розмір виборчих фондів не встановлюється.
  • Заборона пожертвувань:

    • іноземцям;
    • особи без громадянства;
    • анонімним жертводавцям.
  • Розмір відшкодування не може перевищувати ста тисяч мінімальних розмірів заробітної плати.



і) порядок обрання Голови Верховної Ради України та його заступників;

  • і) порядок обрання Голови Верховної Ради України та його заступників;

  • іі) порядок обрання керівників комітетів парламенту



і) Апарат Верховної ради:

  • і) Апарат Верховної ради:

  • А. секретаріат;

  • іі) комітети;

  • ііі) тимчасові спеціальні комісії;

  • iv) тимчасові слідчі комісії;

  • v) допоміжні служби та підрозділи.



  • і) кваліфікаційні ознаки фракції:

  • іі) керівництво фракції;

  • ііі) форми участі фракцій у роботі парламенту;

  • Інші утворення в парламенті:

    • і) коаліція депутатських фракцій (ст. 83 Конституції);
    • іі) опозиція;
    • ііі) лобістські організації.


  • Парламентська автономія і регламентна самостійність парламенту.

  • Право регламентної самостійності парламенту як складовий елемент парламентаризму.

  • Регламент – статутний документ парламенту, що детально регулює його організацію та процесуальні процедури.



  • і) строки проведення сесій парламенту;

  • іі) кворум парламенту та правомочність засідання парламенту:

  • ііі) чергові і позачергові сесії;

  • iv) відкриті та закриті пленарні засідання;

  • v) способи голосування народних депутатів.



„У разі зменшення з будь-яких причин складу парламенту до кількості, меншої ніж триста народних депутатів України, діяльність Верховної Ради України має бути зупинена до складання присяги належним числом відповідно обраних народних депутатів України”.

  • „У разі зменшення з будь-яких причин складу парламенту до кількості, меншої ніж триста народних депутатів України, діяльність Верховної Ради України має бути зупинена до складання присяги належним числом відповідно обраних народних депутатів України”.

  • Рішення КСУ № 17-рп/2002 від 17.10.2002 р.



Розпуск парламенту:

  • Розпуск парламенту:

  • Протягом одного місяця не може бути сформована коаліція фракцій;

  • Протягом 60 днів після відставки уряду не сформовано його нового складу;

  • Протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.



  • Припинення повноважень парламенту в день відкриття першого засідання новообраного складу;

  • Заборона розпуску протягом року сформованого парламенту за позачерговими виборами;

  • Заборона розпуску парламенту за шість місяців до закінчення повноважень Президента.



А. Пленарні засідання.

  • А. Пленарні засідання.

  • Пленарні засідання – основна форма діяльності Верховної Ради України як єдиного органу законодавчої влади під час її сесій. Це – регулярні зібрання народних депутатів України у визначений час і у визначеному місці, що проводяться за встановленою процедурою. На них розглядаються питання, віднесені Конституцією України до повноважень Верховної Ради України, і приймаються відповідні рішення з цих питань шляхом голосування народних депутатів України[1].

  • [1] Рішення КСУ № 17-рп/2002 від 17.10.2002 р. // КСУ РВ. – 4:52.



  • Засідання постійних комітетів:

    • А. підготовка законопроектів;
    • Б. опрацювання законопроектів;
    • В. аналітична робота за профілем своєї діяльності;
    • Г. узгодження позицій всередині комітету;
    • Д. політична структура парламенту та ухвалення рішень у комітетах.


  • Особливості статусу тимчасових слідчих комісій парламенту:

    • А. питання підслідності комісій:
    • Б. повноваження комісій;
    • В. основні форми і способи проведення розслідування комісіями;
    • Г. характер діяльності комісій;
    • Д. звітування про результати розслідування;


  • Предмет відання Верховної Ради:

    • і) концепція суверенітету парламенту;
    • іі) раціоналізований парламентаризм;
    • ііі) змішані концепції;
    • iv) парламентаризм та компетенція парламентів.


Установчі повноваження;

  • Установчі повноваження;

  • Законодавчі повноваження;

  • Контрольні повноваження;

  • Питання зовнішньої політики;

  • Квазісудові повноваження.



і) участь у внесенні змін до Конституції;

  • і) участь у внесенні змін до Конституції;

  • іі) призначення посадових осіб;

  • ііі) призначення виборів та референдумів;

  • іv) визначення напрямків зовнішньої і внутрішньої політики та прийняття загальнонаціональних програм.

  • v) парламентаризм та континуїтет державності.



і) законодавчі повноваження та арбітражні функції глави держави;

  • і) законодавчі повноваження та арбітражні функції глави держави;

  • іі) законодавчі повноваження та регламентарні повноваження уряду:

  • ііі) конституційна сфера закону (ст. 92).



„Забезпечення проведення цінової політики Кабінетом Міністрів України означає реалізацію ним визначених… Законом України [про ціни і ціноутворення] основних начал встановлення і застосування цін і тарифів, що логічно включає регулювання цін (тарифів), а також контроль за ними”.

  • „Забезпечення проведення цінової політики Кабінетом Міністрів України означає реалізацію ним визначених… Законом України [про ціни і ціноутворення] основних начал встановлення і застосування цін і тарифів, що логічно включає регулювання цін (тарифів), а також контроль за ними”.

  • Рішення КСУ у справі про комунальні послуги № 2-рп/99 від 02.03.1999 р.

  • Безпосереднє регулювання цін і тарифів парламентом є неправомірним втручанням у сферу повноважень відповідних органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, що є порушенням поділу влади всупереч ст.ст. 6, 19, 116, 137 та 143 Конституції.

  • Рішення КСУ у справі про ціни і тарифи на житлово-комунальні та інші послуги № 2-рп/2000 від 10.02.2000 р.



Конституційна сфера закону (ст. 92):

  • Конституційна сфера закону (ст. 92):

  • Особливості здійснення законодавчих повноважень з питань „основ” та „засад” (пп. 5, 6, 8 – 12, 15, 17, 22 ст. 92).



1) повнота законодавчого регулювання;

  • 1) повнота законодавчого регулювання;

  • 2) організаційна та процедурна забезпеченість виконання закону;

  • 3) фінансова та ресурсна обґрунтованість закону;

  • 4) закон як сукупність правил загального характеру;

  • 5) чіткість і однозначність змісту положень закону.



  • і) контроль за діяльністю за вищими посадовими особами;

  • іі) контроль за діяльністю уряду;

  • ііі) контроль за здійснення зовнішньої і внутрішньої політики держави;

  • iv) бюджетний контроль;

  • v) депутатські запити та звернення.



  • і) визначення засад зовнішньої політики;

  • іі) питання зовнішніх позик та економічної допомоги;

  • ііі) надання згоди на використання військових контингентів України за кордоном;

  • iv) ратифікація і денонсація міжнародних договорів.



Михайло Савчин,

  • Михайло Савчин,

  • Д.ю.н., проф. УжНУ




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка