Світ фантазії, мудрості. Міфи І легенди українців. Народні казки зміст теорія літератури. Фольклор. Ознаки фольклору. Жанри



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


Світ фантазії, мудрості. Міфи і легенди українців. Народні казки

  • ЗМІСТ

  • Теорія літератури. Фольклор. Ознаки фольклору. Жанри.

  • Міфи і легенди українців:

  • Теорія літератури. Легенда. Міф. Міфологія.

  • Образи легенд.

  • Міфічні образи.

  • Народні легенди

  • «Про вогонь»,» Про вітер», «Про дощ», «Чому пес живе коло людини?».

  • Тест за змістом легенд.

  • «Берегиня», «Дажбог», «Неопалима купина». Добро і зло. Їхня роль у житті.

  • 4. Народні казки. Казка«Проправду і кривду».

  • Теорія літератури. Казка. Будова казки.Види казок.

  • Народна казка «Мудра дівчина».

  • Народна казка “Красний Іванко і закляте місто”.

  • Урок виразного читання казок.

  • Засоби виразного читання.

  • Вимоги до читця.

  • ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА


Фольклор (англ. народна мудрість; народне знання) -

  • це різножанрові твори, які складалися народом, передавалися з уст в уста із сивої давнини, зазнаючи певних змін







Міфи і легенди українців. Первісні уявлення про всесвіт і людину

  • «Про створення землі»,

  • «Чому буває сумне сонце»,

  • «Про зоряний Віз»,

  • «Про вітер».



СЛОВНИЧОК

  • Легенда — це оповитий казковістю і фантастичністю переказ про якусь одну визначну історичну подію чи улюблений народом персонаж (здебільшого реальний).

  • Міфвигадана розповідь, яка передає уявлення наших предків про всесвіт, природу, богів, демонів тощо.

  • Міфологія — сукупність міфів якого-небудь народу, наука, що вивчає міфи



Легенди про Довбуша, Максима Залізняка, Богдана Хмельницького



МІФІЧНІ ОБРАЗИ



Циклоп



КЕНТАВР



П Е Г А С



С Ф І Н К С



Х И М Е Р А



С И Р Е Н И



Г О Р Г О Н А



Народні легенди «Про вогонь»,» Про вітер», «Про дощ», «Чому пес живе коло людини?». Реальні і фантастичні елементи людської поведінки



Повторення теоретичних питань літератури.

  • Що називається легендою?

  • Які є види легенд?

  • Що називається міфом?

  • Яка різниця між міфом і легендою?

  • Яких ви знаєте міфологічних істот?



Ток-шоу «Я так думаю»

  • .



Тест за змістом

  • 1) Скільки зірок вилетіло із перекинутого глечика?

  • а) Сім; б) шість; в) вісім.

  • 2) Який малюнок утворили зірки?

  • а) Човна; б) воза; в) ведмедя.

  • 3) Що символізувала мала зірка?

  • а) Душу дівчини; б) душу собаки; в) душу хворого.



4) Господар розгнівався через те, що йому заважав віяти зерно?

  • 4) Господар розгнівався через те, що йому заважав віяти зерно?

  • а) Вітер; б) дощ; в) сніг.

  • 5) Коли розпочалася пожежа?

  • а) Вночі; б) вранці; в) вдень.

  • 6) Яка тема об’єднує ці легенди?

  • а) Так треба жити, щоб нікому зла не чинити;

  • б) добре ім’я — найкраще багатство;

  • в) ніхто не знає, що його в житті чекає.



• Яка легенда вам найбільше сподобалась?

  • • Яка легенда вам найбільше сподобалась?

  • • Якого героя ви хотіли б наслідувати? Чому?

  • • Який висновок ви зробили для себе, виходячи з цього уроку



«Берегиня», «Дажбог», «Неопалима купина». Добро і зло. Їхня роль у житті.



СЛОВНИК

  • Берегиня (Оберега) — найстаровинніша богиня добра і захисту людини від усякого зла



МАРА (Марена) — богиня зла, темної ночі, страшних сповідань, привидів, хвороб (мору), смерті



Сварог — бог неба, заліза, ковальства і шлюбу, один із найголовніших богів давньоукраїнського язичницького пантеону.



Чорнобог — бог зла, ворог Вирію, людей і світла. Заступник усіх злих сил, володар підземного царства



Білобог (Дід) — головний бог добра. За повір’ям — творець Землі, Води, Світла; батько Перуна, захисник людей від зла; господар Вирію та повелитель інших богів



Дажбог (Даждьбог, Сонце-бог) — за найдавніших часів бог сонця, світла й добра.



  • Чудотворна ікона Святої Богородиці “Неопалима Купина”



Народні казки. Казка«Проправду і кривду». Тематика народних казок, їхні різновиди.

  • За праве діло стій сміло.

  • Народна мудрість



• З якими творами усної народної творчості ви знайомі ще з дитинства?

  • • З якими творами усної народної творчості ви знайомі ще з дитинства?

  • • Хто розповідав чи читав вам казки?

  • • Які казки вам запам’яталися з дитинства?

  • • Як ви гадаєте, чому саме народні казки розповідають маленьким діткам?

  • • Чого навчають казки?

  • • А які казки популярні у вашій родині?



Відгадай казку



Словничок



Будова казки:

  • Будова казки:

  • - зачин,

  • - основна частина,

  • - кінцівка.

  • Властиві повтори, пов’язані із символікою чисел.

  • Види казок:

  • фантастичні,

  • соціально-побутові

  • казки про тварин



Проблемно-пошукова робота “Два-чотири-усі разом”

  • 1) Доведіть, що даний твір — казка.

  • 2) Які елементи фантастичного зустрічаються в казці?

  • 3) Яка роль фантастичного елемента в даному творі?

  • 4) Яке магічне число зустрічається в даному тексті? Згадайте, в яких епізодах вони наявні?

  • 5) Як ви вважаєте, до якого виду слід віднести казку «Про правду та кривду»? Доведіть свою думку.



Робота в групах

  • 1) Група «Художники».

  • Опишіть усно, яким ви уявляєте: дядька-багача; бідного небожа; небожа-короля.

  • 2) Група «Психологи».

  • Порівняйте поведінку бідного небожа та небожа-короля. Чи змінилася вона?

  • 3). Група «Лінгвісти».

  • Висловити власні міркування на тему «Чого нас навчає дана казка».



Народна казка «Мудра дівчина». Побудова казки. Її яскравий національний колорит.

  • Мудрість — найкраще багатство.

  • Народне прислів’я



Завдання

  • • поглибити знання про казку, її особливості;

  • • уміти виразно читати казку в особах;

  • • любити і шанувати тата, маму, своїх рідних.



Погрупуй!

  • хорт

  • нива

  • рундук

  • прясти

  • локіт

  • полотно

  • гребінка

  • світлиця

  • ґринджоли



Читання казки в особах:

  • • вибрати потрібний тон;

  • уміти переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;

  • • відтворити в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;

  • • роль жестів, міміки





Народна мудрість

  • • Мудрим не вродився, а навчився.

  • • Перед розумом і сила поступається.

  • • Розум за гроші не купиш.

  • • Розуму не позичиш.

  • • Око бачить далеко, а розум ще далі.

  • • Мудрість — велике багатство.



НАРОДНА КАЗКА «КРАСНИЙ ІВАНКО І ЗАКЛЯТЕ МІСТО»

  • - Ті казки — скарби народні!..

  • Я зберу їх по зерну

  • І книжками золотими знов

  • народові верну.

  • Юрій Шкробинець





Побудова казки

  • Зачин: зустріч бідної жінки з невідомим (нечистою силою); згода її віддати йому те, чого у неї немає, за великі багатства.

  • Основна частина:

  • боротьба хлопця (Іванка) з силами зла, під час визволення міста від закляття нечистивцями.

  • Кінцівка:

  • перемога Іванка над силами зла, весілля героя з царською дочкою.



УРОК ВИРАЗНОГО ЧИТАННЯ. Виразне читання прозового уривку з казки

  • Прекрасна річ потребує прекрасної оправи

  • Народна мудрість.



Виразне читання

  • — це мистецтво відтворення в живому слові думок, почуттів, настроїв, переживань, якими насичений художній твір.



Засоби виразного читання:

  • • техніка читання;

  • • логічний наголос;

  • • паузи;

  • сприйняття-розуміння;

  • • бачення і реакція;

  • • ставлення читця до твору;

  • • мета читання та інтонація;

  • • зв'язок з аудиторією.



Вимоги до читця:

  • • образність мислення й емоційна збудженість;

  • • здатність переключатися з одного персонажа на інший;

  • • вміння володіти собою та слухачем;

  • • бездоганне володіння технікою мовлення;

  • • знання законів музики мови;

  • • невпинний розвиток і поліпшення художнього смаку та художніх здібностей.



  • «...Відчуття красивого та художнього не визначиш у сухій формулі. Вони потребують почуття, практики, досвіду, власної допитливості та часу»,— зазначав

  • К. Станіславський.





Підсумок уроку

  • • Яке значення мають розділові знаки під час виразного читання?

  • • Чому, на ваш погляд, тембр — це забарвлення, що надається голосові?

  • • Вмотивуйте, чому інтонація є головним засобом донесення до слухачів змісту твору, його підтексту, настрою.

  • • Поміркуйте, чи сприяють знання особливостей виразного читання формуванню навичок, рис характеру людини.

  • • У якій професійній діяльності можливе використання вмінь, знань і навичок з виразного читання?



ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  • Стали дружно рівно всі.

  • Руки вгору підняли.

  • Опустили, нахилились.

  • Потім оберти зробили.

  • Враз присіли, пострибали

  • І на місце поставали.



Викоритстані джерела

  • http://litera.blox.ua/2011/04/Valentin-Kuzan-Muzika-tse-emotsiyi-u-chistomu.html

  • http://www.vblozi.com/tag/мистецтво/

  • http://lada-fm.com.ua/localnews/529-zaxoplennya-riznimi-vidami-mistectva-dopomagaye-peremogti-xvorobu-audio-foto.html

  • http://www.library.kpi.ua/node/316

  • http://my-edu.ru/edu_ukr_met/5_014.html

  • http://toloka.hurtom.com/viewtopic.php?t=25527

  • http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-235cec4ef9266/list-b407a47b26

  • http://aratta ukraine.com/text_ua.php?id=42

  • http://www.odb.te.ua/?menu=info&id=635

  • http://mif-val.rv.ua/publ.html




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка