Світовий досвід територіального управління



Дата конвертації27.05.2016
Розмір445 b.



“Центральна влада, якою б освіченою та вправною вона не була, не в змозі одна охопити всі питання життя великого народу. Вона не може цього зробити тому, що подібне завдання перевищує всі межі людських можливостей. Коли така влада намагається виключно лише своїми силами створити та привести в дію безкінечну множину різних суспільних механізмів, вона змушена буде або задовольнитися далеко неповними результатами, або її зусилля будуть просто марні”

  • “Центральна влада, якою б освіченою та вправною вона не була, не в змозі одна охопити всі питання життя великого народу. Вона не може цього зробити тому, що подібне завдання перевищує всі межі людських можливостей. Коли така влада намагається виключно лише своїми силами створити та привести в дію безкінечну множину різних суспільних механізмів, вона змушена буде або задовольнитися далеко неповними результатами, або її зусилля будуть просто марні”

  • Алексіс де Токвіль



Англо-американська

  • Англо-американська

  • (або англосаксонська)

  • Континентальна

  • (французька, романо-германська або європейська)

  • Іберійська

  • Радянська



відсутність прямого підпорядкування органів місцевого самоврядування державі, їх значна автономія;

  • відсутність прямого підпорядкування органів місцевого самоврядування державі, їх значна автономія;

  • відсутність на місцях повноважних представників виконавчої влади; контроль здійснюється переважно непрямим шляхом – через центральні міністерства та суд;

  • виборність низки осіб органів місцевого самоврядування територіальною громадою;

  • застосування принципу позитивного правового регулювання – дозволено лише те, що записано в законі.



вища ступень централізації, наявність вертикальної підпорядкованості;

  • вища ступень централізації, наявність вертикальної підпорядкованості;

  • поєднання місцевого самоврядування та прямого державного управління на місцях;

  • повноваження місцевого самоврядування визначаються згідно з негативним принципом правового регулювання – дозволено робити те, що не заборонено законом



На всіх місцевих територіальних рівнях, за виключенням низового, одночасно працюють виборні органи територіальних громади (в т.ч. органи “вторинних” або “штучних” територіальних громад проміжного рівня), та призначені представники центральної влади, які здійснюють адміністративний нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування.

  • На всіх місцевих територіальних рівнях, за виключенням низового, одночасно працюють виборні органи територіальних громади (в т.ч. органи “вторинних” або “штучних” територіальних громад проміжного рівня), та призначені представники центральної влади, які здійснюють адміністративний нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування.

  • Органи місцевого самоврядування створюються лише на низовому рівні, в “природних” громадах, а на проміжному рівні функціонують призначені державою місцеві державні адміністрації. Органи місцевого самоврядування в “штучних” адміністративно-територіальних одиницях в такому разі можуть існувати лише як органи представництва територіальних громад на регіональному рівні.



наближеність до континентальної;

  • наближеність до континентальної;

  • управління на місцевому рівні здійснюють обрані населенням представницькі органи місцевого самоврядування та відповідні головні особи місцевого самоврядування, однак останні затверджуються центральною владою як представники центральної влади у відповідних адміністративно-територіальних одиницях з правом контролю за діяльністю ради



заперечення принципу поділу влади;

  • заперечення принципу поділу влади;

  • формальна повнота влади ради на своїй території;

  • ієрархічна підпорядкованість всіх елементів системи;

  • приналежність реальної влади партійним організаціям.



Вільної громади, в т.ч. “хазяйська” (місцеве самоврядування визнається автономною формою публічної влади, джерело – природне право територіальної громади).

  • Вільної громади, в т.ч. “хазяйська” (місцеве самоврядування визнається автономною формою публічної влади, джерело – природне право територіальної громади).

  • Державницька (місцеве самоврядування вважається однією з форм територіального управління, способом децентралізації влади на місцевому рівні, джерело – державна влада).

  • Муніципального дуалізму.

  • Інші – політична, теорія “держави загального добробуту”, “концепція позаполітичного місцевого самоврядування”, “теорія муніципального соціалізму”.





Структурні. Стосуються організаційних відносин між різними рівнями місцевого самоврядування (громада – район – область). Пов’язані з реформуванням системи адміністративно-територіального устрою держави, а також із запровадженням самоврядування на “вторинному” (“проміжному”) рівні. Наслідок – укрупнення адміністративно-територіальних одиниць.

  • Структурні. Стосуються організаційних відносин між різними рівнями місцевого самоврядування (громада – район – область). Пов’язані з реформуванням системи адміністративно-територіального устрою держави, а також із запровадженням самоврядування на “вторинному” (“проміжному”) рівні. Наслідок – укрупнення адміністративно-територіальних одиниць.

  • Функціональні. Спрямовані на перерозподіл функціональних відносин між місцевими, регіональними та центральними органами управління. Їх результат – децентралізація та деконцентрація влади.



  • Дякую за увагу!




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка