Тема лекції Нервово-психічний розвиток дітей різного віку



Дата конвертації30.05.2016
Розмір445 b.


Тема лекції

  • Нервово-психічний розвиток дітей різного віку


  • Психомоторний розвиток дитини відображає становлення різних відділів нервової системи дитини у певні періоди життя

  • Основні критерії розвитку

  • Розвиток моторики: спектр маніпулятивної діяльності дитини, від крупної моторики до дрібної моторики

  • Розвиток статики: вміння тримати голову, сидіти, стояти, ходити

  • Сенсорної реакції: реагування на світло, звук, дотик

  • Розвиток мови: експресивне мовлення та розуміння мови

  • Емоціональний та соціальний розвиток



Психомоторний розвиток дитини у значній мірі характеризує функціональний стан нервової системи, визначає розвиток повноцінного громадянина суспільства

  • Психомоторний розвиток дитини у значній мірі характеризує функціональний стан нервової системи, визначає розвиток повноцінного громадянина суспільства



Фактори, що визначають психомоторний розвиток:

  • - генетичні

  • - спадкові

  • - хронічні захворювання (фенілкетонурія)

  • - виховання

  • - соціальне оточення

  • - матеріально-побутові умови

  • - догляд



Нервово-психічний розвиток дитини першого року життя

  • Новонароджений: безпомічний, рухи хаотичні, безладні, атетозоподібні.

  • Тремор і фізіологічний гіпертонус мязів, внутрішньоутробна поза зберігаються до

  • 1-го місяця життя, зникають до 2 місяців.

  • Безумовні рефлекси новонародженого жваві, симетричні легко викликаються



Групи безумовних рефлексів

  • І група стійкі:

  • ковтальний,

  • сухожилні рефлекси кінцівок

  • рогівковий

  • конюктивальний

  • надбрівний



ІІ група: транзиторні:

  • ІІ група: транзиторні:

  • А) оральні (дуга замикається в довгастому мозку):

  • смоктальний (зберігається до 10-12 міс.),

  • пошуковий, рефлекс Кусмауля (3-4 міс.),

  • хоботковий (2-3 міс.),

  • долонно-рото-головний, рефлекс Бабкіна (2-3 міс. ),



Методика перевірки безумовних рефлексів (1)

  • Пошуковий рефлекс

    • При погладжуванні кутика роту дитина повертає голову в бік подразника, привідкриває рот і намагається язиком доторкнутись до місця подразнення
    • Добре виражений перед годуванням і спостерігається у дітей до 3-4 міс
  • Хоботковий

    • Легкий удар пальцями по нижній губі, викликає скорочення кругового м’язу роту, губи витягуються в хоботок
    • Фізіологічний до 2-3 міс


Хапальний рефлекс

  • Хапальний рефлекс

  • При надавлюванні на долонну поверхню кисті, пальці дитини рефлекторно стискаються

    • Фізіологічний до 3-4 місяців
  • Рефлекс повзання (Бауера)

  • положення на животі, голова по середній лінії

    • Якщо до підошви приставити долоню, то дитина рефлекторно відштовхується від неї ногами
    • Рефлекс фізіологічний до 4 міс, потім згасає


Рефлекс Моро положення на спині

  • Рефлекс Моро положення на спині

    • Рефлекс викликається ударом по поверхні, на якій лежить дитина або вібраційним подразником
    • Відповідною реакцією дитини є відведення рук в сторони, випрямлення ніжок, попередньо зігнутих і притиснутих до живота - 1 фаза рефлексу Моро
    • Зведення рук з тенденцією до обхвату тулуба - 2 фаза рефлексу Моро
    • Рефлекс виражений до 4 місяців, потім починає згасати


Б) спінальні (дуга замикається на рівні спинного мозку):

  • Б) спінальні (дуга замикається на рівні спинного мозку):

  • Захисний рефлекс (2 міс.),

  • Рефлекс опори (2 міс.),

  • Рефлекс автоматичної ходьби (2 міс.),

  • Хапаьний рефлекс Робінсона (3 міс.),

  • Рефлекс Моро (4 міс.),

  • Рефлекс Керніга (4 міс.),

  • Рефлекс повзання Бауера (4 міс.),

  • Рефлекс Бабінського (4-6 міс.),

  • Рефлекс Галанта (4 міс.),

  • Рефлекс Переса (4 міс.)



В) мієлоенцефальні позотонічні рефлекси (регулюються центрами довгастого і середнього мозку):

  • В) мієлоенцефальні позотонічні рефлекси (регулюються центрами довгастого і середнього мозку):

  • Симетричний шийний тонічний рефлекс (2 міс.),

  • Асиметричний шийний тонічний рефлекс (3 міс.)



ІІІ група: установочні рефлекси, формуються в певному віці після народження:

  • ІІІ група: установочні рефлекси, формуються в певному віці після народження:

  • Верхній рефлекс Ландау (4-5 міс.),

  • Нижній рефлекс Ландау (5-6 міс.)



Оцінка безумовних рефлексів:

  • Наявність або відсутність

  • Симетричність

  • Час появи та зникання

  • Відповідність вираженості рефлексу відносно віку дитини



Оцінка функції зорового аналізатора

  • У новонародженого зорова функція визначається загальною реакцією на світловий подразник

    • Якщо до очей новонародженого, що спить, піднести ліхтарик, у нього посилюється змикання повік
    • При відкритих очах дитина жмуриться і намагається повернутися до світла
  • На 2-му місяці життя – провести яскравим предметом з однієї сторони в іншу на висоті 30 см над очима малюка, який лежить – при розвинутому зорі дитини слідкує за рухомим предметом



Оцінка функції слухового аналізатора

  • Слухова функція у новонародженого визначається реакцією на звук

    • У відповідь на голос, звук іграшки, удар по металічному предмету він закриває очі, морщить лоб, появляється гримаса плачу, дитина намагається повернути голову на звук
  • Методика оцінки: провести легкий плескіт долонями на відстані 30 – 40 см від вух дитини

    • При цьому дитина, яка чує, кліпає або закриває очі
  • На 2-3 місяцях життя слухові реакції починають набувати домінантний характер, дитина повертає голову в сторону звукового подразника, який вона не бачить (на звукову іграшку)



Вік один місяць

  • Моторика - кілька секунд утримує голову у вертикальному положенні, тягне руку до рота, смокче її;

  • Координація - недовго фіксує погляд на яскравому предметі;

  • Слух/мова – прислухається до звуків (різкі звуки викликають вздригування), видає короткі звуки;

  • Особистість – заспокоюється при взятті на руки, радо купається, коротко усміхається



Вік 2 місяці

  • Моторика- тримає голову у положенні на животі ;

  • Координація-слідкує за рухомим предметом, спершу при горизонтальному, далі – при вертикальному русі;

  • Слух/мова – шукає джерело звуку очима, прислухається до музики;

  • Особистість – усміхається тривало, агукає у відповідь на звернення



Вік 3 місяці

  • Моторика – у вертикальному положенні добре утримує голівку, розглядає свої руки, у положенні на животі припіднімає груди, тримає у руці іграшку, розглядає свої руки;

  • Координація - тягнеться рукою до запропонованої іграшки, слідкує за предметом, що рухається по колу;

  • Слух/мова – шукає джерело звуку з рухами голови, в агуканні з’являються 2 різні звуки ;

  • Особистість – слідкує за рухами присутнього, виникає емоційна “буря”, пожвавлення на звернення



Вік 4 місяці

  • Моторика – утримує голівку при підніманні за руки у сидяче положення, постійно утримує голівку у вертикальному положенні;

  • Координація- бере рукою запропоновану іграшку;

  • Слух/мова – повертає голову у напрямку звуку, перестає плакати, коли чує музику;

  • Особистість – фіксує увагу на особі, подовгу гулить, радіє, коли з ним граються



Вік 5 місяців

  • Моторика – утримує голівку та плечі при підніманні за руки у сидяче положення, повертається з одного боку на інший;

  • Координація - може взяти іграшку зі столу, може утримати в руках ложечку, тягне іграшки до рота;

  • Слух/мова – з”являється лепет при ніжному звертанні, насторожується при незвичних звуках;

  • Особистість – тягнеться при намаганні взяти його на руки, кидає одну іграшку, щоб взяти іншу



Вік 6 місяців

  • Моторика – може перевертатись зі спини на живіт, тягнеться до власних ніг, грається ними, сидить сам або при підтримці;

  • Координація - маніпулює іграшками, розмахує ними, маніпулює ложечкою і кружкою;

  • Слух/мова – подовгу лепече, реагує на своє ім я;

  • Особистість – сам тягнеться до матері, коли хоче, щоб його взяли на руки



Вік 7 місяців

  • Моторика – самостійно сидить, пробує повзти вперед рухами тулуба;

  • Координація - слідкує за іграшкою, що падає, вдаряє одним предметом об інший, перекладає предмет з однієї руки в іншу;

  • Слух/мова – прислухається до розмови, пробує “приймати” участь;

  • Особистість – може пити з кружки, якщо її йому тримати, розрізняє близьких і чужих, кидає одну з двох іграшок, щоб отримати третю



Вік 8 місяців

  • Моторика – стоїть при підтримці, переставляє одну ногу перед другою, маніпулює одночасно двома предметами;

  • Координація - при захопленні предметів протиставляє перший палець іншим, ізольовано маніпулює великим і вказівним пальцями;

  • Слух/мова – тривало повторює склади, прислухається до тихих звуків;

  • Особистість – реагує на своє відображення у дзеркалі, помагає тримати кружку при питті



Вік 9 місяців

  • Моторика – може повзати вперед і назад, піднімається на ноги і стоїть, якщо може за щось утримуватись;

  • Координація- кидає предмети, намагається брати дрібні предмети вказівним і першим пальцями (часткове пінцетне захоплення);

  • Слух/мова – виразно говорить одне або два слова (мама, тато, баба);

  • Особистість – виражає свою симпатію



Вік 10 місяців

  • Моторика – добре повзає, опираючись на руки і коліна, робить переставні кроки вбік, тримаючись за щось;

  • Координація - може взяти дрібні предмети з гладкої поверхні (повне пінцетне захоплення), може щось показати вказівним пальцем;

  • Слух/мова – розмовляє з собою, коли залишається сам;

  • Особистість – підтримує гру, плескає у долоні



Вік 11 місяців

  • Моторика – при підтримці пробує ходити;

  • Координація – пробує самостійно їсти з кружки ложечкою, приглядається до картинок;

  • Слух/мова – виразно вимовляє 2 слова;

  • Особистість – знаходить захований при ньому предмет, сам ховає іграшку (в коробку)



Вік 12 місяців

  • Моторика – вилазить на низьку сходинку, пробує ходити самостійно;

  • Координація – може тримати олівець, пробує щось ним малювати;

  • Слух/мова – впізнає своє ім я, виразно говорить 3-8-10 слів;

  • Особистість – виконує прості дії на прохання, розуміє заборону)



Вік 1 рік

  • Моторика – ходить більш впевнено, тривало

  • Координація – малює спершу штрихами, потім і заокруглені лінії, з цікавістю розглядає малюнки, закриває двері;

  • Слух/мова – запас слів до 200-250;

  • Особистість – цікавиться своїми ровесниками, починає гратися м”ячем, привчається до охайності, легко виконує накази дорослих



Вік 2-3 роки

  • Моторика – добре ходить самостійно, піднімається по східцях, бігає,

  • Координація – малює прості картинки;

  • Слух/мова – запас слів до 250-300, говорить простими реченнями;

  • Особистість – називає основні кольори, постійно завдає дорослим запитання, запам”ятовує прості вірші і мелодії, виявляє прояви жалості, встиду, самолюбства



Дитина дуже рухлива,допитлива;

  • Дитина дуже рухлива,допитлива;

  • Основною формою розвитку є гра;

  • Через гру дитина здобуває перші трудові навики, швидко росте словарний запас;

  • До 2 – 3-х років речення стають багатослівними;

  • Дитина в усьому наслідує дорослого;

  • З 1,5 річного віку денний сон складає 3 год., нічний – 11 год.

  • Можливі перевантаження враженнями та негативними впливами оточуючого середовища.



Вік 3-4 роки

  • Моторика – добре ходить самостійно, піднімається по східцях, бігає, взбирається на гірку,

  • Координація – пробує малювати людину, тварин;

  • Слух/мова – багатослівні речення;

  • Особистість – властива підвищена цікавість, почуття страху, легко запам”ятовує вірші, легко вчить іноземні мови



Вік 4-6-7 років

  • Моторика – гарно грається в різні ігри,

  • Координація – удосконалюється ;

  • Слух/мова – починають читати, писати;

  • Особистість – підвищується потреба в спілкуванні зі своїми ровесниками та в спільних іграх в колективі



Зростає потреба у спілкуванні з іншими дітьми;

  • Зростає потреба у спілкуванні з іншими дітьми;

  • За рівнем інтелектуального розвитку дитина готова до поступлення в школу;

  • Дещо сповільнюється процес росту;

  • Активно удосконалюються функціональні можливості органів і систем;

  • Тривалість денного сну 2 – 2,5 год., нічного – 10 – 11 год.;

  • Розвиваються тонкі рухові навички: уміння кататися на двоколісному велосипеді, на ковзанах, танцювати, вишивати, в’язати;

  • Дуже добра пам’ять: легко запам’ятовують вірші, переказують казки, засвоюють чужу мову;

  • Особливо важлива чітка організація виховної роботи вдома і в дитячих колективах;



Шкільний вік

  • Характеризується дальнійшим розвитком психіки, розумової діяльності, концентрації уваги, цілеспрямованості, формування індивідуального характеру



Характерні особливості молодшого шкільного віку (період отроцтва 6-7 – 12 років)

  • 1. Закінчується морфологічне диференціювання клітин кори головного мозку, особливо рухової ділянки, а також закінчується формування периферичного іннерваційного апарата;

  • 2. Характерною є стійка рівновага процесів збудження та гальмування з деяким переважанням збудження та домінування кори головного мозку над підкірковою ділянкою, її вегетативними функціями;



  • 3. Значно зростає м’язова маса, розвиваються такі рухові якості, як швидкість, спритність, сила, витривалість;

  • 4. Розвивається наполегливість, необхідні трудові навики;

  • 5. Формуються здібності, здатність до тривалої цілеспрямованої діяльності (розумової і фізичної);

  • 6. На цей період припадає максимум ігрової діяльності;

  • 7. Збільшується обсяг уваги та її стійкість;



Період старшого шкільного віку (12 – 17,18 р.)

  • Найважчий період психологічного розвитку, формування волі, свідомості, моральності;

  • Спостерігається високий рівень підкоркової активності;

  • Переважає генералізована активація емоційного характеру.



Критерії нервово-психічного розвитку

  • Моторика – цілеспрямована, маніпулятивна діяльність дитини;

  • Статика – фіксація та утримання певних частин тулуба в необхідному положенні;

  • Умовно-рефлекторна діяльність – адекватна реакція дитини на чинники зовнішнього середовища

  • Мова – її розвиток включає 3 етапи: І – підготовчий, ІІ – сенсорна мова, ІІІ – моторна мова

  • Вища нервова діяльність – розвивається на основі формування всіх попередніх критеріїв, це ознака розумової здібності та інтелекту людини



Етапи становлення нервово-психічного розвитку дитини

  • І етап – 0-1 місяць

  • ІІ етап – 1-3 місяці

  • ІІІ етап – 3-6 місяців

  • ІV етап – 6-9 місяців

  • V етап – 9-12 місяців

  • VІ етап – 1-3 роки




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка