Тема: Пам'ять План Поняття про пам'ять та її фізіологічні основи



Дата конвертації09.06.2016
Розмір445 b.


Тема: Пам'ять

  • План

  • Поняття про пам'ять та її фізіологічні основи.

  • Процеси пам'яті.

  • Види пам'яті і їх характеристика.

  • Індивідуальні особливості пам'яті .

  • Умови успішного запам'ятовування. Виховання пам'яті .


Пам’ять – це психічний пізнавальний процес, який полягає у запам'ятовуванні, збереженні та відтворенні попереднього досвіду



Мнемозіна - у давньогрецькій міфології – богиня пам'яті; мати дев'яти муз

  • У психології залишилася традиція називати всі речі, які пов'язані з пам'яттю, використовуючи слова “мнемічний”, “мнемо”.

  • Наприклад: мнемічні процеси, мнемічні прийоми



В історії людства завжди були люди, які мали феноменальну пам’ять. Наприклад, Олександр Македонський пам’ятав імена всіх своїх воїнів, а Вінстон Черчілль знав напам’ять майже всього Шекспіра. Вольфгангу Амадею Моцарту достатньо було почути музичний твір лише один раз, щоб не лише виконати, але й відтворити його на папері, а Білл Гейтс пам’ятає сотні кодів, створеної ним операційної системи.



Феноменальна пам’ять



Фізіологічні механізми пам'яті

  • Фізіологічні теорії механізмів пам’яті пов’язані з вченням Павлова про утворення тимчасових нервових зв’язків.

  • Теорія нейронних моделей ґрунтується на просторово-часовій структурі з відкритими групами нервових клітин, що моделюють об’єкт відображення.

  • Біохімічні теорії пов’язанні з нейрофізіологічними, розкривають механізми пам’яті на клітинному рівні



Процеси пам'яті



Класифікація видів пам'яті



Класифікація типів пам'яті



Мнемічні прийоми або способи запам’ятовування

  • Групування - розбиття матеріалу на групи за певними ознаками ( по смислу, за асоціаціями і т.д.)

  • Виділення опорних пунктів тези, заголовки, запитання, приклади, цифрові дані, порівняння, імена, незнайомі слова і ін.

  • План - сукупність опорних пунктів.

  • Класифікаціярозподіл яких-небудь предметів, явищ, понять за класами, групами, розрядами на основі визначених спільних ознак.

  • Структуруваннявстановлення взаємного розміщення частин, що складають єдине ціле того, що запам'ятовується.

  • Схематизаціязображення чи опис чого-небудь в основних рисах чи спрощене уявлення інформації, що запам'ятовується.

  • Аналогіявстановлення подібності, схожості у певних відношеннях предметів, явищ, понять.

  • Мнемотехнічні прийоми - сукупність готових відомих способів запам'ятовування.

  • Перекодуваннявербалізація, чи промовляння, називання, уявлення.

  • Асоціації - встановлення зв'язків за схожістю, суміжністю чи протилежністю.

  • Повторення.



Закономірності пам'яті

  • Закон Еббінгауза: ділити на частини – затрати часу менше, ніж на ціле.

  • Феномен Міллера: ділити не більше, ніж на 7 частин.

  • Фактор краю: краще запам'ятовується перше, а найкраще останнє

  • повідомлення.

  • Фактор сну: перехід інформації з блоку короткотривалої пам'яті до

  • довготривалої відбувається під час сну.

  • Феномен Фройда: неприємна інформація запам'ятовується гірше і

  • забувається швидше.

  • Феномен «абсолютної новизни» - незнайоме збентежує людину і викликає стан тривоги, що в свою чергу знижує ефективність запам'ятовування.

  • Феномен Еббінгауза: з часом кількість зафіксованої інформації суттєво зменшується.(особливо в перші години, добу). Необхідність записувати.

  • Феномен «ілюзії пам'яті»: через певний час людина точно згадує основну сутність, а деталі її забуває і згадує не такими, які були насправді.

  • Феномен незакінченої дії: людина краще і довше пам'ятає незавершену справу, ніж роботу, виконану повністю.

  • Установка: сконцентровує увагу і покращує запам'ятовування.

  • Фактор мотивації: бажання, потреби, інтереси.

  • Принцип заглиблення в заучування: матеріал запам'ятовується краще, чим більше він пов'язаний з іншими фактами

  • Принцип «природності»: запам'ятовується краще те, що засвоюється природнім шляхом, без примусу, з внутрішньої потреби.



Організація заучування матеріалу на уроці

  • дозування матеріалу за об’ємом;

  • розподіл заучування в часі;

  • повторення;

  • відтворення по пам’яті;

  • використання асоціацій;

  • використання мнемічних прийомів;

  • логічне групування: план, заголовок, логічні пункти; класифікація, систематизація;

  • мова оформлення;

  • емоційне оформлення матеріалу



Для того, щоб покращити пам'ять, її потрібно тренувати. Для цього є багато способів

  • Для того, щоб покращити пам'ять, її потрібно тренувати. Для цього є багато способів



Якщо вам потрібно запам'ятати щось конкретне, зробіть три простих кроки:

  • Сконцентруйте увагу тільки на одному об'єкті. Розслабтесь, не переключайтесь на інші предмети.

  • Створіть асоціації – подумайте, з чим ви можете пов'язати те, що хочете запам'ятати.

  • Повторення – декілька раз повторіть цю асоціацію (вголос або про себе).



Вправи, що зміцнюють спостережливість і пам'ять:

  • Уважно подивіться на знайомий предмет, потім, закривиш очі, образно уявіть Його собі в подробицях Відкривши очі, ще раз погляньте на нього і зазначте, які деталі були вами випущені.

  • Вивчений предмет спробуйте намалювати з пам'яті. Потім виявіть, що забули намалювати.

  • Опишіть із пам'яті риси добре знайомої людини. Спостерігаючи за цією людиною під час зустрічі, уточніть не помічені вами риси її обличчя.

  • Подивіться на 7—15 дрібних предметів, а після з пам'яті опишіть їх.

  • Спробуйте добре роздивитися предмет, що падає. Потім опишіть його якомога точніше.

  • Огляньте кімнату, запам'ятайте, що в ній знаходиться. Потім закрийте очі й уявіть образ побаченого в подробицях.

  • Згадайте голос та інтонацію фрази знайомої вам людини й спробуйте закритими очима уявно знову почути її. Потім повторіть фразу вголос, під час зустрічі з цією людиною порівняйте «оригінал» з імітацією.



Основні прийоми довільного запам'ятовування такі

  • Чітко визначити мету, завдання запам'ятовування.

  • Формування стійких мотивів до запам'ятовування, почуття відповідальності.

  • Розуміння матеріалу, утворення смислових зв'язків та використання ефективних прийомів запам'ятовування.

  • Сприятливий психічний стан для засвоєння нового матеріалу.

  • Повторення матеріалу при заучуванні.

  • Врахування індивідуальних особливостей.



Що вбиває нашу пам’ять?

  • Куріння

  • Недостатнє харчування

  • Герпес

  • Алкоголізм

  • Стресові ситуації



Фільм: Пам’ять




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка