Тема: Загальна характеристика юнацького віку План Особливості фізичного розвитку



Дата конвертації30.05.2016
Розмір445 b.


Тема: Загальна характеристика юнацького віку

  • План

  • Особливості фізичного розвитку.

  • Соціальна ситуація розвитку.

  • Взаємини з дорослими та однолітками.

  • Пізнавальні процеси і розумовий розвиток.

  • Формування особистості в період ранньої юності.


Рання юність (від 14-15 до 18 років) — це період завершення фізичного дозрівання організму, завершальний етап початкової соціалізації особистості.



Фізичний розвиток старшокласників характеризується подальшими анатомічними та фізіологічними змінами, тісно пов'язаними між собою.



Особливості фізичного розвитку

  • Темпи збільшення зросту та ваги сповільнюються

  • В основному завершується окостеніння скелета

  • Вдосконалюється м'язова система, збільшується і м'язова сила

  • Інтенсивно розвивається серцево-судинна система, нервова регуляція її діяльності.

  • Продовжується функціональний розвиток нервових клітин головного мозку

  • Завершується дозрівання кори великих півкуль головного мозку

  • Завершується статево дозрівання організму



Основне соціальне завдання на цьому етапі — вибір професії, соціальне та особистісне самовизначення.



До моменту закінчення школи юнаки та дівчата вже мають бути психологічно готовими до дорослого життя.



Соціальна ситуація розвитку в старшому шкільному віці зумовлена особливостями перебування учня на порозі самостійного життя, необхідністю особистісного і професійного самовизначення, вибору життєвого шляху. Психологічним центром ситуації розвитку старшокласників стає вибір професії, внаслідок чого у них формується своєрідна внутрішня позиція.



Формування психологічної готовності до дорослого життя:

  • розвиток потреби в спілкуванні та освоєння способів його здійснення;

  • формування теоретичного мислення й уміння орієнтуватись у різних його формах (науковому, художньому, етичному, правовому тощо), що зна­ходить своє вираження в основах наукового та громадянського світогляду;

  • розвиток рефлексії, яка забезпечуй усвідомлене й критичне ставлення до себе,

  • становлення готовності до трудової діяльності



Центральним новоутворенням раннього юнацького віку є особистісне самовизначення, що постає як потреба юнаків і дівчат зайняти внутрішню позицію дорослої людини, усвідомити своє місце в суспільстві, зрозуміти себе і свої можливості. Нерідко на позначення цього феномена використовують поняття “ідентичність” — усвідомлена індивідом самототожність



Спілкування старшокласників з однолітками

  • розширення сфери спілкування. Виявляється у збільшенні часу, який учні витрачають на спілкування, в суттєвому розширенні його соціального простору, географії, в очікуванні спілкування ;

  • індивідуалізація (вибірковість) спілкування. Свідченням індивідуалізації стосунків є чітке відмежування їх суті від оточення, високі вибірковість у дружбі та рівень вимог до спілкування в парі.



Спілкування старшокласників з дорослими

  • 85% старшокласників визнають потребу в спілкуванні з дорослими актуальною для себе

  • 66% найбажанішими партнерами у спілкуванні вважають батьків

  • Основною умовою спілкування з дорослими є довіра

  • Темами спілкування є навчання, вибір професії, міжособистісні стосунки,, норми моралі, минуле, теперішнє і майбутнє дитини, атмосфера у сім'ї

  • Для старших школярів нестерпними є прямі спонукання, втручання дорослих в їхні справи



Суперечності поведінки

  • підвищені вимоги до дорослих та поблажливе ставлення до власного їх порушення;

  • у вчинках співіснують принциповість у великому та безпринципність у малому (зберігаються іноді риси дитячої поведінки);

  • емоційне підвищене переживання власних невдач, неприємностей, які іноді гіпертрофуються в справжнє горе.



Основні напрямки психічного розвитку в юнацькому віці

  • Відбувається набування почуття особистісної самовизначеності, цілісності (ідентичності).

  • Відбувається професійне самовизначення, самостійне обрання життєвої платформи, цілей та професії.

  • Розвиваються ціннісні світоглядні орієнтації, самостійність, відповідальність, рефлексивна самосвідомість, самоцінність, самоповага.

  • Набувається психосексуальна ідентичність, усвідомлюється причетність до представників певної статі.

  • Вироблюється індивідуальний стиль розумової діяльності, розвиваються розумові здібності та спеціальні на основі диференціації інтересів та орієнтації на майбутню професію



Показники соціально-психологічної готовності випускника школи до самостійного життя

  • Велика сила духу, знання законів життя і готовність дотримуватись їх.

  • Освіченість, яка полягає в наявності знань з різних сфер суспільного життя, життєвого досвіду, стійких і реалістичних поглядів на життя, політичні події;

  • Розсудливість, що виявляється в умінні не піддаватися негативному впливові, аналізувати явища, події, раціонально долати складні, екстремальні ситуації.

  • Здатність до праці.

  • Особистісна культура, яка виявляється в адекватній оцінці своєї особистості, знанні своїх сильних сторін і недоліків.

  • Готовність до сімейного життя.

  • Любов і повага до батьків, допомога їм, доброзичливе ставлення до старших.

  • 8. Культура спілкування, яка полягає в умінні поводитися, серед людей.



Головним досягненням в соціально-психологічному розвитку старшокласників є внутрішня духовна сила, самоусвідомленість, розсудливість, готовність до самостійного дорослого життя, здатність бути суб'єктом власного життєвого шляху, висока особистісна культура, яка виявляється в усіх сферах їх актуальної життєдіяльності, виразно проектується у майбутнє.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка