Timss 2011 фізика. 8 клас



Дата конвертації27.05.2016
Розмір445 b.


TIMSS 2011 ФІЗИКА. 8 клас

  • Хоменко Олена Вікторівна – головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту

  • o_khomenko@mon.gov.ua


Розподіл завдань за темами курсу фізики TIMSS -2007



Розподіл завдань за когнітивними вимірами з фізики TIMSS -2007



Середній відсоток правильних відповідей на завдання з фізики за тематичним розподілом



Змістові компоненти фізичної складової

  • Агрегатні стани речовини та їхні зміни

  • Перетворення енергії, теплота та температура

  • Світло та звук

  • Електрика та магнетизм

  • Сили та рух



ТЕМА “Агрегатні стани речовини та їхні зміни”

  • Застосовувати знання про рух молекул та відстань між ними для пояснення різниці у фізичних властивостях твердих тіл, рідин та газів (об'єм, форма, густина, стисливість).

  • Описувати процеси плавлення, тверднення (кристалізація), кипіння, випаровування та конденсації як зміни в агрегатному стані, які відбуваються в результаті того, що теплота або надається, або забирається; пов'язувати швидкість або перебіг цих процесів із фізичними чинниками (площа поверхні; речовини, які розчинені; температура; висота над рівнем моря або тиск).



ТЕМА “Агрегатні стани речовини та їхні зміни”

  • Знати, що температура залишається незмінною під час змін у агрегатному стані (плавлення, кипіння, тверднення/ кристалізація).

  • Знати, що маса зберігається під час фізичних перетворень (наприклад, зміна в агрегатному стані, розчинення твердих речовин, теплове розширення).



Приклади типів завдань

  • відтворення фактологічних знань (знання учнями основних понять, законів та принципів фізики);

  • Приклад. Мокрий рушник, який залишили на сонці, висихає. Який процес при цьому відбувається? Відповіді: а) плавлення; б) кипіння; в) конденсація; г) випаровування.

  • концептуальне розуміння суті фізичних явищ і процесів, закономірностей їх перебігу (застосування теоретичних знань для опису та пояснення процесів навколишнього світу, співвіднесення абстрактних та більш загальних наукових понять) – 37;

  • Приклад. Що станеться, якщо у стільця забрати всі атоми? Відповіді: а) стілець залишиться таким же, проте важитиме менше; б) стілець залишиться таким же, яким був раніше; в) від стільця нічого не залишиться; г) на підлозі залишиться лише калюжа.

  • здатність аналізувати фізичні події і робити адекватні висновки (залучення наукового висновку для пояснення результатів експерименту, вирішення проблем, формування пояснень, підведення підсумків, прийняття рішень та розширення їх знань у нових ситуаціях) – 37,5.



Завдання (застосовувати знання про рух молекул та відстань між ними для пояснення різниці у фізичних властивостях твердих тіл, рідин та газів )

  • Приклад 1. Яке з порівнянь щодо молекул рідини і газу правильне?

  • a Молекули рідини рухаються повільніше і розташовані на більшій відстані одна від одної.

  • b Молекули рідини рухаються швидше і розташовані на більшій відстані одна від одної.

  • c Молекули рідини рухаються повільніше і розташовані на меншій відстані одна від одної.

  • d Молекули рідини рухаються швидше і розташовані на меншій відстані одна від одної.



Приклад 2.



Приклад 3.

  • Яка із наведених характеристик речовини зберігається при тепловому розширенні?

  • a масса

  • b об’єм

  • c форма

  • d відстань між молекулами



Завдання (знати, що маса зберігається під час фізичних перетворень )

  • Для приготування льоду в морозильну камеру поклали склянку, яка містить

  • 300 г води.

  • Якою буде маса отриманого льоду після того, як уся вода замерзне?

  • (Позначте одну клітинку.)

  • C Більше 300 г

  • C 300 г

  • C Менше 300 г

  • Поясніть свою відповідь



Завдання (Описувати процеси плавлення, тверднення (кристалізація), кипіння, випаровування та конденсації)

  • Чому мокрий рушник, який залишений на сонці, висохне.

  • Учень налив 100 мл води в кожну відкриту посудину і тримав їх один день на сонці. У якій посудині залишиться найменше води внаслідок її випаровування?



Завдання (знати, що температура залишається незмінною під час агрегатних змін)

  • Ігор поставив чайник з водою на електричну плиту. Він виміряв температуру води, як тільки вона почала кипіти.Термометр показував 100 °C. Ігор збільшив температуру плити. Вода продовжувала кипіти протягом 5 хв. Після цього він знову виміряв температуру води. Яку температуру покаже термометр: нижче 100 °C, 100 °C або вище 100 °C? Відповідь:



ТЕМА “Перетворення енергії, теплота та температура”

  • Ідентифікувати різні форми енергії (наприклад, механічна (потенціальна та кінетична), світлова, звукова, електрична, теплова, хімічна); описувати прості перетворення енергії (наприклад, теплова енергія перетворюється в механічну у двигуні автомобіля, електрична енергія перетворюється у світлову в лампі, потенціальна енергія перетворюється в кінетичну й навпаки — при механічному русі); застосовувати закон збереження енергії.



ТЕМА “Перетворення енергії, теплота та температура”

  • Пов'язувати теплоту з передачею енергії від тіла з вищою температурою до тіла з нижчою температурою; порівнювати теплопровідніcть різних матеріалів; порівнювати та зіставляти способи передачі теплоти (теплопровідність, конвекція, випромінювання).

  • Пов'язувати зміни температури зі змінами об'єму та/або тиску та зі змінами в характері руху або швидкості молекул (особливості розширення води).



Завдання (аналіз експерименту )

  • Марія взяла дві однакові посудини і наповнила їх однаковою кількістю води. В одній із посудин вона розчинила столову ложку солі й помістила обидві посудини в морозильну камеру. Через кожні п’ять хвилин Марія зазирала в морозильник. Вона це робила до того часу, коли вода в одній із посудин не перетворилася на лід. Які висновки зробила Марія зі свого експерименту?



Теплота

  • На рисунку показано чотири стержні однакового розміру, щільно вставлені в дно посудини. Стержні виготовлено з різних матеріалів. На кінці кожного стержня розміщено однакову кількість воску. Якщо посудину наповнити киплячою водою, то на якому стержні віск розплавиться швидше?

  • a на скляному стержні

  • b на дерев’яному стержні

  • c на металевому стержні

  • d на пластиковому стержні



Перетворення енергії

  • Пружини 1 і 2 були однаковими. Потім пружину 1 стиснули і закріпили в цьому новому положенні. Пружину 2 стиснули сильніше і також закріпили.

  • Яка пружина має більшу енергію?

  • А. Пружина 1.

  • B. Пружина 2.

  • C. Обидві пружини мають однакову енергію.

  • D. Неможливо відповісти на це запитання, не знаючи із чого зроблені ці пружини.



Температура

  • На рисунку показано п'ять термометрів, які вимірюють температуру в градусах Цельсія. Температура кипіння води на різних висотах може змінюватися від 80°С до 100°С. Який термометр підійде краще для найбільш точного вимірювання температури кипіння води на цих висотах?

  • А. Термометр А

  • B. Термометр В

  • C. Термометр С

  • D. Термометр D

  • Е. Термометр Е



ТЕМА “Світло та звук”

  • Описувати або ідентифікувати деякі основні властивості світла (поширення світла через різні середовища; швидкість світла в порівнянні зі швидкістю звуку; відбиття, заломлення, поглинання світла; розкладання білого світла в спектр призмою та іншими середовищами).

  • Пов'язувати зовнішній вигляд та колір предметів із властивостями відбитого або поглиненого світла.



ТЕМА “Світло та звук”

  • Розв'язувати практичні задачі, пов'язані з відбиттям світла від плоских дзеркал та утворенням тіні; інтерпретувати променеві діаграми для визначення ходу променів та знаходити зображення, отримані за допомогою лінзи.

  • Називати характеристики звуку (гучність, висота тону, амплітуда, частота).

  • Описувати або ідентифікувати деякі основні властивості звуку (поширення звуку в різних середовищах; відбиття та поглинання звуку поверхнями; швидкість у різних середовищах).



Приклади. Світло та звук

  • Уночі під час грози Марина дивилася у вікно. Вона побачила блискавку, а за кілька секунд потому почула грім. Поясніть, чому вона побачила блискавку раніше, ніж почула грім?.



Звук

  • Якщо порівнювати звукові хвилі з великою амплітудою із звуковими хвилями з малою амплітудою, яке з наступних тверджень є правильним?

  • a Звукові хвилі з великою амплітудою мають менше енергії та звучать тихіше.

  • b Звукові хвилі з великою амплітудою мають більше енергії та звучать гучніше.

  • c Звукові хвилі з великою амплітудою мають стільки ж енергії та звучать тихіше.

  • d Звукові хвилі з великою амплітудою мають таку саму енергію та звучать гучніше.



Звук

  • Людина, яка перебуває в гірській долині на Землі, крикнувши, чує луну (відгомін), оскільки звук відбивається від навколишніх гір. У подібній ситуації на Місяці луну не буде чутно, оскільки

  • a сила земного тяжіння на Місяці дуже мала

  • b температура на Місяці дуже низька

  • c на Місяці немає повітря, яке потрібне для передачі звуку

  • d гори на Місяці не відбивають звук



Звук



Світлові явища

  • Яким чином окуляри (або контактні лінзи) допомагають деяким людям краще бачити

  • 2. Колір об’єкта, такого як яблуко, той же самий, як і колір світла, що

  • a проходить крізь об’єкт

  • b поглинається об’єктом

  • c відбивається об’єктом

  • d заломлюється об’єктом



Світлові явища



Світлові явища

  • Удень в неосвітленій кімнаті людина, яка дивиться у вікно, може добре бачити перехожих на вулиці. Але перехожі не можуть бачити людину в цій кімнаті.

  • Як це можна пояснити?

  • А. У кімнаті від людини відбивається недостатня кількість світла.

  • B. Проміння світла не може двічі проходити через вікно.

  • C. Світло з вулиці не проходить через вікна.

  • D. Сонячне світло не має такої інтенсивності, як світло з інших джерел.



Світлові явища

  • При будівництві стін намагаються пофарбувати їх так, щоб вони відбивали як можна більше світла. Який колір фарби для цього необхідно використовувати?

  • А. Білий

  • B. Червоний

  • C. Чорний

  • D. Рожевий



Світлові явища

  • На рисунку зображено сонячний промінь, який падає на скляну призму.

  • Опишіть, що буде спостерігатися на екрані.

  • (Для пояснення ви можете використовувати верхній рисунок і робити на ньому будь-які побудови).



Світлові явища

  • На рисунку показана свічка, розміщена перед дзеркалом на підставці, на якій нанесена сітка. В якій точці буде розміщено зображення свічки?

  • У точці А

  • У точці В

  • У точці С

  • У точці D



Світлові явища

  • Зліва від квадратної листівки на відстані 20 см від неї знаходиться маленька лампочка, яка світиться. Справа від листівки також на відстані 20 см від неї знаходиться екран. Сторона тіні від листівки на екрані дорівнює 10 см.

  • Перемістимо екран вправо на 40 см так, щоб відстань між екраном і лампочкою була 80 см. Чому дорівнюватиме нова сторона тіні від листівки на екрані?

  • 5 см

  • 10 см

  • 15 см

  • 20 см



ТЕМА “Електрика та магнетизм”

  • Описувати проходження струму електричним колом; будувати або ідентифікувати схеми, які зображують замкнені кола з послідовним та паралельним з'єднанням провідників; класифікувати матеріали як електричні провідники або ізолятори; знати взаємозв'язок між струмом та напругою в електричному колі.

  • Описувати властивості постійних магнітів та їхню дію (взаємодію магнітів, магніт притягує залізні тіла тощо); ідентифікувати принципові особливості та способи використання електромагнітів (наприклад, дверний дзвінок).



Електрика

  • На схемах показано джерело живлення та електрична лампочка, що сполучені дротами до різних матеріалів (1 – алюмінієва фольга, 2 – пластикова ложка, 3 – дверний ключ, 4 – повітря).

  • Яка з лампочок буде світити?

  • А. тільки 1

  • B. 2 і 3

  • С. 1 і 3

  • D. 1, 3 і 4

  • E. 1, 2 і 3



Магнетизм



Магнетизм

  • На рисунку показано залізний цвях з намотаним на нього ізольованим дротом. Дріт під’єднано до батарейки.Що станеться із цвяхом, коли дротом потече електричний струм?

  • a Цвях розплавиться.

  • b Через цвях пройде електричний струм.

  • c Цвях стане магнітом.

  • d З цвяхом нічого не станеться.



Магнетизм



Магнетизм

  • Компас розташували поряд із магнітом. Зобразіть положення стрілки компаса і вказати на ній її північний (N) і південний (S) полюси, а також пояснити відповідь, застосовуючи знання про магніти.



ТЕМА “Сили та рух”

  • Зображати рух тіла в заданій системі координат, застосовуючи такі поняття, як координата тіла, напрям руху, швидкість; обчислювати швидкість, якщо задані час та пройдений шлях, використовуючи стандартні одиниці вимірювання; використовувати інформацію із графіків залежності шляху від часу. '

  • Описувати сили (наприклад, вага; сила тяжіння (залежність від g на інших планетах); сили, які виникають при контакті тіл; виштовхувальна сила; сила тертя); прогнозувати зміни стану руху тіла залежно від сил, які на це тіло діють.



ТЕМА “Сили та рух”

  • Демонструвати елементарні знання про роботу; вміти продемонструвати принципи дії простих механізмів (наприклад, важелів) на типових прикладах.

  • Пояснювати такі фізичні явища, які можна спостерігати з точки зору порівняння густини (наприклад, тіла плавають або тонуть, повітряна куля підіймається).

  • Пояснювати явища, пов'язані з тиском (наприклад, атмосферний тиск залежно від висоти над рівнем моря; тиск води в океані як функція глибини; докази тиску газу в повітряних кулях; дія сили на велику або маленьку площу; тиск стовпа рідин).



Сили та рух (демонструвати елементарні знання про роботу)



Сили

  • На якому рисунку показано сили, що діють на блок, під дією яких він буду обертатися? Ось обертатися блоку розташована в його центрі. Дві сили діють у одній площині. Модуль сил однаковий і дорівнює 5 N (Ньютон).



Сили

  • В якому положенні на ракету діє сила тяжіння?

  • тільки 3

  • тільки 1 і 2

  • тільки 2 і 3

  • 1,2 і 3



Сили (принципи дії простих механізмів )

  • Петро та Іван прочитали, що шість чоловік можуть разом підняти камінь вагою 30 000 Ньютонів. Тоді кожен чоловік може підняти одну шосту ваги каменя (5000 Ньютонів). Вони вирішили дослідити, яку силу може прикласти кожен чоловік до дерев’яної дошки.

  • Петро позначив довжину кожного плеча важеля в схемі Івана, як показано на рисунку.



Завдання (пояснювати фізичні явища, які можна спостерігати з точки зору порівняння густини, наприклад плавання тощо)

  • Чому заповнена гелієм повітряна кульку піднімається вгору?



Завдання (пояснювати фізичні явища, які можна спостерігати з точки зору порівняння густини, наприклад плавання тощо)

  • Андрій налив сироп на дно порожньої мензурки. Потім він обережно додав шар гліцерину, води та олії, як показано на рисунку. Після чого він занурив пластиковий диск у мензурку.



Завдання (зображати рух тіла в заданій системі координат)



Сили та рух (описувати силу тяжіння)

  • На рисунку зображено людину з м'ячем в руці, яка знаходиться в трьох різних місцях Землі. Якщо людина відпустить м'яч, то під дією сили земного тяжіння м'яч впаде.

  • Зобразіть напрямок падіння м'яча для кожного із трьох місцезнаходжень людини?



Інтегровані завдання

  • Чим пояснюється зміна зовнішнього вигляду Місяця?

  • Пояснити, чому планета Юпітер, яка більша за розмірами ніж Місяць, здається нам менше.



Металева корона

  • Король дав ювелірові злиток чистого металу. Він попросив ювеліра зробити йому корону з цього металу.

  • Після того як ювелір приніс корону, король ретельно її обстежив. Віз гадав, що ювелір міг зробити її з іншого металу або сплаву. Він зважив корону, вона мала масу таку саму, як і злиток, 2400 грамів. Король все щ не був задоволений, він попросив учених допомогти йому визначити, чого насправді було зроблено корону.



Металева корона

  • Учені вирішили порівняти густину корони та злитка, який був подібний до того, з якого зробили корону. Густина матеріалу дорівнює масі зразка, поділеній на її об'єм (густина = маса/об'єм).

  • Учені визначили об'єм злитка та підрахували його густину, оскільки маса була відома — 2400 грамів. Схема, наведена нижче, показує розміри злитка, який вимірювали вчені.



Металева корона

  • Ученим потрібно було визначити об'єм корони для того, щоб обчислити її густину. Вони мали таке обладнання та матеріали.



Металева корона

  • Учені вимірювали об'єм корони п'ять разів. Після кожного вимірюван­ня вони обчислювали густину. їхні результати наведено в таблиці.



Металева корона

  • У таблиці, поданій нижче, наведено дані про густину різних металів.



Оцінювання завдання “Металева корона”

  • Загальні вказівки: У правильній відповіді повинно бути зазначене золото і надано пояснення, обґрунтоване на значенні густини речовини. Відповіді, у яких визначається золото, але пояснення не надано або надано неправильне пояснення, оцінюються кодом 70. Можливі відповіді, у яких зазначений інший метал(и), визначений на основі неправильних обчислень густини, зроблених у попередньому запитанні. Такі типи відповідей можуть бути оцінені кодом 19, якщо надано відповідні пояснення, обґрунтовані на значенні обчисленої густини.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка