Тваринні символи України: тур, кінь, птахи: зозуля, лелека, журавель, ластівка, соловейко



Дата конвертації30.05.2016
Розмір444 b.



 

  •  

  • В українській графіці використовуються символи й образи з пісенної народної творчості, з легенд, які використовуються в обрядах і звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках , у розписі посуду, в кованих виробах, у різьбленні, в барельєфному прикрашанні житла, у розписах пічі в хатах, гончарних виробах, у гравюрі .

  • Рослинні символи України: калина, верба, дуб, тополя, вишня, барвінок, чорнобривці, конвалія. Вони здавна уособлюють красу нашої України, духовну міць народу, засвідчують любов до рідної землі.

  • Тваринні символи України: тур, кінь, птахи: зозуля, лелека, журавель, ластівка, соловейко. 





Україну не можна уявити без жовтогарячих чорнобривців. Зачаровує своєю красою та п'янким ароматом ця чарівна квітка. Жоден український віночок не обходився без них. Ці квіти навіюють радість та думки про щасливе майбутнє. Чорнобривці - один з український народних символів. Згадані в ряді художніх творів, народних і сучасних піснях, казках та бувальщинах.

  • Україну не можна уявити без жовтогарячих чорнобривців. Зачаровує своєю красою та п'янким ароматом ця чарівна квітка. Жоден український віночок не обходився без них. Ці квіти навіюють радість та думки про щасливе майбутнє. Чорнобривці - один з український народних символів. Згадані в ряді художніх творів, народних і сучасних піснях, казках та бувальщинах.

  • Калина символ нашої Вкраїни. Любить український народ калину і оспівує її здавна, як символ долі та дівочої вроди. І стала калина ліричним, пісенним образом.

  • Біля хати, біля тину

  • Зустрічаємо калину,

  • Часто просимо в господу

  • Посидіти біля роду:

  • На весіллі, на хрестинах,

  • А також на іменинах.

  • В українському фольклорі є чудова поетична розповідь про квітки конвалії і їх виникнення. В ній говориться, що ці квіточки, подібні до перлин, є не що інше як сріблястий щасливий сміх лісової русалки Мавки, яка вперше відчула радість великого щирого взаємного кохання.

  • У легендах і казках давніх слов'ян дуб найчастіше є сакральним місцем, із яким пов'язана доля людини і біля якого здійснюються вирішальні для героїв події. Дуб шанували і як дерево родючості; зберігся звичай садити дубок при народженні дитини. У християн дуб — емблема Христа як сили, що проявляється у біді, твердості у вірі й чесноті. За деякими версіями християнського переказу хрест розп'яття було зроблено з дуба.

  •   Тополя - один з український народних символів. Оспівана в ряді художніх творів, народних казках та бувальщинах. Зокрема - в творах Т.Г.Шевченка.





Однією з най­улюбленіших із давніх-давен вва­жали мальву. Мальви прикрашали майже кожну українську оселю: нею обсаджували сплетені з лози тини, стежки; красувалася вона й біля во­ріт, хвірток, перелазів. Мальва - давня, вірна, надійна берегиня нашого дому, нашого роду. Народні повір'я розповідають, що добрі душі наших предків люблять спочивати на мальві та охороняють нас у житті. Тому люди зверталися до мальви з такими словами:

  • Однією з най­улюбленіших із давніх-давен вва­жали мальву. Мальви прикрашали майже кожну українську оселю: нею обсаджували сплетені з лози тини, стежки; красувалася вона й біля во­ріт, хвірток, перелазів. Мальва - давня, вірна, надійна берегиня нашого дому, нашого роду. Народні повір'я розповідають, що добрі душі наших предків люблять спочивати на мальві та охороняють нас у житті. Тому люди зверталися до мальви з такими словами:

  • «Благослови, берегине мальво,

  • День новий зустрічати,

  • Радості діждати,

  • Всіх і вся любити

  • І ніколи не грішити».

  • Мальва, ружа і півонія, за давньою легендою,- це три сестри, які символізують віру, надію і любов.

  • В українців є ще одна справді народна квітка - барвінок. Прекрасна ця рослина і до того ж невибаглива - її листя не гине ні влітку від спеки, ні взимку від моро­зу та снігу. А тільки-но зійдуть сніги і пригріє весняне сонечко, розквітають її квіточки - маленькі краплинки неба. Барвінок - символ життєвої сили, достатку й здоров'я, вічності життя, міцності шлюбу, невмирущої пам'яті. Піснями оспіваний, легендами звеличений, він супроводжував наших пращурів від самої колиски . У барвінковій купелі купали немовлят, щоб вони росли здоровими і красивими. Ним прикра­шають коси дівчат, весільне гільце, коровай, фату нареченої. Здавна вважалося, що барвінок дарує дівчатам вроду, тому й умива­лися вони наваром із барвінку. З нього плели дівчата вінки на свято Івана Купала і, кидаючи їх у воду, загадували на судженого. Існувало повір'я, що посаджений у саду барвінок приносить щастя, а поміщений у букет неодмінне кохання.

  • Верба - теж одне з найулюбленіших дерев в Україні. Виростаючи біля річок, ставків, природних джерел, вона є символом води на землі. Криницю завжди намагалися копати під вербою. «Де срібліє вербиця, там здорова водиця»,-кажуть у народі. А ще верба - символ весни, пробудження природи. Неда­ремно її цвіт, улюблені всіма нами котики, - то перла весняні квіти на нашому столі, у нашій оселі. Так, за переказами, Ісусу Христу, коли він в'їжджав у Єруса­лим, під ноги кидали зелене гілля. У нас вважається, що гілки ті були саме вербовими, тому й наділяють вербу великою магічною силою.





Кінь здавна користувався традиційною пошаною: адже його роль у господарській діяльності та житті людини була неабиякою. Кінський череп наділявся властивостями оберега від нечистої сили, вважався символом родючості. Із цими віруваннями тісно пов'язаний звичай прикрашати дах будівлі стилізованими кінськими головами, зверненими у протилежні боки. Оздоба, що мала назву коник, зустрічалася в оформленні інтер'єру хати. На Чернігівщині подібними фігурками декорували бокову опору мисника для посуду.  

  • Кінь здавна користувався традиційною пошаною: адже його роль у господарській діяльності та житті людини була неабиякою. Кінський череп наділявся властивостями оберега від нечистої сили, вважався символом родючості. Із цими віруваннями тісно пов'язаний звичай прикрашати дах будівлі стилізованими кінськими головами, зверненими у протилежні боки. Оздоба, що мала назву коник, зустрічалася в оформленні інтер'єру хати. На Чернігівщині подібними фігурками декорували бокову опору мисника для посуду.  

  • Давній зв’язок лелеки з людиною відображений у народній творчості, у численних географічних топонімах, прізвищах, на гербах і емблемах багатьох країн світу. Так, в Україні є прізвища Чорногуз і Лелеченко; річки та струмки Бузьків Яр, Гайстрова Струга, Лелечий потік, Лелечиха, Чорногузка; села Боцянівка, Лелеківка, Чорногузи. Білий лелека зустрічається на гербах чотирьох українських міст. символом На гербі міста Буська. На гербі містечка Щуровичі на Львівщині на червоному фоні був зображений срібний лелека, що тримає у дзьобі змію. У середньовічній західній геральдиці лелека був пильності в боротьбі з ворогами.

  • Оспіваний в ряді художніх творів, народних піснях, казках та бувальщинах. Соловейко - один з українських народних символів.

  • Одним з найшановніших, так би мовити, в Україні птахів є ластівка. Це — Божа пташка (Київський повіт), створена вона Богом із землі (Ушицький та Латинський повіти). Благословив її Господь за те, що, коли розпинали Христа, ластівки крали цвяшки (Проскурівський повіт). Якщо ластівка в'є під чиєюсь стріхою гніздо, то це передвіщає щастя тій родині (Старобільський та Літинський повіти).

  • Тур – народний символ українського народу. Найвідоміший Тур европейський , предок бика свійського. На Україні населяв степи, лісостепи, мішані ліси і був мисливською твариною; вимер у 17 ст. Про поширення Турів на Україні свідчать численні географічні назви, як також згадки у пам'ятках народної творчості.





Півень. За народним повір'ям, крик півня, що віщує наближення дня. Особливими властивостями народна уява наділяла червоного півня. Вважалося, що він приносить щастя, охороняє худобу і маленьких дітей. Широковідомий переказ про червоного півня, який може показати захований скарб або й сам ототожнюється зі скарбом.

  • Півень. За народним повір'ям, крик півня, що віщує наближення дня. Особливими властивостями народна уява наділяла червоного півня. Вважалося, що він приносить щастя, охороняє худобу і маленьких дітей. Широковідомий переказ про червоного півня, який може показати захований скарб або й сам ототожнюється зі скарбом.

  • Вовк завжди вважався сміливим, підступним і небезпечним звіром. Існувало повір'я, що вовки, як і інші тварини, користуються покровительством св. Юрія, який розподіляє для них здобич. У Прикарпатті старшим над вовком вважався св. Микола.  Український фольклор рясніє численними легендами й казками, пов'язаними з народними уявленнями про вовка.

  • Кіт, за деякими легендами, був створений Богом; це чиста тварина, прихильна до людини. В деяких місцевостях коту приписували здатність охороняти обійстя від усього злого. Разом із тим чорна кішка виступала улюбленою у народі формою уособлення невдач. 

  • Ще в давнину люди були знайомі з цими птахами, про що є археологічні свідчення у вигляді наскельних малюнків. Журавель - один з український народних символів. Оспіваний в ряді художніх творів, народних казках

  • Зозуля це образ, який досить часто присутній в обрядових та весільних піснях, дитячому фольклорі. У казкових сюжетах він переважно уособлює боягузтво.

  • Голос зозулі був передвісником доброго або поганого врожаю: Коли закує зозуля до Юрія (23 квітня) на голе дерево, то буде голодне літо, а якщо на лист, то буде поліття (врожайне літо). Оскільки період кування зозулі закінчується, коли достигає ячмінь, казали, що вона вдавилася колосом ячменю.  В українському фольклорі зозуля - один із улюблених поетичних образів. Вона порівнюється з дівчиною або молодою жінкою, нещасливою в подружньому житті:

  • Ой, боровая зозуленько,

  • Чому ти рано не кувала,

  • Чому правди не казала?

  • Чужі дівки рано встали,

  • Щастя-долю розібрали,

  • А я молода опізнилася —

  • Лиха доля зустрілася.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка