Уміння вчитися як ключова компетентність неперервної освіти о. Я. Савченко



Дата конвертації01.01.2017
Розмір445 b.


УМІННЯ ВЧИТИСЯ ЯК КЛЮЧОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ

  • О.Я.Савченко,

  • академік АПН України


Входження України в Європейський простір зобов’язує реагувати на виклики часу:

  • Глобалізацію (відкритість простору, конкуренція на ринках праці);

  • Демографічну кризу (обмеження людських ресурсів вимагає оптимально використовувати освітній та виробничий потенціал населення);

  • Науково-технічну революцію (інформаційні і нанотехнології);

  • Швидкість і частоту комунікацій людей у різних сферах.



КОМПЕТЕНТНІСНА ОСВІТА

  • Спрямованість освітнього процесу на формування та розвиток ключових і предметних компетентностей особистості.

  • Компетентнісний підхід в освіті пов’язаний з особистісно орієнтованим та діяльнісним підходами до навчання, оскільки стосується надбань учня та може бути реалізованим і перевіреним тільки у процесі виконання ним певного комплексу дій.



КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЛЮДИНИ

  • Компетентність – це результативно-діяльнісна характеристика освіти.

  • Спеціально структурована сукупність знань, умінь, навичок, ставлень, певного досвіду, що набуваються у процесі навчання та особистого пізнавального і життєвого досвіду.

  • Компетентна людина застосовує стратегії, найсприятливіші для виконання окреслених завдань.



КЛЮЧОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ

  • Об’єктивна категорія, яка фіксує суспільно визнаний комплекс певного рівня знань, умінь, навичок, ставлень, які можна застосовувати в широкій сфері діяльності людини.

  • Здатність людини здійснювати складні поліфункціональні, поліпредметні, культуродоцільні види діяльності, ефективно розв’язуючи відповідні проблеми.



КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ



КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ

  • Бачення українських педагогів



КОМПОНЕНТИ КЛЮЧОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УМІННЯ ВЧИТИСЯ

  • АКСІОЛОГІЧНИЙ (мотиваційно-ціннісні ставлення і прагнення особистості до навчання, пізнання, інформації);

  • КОГНІТИВНИЙ (володіння базовими загальнокультурними і предметними знаннями, уміннями, навичками);

  • ДІЯЛЬНІСНИЙ (володіння загальними способами навчального пізнання, у тому числі ІКТ. Критичність, гнучкість, доказовість мислення, прояви дослідницької поведінки);

  • ОРГАНІЗАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНИЙ (набуття індивідуального досвіду самоорганізації, рефлексії навчальної взаємодії в групі, у колективі);

  • ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-СОЦІАЛЬНИЙ (пізнавальна активність та ініціативність, відповідальність, прагнення до удосконалення результатів своєї праці).



Вміє вчитись той учень, який:

  • сам виявляє мету діяльності або приймає поставлену вчителем;

  • виявляє зацікавленість у навчанні, докладає вольових зусиль;

  • організовує свою працю для досягнення результату;

  • відбирає або знаходить потрібні знання, способи для розв’язання учбової задачі;

  • виконує інтелектуальні або практичні дії, прийоми, операції на репродуктивному і творчому рівнях;

  • володіє вміннями й навичками самоконтролю та самооцінки;

  • усвідомлює результативність своєї діяльності і прагне її вдосконалити.



УМОВИ СТИМУЛЮВАННЯ МОТИВАЦІЇ УЧІННЯ

  • Збагачення змісту особистісно орієнтованим, емоціогенним матеріалом;

  • Можливість виявляти своє ставлення, власну оцінку, власну позицію;

  • Підтримка мотивації учіння учнів з різними навчальними можливостями і навчальними стилями;

  • Стимулювання позитивних інтелектуальних почуттів;

  • Розвиток пізнавальних інтересів і потреб;

  • Виховання активного, відповідального, ініціативного і ставлення до навчання, заохочення вольових зусиль;

  • Формування прагнення до самопізнання, саморозвитку і самовдосконалення.



ДІЯЛЬНІСНИЙ КОМПОНЕНТ УМІННЯ ВЧИТИСЬ

  • 1. Навчально-організаційні вміння та навички:

  • розуміти мету діяльності, визначену вчителем;

  • самостійно або за допомогою учителя визначати мету діяльності і завдання для її досягнення;

  • розуміти цінність часу та вміти його розподіляти, здатність працювати у різному темпі;

  • планувати послідовність виконання завдання;

  • уміння зосереджувати увагу на одному об’єкті навч.діяльн.;

  • розподіляти увагу між різними об’єктами навч.діяльн.;

  • змінювати алгоритм виконання діяльності;

  • організовувати робоче місце;

  • взаємодіяти у навчальній діяльності;

  • прогнозувати результат діяльності, докладати зусиль для його досягнення.



ДІЯЛЬНІСНИЙ КОМПОНЕНТ УМІННЯ ВЧИТИСЬ

  • 2. Навчально-інформаційні вміння та навички:

  • швидко актуалізувати й відтворювати потрібну інформацію;

  • складати план, тези виступів, доповідей, статей;

  • знати та застосовувати прийоми швидкого читання;

  • успішно використовувати загальномовленнєві вміння та навички.



ДІЯЛЬНІСНИЙ КОМПОНЕНТ УМІННЯ ВЧИТИСЬ

  • 3.1. Навчально-інтелектуальні вміння

  • аналізувати навчальні об’єкти, розрізняти їх суттєві та несуттєві ознаки;

  • визначати й пояснювати сутність поняття;

  • визначати межі дії засвоєних понять, способів;

  • встановлювати та пояснювати причиново-наслідкові зв’язки;

  • доводити та спростовувати судження;

  • вилучати зайве;

  • групувати та класифікувати за певними ознаками;

  • брати участь у проектній діяльності.



ДІЯЛЬНІСНИЙ КОМПОНЕНТ УМІННЯ ВЧИТИСЬ

  • 3.2. Творчі вміння

  • виявляти пізнавальну трудність і формулювати її як задачу;

  • формулювати пізнавально-проблемні запитання;

  • встановлювати зв’язки між новими та засвоєними знаннями;

  • переносити знання й способи діяльності, життєвий досвід у нову ситуацію;

  • застосовувати аналогію як засіб засвоєння нового;

  • уявляти та прогнозувати;

  • моделювати, комбінувати, доповнювати, перетворювати;

  • знати сутність та вміти використовувати експериментальні вміння;

  • генерувати варіанти розв’язування задачі, проблеми;

  • знаходити до однієї задачі кілька правильних відповідей.



ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ УМІННЯ ВЧИТИСЬ

  • 4. Контрольно-оцінні вміння та навички:

  • знати різні способи перевірки та контролю своєї діяльності за планом, за зразком, за аналогією, за відповіддю, за схемою, вміти прогнозувати результат;

  • оцінювати відповідність і ефективність обраних засобів завданням роботи;

  • вдаватись до прийомів повсякденного та поопераційного контролю за ходом виконання навчального завдання;

  • знати способи виправлення помилок.



ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ УМІННЯ ВЧИТИСЬ

  • 5. Рефлексивно-оцінні уміння та навички

  • Усвідомлювати свої можливості для виконання певної дії;

  • Аналізувати і оцінювати власні способи діяльності (“думка над думкою”);

  • Уміти оцінювати свої досягнення в різних видах діяльності;

  • Ставити нові вимоги щодо удосконалення сходинок уміння вчитися (хочу-знаю-працюю самостійно).




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка