Управління якістю освіти в знз новизна постановки проблеми якості освіти



Дата конвертації25.12.2016
Розмір445 b.


Управління якістю освіти в ЗНЗ


Новизна постановки проблеми якості освіти:

  • Поняття “освіта” – нерівнозначне поняттю “навчання”

  • Результати академічних знань стають все менш і менш значними показниками якості освіти (на зміну їм приходять показники сформованості ключових компетентностей).

  • Само тлумачення терміну “якість освіти” як співставлення мети та результату, як міра досягнення мети.



Особливості розуміння освіти у школі ХХІ століття:

  • Розуміння освіти не тільки як зовнішньої по відношенню до дитини діяльності, а як процесу і результату діяльності самої дитини.

  • Освіта, по мірі росту дитини, все більше повинна ставати самоосвітою, тобто освітою самого себе.



Вихідні положення розуміння категорії “освіта” (за М.М.Поташником)

  • Освіта особистості починається до школи, протікає у школі та поза нею.

  • Шкільна освіта не може вважатися успішною, якщо не створені умови індивідуального розвитку школярів та явища “педагогічного резонансу”.

  • Головна місія школи – створення максимально сприятливих умов для саморозвитку і розвитку особистості .



Вихідні положення розуміння категорії “освіта” (за М.М.Поташником)

  • Школа є дуже важливим, але не єдиним вкладником у результат освіти особистості.

  • Говорячи про результати освіти, необхідно розрізняти власно шкільну освіту і результати освіти самої дитини.

  • Реальні результати освіти слід розглядати з двох боків:

  • А) як самооцінка результатів освіти;

  • Б) як зовнішню оцінку результатів освіти.



Питання якості освіти

  • Що таке якість освіти?

  • Які її показники?

  • Як її виміряти чи оцінити?

  • Яким чином управляти якістю освіти?

  • (О.І.Ляшенко)



Якість освіти характеризують якість мети, якість педагогічного процесу і якість результату (О.І.Ляшенко, М.М.Поташник та ін.).

  • Якість освіти характеризують якість мети, якість педагогічного процесу і якість результату (О.І.Ляшенко, М.М.Поташник та ін.).

  • Якість освіти повинна оцінюватися за показниками, що лежать поза самою системою освіти



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За Г.А.Дмитренком

  • Оцінювання досягнення стратегічних цілей освіти, вимірювання рівня якості:

  • набуття знань, умінь та навичок,

  • творчого розвитку особистості,

  • морального розвитку особистості,

  • фізичного розвитку та здоров’я учнів.



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За Г.Д.Диляном

  • параметрами якості освіти є:

  • рівень навченості учнів,

  • рівень сформованості загальнонавчальних умінь та навичок,

  • рівень вихованості,

  • рівень розвитку особистості.



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За С.Є.Шишовим та В.О.Кальнеєм,

  • Якість освіти визначається сукупністю показників, що характеризують різні аспекти навчальної діяльності освітнього закладу:

  • зміст освіти, форми і методи навчання,

  • матеріально-технічну базу,

  • кадровий склад та ін., які забезпечують розвиток компетенцій молоді, що навчається.



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За І. Б.С.Гершунським

  • 2 глобальних показника:

  • Менталітет (як глобальна характеристика світоглядних та поведінкових параметрів особистості)

  • Прагнення до найбільш повної життєвої самореалізації з урахуванням власних здібностей (формування переконаності; знання про власні здібності та шляхи їх реалізації).



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За Є.А.Ямбургом

  • Якість освіти – коректно може визначена тільки на рівні конкретної дитини, випускника на основі фактів, вчинків, його поведінки в різних ситуаціях.

  • Безглуздо перелічувати всі зовнішні прояви насправді розвинутої особистості.

  • Педагогічна діагностика ніколи не будувалась виключно на об'єктивних даних, але завжди передбачала вдумливе спостереження.



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За В.А.Караковським

  • все критерії змін поділяються на 4 групи:

  • Критерії факту (кількісні показники).

  • Критерії якості (глибина, міцність).

  • Критерії ставлень (мотиви, поведінка).

  • Критерії часу (стійкість у часі).



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За ІІ М.М.Поташником, В.І.Звягінцевим

  • Групи показників:

  • Знання, уміння, навички.

  • Показники особистісного росту, показники самореалізації, соціальної мобільності,

  • Негативні ефекти освіти освітнього процесу.

  • Компетентність учителів, вихователів, керівників шкіл тощо.

  • Престиж закладу в соціумі.



Вимірювання та оцінювання якості освіти:

  • За М.М.Поташником

  • на кожному етапі за 5 групами показників:

  • Показники оптимальності проекту

  • Показники оптимальності процесу

  • Показники поточних результатів

  • Показники кінцевих результатів

  • Показники віддалених результатів освіти.



Результати якості освіти можуть бути визнані позитивними, якщо за однією з провідних груп показників немає негативної динаміки, а за деяким (краще за всіма) динаміка позитивна

  • Результати якості освіти можуть бути визнані позитивними, якщо за однією з провідних груп показників немає негативної динаміки, а за деяким (краще за всіма) динаміка позитивна

  • (М.М.Поташник)



Висновки

  • Рішення проблеми управління якістю освіти треба шукати тільки на основі полідисциплінарного підходу: сміливо використовуючи вже відомі інтегративні показники, водночас розробляючи механізми інтеграції різних показників, що оцінюють якість освіти з різних боків, підходів і в різних аспектах

  • (М.М.Поташник).



Література

  • Дмитренко Г.А. Стратегічний менеджмент. Цільове управління освітою на основі кваліметричного підходу: Навч. Посібник. – К.: ІЗМН, 1996. – 140 с.  

  • Поташник М.М. Качество образования: проблемы и технология управления (В вопросах и ответах). – М.: Пед. общ. России, 2002. – 352 с.

  • Шишов С.Е., Кальней В.А. Мониторинг качества образования в школе. – М.: Пед. общ. России, 1999. –320 с.

  • Управление качеством образования: Пособие для управленческих работников / Дылян Г.Д. – Мн.: Бел.АКК, 2003. –118 с.

  • Управление качеством образования: Практико-ориентированная монография и методическое пособие / Под. ред. М.М.Поташника. – М.: Педагогическое общество Росии, 2000. – 448 с.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка