Урок №33 Тема. Створення лірико-поетичної композиції на теми пейзажу «У травневім лісі галявина запашна»



Дата конвертації01.06.2016
Розмір445 b.


Висока Лариса Валентинівна учитель образотворчого мистецтва, художньої культури Маньківської загальноосвітньої школи I-III ступенів №1 Маньківської районної ради Черкаської області

  • Образотворче мистецтво 5 клас за новою програмою


Тема 2: Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, цирком, кіно)

  • Урок № 33

  • Тема. Створення лірико-поетичної композиції на теми пейзажу

  • «У травневім лісі галявина запашна»

  • Мета : - ознайомити учнів з поняттям колорит, кольорова

  • гамма, особливостями композиції ;

  • - навчати учнів працювати у живописних техніках

  • пейзажного жанру;

  • - розвивати кольоросприймання, увагу до характерних

  • елементів форми, зорову пам`ять, уяву, фантазію;

  • - удосконалювати навички й уміння працювати фарбами;

  • - виховувати любов до рідної природи, активізувати

  • інтерес до пейзажного жанру, потребу у спілкуванні

  • з ним.

  • Тип уроку: комбінований



Види діяльності: пізнавальна, практично-творча діяльність Техніка та матеріали: живопис, акварель, гуаш Методи навчання: інформаційно-рецептивний ( пояснювально-ілюстративний ), репродуктивний ( відтворюючий )

  • Форма організації: урок

  • Терміни і поняття:

  • Колорит – в перекладі з латинської мови означає – колір, фарба. Це загальна колірна організація твору живопису, декоративного мистецтва, що виражає задум художника. Колорит є одним з найважливіших художніх засобів емоційного впливу на глядача,

  • Створення певного настрою та стану.

  • Кольорова гамма в образотворчому мистецтві назва зовнішніх колористичних особливостей колориту(гама – тепла, холодна,світла тощо.)



Компози́ція— це побудова художнього твору, яка обумовлена його змістом, призначенням і характером, кінцевий результат діяльності художника. Композиція «тримає» простір, організує його і підпорядковує так званим законам композиції, які включають:

  • формат,

  • простір,

  • композиційний центр,

  • рівновагу,

  • ритм,

  • контраст,

  • світлотінь,

  • колір,

  • декоративність,

  • динаміку і статику,

  • симетрію і асиметрію,

  • відкритість і замкнутість,

  • цілісність.



Обладнання: для учнів — естетичний словник, ручка, підручник з образотворчого мистецтва для 5 класу, альбом, простий олівець, акварельні, гуашеві фарби, пензлі, палітра, склянка з водою;

  • для вчителя а) комп’ютер, діапроектор,

  • план–конспект уроку;

  • б) візуальний ряд: демонстраційний матеріал –– схеми поетапності зображення живописної композиції, фотоетюди, фоторепродукції знаменитих художників-пейзажистів, таблиці з відтінками кольорів, крейдяний малюнок на дошці;

  • в) літературний ряд : загадки, вірші;

  • г) музичний ряд :

  • прослуховування музичних творів;

  • Міжпредметні зв’язки – література, музичне

  • мистецтво.



План уроку Створення лірико-поетичної композиції на теми пейзажу «У травневім лісі галявина запашна»

  • І. Організаційний момент. ( 0,5 хв. )

  • ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 1 хв.)

  • ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ( 1 хв.)

  • Бесіда про весну

  • ІV. Повідомлення теми і мети уроку. ( 0,5 хв. )

  • V. Вивчення нового матеріалу: ( 10 хв.)

  • Колорит. Кольорова гама.

  • Літературна композиція.

  • Розповідь вчителя.



VІ. Практична робота. ( 30 хв.) *** Виконання тренувальних вправ.

  • *** Поетапне зображення композиції «У травневім лісі галявина запашна» вчителем.

  • *** Виконання учнями творчої роботи

  • ( практична діяльність )

  • VІІ. Підсумок уроку ( 1,5 хв.)

  • Демонстрація композицій,їх обговорення,оцінювання.

  • VІІІ. Домашнє завдання ( 0,5 хв.)

  • Підготувати гру–вікторину або створити кросворд «Види мистецтва», необхідні матеріали: альбом, простий олівець, гумка,естетичний словник, ручка, набір пензлів, фарби - акварель або гуаш, палітру, ємкість для води.



Хід та зміст уроку

  • І. Організаційний момент

  • ІІ. Актуалізація опорних знань

  • - Як називаються картини із зображенням природи?

  • - Які види пейзажів ви знаєте?

  • - Як називається вид образотворчого мистецтва, де в роботі використовується фарба?

  • Живопис – це вид образотворчого мистецтва,який художньо передає навколишню дійсність на площині за допомогою фарб.

  • Основним виражальним засобом живопису є колір.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • - Яка зараз пора року? ( Весна )

  • Декламування рядків про весну

  • Чути перший гуркіт грому, Лине ластівка додому. Ручаї туркочуть сині, Абрикос цвіте в долині. Перша бджілка вилітає, Красне сонце прославляє Сонце тепле, як яєчко У пташиному гніздечку.

  • Г. Вієру

  • - Які зміни відбулися в природі з приходом весни?

  • - Які барви приносить з собою весна? ( Жовті, зелені, блакитні, рожеві тощо.)



ІV. Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми ознайомимося з поняттям колорит, кольорова гамма, особливостями композиції, будемо навчатись працювати у живописній техніці пейзажного жанру, удосконалюючи навички й уміння працювати фарбами, створюючи лірико-поетичну композицію на тему пейзажу «У травневім лісі галявина запашна».



V. Вивчення нового матеріалу

  • Слово вчителя – у ході пояснення нового матеріалу демонструю - схеми поетапності зображення живописної композиції, фотоетюди, фоторепродукції знаменитих художників-пейзажистів, таблиці з відтінками кольорів, фотографії квітів.

  • Природа майстерно прикрасила все живе на планеті формою і кольором.

  • Колорит – в перекладі з латинської мови означає – колір, фарба. Це загальна колірна організація твору живопису, декоративного мистецтва, що виражає задум художника. Колорит є одним з найважливіших художніх засобів емоційного впливу на глядача,

  • Створення певного настрою та стану.

  • Кольорова гамма в образотворчому мистецтві назва зовнішніх колористичних особливостей колориту(гама – тепла, холодна,світла тощо.) – діти роблять записи у естетичному словнику.



Весна…Вже сама згадка про неї будить у серці радість і тривогу.Це Свято оновлення і відродження природи, його відчувають і по- своєму переживають тварини і рослини, дорослі і діти – усе, що є живим на землі.

  • Літературна композиція

  • Дівчинка

  • Весела, гарна й кучерява

  • Маленька дівчинка Весна

  • Біжить, сміється, сіє трави,

  • І пісня ллється голосна.

  • По всіх усюдах пісня лине,

  • Усе пробуджує від сну,

  • І всі комашки, всі рослини

  • Вітають дівчинку Весну.

  • Хлопчик

  • Хто ти така, красуне дивна ?

  • Весна

  • А я Весна, Весна –царівна!

  • Куди ступлю, - сонце сяє,

  • Міста й села оживають,

  • Ріки й дерева величні

  • Землю-матір прославляють.



Дівчинка А, що ж ти нам,веснонько, принесла? Весна А про це дізнаєтесь, Коли відгадайте мої загадки:

  • Що росте весною вниз головою?

  • Які квіти першими зацвітають весною?

  • Котра пташина перша з вирію повертається?

  • Що в народі кажуть про весняний день?

  • Чому люди кажуть, що весняний день рік годує?

  • Хлопчик

  • Колись був такий звичай: весною, коли розцвітали

  • перші проліски, трава, ряст, то хлопці й дівчата ходили до лісу «топтати ряст». Колись люди вважали, що розбуджена теплим сонечком земля передає свою силу траві, рослинам, а від них сила переходить у людину. Тому топтали ряст і приспівували:

  • Топчу, топчу ряст, ряст,

  • Бог здоров`я дасть, дасть.

  • Іще буду топтати,

  • Щоб на той рік діждати.

  • Розповідь вчителя супроводжується легким музичним супроводом.



Травень – вінець весни, найпрекраснішої пори року. Його здавна люблять в народі,бо в травні все росте, все тягнеться до сонця.



З давніх часів місяць цей носив назву – май… Її вживали наші пращури – русичі, вона зафіксована в літописних пам`ятках ще в XII столітті. Всі наші письменники-класики, від Тараса Шевченка до Михайла Коцюбинського вживали виключно цю назву – май.

  • Нова назва – травень, з`явилась уже потім, згодом і прижилася. Ймовірно, що назва «май» походить від імені давньоримської богині весни Майї – доньки Фавна, покровителя гір, лісів і луків, захисника худоби. На травень припадає чимало народних свят, обрядів, пов`язаних з поетичним обожнюванням природи і відомих з найдавніших часів. І все це наше, рідне, не видумане знічев`я, не нав`язане кимось, якимись злими силами. А які напрочуд веселі й гарні, а іноді навіть таємничі й казкові, були наші свята! Про це промовисто говорять самі назви: русалчине свято, веснянки, гаївки, збирання роси. Травень ще називали солов`їною порою. Свого улюбленця солов`я люди завжди з нетерпінням чекали. Говорили, що він почне співати, коли нап`ється роси з березового листочка. І тоді його мелодійним і урочистим співом наповниться все довкола. І від його співу добрішають і всміхаються люди, привітніше ставляться одне до одного, легше стає на душі навіть у великій скруті. А там скоро й зозуля обізветься, почне лічити літа.



В цю ж пору в лісі, крізь руде торішнє листя пробивається і квітне білосніжними дзвіночками чарівна, запашна конвалія, а на чистому плесі річки,серед зеленого латаття розквітає розкішна біла лілея.

  • Прекрасна травнева пора – справжній вінець і окраса року. Про цю пору збереглися в наших краях старі прислів`я:



Травень ліси одягає – літо в гості чекає. Травневий дощ, як з грибами борщ. Травнева роса, коням краща від вівса.

  • Прийде май, то всяк собі дбай.

  • У маю і баба в раю, як не затанцює, то хоч молодість згадає.

  • Буває май і під кущем рай, а буває – коневі сіна дай і на піч утікай.

  • Є ще прислів`я, які допомагали людям у повсякденному житті, вони часом попереджували й застерігали, їх запам`ятовували змалечку.



По травах шовкових, лісах та дібровах травень блукає, на сопілці грає, і де він проходить - то там жито сходить, у садочках пишно розцвітають вишні.



А скільки відтінків мають квіти! Фарби природи багаті й різноманітні. Саме у природи художник бере їхні дивні сполучення. Згадаймо польові й садові квіти.



Весна-чарівниця, неначе цариця, наказ свій послала, щоб краса встала,

  • і проліски, і травка,й зелена муравка, і кульбаба рясна,і фіалочка ясна – всі квіти весняні,веселі, кохані, з-під листя виходять,голівки підводять од сну зимового до сонця ясного.

  • Олена Пчілка



VІ. Практична робота *** Виконання тренувальних вправ

  • 1.Підберіть відповідні колірні відтінки, які асоціюються з весною та відповідають емоційному стану цієї пори року.

  • 2.На окремому аркуші паперу повправляйся в малюванні окремих квітів на галявині. Для цього щетинним пензлем з фарбою вертикально, ніби «тупцюючи» його кінцем по аркуші паперу. В одних місцях сильніше, в других – м’яко натискаючи.



*** Поетапне зображення композиції вчителем «У травневім лісі галявина запашна»

  • Компози́ція— це побудова художнього твору, яка обумовлена його змістом, призначенням і характером, кінцевий результат діяльності художника.



Композиція «тримає» простір, організує його і підпорядковує так званим законам композиції, які включають:

  • формат,

  • простір,

  • композиційний центр,

  • рівновагу,

  • ритм,

  • контраст,

  • світлотінь,

  • колір,

  • декоративність,

  • динаміку і статику,

  • симетрію і асиметрію,

  • відкритість і замкнутість,

  • цілісність.



1.Спочатку визначте композицію, яку ви будете зображувати.

  • 2.Розмістіть формат у певне положення (вертикальне чи горизонтальне).

  • 3.Зверніть увагу на те, що малюнок повинен бути поділений на дві частини.Нижня – це галявина, верхня – небо, що видніється вдалині.

  • ( крейдяна замальовка на дошці )



Пора весни багата на тепло, сонце та квіти.

  • Уявіть собі , що ви прогулюєтеся лісом, довгий час пробираєтеся крізь, кущі, дерева…І раптом бачите галявину, яка стелиться та майорить різнобарвним килимом квітів.



Лист зелений не пропав, а під снігом задрімав,



Із перлин разочок, зелений листочок. Аромат духмяний тішить ліс весняний. (Конвалія)

  • Квітень жовту фарбу взяв, моріжок розмалював, і з-під пензлика розквітли, наче сонце, диво-квіти.

  • (Кульбаба)



Фіолетові фіранки у світлиці та на ґанку. Фіолетові малята весну люблять зустрічати. (Фіалки)

  • На зеленії листочки одягли біли віночки. Усміхаючись весні, зацвітають …

  • (Яблуні)

  • Вишні росами вмивались,чепурились, наряджались

  • В білі вбралися сорочки — звеселилися садочки. (Цвіт)

  • Продумайте малюнок і напишіть його фарбами.



*** Виконання учнями творчої роботи ( практична діяльність )

  • Учні самостійно вибирають техніку виконання: гуаш або акварель (« по-вологому », мазками, «по-сухому»).У ході роботи проводжу індивідуальний інструктаж.



VІІ. Підсумок уроку

  • - Що є одним з найважливіших художніх засобів емоційного впливу на глядача?

  • - Що є кольоровою гаммою твору живопису?

  • Демонстрація композицій, їх обговорення, оцінювання.



VІІІ. Домашнє завдання

  • Підготувати гру–вікторину або створити кросворд «Види мистецтва» та необхідні матеріали: альбом, простий олівець, гумка,естетичний словник, ручка, набір пензлів, фарби - акварель або гуаш, палітру, ємкість для води.



Інформаційні джерела використаної літератури:

  • 1. Рубля Т.Є.Образотворче мистецтво: 5кл.:Підруч.для

  • загальноосвіт.навч.закл./Т.Є.Рубля,С.І.Федун.-К.;Ірпінь:ВТФ «Перун»,2005. – 144с.: іл.

  • 2. Пасічний А.М.Образотворче мистецтво.Словник-довідник.-

  • Тернопіль:Навчальна книга –Богдан. – 2003.

  • 3. Андрей Лунев Современное пособие по рисованию для юного

  • художника.Увлекательные уроки живописи, графики,дизайна.-

  • Донецк:ООО ПКФ «БАО»,2006.-160с.

  • 4.Жубр Максим Природа України.Енциклопедія рідного краю.-Харків:Веста:Видавництво « Ранок »: ФОП Жубр М.С., 2008.-

  • 64с., іл.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка