Урок це ланка цілісного навчального, розвивального та виховного процесу



Дата конвертації01.06.2016
Розмір445 b.


Урок - це ланка цілісного навчального, розвивального та виховного процесу

  • формування природничонаукового мислення й світогляду, освоєння вміння користуватися біологічними науковими поняттями як інструментом для пізнання світу;

  • цілеспрямована продумана діяльність учителя в системі уроків, теми, розділу, предмета, спрямована на здійснення гігієнічного, етичного, естетичного виховання, формування культури спілкування, культури праці, етичної поведінки;

  • формування особистості, розвиток у школярів особистісних психологічних особливостей: пам’яті, уваги, мови, мислення, мовлення, спостережливості, допитливості. Розвиток особистості передбачає самовизначення, самонавчання, самоконтроль.


Урок — основна форма організації навчання

  • Зміст:

  • повнота (відповідність навчальній програмі);

  • науковість;

  • зв'язок із життям;

  • доступність (але високий ступінь складності);

  • опора на міжпредметний зв'язок;

  • систематичність і послідовність (опора на логіку підручника).



Урок — основна форма організації навчання

  • Форма:

  • місце уроку в системі уроків за темою;

  • оптимальні форми організації - класна, групова, індивідуальна;

  • цілеспрямована розмаїтість структури уроку;

  • завершеність усіх видів робіт;

  • диференційовані набори завдань;

  • раціональні форми зворотного зв'язку «учитель-учень»;

  • відсутність шаблону;

  • розумна щільність уроку (без неробочих пауз), економія часу.



Урок — основна форма організації навчання

  • Методи:

  • відповідність методів змісту, їх спрямованість на вирішення завдань комплексного підходу до навчання й виховання;

  • методи, спрямовані на формування пізнавальних інтересів, позитивного ставлення до навчання (використання ефекту новизни порівняння, парадоксальності, пізнавальної суперечки, цікавості, гри та ін.);

  • методи, що активізують мислення;

  • методика самостійних робіт;

  • система письмових робіт;

  • вироблення навичок НОП (через методи);

  • використання позакласного читання, реалізація позаурочних знань учнів;

  • характер питань, їх логічне навантаження (чи вимагає виділення істотного, порівняння, аналізу, установлення причинно-наслідкових зв'язків, доказу, узагальнення, резензування, застосування знань на практиці, аргументації, ілюстрації тощо).



Умови навчання

  • Технологія уроку:

  • педагогічний такт і самоконтроль учителя (культура спілкування, контакт із класом, спритність, рішучість, діловитість, почуття гумору, культура мови, сучасний зовнішній вигляд);

  • санітарно-гігієнічний режим (стан приміщення, чистота, провітрюваність, температура тощо, розклад та ін.);

  • психологічний режим (мобілізуючий початок уроку, емоційний настрой, організація взаємодопомоги, дисциплінованість, взаємна доброзичливість і т. д.);

  • попередження перевантаження, диференційованість домашніх завдань і диференційована робота на уроці;

  • навчально-матеріальне забезпечення уроку (необхідна й достатня матеріальна база, ефективність її використання);

  • робоче місце вчителя й учня;

  • робочий темп уроку (не розхолоджує, але не завищений);

  • вплив організації уроку на навчання й виховання.



Структура уроку

  • три основні складники:

  • актуалізація опорних знань;

  • формування нових понять;

  • застосування нових понять і способів дій — формування вмінь.

  • Структура уроку ---» побудова уроку

  • Побудова уроку визначається цілями, змістом навчання, особливостями класу, а також типом уроку.



Основні етапи сучасного уроку біології

  • організаційний момент, що характеризується зовнішньою та внутрішньою (психологічною) готовністю учнів до уроку;

  • перевірка домашнього завдання;

  • актуалізація опорних знань для підготовки до нової теми;

  • постановка мети заняття перед учнями;

  • організація сприйняття й осмислення нової інформації;

  • первісна перевірка розуміння;

  • організація засвоєння способів діяльності шляхом відтворення інформації й вправ у її застосуванні;

  • творче застосування й набуття знань, освоєння способів діяльності шляхом розв'язання проблемних завдань, побудованих на основі засвоєних раніше знань та вмінь;

  • узагальнення матеріалу, що вивчається на уроці, й уведення його в систему раніше засвоєних знань;

  • контроль за результатами навчальної діяльності, здійснюваний учителем і учнями, оцінка знань;

  • домашнє завдання на наступний урок;

  • ■ підбиття підсумків уроку.



Типи уроку за Онищуком



Типи уроку за Махмутовим



Структура уроків різних типів

  • Структура уроку вивчення нового матеріалу:

  • мотивація та актуалізація опорних знань;

  • вивчення нового матеріалу;

  • ■ закріплення вивченого матеріалу;

  • ■ підбиття підсумків уроку.



Структура уроків різних типів

  • Структура уроку формування вмінь і навичок:

  • мотивація та актуалізація опорних знань;

  • повторення сформованих умінь та навичок;

  • проведення перевірочних вправ;

  • ознайомлення з новими вміннями, показ зразка формування;

  • вправи на їх освоєння;

  • вправи на їхнє закріплення;

  • тренувальні вправи за зразком, алгоритмом, інструкцією;

  • вправи творчого характеру;

  • підбиття підсумку уроку.



Структура уроків різних типів

  • Структура уроку перевірки знань:

  • мотивація та актуалізація опорних знань;

  • виклад змісту контрольної або перевірочної роботи (завдання, тести, питання тощо);

  • перевірка завдань, визначення типових помилок і пробілів у знаннях та вміннях, а також шляхів їхнього усунення й удосконалення знань та вмінь.



Структура уроків різних типів

  • Структура комбінованого уроку:

  • мотивація та актуалізація опорних знань;

  • перевірка домашнього завдання;

  • вивчення нового матеріалу;

  • закріплення матеріалу, вивченого на даному уроці й пройденого раніше, пов'язаного з новим;

  • узагальнення й систематизація знань та вмінь;

  • зв'язок нових з отриманими раніше й зі сформованими;

  • підбиття підсумків та результатів уроку;

  • завдання додому.



Структура уроків різних типів

  • Урок вивчення нового матеріалу найчастіше є комбінованим, але може бути також лекція, екскурсія, дослідна робота, навчальний практикум. Урок закріплення знань може проводитися як практикум, екскурсія, лабораторна робота, співбесіда, консультація. Урок комплексного застосування знань — практикум, лабораторна робота, семінар тощо. Урок узагальнення й систематизації знань — семінар, конференція, круглий стіл тощо. Урок контролю, оцінки й корекції знань — контрольна робота, залік, колоквіум, огляд знань тощо.



Підготовка вчителя до уроку

  • Попередня підготовка до уроку

  • передбачає вивчення навчальної програми; її пояснювальної записки, змісту самої програми, усвідомлення мети і завдань навчальної дисципліни в цілому та мети і завдань, які вирішує кожна тема. Учитель знайомиться з підручником, навчальними посібниками, зі спеціальною, педагогічною і методичною літературою, з досвідом роботи інших учителів, аналізує власний досвід.



Для успішного щоденного і перспективного планування необхідно:

  • 1) урахування того, який матеріал є найскладнішим для засвоєння; з окремих тем програми доцільно мати резервні години за рахунок ущільнення доступнішої для учнів інформації;

  • 2) добрі знання учнів, щоб уявляти рівень їхньої підготовленості до оволодіння програмою курсу;

  • 3) осмислення внутріпредметних і міжпредметних зв'язків явищ, що вивчаються;

  • 4) добір навчального матеріалу, що дає змогу успішно формувати в учнів світогляд, творчу активність і пізнавальну самостійність;

  • 5) пошук і систематизація в матеріалі програми інформації, цікавої для учнів, яка б активізувала увагу, сприяла вихованню вольових зусиль;

  • 6) продумування системи використання наочних посібників і додаткової інформації на кожному уроці, системи практичних і лабораторних робіт згідно з вимогами навчальних програм;

  • 7) визначення системи категорій і понять, осмислення яких є підґрунтям для оволодіння матеріалом програми (засвоєння категоріального апарату для осмислення та розв'язання практичних завдань);

  • 8) визначення обсягу знань та умінь, якими повинні оволодіти слабкий, середній та сильний учні




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка