Урок до нас прийшов за розкладом сьогодні



Дата конвертації27.05.2016
Розмір502 b.



Вступне слово вчителя.

  • - Учні!

  • Ще один урок до нас прийшов

  • за розкладом сьогодні.

  • Отож, давайте зробимо ще крок,

  • Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

  • Бо мову, діти, забувати не гоже,

  • І дієприслівник нам у цьому допоможе!



  • Мета: закріпити знання учнів про дієприслівник, його ознаки, повторити правила написання дієприслівника з часткою не, вдосконалити орфографічні й пунктуаційні навички;

  • розвивати уяву, логічне, образне та критичне мислення, вміння сприймати і редагувати речення з дієприслівниковими зворотами, формувати активну пізнавальну мотивацію учнів, упевненість у власній спроможності самостійно здобувати знання;

  • виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного слова.



  • Я калина, я краплина

  • твого серця, Україно!



Самооцінка знань.

  • Я вважаю, що зміг вивчити і запам’ятати на ……… балів:

  • поняття про дієприслівник, його ознаки та синтаксичну роль;

  • види дієприслівників і творення їх;

  • правила написання не з дієприслівниками;

  • дієприслівниковий зворот, розділові знаки при ньому



  • - Юні мовознавці! Вітаю вас у своїй лабораторії мислення. Сьогодні ми поговоримо про калину. А ще я хочу дізнатись, як ви засвоїли тему: «Дієприслівник». Пропоную вам виконати творчо-мисленнєві вправи у моїх лабораторіях. Кожний, хто правильно відповість, отримає по одному балу за кожну відповідь, а в кінці уроку ми підсумуємо ваші результати. Успіхів вам!



  • Розповісти про дієприслівник за таблицею.



  • Відповісти на запитання і передати мікрофон наступному.

  • Що таке дієприслівник?

  • Які ознаки має від дієслова?

  • Які ознаки має від прислівника?

  • На які питання відповідає?

  • А що утворює дієприслівник разом із залежними словами?

  • Чим дієприслівник виступає в реченні?



  • У Лінгвіста розірвався листок, залишилася тільки друга половина слів. Допоможіть йому відтворити слова, розподіливши їх у дві колонки:

  • недоконаний доконаний вид



  • Доберіть до слова виголосивши синоніми-дієприслівники.

  • “Хто більше і швидше?” – запитує Лінгвіст.

  • Вимовивши, промовивши, кажучи, подейкуючи, оповідаючи, розповідаючи, бесідуючи, балакаючи, говорячи, промовляючи, базікаючи, патякаючи, розговоривши…

  • Складіть із двома з них речення.



Мудрий Лінгвіст пропонує вам виконати цікаві завдання.

  • Мудрий Лінгвіст пропонує вам виконати цікаві завдання.

  • “Тематичні терміни”.

  • Запишіть терміни, які ви вивчили по темі “Дієприслівник”

  • 2.Самостійна робота. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки при дієприслівниковому звороті, підкреслити члени речення.

  • Варіант І.

  • Не взявшись за сокиру хати не зробиш. Не спитавши броду не лізь у воду. Не працюючи ситий не будеш. Не бажаючи образити скажу.

  • Варіант II.

  • Не посіявши не пожнеш. Не нагнувшись гриба не знайдеш. Не маючи гербового вживай простого. Не хвалися йдучи у бій.



  • Лінгвіст пропонує вам знайти мовні помилки

  • у рекламному тексті.

  • Червона калина від ста хвороб лікує.

  • Якщо вас огорнуло не бажання будь-що робити не забувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною ви неодмінно станете бадорішими. А може ви роздратовані? Ви одразуж заспокоїтесь випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю ви позбавитесь заздрошчів злості пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож посадивши калину на своєму обійсті будьте певні:

  • ніяке лихо непереступить поріх

  • вашої хати.

  • Про що ми дізнались із цього тексту?

  • Яка тема і основна думка тексту?

  • Складіть “сенкан” до слова калина.

  • Запишіть по пам’яті усі дієприслівники







  • Робота в парах

  • Користуючись словником, пояснити значення фразеологізмів, увести їх у речення.

  • Засукавши рукава –

  • Чухаючи потилицю —

  • Склавши руки —

  • Шукаючи кістки в молоці —

  • Поклавши руку на серце —

  • Обливаючись потом —

  • Братися ревно до роботи; задуматися, не знаючи, що робити; бути пасивним, не діяти; шукати те, чого знайти не можна; щиро, чистосердечно; дуже важко працювати.



  • Записати речення, прибравши риску, пояснити правопис НЕ з

  • дієприслівниками.

  • 1) Не\нагнувшись, гриба не знайдеш.

  • 2) Не\хтуючи честю, не вбережеш совісті. +

  • 3) Не\працюючи, не будеш ситим.

  • 4) Не\славлячи інших, соромиш себе.

  • 5) Не\навидячи ближніх, оскверняєш себе. +

  • 6) Не\розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком



  • Гра «Так/ні»

  • 1. Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.

  • 2. Дієприслівники поєднують риси дієслова та прислівника.

  • 3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду

  • 4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі.

  • 5. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів ши -, вши -

  • 6. Слова «опадаючим, «квітнучи», «радіючи» - дієприслівники недоконаного виду.

  • 7. Дієприслівники завжди пишуться з НЕ окремо

  • 8. Дієприслівники разом із залежними словами утворюють дієприслівниковий зворот.

  • 9. В реченні дієприслівники виступають обставиною.

  • 10. В реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома

  • 11. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо

  • 12. Збагнувши, опустившись, знайшовши - дієприслівники доконаного виду.



  • Анкета “Мікрофон”.

  • Закінчити речення, передаючи мікрофон наступному.

  • На уроці я:

  • дізнався...

  • повторив...

  • навчився...

  • зрозумів …

  • зробив успіхи...

  • труднощі я відчув...

  • я не вмів, а тепер умію...

  • мене захопило...

  • творити на уроці...

  • мислити на уроці…



  • 1. Творчий відпочинок. (12 – 10 балів)

  • Написати твір-мініатюру на тему:

  • «Про що розповіла мені калина за вікном?»,

  • використовуючи опорні словосполучення:

  • затамувавши подих;

  • опустивши додолу важкі віти;

  • весело наспівуючи;

  • мріючи про весну;

  • згадуючи тепле літечко.

  • 2. Пошукова робота: виписати до 10 висловів з дієприслівниками з творів усної народної творчості. (8 – 10 балів)



  • Ви сьогодні потрудились на славу. І дуже хотілося б, щоб ви шанували одвічні українські символи. Адже кущ калини біля батьківської хати - це наш духовний світ, потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій.

  • А сьогоднішній урок довів нам, що «Без верби і калини нема України», а без знань немає щасливого майбутнього.

  • Посадіть калину коло школи,

  • Щоб на цілий білий світ

  • Усміхалась щиро доля,

  • Материнський ніжний цвіт.

  • А щоб цвіт її не стерся,

  • Не зів'яв у спориші,

  • Посадіте коло серця,

  • Щоб цвіла вона в душі.

  • Антоніна Листопад








База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка