Урок позакласного читання у 5 класі Виконала Учитель української мови і літератури



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


“Моя улюблена казка”.

  • “Моя улюблена казка”.

  • Українські героїко-фантастичні казки.

  • Урок позакласного

  • читання у 5 класі

  • Виконала

  • Учитель української мови і літератури

  • Терлицького навчально-виховного комплексу

  • “Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів”

  • Коваленко Тетяна Володимирівна


Тема: «Моя улюблена казка». Українські народні казки.

  • Тема: «Моя улюблена казка». Українські народні казки.

  • Мета: поглибити знання учнів про тематику народних казок, їхні різновиди, особливості побудови; формувати навички виразного читання і перекладу казки, заохочувати дітей до щирого її тлумачення; розвивати творчі здібності учнів; формувати розуміння добра і зла, красивого і потворного; виховувати позитивні риси вдачі, бажання творити добро.

  • Тип уроку: урок позакласного читання.

  • Обладнання: збірки українських народних казок, ілюстрації до них; презентація до уроку.



Епіграф

  • Епіграф

  • Казка кличе нас у мандри,

  • Велить бути в житті сміливими й мудрими,

  • Долати перешкоди й біди

  • І не забувати добра світового,

  • Бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність.

  • (Валерій Шевчук)



Хід уроку

  • Хід уроку

  • І. Організаційна частина.

  • ІІ. Мобілізація уваги учнів.

  • Вступне слово вчителя.

  • Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері у своїй філософсько-алегоричній притчі-казці «Маленький принц» зауважив: «Усі ми з берега дитинства, хоча здебільшого й забуваємо про це». І кожен із нас прийшов з такої країни. А казка теж звідти – з дитинства людства і з дитинства нашого народу.

  • Усі ми – принаймні переважна більшість – виховувались у царині казок, але з роками призабуваємо цей дивовижний виховальний пласт.

  • Не забуваємо казок: вони повертають нас у дитинство – країну мрій і високої поезії.

  • - Урок почнемо з давньої африканської притчі, що має назву «Як з’явилися у людей казки».



Розповідь притчі

  • Розповідь притчі

  • Жила колись собі миша. Бігаючи скрізь, проникала вона в будь-які будинки, у найпотаємніші сховища, а її очі ставали свідками багатьох подій. Одного разу миша вирішила сплести собі казки з усього того, що побачила на своєму віку. Кожну казку одягла в яскраве плаття – чорне чи біле, червоне чи синє. Так з’явилися казки в мишачій хаті. Вони замінили миші дітей.

  • Та якось по тому полю, де була мишача хата, проходила отара овець, і якась вівця вибила ногою двері. Казки вибралися з хати і розбіглися по всій землі. Тому й немає на землі народів , які б не знали казок, як немає, мабуть, і людей, які б їх не любили.



ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Інтерактивне навчання – «Мікрофон».

  • Пропонуємо учням продовжити речення:

  • Я люблю читати казки, тому що…

  • Бесіда.

  • Пригадайте відомі вам казки.

  • Хто найчастіше є героєм народної казки?

  • Кого висміюють, а кого прославляють казки?

  • На які групи поділяються казки? Які з них найвідоміші?

  • Які особливості побудови казки?

  • Що таке зачин і кінцівка? Які найвідоміші зачини і кінцівки ви знаєте?

  • Як ви розумієте слова «Казка – це дитинство людства і його мудрість».

  • Отже, діти, що таке казка? (Казка – це цікаве усне оповідання про вигадані повчальні події).

  • Які ж є види казок? (Про тварин, фантастичні та соціально-побутові).

  • Учитель. Казка виховувала, повчала, наводила на добрий розум не одне людське покоління. Немає жодного народу, навіть племені, в якого б не існувало своїх казок. Як і всі інші жанри фольклору, народні казки не мають одного автора. Їх протягом віків переробляв і шліфував народ.



ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

  • ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

  • V. Робота над темою уроку.

  • 1. Вступне слово вчителя.

  • - Відома українська поетеса Ліна Костенко про казку сказала така слова: «Затишно дітям в пазусі казок».

  • Отак би й слухав про царя Султана

  • Або про те, як весело козак

  • Обманював турецького султана.

  • Про карих коней з полуменем грив,

  • Про чаклуна, що все на світі може.

  • І хто б там що не говорив,

  • А згине зло і правда переможе!

  • - Діти, ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу. І зараз ми з вами згадаємо ці казки.



Гра «З якого це твору?»

  • Гра «З якого це твору?»

  • Учитель демонструє ілюстрації до народних казок, на яких зображено дійових осіб, і пропонує назвати казки, в яких діють зображені персонажі.

  • («Івасик Телесик», «Колобок», «Летючий корабель», «Про Жар-птицю та Вовка», «Про трьох поросят» і ін.).



Учитель. Прочитаймо, діти, ще раз слова Валерія Шевчука, які записані на дошці і які супроводять нас протягом усіх уроків вивчення казок.

  • Учитель. Прочитаймо, діти, ще раз слова Валерія Шевчука, які записані на дошці і які супроводять нас протягом усіх уроків вивчення казок.

  • (Учитель читає цитату, робить відповідні акценти і продовжує розповідь).

  • Відомий український педагог Василь Сухомлинський вважав, що казки, прочитані у дитячому віці, назавжди відкладаються у серці «зернятка людяності, з яких складається совість».

  • Ви, напевно, теж помітили, що казки приносять не лише естетичні задоволення, а й змушують нас замислитись над проблемою реального життя – вибором друзів, поведінки, правильного рішення.

  • До таких роздумів спонукають нас казки, де герої проявляють хвалькуватість, користолюбство, нечесність, хитрування, пихатість, підлість – ось риси вдачі казкових персонажів, які викликають у нас осуд, іноді навіть і сміх.

  • Давайте звернемось до нашої ілюстрованої вікторини, яка складена за вашими ілюстраціями.



Ілюстрована вікторина.

  • Ілюстрована вікторина.

  • Питання до вікторини:

  • До яких епізодів і яких казок намальовані ілюстрації?

  • Хто може розповісти про цей епізод?

  • Отже, діти, казкові епізоди, герої змалечку живуть з нами, допомагають осмислити життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне. Тому казка завжди цікава для нас. Отож сьогодні ми ще раз поринемо у світ казок, адже ви сьогодні підготували коротку розповідь казки.



VІ. Конкурс на кращого оповідача української народної казки.

  • VІ. Конкурс на кращого оповідача української народної казки.

  • Розгляд записаних на дошці умов проведення конкурсу і критеріїв оцінювання.

  • Умови проведення конкурсу:

  • вибрана для перекладу казка має бути українською народною; за обсягом невелика;

  • можна переказувати епізод, але такий, аби всі розуміти його зміст.

  • можна переказувати парами.

  • Оцінювання розповідь за такими критеріями:

  • логічність, послідовність викладу подій;

  • VІІ. Оцінювання учнів.

  • Відкрите оцінювання.

  • Кожен учень має картку певного кольору (червоний – сподобалось дуже; зелений – молодці; синій – можна попрацювати краще).

  • VІІІ. Колективний підсумок уроку.



Заключне слово вчителя.

  • Заключне слово вчителя.

  • Понад сто років тому відомий педагог К.Ушинський писав: «Я рішуче ставлю народну казку недосяжно вище всіх оповідань, написаних навмисне для дітей освітньою літературою… В народній казці велика, сповнена поезії дитина – народ – розповідає дітям своїм дитячі мрії та принаймні наполовину вірить сам у ці мрії».

  • Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

  • Я зрозумів, що …

  • На наступних уроках мені хотілося б …

  • ІX. Домашнє завдання: вигадати історію про якийсь предмет, тварину, або рослину і записати їх у формі розповіді від себе.









Обладнання: збірки українських народних казок, ілюстрації до них; презентація до уроку.

  • Обладнання: збірки українських народних казок, ілюстрації до них; презентація до уроку.












































База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка