Урок розвитку зв’язного мовлення у 5 класі учитель Вишневецька С. М



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


Твір-опис тварини за власними спостереженнями в художньому стилі Урок розвитку зв’язного мовлення у 5 класі учитель Вишневецька С.М.


Актуалізація опорних знань

  • Давайте пригадаємо, що вам відомо про опис?

  • Які типи мовлення вам відомі?

  • Чим вони відрізняються один від одного?

  • Які оповідання про тварин ви читали?



Завдання: уважно прослухайте текст. Які типи мовлення ви помітили в ньому?

  • З кухні вийшла Хівря. Це була руда, як вогонь, кішка з білими лапками. Хівря потягнулась і обережно стрибнула на тахту. Хівря – бабусина кицька. Її часто просили в позичку сусіди, бо не давала спуску мишам. Коли бабусю забирали з села, Хіврі вдома не було. Більше півроку вона тинялася по городах, по сусідах. Потім поїхали копати картоплю й знайшли кішку. Коли Хіврю привезли, вона була худюща, голова, як дитячий кулачок, сама довга, вузька, наче щука. Тепер кішка вгодована, хвіст у неї пухнастий, шерсть блискуча. Дуже важко звикала Хівря до міської квартири. Скрадалася, наче тінь.

  • Майне по хаті й сховається за шафу.

  • Потім призвичаїлась.

  • (За Ю.Мушкетиком)



Прочитати тексти, вказати тип і стиль мовлення. Що є «відомим» і «новим» у реченні опису тварин?

  • Лис — хижий ссавець родини собачих. Має довгий хвіст та руде хутро. Голова та тулуб продовгуваті. Ноги короткі, міцні. Живиться плодами, різними травами, м’ясом.

  • На зріст лисеня було таке, як маленька кішка. Лапки здавалися міцними, але тулуб був маленьким та худеньким.

  • Велика голова, з гострим носом і настороженими вухами, веселі, круглі, як ґудзики, оченята і рухливий кінчик носа робили лисеня страшенно кумедним. Хутро сірувато-сіреньке з темнуватими розводами, шийка, щічки та живіт були білими.



Прочитати. Виділити в реченнях художні засоби. Пригадати визначення епітетів, порівнянь. Яка роль художніх засобів у художніх образах? Визначити настрій уривка.

  • Песик був чорний, як галка, тільки на грудях біла маніжка, квітка на лобі, білі лапки, ще кінчик хвоста мов у сметану вмочений. Ушки вгору, так і стрижуть на кожного, очі веселі, все сміються, як у людини.



Мурчик — добрий і лагідний кіт. Він великий, пухнастий, вогненно-рудий. Мордочка, груди й кінчики передніх лапок біленькі. Очі великі, зелені. Ввечері вони горять, мов ліхтарики, зеленим вогнем. Він гордо піднімає вгору свій пишний хвіст і нечутно ступає по підлозі м’якенькими лапками. Довгі білі вуса ледь закручені на кінчиках. У вухах — м’якенька кучерява шерсть.Мурчик дуже охайний. Після сніданку він довго й старанно

  • Мурчик — добрий і лагідний кіт. Він великий, пухнастий, вогненно-рудий. Мордочка, груди й кінчики передніх лапок біленькі. Очі великі, зелені. Ввечері вони горять, мов ліхтарики, зеленим вогнем. Він гордо піднімає вгору свій пишний хвіст і нечутно ступає по підлозі м’якенькими лапками. Довгі білі вуса ледь закручені на кінчиках. У вухах — м’якенька кучерява шерсть.Мурчик дуже охайний. Після сніданку він довго й старанно

  • миє мордочку, вуха і шию.



Що означає скласти опис тварини?

  • Передати її ознаки; те, що ми бачимо, відчуваємо. Це її зріст або розмір, масть або забарвлення, форма тіла, писку, очей, вух,хвоста, шерсть або шкіра та інше

  • Згадати й про найхарактерніші риси вдачі тварини (спритна, енергійна, млява, сонна абощо)



Гра «Хто перший?»: Визначте стилі уривків з описами тварин

  • Очі в пацюка були як блискучі намистинка. Сірі, цупкі вуса рвучко сіпалися.

  • Чорний хвостяра нагадував

  • гумовий шнур.

  • Як голубий вогник, промайнула в повітрі галаслива сойка. Вона примостилася на гілці і з цікавістю втупилася в мене некліпним поглядом.



Видра має довге тіло (1м 20см), довгий хвіст (40см), короткі ноги, круглу голову з чорними очима, темно-буру лискучу шерсть на спині та з боків і сріблясту на нижньому боці шиї і на животі. Коли тварина рухається по суші, передні й

  • Видра має довге тіло (1м 20см), довгий хвіст (40см), короткі ноги, круглу голову з чорними очима, темно-буру лискучу шерсть на спині та з боків і сріблясту на нижньому боці шиї і на животі. Коли тварина рухається по суші, передні й

  • задні лапи її сходяться, і все тіло

  • вигинається дугою вверх.

  • Табунець струнких козуль з маленькими гострими ріжками вихором промчав мимо. Яскраво-руді, вони майнули, мов іскорки полум’я, між крислатими зеленими

  • деревами.



З’ясувати стиль уривка, на підтвердження своєї думки вказати використані автором художні засоби

  • У гнізді було тільки одне орля. Воно

  • було дуже велике, з довгою голою

  • шиєю і лисою головою, з непомірно великим гачкуватим, наче полакованим, дзьобом. На задніх пальцям міцних ніг були гострі, як ножі, пазурі. Орля лопотіло напівголими крильцями, крутило на всі боки головою з чорно-жовтими очима й люто сичало. Воно то осідало, то зводилося на ноги й незграбно тупцювало в незатишному гнізді.

  • (За З.Тулуб)



Довести, що опис складений у художньому стилі. Чи можна зробити висновок про ставлення автора до тварин? Яке це ставлення? Додати самостійно складене речення — кінцівку, яке передавало б ставлення до описуваної тварини.

  • Бекас — невеличкий болотний птах, сіренький з біленьким на пузі пір’ячком, дуже меткий. Він має витягнутий, дуже довгий дзьоб, довгенькі, цибаті ноги, зривається з характерним для нього криком і летить, як навіжений, зигзагами

  • (За Остапом Вишнею).



Прочитати текст, визначити тему, основну думку. Вказати зачин і кінцівку Скласти план, усно переказати.

  • Ондатра — маленька і цікава тварина. Дуже прудка. Має видовжене тіло і куций хвостик. Загальне забарвлення тваринки руде. Хвіст і голова темні, черевце біле. Гарна голівка звірка прикрашена чорними очима. Вони схожі на маленькі вуглики. Носик в ондатри коричневого кольору. Мордочку прикрашають довгі, цупкі вусики. Лісовий мешканець має маленькі й заокруглені вушка, які ховаються за довгою пухнастою шерстю. Лапки білясті, короткі. Ними ондатра захищається від ворогів, адже вона швидко і хутко бігає. Ондатра — лагідна за вдачею тварина.



Робота в парах: визначити стиль уривка й виписати речення, які містять опис тварини

  • Плямисті олені живуть на Далекому Сході. Там існують останні природні розплідники цих тварин. Плямистий олень є єдиним представником хвостатих оленів. Літнє забарвлення тварини дуже строкате. Загальний тон шерсті червоно-цегляний, по боках тіла – сім рядів білих плям завбільшки з яблуко. По спині проходить смуга. Хвіст оленя прикрашений довгим чорним волоссям. Узимку тварина стає буро-сірою, і плями майже зовсім зникають. Мускуляста шия оленя вкрита досить довгою шерстю, яка спереду і на грудях трохи темніша, ніж в інших місцях. Роги самців не мають нижніх відростків. Площа, де живуть

  • плямисті олені, безперервно скорочується.

  • Варто подбати про охорону цих рідкісних

  • тварин.



Кабарга – це дивовижна тварина, схожа на антилопу, висотою з півметра, довжина її тіла – приблизно метр. Задні ноги кабарги довші за передні, і коли тварина стоїть, зад її трохи піднято. Шия у кабарги довга, голова невелика. Тварина має темні виразні очі та рухливі ніздрі. Рогів кабарга не має. Зате природа наділила її іклами. У самиць ікла маленькі, а в самців довгі, гострі й стирчать з рота на 5 – 6 см. Шерсть тварини груба і ламка, загальне забарвлення – буре. Рухи кабарги рвучкі й енергійні, крик пронизливий.

  • Кабарга – це дивовижна тварина, схожа на антилопу, висотою з півметра, довжина її тіла – приблизно метр. Задні ноги кабарги довші за передні, і коли тварина стоїть, зад її трохи піднято. Шия у кабарги довга, голова невелика. Тварина має темні виразні очі та рухливі ніздрі. Рогів кабарга не має. Зате природа наділила її іклами. У самиць ікла маленькі, а в самців довгі, гострі й стирчать з рота на 5 – 6 см. Шерсть тварини груба і ламка, загальне забарвлення – буре. Рухи кабарги рвучкі й енергійні, крик пронизливий.



Завдання: у кожному із словосполучень до прикметника дібрати антоніми

  • тулуб короткий плями тьмяні

  • писок приплюснутий смуги невиразні

  • ноги криві хвіст куций

  • зріст низький кігті тупі

  • шерсть жорстка зуби дрібні

  • масть блякла ніс сухий

  • хутро облізле вуса обвислі



Дібрати зменшувально-пестливі слова з епітетами.

  • Голова — голівка, голівонька (вузька, красива).

  • Тварина — тваринка (рідкісна, обережна, сторожка, прудка, малопомітна, лагідна, агресивна, похмура).

  • Хвіст — хвостик (пухнастий, пишний, довгий).

  • Звір — звірок (величенький, сильний, красивий).

  • Очі — оченята (сірі, похмурі, порожні, веселі).

  • Лапи — лапки (маленькі, довгенькі, цибаті, міцні).

  • Шерсть — гладенька, густа, блискуча, шорстка.

  • Шия — шийка (коротка, пряма, довга, гнучка).

  • Спина — спинка (м’язиста, коротка).

  • Кіт — котик, киця, кицюня, кошенятко.



Колективне складання орієнтовного плану твору-опису

  • 1.Про кого я буду розповідати й чому?

  • 2. Де мешкає тварина, її порода, кличка?

  • 3.Історія появи тварини у вашому домі.

  • 4. Опис тварини:

  • А) розмір;

  • Б) масть;

  • В) шерсть (хутро, шкіра);

  • Г) форма тулуба;

  • Д) писок, очі, ніс, вуха тощо;

  • Є) особливості вдачі.

  • 5. Моє ставлення до тварини.



Теми творів

  • Моя улюблена хатня тваринка.

  • Тваринка, яку я мрію мати.

  • Тваринка, яку я бачив (ла) у зоопарку (цирку).




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка