Урок у 5 класі Учитель Вишневецька С. М. Проблемне запитання



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


Вимова приголосних звуків і позначення їх на письмі

  • Уподібнення та спрощення приголосних

  • Урок у 5 класі

  • Учитель Вишневецька С.М.


ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ:

  • Що ж потрібно зробити для того, щоб не помилитися в написанні слів, звучання яких не збігається з написанням?

  • Дослідити, чому виникає розбіжність між вимовою і написанняму словах:

  • берегти – [бирихти]

  • розповідати – [роспов'ідати]

  • загадкову – [загаткову]

  • просьба – [проз'ба]

  • боротьба – [бород'ба]

  • пісня – [піс'н'а]



“З ким поведешся, того й наберешся ”

  • Дзвінкі оглушуються.

  • Глухі стають дзвінкими.

  • Префікси роз-, без- звучать перед глухими з [с].

  • Шиплячі звучать як свистячі.

  • Відбувається уподібнення за м’якістю.





Дзвінкий + Глухий = Глухий [Г] [х]

  • Легко - [лехко]

  • Полегкість - [полеихк’іс’т’]

  • Вогко - [ вохко]

  • Нігті - [н’іхт’і]

  • Кігті - [к’іхт’і]

  • Дьогтю – [д’охт’у]



Глухий + Дзвінкий = Дзвінкий

  • ТеЧе СіК



Прочитайте слова, подані у фонетичній транскрипції. Запишіть їх буквами.

  • [проз’ба], [р’уґзак], [одже],

  • [еикзамеин], [веилиґдеин’], [л’іджба]



Вправа № 1 (Вставте правильні літери)

  • Бері…ка, стру…ка, кі…тистий, ми…тіти, поле…шення, моло…ьба, хо…ьба, мабу…ь, ко…ьба.



Вправа № 2 (Прочитайте слова, дотримуючись правил орфоепії)

  • Воркотлива голубка,

  • срібна ложка,

  • великий рюкзак,

  • смішний анекдот,

  • низька призьба,

  • надійна подружка.



Вправа № 3 (Перепишіть прислів'я. Подані у транскрипції слова запишіть орфографічно і поясніть спосіб перевірки)

  • 1. У [ к н и з ′ ц ′ і ] кохайся – розуму набирайся.

  • 2. Молодому тепліше в [ c о р о ц′: і], ніж старому в каптані.

  • 3.Хто збився з дороги, той радий і

  • [c т е з′ ц′ і]

  • 4. Сухий березень, теплий квітень,

  • [ в о х к и й ] май – буде хліба урожай.



ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  • Встали рівно біля парт,

  • Починаємо наш старт.

  • Руки вгору - руки вниз.

  • Подивились пильно скрізь.

  • Піднялись, понагинались

  • І здоровими зостались.

  • Головою покрутили

  • І тихенько всі присіли.



Установіть відповідність

  • Важко у навчанні – ложка дьо...тю

  • Пташка мала, а ле...ко в праці

  • На діжку меду – кі...ті гострі



1. Тести



2. Уподібнення приголосних звуків відбувається в усіх словах у рядку:

  • 2. Уподібнення приголосних звуків відбувається в усіх словах у рядку:

  • а) просьба, казка, кузня;

  • б) вокзал, рюкзак, кігті;

  • в) дігтяр, ходьба, айсберг.



3. Уподібнення приголосних звуків не відбувається в рядку:

  • 3. Уподібнення приголосних звуків не відбувається в рядку:

  • а) боротьба;

  • б) грядка;

  • в) молотьба.



4.Позначте рядок, в якому слова пишуться і вимовляються однаково.

  • 4.Позначте рядок, в якому слова пишуться і вимовляються однаково.

  • а) магазин, калина, день; б) боротьба, життя, щастя; в) умиваєшся, читається, високо.



5. Позначте  рядок, в якому на місці  пропущених літер потрібно  вставити  однакову літеру у всіх словах.

  • 5. Позначте  рядок, в якому на місці  пропущених літер потрібно  вставити  однакову літеру у всіх словах.

  • а) соло...кий, бри...кий,. боро...ьба; б) бря...кіт, сли...ький, дорі...ка; в) ле...кий, во...кий, бі...ти.



2.Виберіть  правильний варіант написання

  • А) 1 - смушка; 2 - смужка.

  • Б) 1-берізка; 2-беріска.

  • В) 1 - якби; 2 - ягби.

  • Г) 1 - злехка; 2 - злегка.

  • Д) 1-бородьба; 2-боротьба.

  • Ж) 1 - кігтьовий; 2 - кіхтьовий.

  • З) 1 - нішка; 2 - ніжка.

  • И) 1 - дубки; 2 - дупки.

  • І) 1 - мабудь; 2 - мабуть.

  • К) 1 - указка; 2 - укаска.



3. Знайдіть правильний запис



4. Знайдіть і виправте помилки, підкресліть орфограми.

  • Швитко наближається світанок. Здалеку повіяло вохкістю. Лехкий вітерець кружляє у танку сніжинки. Дід Мороз поспішає на воґзал. У рюґзаку в нього новорічні подарунки.



Проблемне завдання

  • Від поданих слів утворити прикметники, у дужках позначити групу приголосних, в яких відбулося спрощення. Пояснити, що таке спрощення.

  • Зразок: область – обласний (стн – сн).

  • Тиждень, проїзд, ненависть, користь, швидкість, перехрестя, щастя.



Перевірка виконання завдання:

  • тижневий (ждн – жн),

  • проїзний (здн – зн),

  • ненависний (стн – сн),

  • корисний (стн – сн),

  • швидкісний (стн – сн),

  • перехресний (стн – сн),

  • щасливий (стл - сл).



Дослідження проблеми

  • Вимовляючи слова, потрібно уникати збігу голосних і приголосних. Якщо в словах виникає збіг приголосних, то для полегшення вимови застосовують спрощення в групах приголосних: тиждень – тижневий, проїзд – проїзний.

  • Винятки: зап'ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, шістнадцять, баластний, контрастний та інші.

  • У словах агентство, альпіністський, гігантський, диригентський, президентський, студентський, туристський спрощення відбувається лише у вимові.



Запам’ятайте!

  • Кістлявий, пестливий, хвастливий, зап’ясний, хворостняк, шістнадцять, шістсот, форпостний, баластний, контрастний, компостний.



Запишіть слова у дві колонки: 1) ті, у які не вставляли букв т, д, к; 2) ті, у які вставляли пропущені букви.

  • Швидкісн..ий, якіс..ний, улес..ливий, осві..читися, хвас..ливий, контрас..ний, щас..ливий, блис..нути, аген..ство, волейболіс..ці, заїз..ний, їж..жу, учас..ник, заздріс..ний, ус..ний, випус..ний, стис..нути, щотиж..ня, студен..ський, очис..ний, буревіс..ник, п’я..десят.



Словниково-розподільна робота

  • Записати слова у три колонки: 1) слова, в яких відбулося уподібнення приголосних; 2) слова, у яких відбулося спрощення; 3) слова, у яких спрощення не відбулося.

  • Нігті, легко, ягідка, месник, кількісний, радісний, пізній, чесний, серцевий, ніжна, глибше, шістнадцять, фашистський, агентський, кістлявий, хвастливий, берізка



Перевірка виконання завдання



Прочитати текст, знайти пунктуаційні недоліки, а також орфографічні помилки

  • УКРАЇНА

  • Яка ж ти прекрасна земле в промінні солнця! Голуба зелена квітчаста. Звідси далеко на схід розкинулася україна. Передранішній вітер злехка хвилює тирсу. Бліде небо михтить зірками до блакиті, що оповила стипову далечінь (За М. Коцюбинським).

  • Далі на схід розкинулась контрасна хвиляста рівнина. Ще далі чарівне Поділля з доблестним народом. Від прип'яті до десни вишумлює Полісся з рідкістними мешканцями флори і фауни а далі Київщина лісостеп полтавські ріки що горнуця до дніпра за яким степи а до самої Херсоншчини (За І. Цюпою).



Перевіримо!

  • УКРАЇНА

  • Яка ж ти прекрасна, земле, в промінні сонця!

  • Голуба, зелена, квітчаста. Звідси далеко на схід

  • розкинулася Україна. Передранішній вітер злегка

  • хвилює тирсу. Бліде небо мигтить зірками до

  • блакиті, що оповила степову далечінь (За

  • М. Коцюбинським).

  • Далі на схід розкинулась контрастна

  • хвиляста рівнина. Ще далі чарівне Поділля з

  • доблесним народом. Від Прип'яті до Десни

  • вишумлює Полісся з рідкісними мешканцями

  • флори і фауни, а далі Київщина, лісостеп,

  • полтавські ріки, що горнуться до Дніпра, за яким

  • степи а до самої Херсонщини (За І. Цюпою)



Рефлексія

  • Чи корисну інформацію я отримав на уроці?

  • Чи добре я працював на уроці?

  • Який у мене настрій?




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка