Урок української мови в початковій школі керівник: Грабова Г. С



Дата конвертації08.06.2016
Розмір500 b.


ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ВІДДІЛ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ ЗА ТЕМОЮ «СУЧАСНИЙ УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ»

  • Керівник: Грабова Г. С.

  • Виконавці: Гусарова Н. Ю.

  • Коновалова О. М.

  • Калашнікова Л. В.

  • Панченко Н. В.

  • Ростягай Т. М.

  • Власова Г. З.

  • Костюченко Н. В.

  • Ольшанецька Н. П.

  • ДОНЕЦЬК

  • 2010


Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору. Закон України «Про освіту»



Мета даної роботи - аналіз основних дидактичних концепцій. Основні завдання: - розкрити суть процесу навчання; - показати сучасну систему навчання української мови; - дати характеристику дидактичних засобів.

  • Об´єкт дослідження - урок української мови сучасної типології

  • Суб'єкт – учень.



Ознаки сучасного уроку української мови. - Головною метою уроку є розвиток кожної особистості, у процесі навчання й виховання. - На уроці реалізується особистісно-орієнтований підхід до навчання. - На уроці реалізуються ідеї гуманізації й гуманітаризації навчання. - На уроці реалізується діяльнісний підхід до навчання. - Організація уроку динамічна й варіативна. - На уроці використовуються сучасні педагогічні технології

  • Основною ідеєю сучасного уроку української мови є єдність навчання, виховання й розвитку.



Основні етапи уроку української мови:

  • 1. - організаційний етап; 2. - етап перевірки домашнього завдання; 3. - етап актуалізації суб'єктивного досвіду учнів; 4. - етап вивчення нових знань і способів діяльності; 5. - етап первинної перевірки розуміння вивченого; 6. - етап закріплення вивченого; 7. - етап застосування вивченого; 8. - етап узагальнення й систематизації; 9. - етап контролю й самоконтролю; 10. - етап корекції; 11. - етап інформації про домашнє завдання; 12. - етап підведення підсумків навчального заняття; 13. - рефлексія.



Нетрадиційні уроки української мови

  • Уроки когнітивного типу Урок-спостереження

  • Урок-експеримент Пошуковий урок

  • Урок постановки проблем і їхнього рішення

  • Урок роботи з першоджерелами

  • Міжпредметний урок Уроки креативного типу

  • Урок-діалог (дискусія, диспут, евристична бесіда)

  • Урок-евристична ситуація Урок Ділова гра

  • Рольова гра Урок-подорож

  • Урок навпаки (учень в ролі учителя) Урок-олімпіада

  • Урок творчого узагальнення Уроки з груповою роботою

  • Урок-проект (з використанням методу проектів)

  • Урок-рефлексія. Уроки комунікативного типу



Вимоги до підготовки й організації уроку української мови

  • - забезпечити на уроці охорону здоров'я школярів (дотримувати техніки безпеки, гігієну праці, чистоту приміщення);

  • - починати підготовку до кожного конкретного уроку із планування системи уроків по даній темі; - вчасно підготувати до кожного уроку демонстраційний і дидактичний матеріал; - забезпечити розмаїтість типів уроків у системі уроків по даній темі; - створити можливість для знань, що вчаться частинами, на уроці одержувати самостійно під керівництвом учителя.



Вимоги до змісту уроку й процесу навчання української мови:

  • - урок повинен бути таким, що виховує;

  • - виконання вимог, що випливають із основних дидактичних принципів; 

  • - на уроці варто виховувати любов до природи; - процес пошуку істини повинен бути суворо обґрунтованим, умовиводи учнів і вчителя доказовими, лабораторні й практичні роботи повинні включати елементи творчого пошуку; - у процесі навчання треба виховувати акуратність, терплячість, завзятість у досягненні мети, уміння поводитися в колективі й т.д.



Вимоги до техніки проведення уроку української мови:

  • - урок повинен бути емоційним, викликати інтерес до навчання, виховувати потребу в знаннях;

  • - темп і ритм уроку повинен бути оптимальним, дії вчителя й учнів завершеними; - необхідний повний контакт у взаємодії вчителя й учнів на уроці;

  • - створити атмосферу доброзичливості й активної творчої праці; - змінювати по можливості види діяльності учнів, оптимально сполучати різноманітні методи навчання; - управляти навчальним процесом на уроці, більшу частину уроку активно працюють учні.



Освітні вимоги

  • Цілеспрямованість уроку.

  • Раціоналізація й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування змісту.

  • Обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість.

  • Оптимальне сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний, частково-пошукові, дослідницький);

  • Діалогічність методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання.



Освітні вимоги

  • 6. Розмаїтість форм організації навчальної діяльності учнів.

  • 7. Варіативний підхід до формування структури уроку. Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.



Виховні вимоги

  • Виявлення й використання на уроці виховних можливостей.

  • Чітка постановка виховних цілей і реалізація їх через систему виховних задач.

  • Організація співробітництва в процесі уроку.



Розвиваючі вимоги

  • Розвиток умінь творчого характеру

  • Розвиток мови, мислення, пам'яті, сенсорної сфери, рухової сфери, розвиток пізнавального інтересу й допитливості. 

  • Формування й розвиток загально-навчальних умінь і навичок

  • Вивчення й оцінювання рівня розвитку й психологічних особливостей учнів, проектування «зони найближчого розвитку».



Розробка системи уроків української мови у 2 класі з теми “Слова, що означають назви предметів”

  • Урок №1. Тема. Слова, які означають назви предметів. Розрізнювання питань хто? що? Розпізнавання іменників за питаннями хто? що?

  • Урок №2. Тема. Групування предметів за родовими та видовими ознаками.

  • Урок №3. Тема. Уявлення про один предмет і багато предметів. Змінювання іменників за зразком «один – багато».

  • Урок №4. Тема. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.

  • Урок №5. Тема. Велика буква в кличках тварин.

  • Урок №6. Тема. Велика буква в назвах міст, сіл, вулиць, річок.

  • Урок №7. Тема. Закріплення правил написання слів з великої букви.

  • Урок №8. Тема. Узагальнення знань і вмінь учнів за темою «Слова, що означають назви предметів».



Роздаткові навчально-дидактичні матеріали

  • Опорні схеми

  • Картки для творчої роботи в парах

  • Кольорові різнорівневі картки

  • до гри «Хворі звірі»



Висновки

  • Навчання можна вважати ефективним лише у тому випадку, коли воно базується на на прогресивних педагогічних ідеях та технологіях, відбувається у напрямі максимальної реалізації освітніх завдань з оптимально напруженою і синхронною діяльністю викладачів та учнів. Окрім того, успішна організація навчального процесу залежить від відповідності форм і методів навчання психологічним особливостям та функціональним можливостям учнів певної вікової категорії. Всім цим вимогам і відповідають технології сучасного уроку української мови в початковій школі.



Література, допоміжні Інтернет-ресурси, матеріали з бібліотеки модуля

  • Бондар В. Дидактика. – К., 2005.

  • Волобуєва Т. Розвиток творчої компетентності школярів. –Харків, 2005.

  • Гін А. Прийоми педагогічної техніки.- К., 2005.

  • Савченко О. Дидактика початкової школи.- К. 1999.

  • Родигіна І. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання.- Харків, 2005.

  • Панченков А., Пометун О. Навчання в дії. - К., 2003.

  • Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К., 2007.

  • Химинець В. Кірик М. Інновації в початковій школі. – Тернопіль, 2009.

  • Регіональна програма впровадження компетентнісно орієнтованого підходу в навчально-виховний процес.- Донецьк, 2004.

  • Логачевська С.П. Диференціація у звичайному класі. – К., 1998.

  • А. Кроуфорд. Технології розвитку критичного мислення учнів. – К., 2006

  • Гуманітарні змісти сучасного утворення: Матеріали доповідей науково-практичного семінару.- Кіров: Изд-У Вятского ГПУ,2001. 

  • Історія педагогіки й утворення. Від зародження виховання в первісному суспільстві до кінця XX в. / Під ред. А.И.Пискунова. - М.: ТЦ Сфера,2001.

  • Завельський Ю.В. Як підготувати сучасний урок.// Завуч. 2000. №4. - с. 94-97.

  • Зотов Ю. Б. Організація сучасного уроку. - М.: Освіта, 1984.

  • Культура сучасного уроку. / Під ред. Н.Е. Щурковой. - М.: Педагогічне суспільство Росії, 2000.

  • Махмутов М. И. Сучасний урок. - М.:Педагогіка, 1985

  • Онищук В. А. Урок у сучасній школі. - М.: Освіта, 1981.

  • Все про урок. Під редакцією Романенко М. І., Морозова В. В . Дніпропетровськ 2008.

  • Грабова Г.С. ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ № 6

  • «Методологічні основи теорії та практики сучасного навчально-виховного процесу» (https://docs.google.com/Doc?docid=0AWWKIc92f83JZGhtaDRiZDlfMTA5MmR4czY5c2h0&hl=uk)

  • Капінус Н.О. Основні питання сучасної дидактики. (http://moodle.ippo.dn.ua/file.php/7/Pochatok/0.11.0.htm)




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка