Уроку суспільних дисциплін «Думать легко, действовать трудно, а превратить мысль в действие самая трудная вещь на свете» И. Гёте. «Велика мета освіти це не знання, а дії»



Дата конвертації02.01.2017
Розмір445 b.


Методичний проект Методика і технологія конструювання компетентнісно – діяльнісного уроку суспільних дисциплін

  • «Думать легко, действовать трудно, а превратить мысль в действие - самая трудная вещь на свете»

  • И. Гёте. 


«Велика мета освіти це не знання, а дії» Герберт Спенсер

  • Мета:

  • визначити актуальні проблеми реалізації компетентнісно-діяльнісного підходу в навчальному процесі та їх практичне розв’язання.

  • Задачі:

  • актуалізувати уявлення про компетентнісно-діяльнісний підхід в навчальному процесі;

  • опрацювати сучасну літературу з даної проблеми;

  • визначити технології, методи і засоби здійснення компетентнісно-діяльнісного підходу;

  • підготувати практичні рекомендації щодо конструювання компетентнісно-діяльнісного уроку суспільних дисциплін.



ЩО ТАКЕ КОМПЕТЕНТНІСТЬ?

  • Компетентність (соmpetency) - здатність успішно задовольняти індивідуальні й соціальні потреби, діяти й виконувати поставлені завдання.



Складові компетентності:

  • Компетентність складається з трьох складових:

  • Знаннєва (когнітивна);

  • Емоційно-ціннісна складова;

  • Діяльнісна складова



Кожна компетентність побудована на поєднанні:

  • Кожна компетентність побудована на поєднанні:

  • знань і вмінь,

  • ставлень,

  • цінностей, емоцій,

  • поведінкових компонентів, тобто всього того, що можна мобілізувати для активної дії.



Що означає для школи переорієнтація на компетентнісний підхід?

  • Компетентнісний підхід означає спрямованість навчально-виховного процесу на формування та розвиток предметних та ключових компетентностей.



Перехід до компетентнісного підходу означає:

  • переорієнтацію з процесу на результат освіти в діяльнісному вимірі;



Діяльнісний підхід до навчання:

  • це планування і організація навчального процесу, в якому головне місце відводиться активній, різносторонній, максимально самостійній пізнавальній діяльності учнів, орієнтованій на заданий результат.

  • Л.Н.Алексашкіна,

  • доктор педагогічних наук,

  • профессор Інституту змісту і методів навчання. Росія)

  • спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань з різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти. (Держстандарт)



Мета повинна задаватися в діяльнісній формі.

  • Мета повинна задаватися в діяльнісній формі.

  • (Після цього уроку ви навчитесь…)

  • Наприклад, емоційно-ціннісна складова компетентності може визначатись як

  • Після цього уроку ви навчитесь: особисто формулювати…, визначати для себе цінність…, оцінювати… з власної позиції висловлювати ставлення…, визначати загальнолюдські, національні, громадянські цінності…

  • Соціальна компетентність:

  • Після сьогоднішнього уроку ви отримаєте досвід:

  • виконання типових соціальних ролей: громадянина, члена сім’ї, споживача…,

  • Загальнокультурна:

  • Навчитесь аналізувати й оцінювати досягнення національної, європейської та світової культури…



зміщення акценту з накопичування нормативно визначених знань, умінь і навичок на формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях.

  • зміщення акценту з накопичування нормативно визначених знань, умінь і навичок на формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях.



відмову від перевірки рівня засвоєння великого обсягу навчального матеріалу на формальному, репродуктивному рівні;

  • відмову від перевірки рівня засвоєння великого обсягу навчального матеріалу на формальному, репродуктивному рівні;

  • Слід відмовитися від так званої енциклопедичності змісту шкільного навчання і формувати в школярів передовсім ті знання, які є необхідними для виконання практичних, ситуативних, особистісно - орієнтованих комунікативних завдань.



Результати навчальної діяльності розглядаються як особисті досягнення учня.

  • Результати навчальної діяльності розглядаються як особисті досягнення учня.

  • Важливим стає здатність застосовувати компетентності в навчанні та житті.



Що сприятиме формуванню компетентностей особистості?

  • Зміни у змісті освіти, а саме:

  • зміни в методиці викладання предметів;

  • широке впровадження в практику навчання таких альтернативних форм, як проектна та дослідницька діяльність;

  • посилення діяльнісного характеру освіти.



Сучасні технології навчання

  • когнітивно-орієнтовані технології (діалогічні методи навчання, семінари-дискусії, проблемне навчання, тренінги тощо);

  • діяльнісно-орієнтовані технології (проекти, контекстне навчання, рольові та ділові ігри, дидактичні завдання, технологічні карти тощо);

  • особистісно зорієнтовані технології (інтерактивні та імітаційні ігри, тренінги розвитку, тощо);



Модель розвитку компетентності

  • БУТИ

  • ВОЛОДІТИ (креативна функція)

  • ВМІТИ (діяльнісна функція)

  • ЗНАТИ (інформаційна функція)



Структура уроку з позицій системно-діяльнісного підходу

  • - учитель створює проблемну ситуацію; - учень приймає проблемну ситуацію; - спільно виявляють проблему; - вчитель керує пошуковою діяльністю; - учень здійснює самостійний пошук; - обговорення результатів.



Компетентнісно-діяльнісний урок

  • гнучка цілісна динамічна система взаємопов’язаних компонентів, змістових ліній, компетенцій і педагогічних ситуацій, що зорієнтовані на досягнення планованого кінцевого результату всіма суб’єктами навчального процесу.



Складові́ компетентнісно-діяльнісного уроку.

  • педагогічна ситуація, яка наперед спланована чи спонтанно виникла в процесі підготовки/реалізації змісту предметної освіти на конкретному занятті;

  • прийоми і методи предметної освіти;

  • засоби навчання;



Складові́ компетентнісно-діяльнісного уроку

  • змістові лінії предметної освіти, які визначено як Державними стандартами, так і практикою* ;

  • набір компетенцій, якими зможуть оволодіти суб’єкти навчального процесу



Технологія уроку - це

  • система способів, форм, засобів, методів і прийомів, послідовність яких забезпечує реалізацію системи цілей предметної освіти школяра, навчання й розвитку особистості учня.






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка