Відділ освіти Хмельницької райдержадміністрації Методичний кабінет Електронний посібник уроків розвитку зв’язного мовлення 5 клас



Дата конвертації30.05.2016
Розмір445 b.


Відділ освіти Хмельницької райдержадміністрації Методичний кабінет

  • Електронний посібник уроків розвитку зв’язного мовлення 5 клас

  • 2013 рік


Автор і упорядник: Білоус Світлана Вікторівна – вчитель української мови та літератури Мар᾽янівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. Рецензент: Чорнобай Зоя Миколаївна – методист відділу освіти Хмельницької райдержадміністрації.

  • Посібник спрямований на допомогу п᾽ятикласникам при вивченні матеріалу. Він наочно допоможе учням на уроках розвитку зв’язного мовлення. Тут вміщено теоретичний матеріал, таблиці, схеми, тексти переказів, зразки творів, пам’ятки, ілюстрації та фото.

  • Матеріали спрямовані на виховання в школярів любові до природи, патріотичних та естетичних почуттів.

  • Друкується згідно рішення педагогічної ради.

  • Протокол № 2 від 29. 10. 2013 року



Мова і розмова. Загальне уявлення про спілкування й мовну діяльність

  • Людину з-поміж усього живого вирізняє вміння мислити та спілкуватися.

  • Мова –це наша щоденна, життєво необхідна діяльність.

  • Мова – це засіб спілкування (слова, словосполучення, речення, тексти), який виявляє себе тільки в мовленні.

  • Мовлення – це використання цих засобів для спілкування.

  • Процес мовлення називається мовленнєвою діяльністю.



Види мовленнєвої діяльності

  • Аудіювання – це процес одночасного сприймання і розуміння інформації. Ви слухаєте й розумієте пояснення вчителя, аудіозапис народної казки, пісні, художнього твору.

  • Читання – це знайомство з новим текстом. Ви читаєте книжку,ознайомлюєтесь із газетою, звертаєте увагу на рекламні написи.



Говоріння – це дія зі значенням говорити, спілкуватися. Ви відповідаєте на уроці, розмовляєте з друзями на перерві.

  • Говоріння – це дія зі значенням говорити, спілкуватися. Ви відповідаєте на уроці, розмовляєте з друзями на перерві.

  • Письмо – це штучно створена система фіксації мовлення, яка дає змогу за допомогою графічних елементів передавати мовленнєву інформацію на відстані й закріплювати її в часі. Ви пишете листа бабусі, заповнюєте анкету.



Спілкування як важливий складник культури людини

  • Загальну культуру людини

  • визначають:

  • - поведінка,

  • - зовнішній вигляд,

  • - уміння спілкуватися.

  • Запам’ятайте:

  • Про що? – тема спілкування.

  • Для чого? – мета спілкування.

  • Де? – місце спілкування.



Правила спілкування:

  • Правила спілкування:

  • Будь уважним, доброзичливим, виявляй повагу до співрозмовника (дивись йому у вічі).

  • Обов’язково вживай доречні слова ввічливості.

  • Уважно вислуховуй та ніколи не перебивай співрозмовника.

  • Говори про те, шо цікаво співрозмовнику.

  • Ніколи не виявляй свого поганого настрою.

  • Не говори надто голосно. Не вживай грубих слів.



Монолог і діалог

  • Мовлення має дві форми – усну та писемну. Коли ми говоримо або слухаємо, то використовуємо усну форму мовлення, коли пишемо або читаємо – писемну.

  • Мовлення буває монологічне та діалогічне. Форма спілкування (монологічна чи діалогічна) залежить від місця й умов, у яких відбувається спілкування.

  • Монолог – це висловлювання однієї особи (артист, політик, ведучий радіо чи телебачення).



Діалог – розмова двох або кількох осіб. Кожен із співрозмовників по черзі то говорить, то слухає.

  • Діалог – розмова двох або кількох осіб. Кожен із співрозмовників по черзі то говорить, то слухає.



Текст. Основні ознаки тексту

  • Текст – це висловлювання з кількох або багатьох

  • речень, об’єднаних спільною думкою (темою).

  • Тема – те, про що розповідається в тексті.

  • Основна думка – це головне, що автор хоче

  • сказати.

  • задум або основна думка

  • Ознаки тексту зв’язність

  • завершеність



Структура тексту. Тема, мікротема, тематичне речення

  • Будова тексту



Стилі мовлення





Типи мовлення: опис, розповідь, роздум (міркування)

  • ОПИС

  • Опис – це висловлювання, в якому йдеться про ознаки предмета та його частин. Ці ознаки є постійними або тимчасовими.

  • 1) запитання який предмет?

  • перелічування постійних і однорідних ознак;

  • 2) композиція:

  • - загальне враження від предмету;

  • - ознака предмета;

  • - оцінка предмета.



РОЗПОВІДЬ

  • РОЗПОВІДЬ

  • Розповідь – це висловлювання про послідовні дії особи чи предмета або ж про події, що відбулися (відбуваються чи відбуватимуться) в певній послідовності

  • 1) запитання що трапилось? що робить предмет?

  • опис дій, які відбуваються послідовно;

  • 2) композиція:

  • - початок дії;

  • - розвиток дії;

  • - кульмінація;

  • - розв'язка дії.



РОЗДУМ

  • РОЗДУМ

  • У роздумі йдеться про причини дій, явищ, ознак.

  • 1) запитання чому? навіщо?

  • пояснення фактів, подій з вказівкою причинно-наслідкових зв'язків;

  • 2) композиція:

  • - тезис;

  • - доказ ;

  • - висновок.

  • Роздум буває розгорнутий і стягнений.

  • У розгорнутому є теза, доказ та висновок, а в стягненому – теза і доказ.



Визначити тип мовлення поданих текстів

  • Перед грозою

  • Наближення грози відчувається заздалегідь.

  • Спочатку змінюється повітря – воно стає вологим і важким та ніби придавлює нас до землі. Небо поступово затягується низькими темними хмарами, закриваючи тьмяне сонце. Дзвінка тиша повисає в густому повітрі, а потім настає час вітру. Він різкими поривами хитає віти дерев, крутить хоровод з легких речей, що вирвав з рук людей чи безсоромно вкрав зі столиків відкритих кав’ярень. Дівчата на вулицях притримують свої легкі сукні, затуляють обличчя від пилу. І чим дужчий вітер, тим ближче дощ.

  • Потім десь удалечині чується перший рокіт грому. Люди поспішають ховатися у приміщення. Навіть птахи завмирають на деревах. Повітря стає все важчим. А за кілька хвилин уже видно тонкий струмок яскравої блискавки, що розколює темне небо. Гримить грім – усе ближче й ближче. Наступна іскра блискавки сполохує вже зовсім поруч – і чується тріск у електричних проводах, що висять над вулицею.

  • З першими краплями дощу напруга в повітрі спадає, стає легко дихати, віє прохолодою і свіжістю. Навкруги розтікається приємний аромат мокрої землі. Гримить усе частіше й ближче, і вулиці пустіють… Зараз почне свій дикий танок неприборкана стихія.



  • Дбайлива мати

  •    …Пастухи подарували нам маленьку лисеня.  Ми посадили його у порожню комору. Був уже вечір, ми залишили лисеня в спокої і пішли спати.

  •      Уночі я визирнув у вікно. Раптом я побачив, що з кущів вискочила лисиця, зупинилася, прислухалася й крадькома побігла до комори. Вона бігала навколо комори й намагалася підрити землю під нею. Але там був міцний підмурок, і лисиця нічого не могла зробити. Потім вона зникла у кущах.

  •    Вранці ми віднесли лисеня до лісу… 



Жаба – наш друг

  • Жаба – наш друг

  •    

  •                Іноді кажуть, що жаба шкідлива, що її не можна торкатися, бо на  руках з’являться бородавки. Та це все неправда. 

  • Дійсно, жаба виділяє крізь шкіру рідину, що має різкий запах. Але так жаба рятується від своїх ворогів. Адже в неї немає гострих зубів. Але ж яку велику користь ми маємо від жаби? Відомо, що досвідчені городники часто ловлять жаб і приносять на свій город.  Удень жаба сидить десь у затишку, а ввечері виповзає на  полювання. Цілу ніч вона невтомно стрибає поміж грядок і хапає шкідливих комах.

  • Ось чому жаба – це наш друг.



Переказ художнього тексту з елементами опису тварини

  • Пірат

  • Проживав у нас довго собака Пірат. Це був великий на зріст, немолодий вже, поважний і серйозний пес з двома волохатими хвостами і з двома парами очей. Коли придивитися ближче, верхня пара виявлялася парою рудих плям на темному лобі.

  • Пірат був вірним сторожем і невтомним трудягою. Любив допомагати в господарстві, виконуючи за власною ініціативою всяку роботу: носив з городу огірки в зубах і складав у саду в одну купку, випивав зайві курячі яйця.

  • Одного разу, загубившись на ярмарку, де батько продавав дьоготь, Пірат щез. Аж ось у неділю, тижнів через п’ять, якраз після обіду, сиділи ми всі коло хати й лузали насіння. Дивимось – біжить Пірат, заморений, худючий.

  • Уздрівши здалека весь наш рід і хату, він упав додолу й повз до нас кроків, може, сто на животі, перекидаючись на спину й голосно плачучи

  • від повноти щастя. Він так зворушив нас слізьми, що навіть батько

  • мало не сплакнув.

  • Розумний, добрий був пес. ( За О. Довженком)



Бесіда

  • Бесіда

  • Чи сподобався вам собака, зображений у тексті? Чим саме?

  • Які художні засоби при цьому використав автор?

  • Що це за дивина, коли пес має дві пари очей?

  • Як Пірат допомагав у господарстві?

  • Що трапилося з Піратом на ярмарку?

  • Як ви думаєте, що допомогло собаці знайти дорогу додому?

  • Розкажіть, як радів Пірат, побачивши рідну хату.

  • У прямому чи переносному значенні вжиті авторські характеристики собаки: “поважний”. “серйозний”, “невтомний трудяга”?



Словникова робота

  • Словникова робота

  • Пояснити лексичне значення слів волохатий, ініціатива.

  • Дібрати синоніми до слів вірний, щезти.

  • Пояснити правопис слів немолодий, ближче, здалека, додому

  • Орієнтовний план

  • Пес з двома волохатими хвостами і двома парами очей.

  • Вірний сторож і трудяга.

  • Пригода на ярмарку.

  • Знову вдома.

  • Чутлива собача натура.



Письмовий твір-опис тварини на основі особистих вражень “Мій четвероногий (пернатий) друг”







Письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета

  • Мальви

  • З давніх часів рослини були неодмінними супутниками життя людини. Про лікувальні властивості квітів і трав знали ще скіфські лікарі.

  • Проте наші предки використовували рослини не тільки з практичною метою, але й для краси. Недарма про них складено стільки легенд, пісень, переказів. Квітник завжди прикрашав садибу українського селянина.

  • Найулюбленішою квіткою нашого народу вважається мальва. Вона має високі стебла, велике лапате листя й яскраві ніжні квіти.

  • У мальви багато відтінків. Від білого й рожевого до червоного й багряного.

  • В Україні цю квітку ще називають калачиком, тому що її плоди за формою схожі на калачі.

  • Існують культурні й дикі різновиди мальв. У лісах, на узбіччях доріг квіти ростуть у дикому вигляді. Їх відваром лікують бронхіти. А з культурних мальв темного кольору роблять природні барвники. (За Г. Лозко)



  • Бесіда

  • - Що ви знаєте про значення рослин у житті українців?

  • - Яка квітка є найулюбленішою для нашого народу?

  • - Як виглядає мальва? Яких відтінків буває?

  • - Як ще в Україні називають мальву ? Чому?

  • - Які існують різновиди мальв?

  • - З якою метою використовують цю рослину?

  • - Які ще квіти, крім мальви, є популярними в нашому

  • народі?

  • Словникова робота

  • 1. Дібрати синоніми до слів: давній,

  • неодмінний, лікувальні, яскравий, садиба,

  • червоний, багряний.

  • 2. Пояснити правопис слів:

  • прикрашати. селянин, великий,

  • узбіччя.



  • Орієнтовний план

  • Рослини – неодмінні супутники життя людини.

  • Значення рослин у житті українців.

  • Мальва – найулюбленіша квітка нашого народу.

  • Кольорове розмаїття мальв.

  • Калачик – друга назва мальви.

  • Практичне використання мальв.



Письмовий твір-опис предмета на основі особистих вражень “Калина під моїм вікном”

  • Загадки

  • 1. Стоїть півень над водою

  • з червоною бородою.

  • Хто не йде, той за

  • борідку вщипне.

  • 2. У лісі на пролісі

  • висить плаття червоне.

  • 3. І не дівка, а червоні

  • стрічки носить.



Бесіда

  • Де росте калина?

  • Яка калина на вигляд?

  • Кого приваблює кущ калини навесні та восени?

  • Яку користь приносить вона людям?

  • Як народ величає калину?

  • Які ви знаєте прислів’я та приказки про калину, пісні?



Прислів’я

  • Без верби і калини нема України.

  • Та дівчина як калина.

  • Щічки червоні, як кетяги калинові.

  • Пишна і красива, мов калина червона.

  • Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною –

  • коли росте.

  • Вбралася в біле плаття, як калина в білий цвіт.

  • Пісні

  • “Ой єсть в лісі калина…”

  • “Ой у лузі червона калина похилилася…”

  • “У полі калина, у полі червона…”

  • “При дорозі кущ калини…”

  • “Одна калина”



Усний переказ художнього тексту з елементами роздуму

  • Кольорова символіка національного

  • прапору

  • Одним із атрибутів національної символіки є

  • прапор. На відміну від одноколірних прапорів, які

  • є міжнародними символами, національні прапори

  • поєднують два або кілька кольорів.

  • Для нашої сонячної України найбільш природними є жовті й сині барви. Золотий степ, синє небо, море й ріки з жовтими очеретами – ця краса протягом усього життя милує душу українців. Саме тому наш народ здавна пояснював значення цих кольорів як блакить небес і стигле золото ланів.

  • Ось чому поєднання жовтого й блакитного залишило відбиток в одязі, кераміці, побутових речах.

  • Національні кольори мав навіть одяг козаків 18 ст. Гайдамаки Гонти були одягнуті в жовті жупани й сині шаровари під час повстання 1768 року.

  • На думку дослідників, наш національний прапор втілює ідею народження нового життя, тому що синя та жовта барви при змішуванні дають зелений колір, що є символом Дерева життя.

  • Нині синьо-жовті прапори майорять по всій Україні. Вони дають

  • людині безсмертя у своєму народові. (За Г. Лозко.)



  • Бесіда

  • Що таке роздум?

  • Які атрибути національної символіки ви знаєте?

  • Чим національні прапори відрізняються від міжнародних?

  • Які барви є найбільш природними для України? Чому?

  • Як українці здавна пояснювали значення жовтих та синіх кольорів?

  • У чому знайшло свій відбиток традиційне поєднання жовтого й чорного?

  • Хто такі гайдамаки? Що ви про них знаєте?

  • Яку ідею, на думку дослідників, втілює наш прапор?

  • Що таке Дерево життя?

  • Як ви розумієте вислів: безсмертя людини – в її народові?



  • Словникова робота

  • 1. Пояснити лексичне значення слів атрибут, символ, кераміка.

  • Атрибут – суттєва, невід’ємна властивість предмета та явища.

  • Символ – умовне позначення будь-якого предмета, поняття чи явища.

  • Кераміка – вироби з обпаленої глини.

  • 2. Дібрати синоніми до слів прапор, майоріти, річ, очерет.

  • 3. Дібрати антоніми до слів природний, безсмертя. Пояснити значення цих слів.

  • 4. Дібрати епітети на означення кольорової характеристики до слова небо.



  • Орієнтовний план

  • Прапор – один із найважливіших атрибутів національної символіки.

  • Сині й червоні барви – найбільш природні для України.

  • Відбиток жовто-блакитної стихії в одязі, кераміці, побутових речах.

  • Втілення в прапорі ідеї народження нового життя.

  • Безсмертя людини – в її народові.



Усний докладний переказ тексту наукоеого стилю

  • Ярослав Мудрий

  • Постать Ярослава Мудрого є однією з найве-

  • личніших в історії українського народу. Він посідав

  • престол Київської Русі у 1034-1054 роках. Князя про-

  • звали Мудрим за його велику мудрість, любов до книг,

  • науки, культури.

  • Він розширив кордони держави, підкоривши

  • прибалтійські племена та печенігів. Він зміцнив стосунки своєї держави з

  • іншими державами, а саме: грецькою, німецькою, угорською, норвезькою,

  • шведською.

  • За часів князювання Ярослава Мудрого численні церкви стали

  • осередками науки, культури, освіти. Самі церкви являють собою чудові

  • витвори давньоруської архітектури, до яких, безумовно, в першу чергу слід

  • віднести храм Святої Софії, Печерську Лавру, Золоті ворота.



Князь дбав про лад і спокій у краю, своїми розумними

  • Князь дбав про лад і спокій у краю, своїми розумними

  • розпорядженнями та законами він зміцнював державу. Важливим

  • державним актом став збірник законів “Руська Правда”.

  • Ярослав Мудрий славився великою любов’ю до книг,

  • усе життя збирав їх. Книги, доставлені з Греції й Болгарії, при

  • князівському дворі перекладалися й переписувались.

  • Ним же при Софійському соборі у Києві була заснована

  • перша бібліотека-книгосховище, про яку згадується в літописі 1037

  • році. Бібліотека налічувала понад 950 томів. На жаль, це унікальне

  • зібрання зникло й досі не знайдене.

  • За часів правління Ярослава Мудрого Київська Русь досягла

  • злету свого розвитку.



Бесіда

  • Бесіда

  • До якого стилю можна віднести цей текст? Чому?

  • Яку роль в історії українського народу відіграв Ярослав Мудрий?

  • За що князя прозвали великим?

  • Яку політику щодо інших держав проводив Ярослав Мудрий?

  • Розкажіть про рівень розвитку освіти, культури і науки в той час.

  • Що таке “Руська Правда”?

  • Як ставився Ярослав Мудрий до книг?

  • Чим увінчалося правління князя?

  • Яка тема та головна думка цього тексту?



Словникова робота

  • Словникова робота

  • Дібрати синоніми до слів осередок, витвір, кордон.

  • Пояснити лексичне значення слів літопис, зеніт.

  • Літопис – послідовний запис за роками історичних подій,

  • виконаний їх сучасниками.

  • Зеніт – найвища точка небесної сфери над головою

  • спостерігача.

  • Орієнтовний план

  • Постать Ярослава Мудрого – одна з найвеличніших в історії українського народу.

  • Міждержавна політика князя.

  • Церкви – осередок науки, культури, освіти.

  • Впровадження збірника законів “Руська Правда”.

  • 5. Заснування першої бібліотеки.

  • 6. Історичне значення постаті Ярослава Мудрого.



Діалог. Різновиди діалогів. Розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації

  • Пригадайте

  • Що таке монолог?

  • Що таке діалог?

  • Що таке репліка?



Складіть і розіграйте діалоги відповідно до

  • Складіть і розіграйте діалоги відповідно до

  • запропонованої ситуації (на вибір)

  • Ваша сім’я планує відпочинок на вихідні

  • У магазині

  • У бібліотеці

  • У транспорті

  • 5. Допомога старенькій незнайомій людині



Усний відгук на відповідь однокласника. Доброзичливий критик

  • Доброзичливий критик

  • 1. Він завжди підкреслить головне, доцільне в запропонованій темі.

  • 2. Він не лише критикуватиме, а й допоможе порадою.

  • 3. Він висловить упевненість, що його зауваження

  • спонукатимуть до цікавого обговорення.

  • 4. Він схвалить обговорювану роботу.



План аналізу усної відповіді

  • 1) Як розкрито тему? (повно, не досить повно, частково)

  • 2) Чи послідовно викладено матеріал?

  • 3) Чи можна доповнити, уточнити відповідь?

  • 4) Чи вдало зроблено вступ і висновки?

  • 5) Чи дотримано вимог наукового стилю?

  • 6) Чи вдало дібрані приклади до сформульованих правил?

  • 7) Загальна оцінка відповіді.



Оповідання про випадок із життя

  • Оповідання – невеликий розповідний твір про одну, зате важливу подію в житті людини (іноді кількох людей).

  • Основний тип мовлення в оповіданні – розповідь, а описи (портрети, пейзажі) та роздуми відіграють допоміжну роль.

  • Будова оповідання:



  • Пам’ятка “Як працювати над твором”

  • Оберіть тему (про що ви писатимете)

  • Визначте основну думку твору (що стверджуватимете)

  • Подумайте кого, в чому і як переконуватимете

  • Визначте який тип мовлення буде основним у творі

  • Визначте стиль висловлювання, продумайте його особливості

  • Доберіть потрібний матеріал, уникаючи зайвого, що не стосується теми висловлювання

  • Зміст майбутнього твору підпорядковуйте темі й основній думці

  • Стежте за послідовністю викладу думок. Використовуйте різноманітні засоби зв’язку між реченнями

  • Додержуйте композиції, типу і жанру мовлення

  • Використовуйте мовні засоби, характерні для конкретного стилю мовлення



Перелік тем для твору-оповідання

    • Одна моя витівка
    • Коли я був маленьким (була маленькою)
    • Випадок на річці
    • Лісова пригода
    • Як я навчився (навчилася) плавати (кататися на ковзанах, їздити на велосипеді)…
    • Чого я навчився (навчилася), коли їздив (їздила) на південь
    • Пам’ятний день (цікавий епізод із шкільного життя)


Замітка в газету (із шкільного життя) інформаційного характеру

  • Замітка – це коротке повідомлення в пресі про

  • якийсь новий і важливий факт чи подію, що цікаві

  • для читача.

  • Автор повідомляє що трапилося, де, коли,

  • з ким, як, чому, виділяє головну думку.

  • До замітки можна дібрати заголовок, який

  • привертає увагу читачів до повідомлення.

  • Основні вимоги до замітки:

  • - достовірність факту, його новизна:

  • - яскравий заголовок:

  • - стислість і точність викладу.



Лист. Адреса

  • Історія виникнення листів



Запам’ятайте

  • Адресат – той, хто отримує лист, телеграму.

  • Лист не знайшов адресата.

  • Адресант – той, хто адресує, надсилає лист.

  • Адресант повинен чітко підписуватися



Правила листування

  • 1. Вчасно відповідайте на листи. Не залишайте листів без відповіді.

  • 2. Пишіть на якісному папері.

  • 3. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.

  • 4. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої літери.

  • 5. Дотримуйтеся композиції листа (початок, основна частина, кінцівка)

  • 6. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: по тому, як ви пишете (говорите), судять про ваш рівень розвитку освіти, виховання.

  • 7. У кінці листа ставте розбірливий підпис, дату.

  • 8. Після закінчення листа, якщо ви щось забули

  • написати, користуйтеся постскриптумом (Р.S)




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка