Відповідаючи потребам малих І середніх підприємств вирішення проблем малих І середніх підприємств (мсп) та інших зацікавлених сторін



Дата конвертації03.06.2016
Розмір533 b.


ВІДПОВІДАЮЧИ ПОТРЕБАМ МАЛИХ І СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ

  • Вирішення проблем малих і середніх підприємств (МСП) та інших зацікавлених сторін

  • На прикладі СЛОВЕНІЇ


Міжнародні стандарти фінансової звітності (МСФЗ) у Словенії

  • Як передбачено Законом про господарські товариства, Міжнародних стандартів фінансової звітності зобов’язані дотримуватися:

    • Консолідовані лістингові компанії,
    • Банківські установи,
    • Страхові компанії.
  • Інші суб’єкти господарської діяльності можуть добровільно застосовувати МСФЗ, проте при цьому повинні забезпечити їх безперервне застосування щонайменше упродовж п’яти років.



Словенські стандарти бухгалтерського обліку (ССБО)

  • Всі інші господарські товариства застосовують словенські стандарти бухгалтерського обліку (ССБО).

  • Стандарти ССБО:

    • Є спрощеним варіантом МСФЗ, який має іншу організаційну структуру;
    • Відповідають вимогам Четвертої директиви ЄС у галузі комерційного права.
  • Остання редакція чинна з 1-го січня 2006 р. (опублікована в виданні “Офіційна газета Республіки Словенії”. 118/05).



Процес підготовки та прийняття

  • Для підготовки проекту будь-якого конкретного стандарту системи ССБО Комісія стандартів бухгалтерського обліку Словенії (КСБОС) призначає групу в складі 3-х членів.

    • КСБОС
      • Це спеціальна комісія експертної ради;
      • До її складу входить голова на постійній основі, а також шість членів (з яких щонайменше двоє є професорами університетів з бухгалтерського обліку та аудиту, двоє є сертифікованими аудиторами, і двоє - підтвердженими аудиторами).




Робоча група у складі 3-х членів

  • Голова та двоє членів групи:

    • Професор університету з бухгалтерського обліку та аудиту,
    • Сертифікований аудитор,
    • Підтверджений бухгалтер,
    • Якщо є необхідність, запрошуються зовнішні експерти.
  • Робоча група розробляє проект стандарту і представляє його КСБОС.

  • Якщо двома третинами голосів членів КСБОС стандарт приймається, далі його направляють до Професійної ради інституту.

  • Якщо двома третинами голосів членів Професійної ради проект стандарту приймається, його оприлюднюють для публічного обговорення, яке триває не менше 3-х місяців.



Прийняття

  • Робоча група збирає коментарі та пропозиції від учасників публічного обговорення і включає їх в остаточний варіант пропозиції ССБО, яку передає до КСБОС.

  • Якщо дві третини членів КСБОС приймають остаточний варіант пропозиції, його передають до Професійної ради.

  • Якщо двома третинами голосів членів Професійної ради остаточна пропозиція приймається, стандарт вважається прийнятим.

  • Після затвердження інститут повинен отримати згоду від Міністра економіки та Міністра фінансів, і після цього стандарт публікується в “Офіційній газеті” Словенії.



Інтерпретація ССБО

  • Роз’яснення до ССБО приймаються за тією ж процедурою, що й самі стандарти, але публічне обговорення не проводиться.

  • На сьогодні використовуються такі роз’яснення стандартів ССБО:

    • Інтерпретація 1 до ССБО 2 – Права на емісію
    • Інтерпретація 1 до ССБО 18 – Визнання доходів
    • Інтерпретація 1 до ССБО 19 – Визнання капіталів і зобов’язань по відстрочених податках


Організаційна структура ССБО

  • ССБО охоплюють більш широкий спектр діяльності, ніж МСФЗ. Окрім положень про зовнішню звітність, вони містять керівництва щодо внутрішнього обліку.

  • Вони є оригінальним поєднанням національної теорії бухгалтерського обліку та міжнародних вимог, визначених у МСФЗ та директивах ЄС.



ССБО створені для господарських товариств.

  • ССБО створені для господарських товариств.

  • На основі відповідних законів, їх також (у певній частині) застосовують такі суб’єкти господарської діяльності як інститути, неприбуткові і навіть державні організації, залежно від конкретних вимог.

  • Окрім Вступу, ССБО складаються з

    • 30 загальних стандартів,
    • 10 специфічних стандартів.


ССБО 1 – Власність, заводи та обладнання

  • ССБО 1 – Власність, заводи та обладнання

  • ССБО 2 – Нематеріальні активи

  • ССБО 3 – Фінансові інвестиції

  • ССБО 4 – Оборотні засоби

  • ССБО 5 – Надходження

  • ССБО 6 – Інвестиційна власність

  • ССБО 7 – Готівкові кошти та готівкові еквіваленти

  • ССБО 8 – Капітал

  • ССБО 9 – Довгостроковий борг

  • ССБО 10 – Резерви та довгострокові відстрочені зобов’язання



ССБО 11 – Короткотермінові нараховані та відстрочені статті

  • ССБО 11 – Короткотермінові нараховані та відстрочені статті

  • ССБО 12 – Короткотерміновий борг

  • ССБО 13 – Амортизація та амортизаційні витрати

  • ССБО 14 – Витрати на матеріали та послуги

  • ССБО 15 – Витрати на оплату праці та працівників

  • ССБО 16 – Класифікація витрат за видами, центрами та одиницями

  • ССБО 17 – Витрати

  • ССБО 18 – Доходи

  • ССБО 19 – Види доходу (втрат) та нетто-рух грошових засобів (готівки)

  • ССБО 20 – Складання бюджету та бюджети



ССБО 21 – Бухгалтерські документи

  • ССБО 21 – Бухгалтерські документи

  • ССБО 22 – Книги бухгалтерського обліку

  • ССБО 23 – Обробка рахунків і звіти по рахунках

  • ССБО 24 – Формати балансових звітів для зовнішньої звітності по комерційній діяльності

  • ССБО 25 – Формати звітності про дохід для зовнішньої звітності по комерційній діяльності

  • ССБО 26 – Формати звітності по руху грошових засобів (готівки) для зовнішньої звітності по комерційній діяльності

  • ССБО 27 – Формати звітності по змінах капіталу для зовнішньої звітності по комерційній діяльності



ССБО 28 – Бухгалтерський контроль

  • ССБО 28 – Бухгалтерський контроль

  • ССБО 29 – Аналіз бухгалтерського обліку

  • ССБО 30 – Звітність по інформації про бухгалтерський облік

  • Обов’язкові ССБО, пов’язані з зовнішньою фінансовою звітністю:

    • Вступ до ССБО
    • ССБО 1 - 15, 17 - 19, 24 - 27 та приписи з інших ССБО, на які є посилання в обов’язкових ССБО
  • Інші ССБО представляють рекомендовані правила кращих практик бухгалтерського обліку.



ССБО 31 – Обробка даних бухгалтерського обліку в установах банків

  • ССБО 31 – Обробка даних бухгалтерського обліку в установах банків

    • Припинили дію з 1-го січня 2006 року
  • ССБО 32 – Обробка даних бухгалтерського обліку в страхових господарських товариствах

    • Припиняють дію з 1-го січня 2007 року
  • ССБО 33 – Обробка даних бухгалтерського обліку в асоціаціях та організаціях інвалідів

  • ССБО 34 – Обробка даних бухгалтерського обліку в кооперативних товариствах

  • ССБО 35 – Обробка даних бухгалтерського обліку в установах державної служби

  • ССБО 36 – Обробка даних бухгалтерського обліку в неприбуткових організаціях – юридичних особах, які підлягають вимогам приватного права



  • ССБО 37 – Обробка даних бухгалтерського обліку на підприємствах, що підлягають процедурам банкрутства чи ліквідації

  • ССБО 38 – Обробка даних бухгалтерського обліку у взаємних фондах

  • ССБО 39 – Обробка даних бухгалтерського обліку індивідуально практикуючих осіб



Структура окремого ССБО

  • Вступна частина (A):

    • Ціль і обсяг стандарту;
    • Теоретичне обгрунтування;
    • Зв’язок з іншими ССБО, МСФЗ та директивами ЄС.


Частина Б:

  • Частина Б:

    • Текст стандарту, з поділом на підрозділи:
      • класифікація,
      • Визнання та невизнання
      • Початкове вимірювання,
      • переоцінка,
      • консолідація,
      • відкриття.


Частина В:

  • Частина В:

    • Визначення основних термінів
  • Частина Г:

    • пояснення
  • Частина Д:

    • Дата затвердження та набуття чинності


Обробка даних бухгалтерського обліку

  • Загальна логіка ССБО стисло описана у вступній частині:

    • Визнання економічних категорій у фінансовій звітності та фінансових записах;
    • Вимірювання економічних категорій у фінансовій звітності та бухгалтерських записах;
    • Переоцінка економічних категорій у фінансовій звітності та бухгалтерських записах;


Окрім цього, у вступній частині є спеціальні підрозділи, присвячені питанням, які не є предметом розгляду окремих стандартів:

  • Окрім цього, у вступній частині є спеціальні підрозділи, присвячені питанням, які не є предметом розгляду окремих стандартів:

    • Фундаментальні припущення бухгалтерського обліку та якісні характеристики;
    • Зміни в прогнозах бухгалтерського обліку, в політиці у цій сфері та виправлення помилок;
    • Злиття господарських товариств;
    • Відстрочені податки (частково розглядаються у ССБО 5, 9 і 19);
    • Спільні підприємства;
    • Консолідація даних бухгалтерського обліку у фінансовій звітності;
    • Представлення відповідності до ССБО у фінансовій звітності.


Фундаментальні припущення та якісні характеристики бухгалтерського обліку

  • Фундаментальні припущення бухгалтерського обліку:

    • Принцип начислення (нарощування):
      • Події в комерційній діяльності визнаються тоді, коли вони відбуваються, і фіксуються в документах бухгалтерського обліку і відображаються у фінансовій звітності за той період, в який вони відбуваються;
    • Функціонуюче підприємство:
  • Головні якісні характеристики бухгалтерського обліку:

    • Зрозумілість, відповідність, надійність та співставність.


  • Зміни в облікових прогнозах:

    • Вплив змін визнається у період, коли зміна відбувається, і в подальші періоди.
  • Зміни в політиці у сфері бухгалтерського обліку:

    • Вплив визнається в ретроспективі, якщо зміни не є нездійсненними.
  • Виправлення помилок:

    • Вплив визнається після внесення змін, якщо виправлення не є нездійсненними.


  • Злиття господарських товариств обліковується за допомогою методу закупівлі.

  • У вступній частині визначені:

      • Визначення вартості злиття,
      • Розподіл вартості злиття,
      • Визнання накопичених нематеріальних активів.
  • Питання, які не регулюються Вступом до ССБО, розглядаються з застосуванням МСФО 3 (злиття господарських товариств).



  • Відстрочені податки обраховуються з застосуванням методу балансових зобов’язань, який спирається на тимчасові відмінності.

  • Активи та зобов’язання по відстрочених податках розглядаються у ССБО 5 (Надходження), ССБО 9 (Довгостроковий борг), тa ССБО 19 (Види операційних результатів і рух грошових засобів (готівки).

  • Податкові наслідки комерційних операцій обраховуються так само, як і самі комерційні операції.



  • Спільні підприємства:

    • Спільно контрольовані операції,
    • Спільно контрольовані капітали,
    • Спільно контрольовані підприємства.
  • Cпільні характеристики:

    • Два або більше підприємств зв’язані зобов’язаннями згідно угоди;
    • Зобов’язання за угодою встановлюють спільний котроль.
  • Питання, які не регулюються Вступом до ССБО чи іншими ССБО, слід розглядати із застосуванням Міжнародного стандарту аудиту (IAS) 31 (Iнтереси спільних підприємств).



  • Група:

    • Головна компанія,
    • Дочірні компанії, контрольовані головною компанією на основі володіння часткою акцій,
    • Дочірні компанії, контрольовані головною компанією на основі превалюючого впливу чи інших факторів.
  • Головна компанія, яка у свою чергу є дочірньою для компанії-власника в Словенії звільняється від обов’язкового представлення консолідованих фінансових звітів, якщо вона отримує згоду власників меншої частки акцій.

  • Інвестування в компанію-партнера (понад 20 %) обраховується за допомогою методу оцінки капіталу.



  • Специфічні характеристики оцінки окремих економічних категорій у консолідованих фінансових звітах обговорюються в окремому розділі кожного стандарту ССБО, який стосується специфічної економічної категорії.

  • ССБО, які стосуються форматів фінансової звітності, містять окремий розділ з поясненням відмінностей між форматом відповідного окремого фінансового звіту та форматом консолідованого фінансового звіту.



  • Фінансові звіти не вважаються підготовленими у відповідності до ССБО, якщо в них не враховані усі відповідні ССБО тa роз’яснення до них.



  • Всі важливі рішення у галузі бухгалтерського обліку, що місяться у МСФЗ, внесені у обов’язкові ССБО.

  • Існує небагато винятків, регулювання яких передбачене у відповідності до певних частин МСФЗ (згідно вказаного у конкретних ССБО).



  • Вступ до ССБО посилається на:

    • МСФЗ 3 щодо питань обліку поєднань видів комерційної діяльності, які не охоплені вступною частиною;
    • МСФО (Міжнародні стандарти фінансового обліку) 31 щодо питань, пов’язаних із спільними підприємствами, які не охоплені вступною частиною.


  • ССБО 3 (Фінансові інвестиції) посилається на МСФО 39. 89-102 стосовно обліку термінових угод (хеджів).

  • ССБО 6 (Інвестиційна власність) містить посилання на МСФЗ 5 стосовно умов, які слід виконувати, утримуючи капітал, що призначений для продажу.

  • ССБО 10 (Резерви та довгострокові відстрочені боргові зобов’язання) містить посилання на МСФО 19 тa МСФО 26 стосовно резервів, пов’язаних із прибутками працівників.



  • ССБО 15 (Витрати на оплату праці та компенсацію працівників) спирається на МСФО 19 тa МСФО 26 стосовно планів пенсійного забезпечення.



  • МСП у країнах, які впроваджують МСФЗ у свої національні системи стандартів, застосовують облікові рішення, вироблені в умовах ефективних ринкових механізмів.

  • Їм необхідна більш прискіплива оцінка передбачень, які застосовуються у рамках національної фінансової звітності (на основі МСФЗ) в умовах, коли ринковий механізм розвинений недостатньо, щоб забезпечувати справедливу оцінку статей фінансової звітності.



  • Оскільки балансовий звіт та звіт про дохід багато в чому залежить від визначених рамок фінансової звітності, звіт про обіг готівки слід підготувати так, щоб він показував реальне становище фірми у плані ліквідності.

  • З огляду на це, у ССБО 26 (Формати звітності про рух грошових засобів (готівки) для зовнішньої звітності про комерційну діяльність) наголошується на важливості звіту безпосередньо про обіг готівки на основі фінансових документів суб’єкту господарської діяльності.



  • Рух готівки не слід прив’язувати до вже підготовленої балансової звітності та звітів про доходи, оскільки (згідно МСФО 1.25) звіт про рух готівки є єдиним фінансовим звітом, який підготовлений не на основі принципу нарахування (нарощування), застосовуваного в бухгалтерському обліку.

  • Якщо підприємство хоче уникнути застосування тих припущень, які враховуються при підготовці звіту про дохід та балансового звіту, рух готівки слід відслідковувати, і не спиратися на вже підготовлені фінансові звіти.



Висновок

  • ССБО підтвердили свою репутацію як надзвичайно ефективний механізм, який відповідає потребам малих і середніх підприємств у Словенії.

  • Попередня редакція ССБО (2001 р.) була перекладена на англійську мову. Переклад останньої редакції (2006 р.) триває.



SLOVENSKI INŠTITUT ZA REVIZIJO СЛОВЕНСЬКИЙ ІНСТИТУТ АУДИТОРІВ Teл.: +386 568 55 54 www.si-revizija.si meta.duhovnik@si-revizija.si




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка