Видумана розповідь, небувала і навіть нереальна повість, сказання. Видумана розповідь, небувала і навіть нереальна повість, сказання



Дата конвертації08.06.2016
Розмір445 b.


Видумана розповідь, небувала і навіть нереальна повість, сказання.

  • Видумана розповідь, небувала і навіть нереальна повість, сказання.

  • Один з основних жанрів усної народно-поетичної творчості, епічний переважно прозовий художній твір чарівного, авантюрного чи побутового характеру з установкою на видумку.

  • Коротка повчальна, частіше оптимістична історія, яка включає правду і видумку.

  • Твір усної творчості про видуманих людей і події з участю чарівних фантастичних сил.

  • Витвір, в якому головна риса є установка на розкриття життєвої правди з допомогою умовно-поетичної думки.

  • Абстрагована форма місцевого переказу. Який представлений у більш компактній та кристалізованій формі… Початковою формою фольклорних казок є місцеві перекази, парапсихологічні історії і розповіді про дива, які виникають у вторгнення архітипових змістів із колективного безсвідомого.


КАЗКА – цікаве оповідання про неймовірну, але повчальну історію, головною рисою якої є дива, вигадки, розважливої спрямованості

  • КАЗКА – цікаве оповідання про неймовірну, але повчальну історію, головною рисою якої є дива, вигадки, розважливої спрямованості

  • ЛЕГЕНДА – один із жанрів неказкової прози, народне передання про видатну подію чи вчинок людини в основі якого – диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається як достовірне і базується на реальних або допустимих фактах.



Ця позиція вказує на бажання авторів тлумачних словників акцентувати увагу на фолькльорному походженні казки, заперечуючи існування авторських казок

  • Ця позиція вказує на бажання авторів тлумачних словників акцентувати увагу на фолькльорному походженні казки, заперечуючи існування авторських казок

  • (Гофман, Андерсен, Пушкін)



КАЗКА – це зашифрована інформація про реальність, знання, які через певну неготовність адресата слід передавати таким чином, щоб не викривити картину ні зовнішнього ні внутрішнього світу читача.

  • КАЗКА – це зашифрована інформація про реальність, знання, які через певну неготовність адресата слід передавати таким чином, щоб не викривити картину ні зовнішнього ні внутрішнього світу читача.

  • Казка повертає читача в стан цілісного сприйняття себе, світу активізує творчий потенціал, передає досвід, інформує (повідомляє) про форми людських стосунків.



Метафора, яка виступає ядром казки, є одночасно носієм цінної інформації про:

  • Метафора, яка виступає ядром казки, є одночасно носієм цінної інформації про:

  • життєво важливі явища;

  • життєві цінності;

  • та створює основу для формування “морального імунітету” у дітей та підлітків

  • Метафора – це використання слова чи виразу в переносному значенні, перенесення властивостей



що відбувається з людиною на різних етапах її життя ;

  • що відбувається з людиною на різних етапах її життя ;

  • які етапи проходять чоловік та жінка в процесі своєї самореалізації;

  • які спокуси, труднощі , перепони можна зустріти у житті і як їх долати;

  • як знаходити і цінувати дружбу та любов;

  • якими цінностями варто керуватись у житті;

  • як будувати стосунки (з батьками, братами);

  • як боротися і як прощати;

  • як поводити себе…



динаміку особистісного розвитку людини;

  • динаміку особистісного розвитку людини;

  • різноманітні ситуації, які трапляються в житті;

  • про світобудову, про Всесвіт;

  • про давні ритуали та обряди

  • (не розкриваючи їх глибинного змісту).



Трансформація – перетворення яке грунтується на суттєвих характерологічних змінах (найчастіше зовнішніх) і яке відбувається з персонажами казки.

  • Трансформація – перетворення яке грунтується на суттєвих характерологічних змінах (найчастіше зовнішніх) і яке відбувається з персонажами казки.

  • Трансформація може бути оборотна і необоротна

  • Оборотна трансформація описує соціальні ролі, психологічні маски, а необоротна називається МЕТАМОРФОЗОЮ та описується подією безповоротних змін, що зазнав герой



Психологічні потреби, які актуалізує та задовольняє казка:

  • Психологічні потреби, які актуалізує та задовольняє казка:

  • у автономності (незалежності): відправлянні когось кудись за чимось;

  • у компетентності (силі, могутності): можливість демонстрації героєм якихось незначних умінь, здатність долати перепони;

  • потреба в активності (дії).



1. Фантастичні казки є символічним відображенням давніх ритуалів, найважливішим з яких є ініціація (лише досягнення героєм іншого образу дарує казці щасливий кінець).

  • 1. Фантастичні казки є символічним відображенням давніх ритуалів, найважливішим з яких є ініціація (лише досягнення героєм іншого образу дарує казці щасливий кінець).

  • 2. Казки описують глибинний досвід проживання емоційних криз, які характерні для для людини. Яка розвивається.

  • 3. Демонструючи кризові життєві ситуації, казка вчить продуктивно переживати страх і поводитись з ним.

  • 4. Образи казки проектуються на реальну життєву ситуацію слухача і демонструють в метафоричній формі моральні норми і принципи взаємовідносин між людьми.

  • 5. При силі впливу казки на слухача не слід забувати про її естетичну і художню сторону (особливо авторські казки).



Казка вчить долати кризові життєві ситуації та продуктивно долати страх, направляючи та проектуючи його в конкретні казкові образи, витримуючи необхідну дистанцію стосовно негативних емоцій

  • Казка вчить долати кризові життєві ситуації та продуктивно долати страх, направляючи та проектуючи його в конкретні казкові образи, витримуючи необхідну дистанцію стосовно негативних емоцій

  • Внаслідок неможливого свідомого сприйняття незвичних для розуму архетипічних елементів включаються механізми несвідомого, які сприймають ті моральні норми та принципи взаємостосунків, які були подані у метафоричній формі.



Народні казки містять важливі філософські ідеї:

  • Народні казки містять важливі філософські ідеї:

  • “довколишній світ живий” (формування у дітей бережливого ставлення до природи);

  • “одухотворені об”єкти довкілля можуть діяти самостійно і мають право на власне життя” (формує готовність до прийняття іншого, яким би не схожим на тебе він був, толерантність як риса особистості);

  • “розділення світу на світ Добра і світ Зла та перемога Добра” (формує віру, підтримує Дух);

  • “найважливіше та націнніше можна отримати лише через випробування (як винагороду), а те, що дається легко і задарма, можна швидко втаратити” (ідея формує механізм цілепокладання ы вчить терпіння);

  • “довкола нас багато помічників, але вони приходять на допомогу лише тоді, коли ми повністю вичерпали свої можливості” (формує почуття самостійності та довіри до навколишнього);

  • “що посієш - те пожнеш, як гукнеш, то так і відбудеться” (свідоме ставлення до своїх дій і вчинків).



Про що на Вашу думку говорить початок казки?

  • Про що на Вашу думку говорить початок казки?

  • Для чого поставили колобка на вікно?

  • Що стається в лісі з колобком?

  • Чому вчить зустріч з лисицею?

  • Яким є фінал казки (хорошим чи поганим)?

  • Чого вчить дана казка?



У ситуації небезпеки прагни діяти.

  • У ситуації небезпеки прагни діяти.

  • Відмовся від стереотипів. Одні і ті ж самі дії не придатні для всіх випадків життя. Будь гнучким.

  • Якщо хочеш чогось досягти – не вичікуй.

  • Швидка реакція – запорука успіху. Швидко реагуй на оточуюче.

  • Розпізнай маніпулятора. Вчись протистояти маніпуляціям.

  • Зі світу по нитці – голому сорочка. Навіть у ситуації відсутності альтернатив їх завжди можна знайти.

  • Не можна бути безпечним – до слів старших слід прислухатись.

  • Батьки не повинні залишати дітей без нагляду.

  • Якщо ви хочете мати дітей, не втрачайте надії, завжди є шанс.

  • Високо злетіти – боляче падати.

  • Не сприймай все буквально (вчись бачити приховані мотиви і підтексти).



Якщо ти вирішив відділись від батьків, усвідом ціль цього.

  • Якщо ти вирішив відділись від батьків, усвідом ціль цього.

  • Знай міру емансипації – наскільки великим повинно біти віддалення.

  • Від долі не втечеш (знай своє призначення: в даному випадку – бути з’їдженим).

  • Використовуй свої недоліки.

  • Вмій прорахувати стратегію своєї поведінки.

  • Не рекламуй себе, краще прикинься неїстівним.

  • Не хами першому зустрічному – це небезпечно.

  • Будь обережний у кризові моменти свого життя (від незрілості до юності).

  • Важкий підліток характерний для конфліктної сім”ї.



Постійними діючими елементами казок служать функції дійових осіб. Незалежно від того, ким, як і коли вони виконуються.

  • Постійними діючими елементами казок служать функції дійових осіб. Незалежно від того, ким, як і коли вони виконуються.

  • Число функцій кожної особи обмежене.

  • Послідовність функцій завжди однакова (в моделюючих і придуманих казках часто відбувається відступ від цих принципів).



Відлучка (пішов цар на війну, поїхав купець у далекі краї).

  • Відлучка (пішов цар на війну, поїхав купець у далекі краї).

  • Заборона (не відкривай віконця, не пий водиці).

  • Порушення заборони.

  • Отримання чарівного засобу.

  • Спосіб досягнення мети (скатерть-самобранка, коврик-літак, чарівний меч, клубочок)

  • Переслідування (змій-горинич, баба Яга, гусі-лебеді).

  • Отримання перемоги.

  • Щасливий кінець.



Герой залишає дім (пошук сестри або брата, вигнання дочки мачухою).

  • Герой залишає дім (пошук сестри або брата, вигнання дочки мачухою).

  • Ворог починає діяти (викради наречену, ведмідь краду овес).

  • Випробування героя (підняти камінь, побудувати палац, знайти колечко у морі).

  • Герой виконує випробування.

  • Герой вступає у битву з ворогом і перемагає.

  • Героя не впізнають вдома (змінився, подорослішав, новий вигляд героя (чан з молоком).

  • Може з”явитись хибний герой.



Тема – інтрига дії (подорож, сімейні сцени, пошук друзів).

  • Тема – інтрига дії (подорож, сімейні сцени, пошук друзів).

  • Персонажі – коло основних дійових осіб, їх характеристики.

  • Герой.

  • Відносини між персонажами та героєм.

  • Типові події – фабула казки.

  • Перешкоди.

  • Засоби боротьби з типовими труднощами – способи, прийоми, хитрощі.

  • Ресурси, яких не вистачає (особисті якості: сміливість, впевненість або зовнішні: матеріальні можливості, життєві опори).

  • Ресурси наявні.



Народження героя. Життя у різному домі.

  • Народження героя. Життя у різному домі.

  • Розставання з рідним домом.

  • Вибір шляху. Перевірка на “добре серце”. Зустріч з майбутніми помічниками.

  • Боротьба і перемога.

  • Повернення до дому. Труднощі на шляху.

  • Прибуття до дому.

  • Весілля. Коронування.



Яку назву можна дати казці?

  • Яку назву можна дати казці?

  • Які основні теми прозвучали у казці?

  • Що можна сказати про головного героя казки? Якими рисами він наділений?

  • Які відносини героя з іншими персонажами? Яку стратегію відносин він обирає частіше?

  • У чому головна проблема героя? Чого йому не вистачає?

  • Який шлях обирає герой для досягнення мети?

  • Якими засобами користується герой або чиєю допомогою?

  • Що добуває герой з допомогою засобів?



Про що ця казка?, Чого вона нас вчить? В яких ситуаціях нашого життя нам може стати в пригоді те, про що ми дізнались?

  • Про що ця казка?, Чого вона нас вчить? В яких ситуаціях нашого життя нам може стати в пригоді те, про що ми дізнались?

  • Як конкретно у своєму житті ми можемо використати ці знання?

  • Чому герой здійснює той чи інший вчинок? Навіщо це йому?

  • Як герой вирішує свою проблему? Який спосіб для цього обирає? В яких ситуаціях реального життя такий спосіб був би актуальним?

  • До яких наслідків призводять вчинки героя?

  • В яких ситуаціях він приносить радість, а в яких горе і смуток?

  • Які почуття викликала у вас дана казка? Які з епізодів викликали радість, а які смуток , страх чи роздратування ?

  • Що на вашу думку є “заховане” в образі (масці) героя ? Чи зустрічався вам цей сюжет в інших казках ?




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка