Вимова приголосних звуків



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.


Тема уроку:


Завдання уроку:



Повторення вивченого:

  • Що таке звук?

  • Звук – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо й чуємо.

  • Які звуки української мови ви знаєте?

  • Звуки поділяються на голосні й приголосні.

  • Скільки всього звуків в українській мові?Скільки голосних? приголосних?

  • В українській мові 38 звуків: 6 голосних і 32 приголосних.

  • Назвіть голосні звуки, приголосні звуки.

  • Голосні звуки: [а], [о], [у], [і], [е], [и];

  • приголосні звуки: [в], [м], [п], [б], [ф], [г], [ґ], [х], [к], [ж], [ч], [ш], [дж], [д], [д'], [т], [т'], [з], [з'], [с], [с'], [ц], [ц'], [л], [л'], [н], [н'], [дз], [дз'], [р], [р'], [й'].



Повторення вивченого:

  • На які дві групи поділяються приголосні звуки?

  • Приголосні звуки поділяються на двінкі та глухі.

  • Дзвінкі приголосні: [б], [д], [д'], [ж], [з], [з'], [дж], [дз], [дз'], [г], [ґ], [в], [й], [л], [л'], [м], [н], [н'], [р], [р'].

  • Глухі приголосні: [п], [т], [т'], [ш], [с], [с'], [ч], [ц], [ц'], [к], [х], [ф].

  • Що таке буква?

  • Буква – це графічне зображення звука, букви ми пишемо і бачимо.

  • Скільки букв в українському алфавіті?

  • В українському алфавіті 33 букви.



Повторення вивченого:

  • Які букви в українському алфавіті мають подвійне звукове значення?

  • Подвійне звукове значення мають букви я, ю, є, ї.

  • Яка буква не позначає окремого звука?

  • Буква ь (м'який знак) не позначає окремого звука.

  • Яка буква завжди позначає два звуки?

  • Буква щ завжди позначає два звуки [шч].



Проблемне завдання

  • Дослідити, чому виникає розбіжність між вимовою і написанняму словах:

  • берегти – [бирихти]

  • розповідати – [роспов'ідати]

  • загадкову – [загаткову]

  • просьба – [проз'ба]

  • боротьба – [бород'ба]

  • пісня – [піс'н'а]



Дослідження проблеми

  • Відбуваються:

  • написання буквосполучень -ере-, еле-;

  • уподібнення приголосних – це наближення одного звука до іншого, коли глухий звук перед дзвінким переходить у парний дзвінкий або навпаки, а також коли попередній приголосний стає м'яким під впливом наступного.



Проблемне завдання

  • Від поданих слів утворити прикметники, у дужках позначити групу приголосних, в яких відбулося спрощення. Пояснити, що таке спрощення.

  • Зразок: область – обласний (стн – сн).

  • Тиждень, проїзд, ненависть, користь, швидкість, перехрестя, щастя.

  • Перевірка виконання завдання: тижневий (ждн – жн), проїзний (здн – зн), ненависний (стн – сн), корисний (стн – сн), швидкісний (стн – сн), перехресний (стн – сн), щасливий (стл - сл).



Дослідження проблеми

  • Вимовляючи слова, потрібно уникати збігу голосних і приголосних. Якщо в словах виникає збіг приголосних, то для полегшення вимови застосовують спрощення в групах приголосних: тиждень – тижневий, проїзд – проїзний.

  • Винятки: зап'ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, шістнадцять, баластний, контрастний та інші.

  • У словах агентство, альпіністський, гігантський, диригентський, президентський, студентський, туристський спрощення відбувається лише у вимові.



Словниково-розподільна робота

  • Записати слова у три колонки: 1) слова, в яких відбулося уподібнення приголосних; 2) слова, у яких відбулося спрощення; 3) слова, у яких спрощення не відбулося.

  • Нігті, легко, ягідка, месник, кількісний, радісний, пізній, чесний, серцевий, ніжна, глибше, шістнадцять, фашистський, агентський, кістлявий, хвастливий, берізка.



Перевірка виконання завдання



Домашнє завдання

  • Повторити правила §35-36, стор.112-114.

  • Виконати вправу 252.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка