Випускна робота слухача курсів групи директорів шкіл Шомахової Ольги Анатоліївни



Дата конвертації02.06.2016
Розмір445 b.


Розробка проекту школа сталого розвитку “Школа сприяння розвитку інноваційної особистості соціально-адаптованої до динаміки сучасного життя

  • Випускна робота слухача курсів групи директорів шкіл

  • Шомахової Ольги Анатоліївни


Згідно Конституції України людина, її життя і здоров’я визнаються найвищою соціальною цінністю. Тому основним завданням усіх ланок організації суспільства є мета, що формулюється так :”Краща якість життя для кожного тепер і для поколінь, що приходять”

  • Освіта для сталого розвитку має за мету формування світогляду, що

  • базується на принципах сталого розвитку, систематизації та засвоєння інформації з питань сталого розвитку. Школа сприяння розвитку інноваційної особистості повинна розвиватися гармонійно , за допомогою ефективних стратегій вирішення навчально - пізнавальних та виховних завдань , формувати в кожній особистості високий показник розумінням того, що від кожного з нас залежить якість сьогоднішнього життя і життя майбутніх поколінь.



Модель школи

  • сприяння розвитку інноваційної особистості передбачує,

  • переорієнтацію процесу навчання і виховання на створення гуманного,

  • рівноправного та уважного до проблем людини, суспільства учня , соціально –

  • адаптованого до динаміки сучасного життя.

  • Запропонований проект інтегрує досвід роботи Черкаської ЗОШ -1-111

  • ступенів з інноваціями щодо сприяння розвитку інноваційної особистості і подає

  • модель школи, яка повинна стати соціально - адаптованою до динаміки змін

  • сучасного життя.



Завдання школи розвитку інноваційної особистості

  • Модернізація всіх підсистем школи

  • _Підвищення професійного рівня педагогічних кадрів

  • Залучення громади

  • Виховання патріота громадянина, орієнтованого на позитивну й активну соціальну взаємодію.

  • Управлінську діяльність адміністрації направити на стратегічне управління ( на підвищення ефективності управління школою):

  • - принцип ресурсо- та матеріалозбереження;

  • -застосування проектно-моделюючого характеру освітньої діяльності

  • (інноваційну спрямованість, гнучкість і відкритість для системних інновацій,

  • структурування змісту освіти, профілізації );

  • науковість та культуроорієнтованість освітнього процесу ( підвищення рівня

  • загальної культури педпрацівників, використання ними освітніх технологій );

  • гуманоцентричні орієнтації управлінської діяльності ( введення в зміст

  • цінностей демократизму та гуманізації відносин, на засадах педагогіки спів-

  • робітництва, толерантності ).

  • Створення інноваційного середовища в нашій школі



Кінцева мета школи розвитку інноваційної особистості

  • впровадження освіти сталого розвитку в структуру навчально-виховного процесу, в зміст загальної середньої освіти школи. Формувати в учнів знання, вміння і навички освіти для сталого розвитку через навчальні предмети, факультативні курси шляхом інтеграції їх змісту , введення модульно-розвивального навчання в старшій школі.



Концептуальні положення

  • Принцип свідомості та активності

  • Принцип наочності

  • Принцип системності і послідовності

  • Принцип доступності

  • Принцип науковості

  • Принцип зв’язку теорії і практики



Загальна концепція школи передбачає

  • Продовжити працювати над вдосконаленням національної системи освіти як найважливішої ланки виховання свідомих громадян Української держави.

  • Створити умови для задоволення потреб кожного учня школи щодо його розвитку, соціальної активності.

  • - Включити школярів в різноманітні види діяльності з метою створення можливостей для творчої самореалізації та накопичення досвіду соціальних стосунків.



ОСНОВНІ РИСИ ІННОВАЦІЙНОЇ ОСОБИСТОСТІ

  • Позитивне мислення утвердження цінностей людини, уміння виправляти помилки

  • Спонтаність

  • вміння швидко адекватно реагувати на нестандартні ситуації приймати ефектні рішення

  • Відкритість новому досвіду

  • – готовність до оновлення,накопичення соц.. досвіду

  • самореалізація, вміння відігравати різні соц. Ролі

  • Вміння давати адекватну самооцінку

  • досягення успіху за допомогою саморозвитку та самореалізації

  • Рефлексивні здібності

  • Самоактуалізація особистості, розміркування над питаннями життя, аналіз моральних вчинків

  • Емоційна стабільність і стесостойкість

  • Розвиток емоційного інтелекту, вміння керувати емоціями стресами, толерантність в стосунках

  • Внутрішня свобода та відповідальність

  • Відчуття відповідальності, власної гідності вміння реалізувати себе



СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ОСНОВНИХ РИС ІННОВАЦІЙНОЇ ОСОБИСТОСТІ

  • Позитивне мислення через складові Я- концепції:когтітивної, емоційно-оціночної та поведінкової, через спрямованість на позитивне сприйняття реальності сприяти та її активне перетворення.

  • Спонтаність реалізується через діяльність, що вимагає творчого підходу, гнучких нестандартних рішень (на уроках, в позакласній роботі, виховних проектах, тренінгах, соц. ініц.

  • - Емоційна стабільність і стесостойкість психологічна допомога при травмуючи ситуаціях, стресах, розвиток емоційного Рефлексивні здібності включення учнів у процес самоаналізу, моральних вчинків, соц.. ролей через сучасні технології НВП, постійні розміркування учнями над проблемними питаннями

  • Вміння давати адекватну самооцінку

  • - Створити умови в НВП для розвитку достатньої високої але адекватної самооцінки через самодіагностики (психологічні тести, психологічні тренінги, різноманітні тренінги

  • - Відкритість новому досвіду постійне розширення рольового простору кожного учня, включення в різноманітні види діяльності через інтерактивні техніки, проектні технології навчання, тренінги, самостійні дослідження, проекти у виховній роботі



Дидактичний аспект. Форми роботи з розвитку інноваційної особистості



Робочий план школи передбачає

  • В початковій школі введення, крім традиційних предметів розвивальні

  • курси (логіка, етика, риторика, хореографія, ігри і завдання з інформатики,

  • театральне мистецтво, психологія);

  • В основній школі – забезпечити введення предметів до профільної

  • підготовки, запропонувати учням індивідуальні заняття. Навчальний процес проводити через внутрішньо класну, внутрішньо предметну диференціацію учнів з різним рівнем інтелекту.

  • В старшій школі - укомплектувати класи з різними профілями

  • навчання, що забезпечить учням підготовку вибору професії, ввести

  • усіх старших класах «Суспільство сталого розвитку».

  • В старшій школі ввести модульно-розвивальну систему викладання,

  • вивчення тем учителем буде даватися узагальнюючим модулем на установчих лекціях з використанням:

          • опорних конспектів ;
          • диференційовано-групової роботи ;
          • самостійної роботи учнів на уроці під керівництвом викладача;
          • ділової гри ;
          • модульного контролю .


Методи роботи

  • ділові, ситуаційно-рольові ігри

  • інтелектуальні аукціони

  • тренінги

  • проекти

  • інсценування

  • «мозкові атаки»

  • проблемні лекції, конференції

  • практикуми

  • робота в групах, парах тощо.



Інноваційні технології

  • Інтерактивне навчання

  • Особистісно орієнтоване навчання

  • Проблемне навчання

  • Розвивальне навчання

  • Кооператив-не навчання

  • Програмова-не навчання

  • Проектне навчання

  • Інформаційнокомунікаційні технології



Система оперативних дій та механізмів, спрямованих на реалізацію завдань школи розвитку інноваційної особистості

  • Робота з обдарованими дітьми

  • Організація оздоровлення

  • Здійснення моніторингових досліджень щодо профілювання навчання старшокласникові з урахуванням результатів роботи з обдарованою дитиною молоддю.

  • Забезпечення формування оптимальної мережі класів з поглибленим вивченням навчальних предметів (Додаток 11 Структура роботи школи з обдарованими учнями).

  • Інтелектуальний розвиток школярів

  • Створення комфортних умов навчання

  • Стимулювання процесу саморозвитку та самореалізації особистості

  • Застосування активних, інтерактивних методів навчання та сучасних інноваційних технологій

  • Розширення рольового простору учнів

  • Організація самостійної пошукової, проектної діяльності учнів

  • Створення для учнів ситуації вибору у навчальній і виховній роботі

  • Забезпечення умов створення ситуацій успіху



Аспект оцінювання

  • Необхідна умова зібрання і опрацювання інформації про діяльність школи та забезпечити безупиний і прогнозування освітнього процесу

  • Проведення моніторингу на рівні школи та визначення інструментарієв для проведення моніторингу

  • Визначення показників

  • За підсумками проведених вимірювань (в балах, в відсотках) складаються діаграми, протоколи оцінювання за певними критеріями за зовнішніми та внутрішніми показниками



Виховний аспект

  • Виховну роботу по вихованню майбутніх громадян України направити на:

  • Виховання національної культури реалізацією концепції виховної роботи школи

  • На запровадження різних форм виховної роботи: класні вечори, круглі столи, тематичні класні години, змагання, фестивалі, конкурси, колективно-творчі справи.



Самоврядування - осередок самоуправління учнівського колективу

  • Шкільна республіка “Алмаз” зі своєю структурою (президентом, радами)

  • Країна “Барвінкова” (1-4 кл.)

  • СПОУ (5-8 кл.)

  • Клуб ТАКТ (9-11 кл.)



Основні вимоги до інноваційного вчителя-вихователя

  • Включати учнів в різноманітні види діяльності

  • Створювати можливості для творчої самореалізації та накопичення учнями досвіду соціальних стосунків

  • Створювати для учнів ситуації вибору

  • Надавати учням змогу самостійно вибирати напрямки і завдання

  • Організовувати НВП з урахуванням здібностей, нахилів, побажань учнів та їх батьків;

  • Створювати умови для формування внутрішньої свободи та відповідальності

  • Розвивати в учнів емоційний інтелект, бути емоційно-стабільним, стресостойким

  • Вчити учнів здійснювати емоційний обмін під час спілкування, відчувати, чути інших

  • Вчити вміти допомогати спілкувальнику та самому собі у складних, емоційно-напружених ситуаціях.

  • Розвивати емоційну культуру, емпатію

  • Вчити надавати психологічну допомогу дітям у травмуючих ситуація, стресах

  • Створити умови для розвитку достатньо високої, але адекватної самооцінки кожної особистості.

  • Запроваджує в роботі з учнями самодіагностику, психологічні тренінги, різноманітні проекти, інтерактивні техніки, експерименти у сфері спілкування.



Вимоги до інноваційного педагога

  • Сучасний педагог має бути готовий до змін, що відбувається в системі освіти

  • Бути науковцем, педагогом-дослідником, експертом, консультантом, організатором, прагматиком, арбітром, концептологом, генератором.

  • Здатний сміливо приймати рішення, виявляти ініціативу, творчість.

  • Бути висококомпетентним, професіанально грамотним.

  • Індивідуально розвиватися, формувати педагогічну майстерність (за допомогою чинників: самопізнання, самовиховання, самоосвіти, рефлексії).



Традиційні, нетрадиційні форми і методи методичної роботи

  • Традиційні

  • Психолого-педагогічні семінари

  • Відкриті уроки, виховні заходи

  • Творчі та динамічні групи

  • Педагогічні виставки



Основні моменти роботи інноваційного вчителя з обдарованими учнями

  • повне заповнення зошитів найпідготовленіших дітей у поглибленому вивченні

  • предметів на основі широкого ознайомлення їх з сучасною наукою;

  • створення умов для задоволення їх різнобічних пізнавальних інтересів і водночас

  • для розвитку здібностей, виявлених у певній галузі діяльності;

  • забезпечення можливостей для широкого вияву елементів творчості з навчальної

  • позашкільної роботи;

  • залучення дітей для надання допомоги своїм однокласникам у навчанні, в розвитку навчальних можливостей;



Форми, методи навчання з обдарованими учнями, контроль за навчанням

  • Форми роботи:

  • Групові та індивідуальні заняття на уроках і в позашкільний час, факультативи;

  • науково додаткові відносини до навчальної інформації;

  • додаткові завдання за той самий час, що й інші учні, але за рахунок прискореного

  • темпу обробки навчальної інформації.

  • Методи навчання:

  • - домінує самостійна робота;

  • - частково-пошуковий і дослідницький підхід до засвоєння знань, умінь і навичок.

  • Контроль за навчанням:

  • спрямовується на стимулювання поглибленого вивчення навчального матеріалу, його систематизацію, класифікацію, перенесення знань у нові ситуації, виявлення і розвиток творчих елементів у їх навчанні.

  • Домашні завдання для таких учнів повинні бути творчими.



Найактуальніша ціль освіти

  • підвищення інтелектуального потенціалу нації і розвиток творчої креативної особистості – засобами розвиваючого навчання.

  • формування особистості, яка володіє творчими уміннями, здібностями вирішувати нестандартні завдання – замовлення суспільства

  • - виховання творчої особистості

  • - створення сприятливих умов для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для самовизначення і самореалізації.



Ключові компетентності освіти

  • уміння вчитися;

  • здоров’язберігаючі;

  • загальнокультурні;

  • громадські;

  • підприємницькі;

  • інформаційно-комунікативні



Зміст і технології інноваційної управлінської діяльності директора школи

  • Зміст і технології інноваційної управлінської діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу та їх застосування в практиці роботи, повинні бути направлені на підвищення рівня:

  • активності учнів та готовності вчителів до інноваційної діяльності; інноваційності та конкурентоспроможності загальноосвітнього навчального закладу.



Основні напрямки інноваційної управлінської діяльності

  • концептуальність управління, його інтенсифікація;

  • адаптивність управління;

  • психологізація управлінського менеджменту;

  • відповідність місії школи і функцій управління;

  • інформаційне забезпечення процесу управління;

  • дослідження динаміки розвитку навчального закладу з усіх напрямків діяльності на основі моніторингових процедур;

  • реалізація принципів особистісно - зорієнтованого управління школою;

  • демократизація управління шляхом впровадження адаптивної моделі державно – громадського управління.



Обов’язки директора школи щодо сприяння розвитку інноваційної особистості

  • - реалізувати технологій освітнього менеджменту;

  • - внести зміни у використанні ресурсів закладу;

  • - впроваджувати принципи сталості та демократизації в управління (розвиток державно - громадських засад в управлінні);

  • - розробити само управлінський потенціал педагогічного колективу;

  • - налагодити діалог із зацікавленими групами населення.



Впровадження моделі школи сприяння розвитку інноваційної особистості

  • в практику роботи Черкаської ЗОШ ставить такі завдання; - розроблення та реалізація інноваційної моделі новітнього навчального закладу з високим рівнем якості освіти, новітнім навчально-методичним та інформаційним забезпеченням, потужним кадровим потенціалом;

  • - удосконалення змісту та поліпшення якості освіти; розроблення, апробація та виконання інноваційних навчальних планів, програм, запровадження сучасних курсів за вибором, факультативів тощо;

  • - проведення відповідних моніторингових досліджень якості освіти та особистісного розвитку учнів, запровадження рейтингової системи оцінювання їх навчальних досягнень, накопичення пор фоліо учня , класу;

  • - виховання різнобічної та гармонійно розвинутої, національно свідомої, високоосвіченої, життєво компетентної, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення, готової до життя і праці в інформаційному суспільстві;

  • - впровадження нових сучасних моделей освітнього менеджменту;

  • - створення ефективної системи профорієнтаційної роботи з учнями відповідно до вимог сучасних світових економічних відносин;



Впровадження моделі школи сприяння розвитку інноваційної особистості

  • - реконструкція старої будівлі навчального закладу;

  • - забезпечення новітнього навчального закладу сучасним матеріально-технічним обладнанням, електронними підручниками, посібниками тощо; інформатизація та комп'ютеризація навчально-виховного та управлінського процесу;

  • - утворення інформаційно-бібліотечного центру підвищення освітнього рівня учнів та педагогів.

  • - проведення аналізу роботи новітнього навчального закладу та поширення набутого досвіду;

  • - впровадження інновацій, спрямованих на вдосконалення процесу навчання, виховання та управлінської діяльності;

  • - створення належних умов для забезпечення рівного доступу до якісної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного розвитку;

  • - удосконалення освітніх стандартів відповідно до засад демократичного суспільства, нових економічних умов і технологій навчання з метою формування ключових компетентностей учнів та приведення національних підходів до змісту загальної середньої освіти у відповідність із загальноєвропейськими;

  • - приведення системи оцінювання навчальних досягнень учнів у відповідність із сучасними вимогами;

  • - створення умов для оптимального вибору учнями майбутньої професії відповідно до їх індивідуальних особливостей, здібностей з урахуванням потреб ринку праці, формування в них прагнення до трудової діяльності, професійної самореалізації;

  • - висвітлення у засобах масової інформації досягнень навчального закладу, поширення досвіду

  • Виконання цих завдань буде сприяти подальшому розвитку школи сприяння розвитку інноваційної особистості.



Використана література

  • Освіта для сталого розвитку Національна доповідь Український

  • видавничий портал Who-is-Who.co.ua

  • Сталий розвиток в Україні: роль освіти. Путівник / за ред.. В.Підліснюк – К.: Видавництво СПД «Ковальчук», 2005. – с.88 ISBN

  • Програма обласного науково-методичного проекту «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості».

  • Науково-методичний альманах Нива знань № 3/2010 видавництво «Промінь»

  • Програма дослідно-експериментальної роботи «Створення мережі шкіл випереджуючої освіти для сталого розвитку на базі закладів освіти Дніпропетровської області», Дніпропетровськ.

  • Україна-Євросоюз у деталях № 1 квітень 2010: Видавництво «Комунікаційна група «PRT”.

  • Есперимент у системі шкіл життєтворчості: Практико зорієнтований посібник. – Дніпропетровськ: Інновація, 2005.

  • Теорія і практика створення моделей інноваційного розвитку освіти регіону. Інформаційно-методичний збірник. – Дніпропетровськ: ТОВ «Інновація», 2009.

  • Теорія і практика розроблення прогностичних моделей інноваційного розвитку різних типів загальноосвітніх навчальних закладів Матеріали обласної науково-практичної конференції – Дніпропетровськ: ТОВ «Інновація», 2009.

  • Ліцейна освіта в Україні: реалії і перспективи розвитку:Практико-зорієнтований збірник./За редакцією Г.С.Сазоненко. – К.:УЦДК, 2002.

  • Орієнтовні взірці документів для атестаційної експертизи в закладах освіти, Тернопіль «Видавництво Астон», 2005.

  • Річний звіт за результатами моніторингових досліджень Центру моніторингу столічної освіти, Київ 2007.

  • Освітній менеджмент: Навч. посібник / за ред. Л.Даниленко, Л. Карамушки. К.: Шкільний світ, 2003. – 400 с.

  • Даниленко Л.1. Управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах: Монографія. - К.: Міленіум, 2004. - 358 с.

  • Дейвис Г., Томас М. Эффективные школы и эффективные учителя. - Бостон, 1989.

  • Поташник М.М. Инновационные школы России: становление и развитие. Опыт программно-целевого управления: Пособие для руководителей общеобразовательных учреждений. - М.: Новая школа, 1996. - 320с.

  • Єльникова Г.В. Основи адаптивного управління (тексти лекцій). - X.: Вид. гр. "Основи", 2004. -128с.

  • Державний Стандарт базової і повної середньої освіти // Освіта України. - 2004. - № 5 (500).

  • Закон України «Про загальну середню освіту» // Законодавчі! акти України з питань освіти. - К.: Парламентське вид-во, 2004. С. - 78-105.

  • Ватковська М.Г. Модернізація освітніх систем сільської школи // «Інноваційний пошук в освітньому просторі Дніпропетровщини», Дніпропетровськ, «Інновація», 2005.

  • Пишем реферат, доклад, выпускную квалификационную работу: Учебное пособие / Борикова А. - М., 2002. - 128 с.

  • Ресурси Інтернет

  • Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України

  • Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти



Дякую за увагу.

  • Дякую за увагу.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка