Визначення науково-дослідницької діяльності (ндд) в школі та її значення; визначення науково-дослідницької діяльності (ндд) в школі та її значення



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.



визначення науково-дослідницької діяльності (НДД) в школі та її значення;

  • визначення науково-дослідницької діяльності (НДД) в школі та її значення;

  • навчальне та наукове дослідження;

  • послідовність навчального дослідження

  • завдання НДД;

  • роль учителя в здійснення НДД;

  • етапи науково-дослідницької діяльності учнів;

  • особливості та форми НДД в основній та старшій школі;

  • захист науково-дослідної роботи в рамках МАН – вінець науково-дослідницької діяльності учня.



Науково-дослідницька діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини.

  • Науково-дослідницька діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини.

  • Наукове дослідження в цілому – це особлива форма процесу пізнання, це цілеспрямоване вивчення об’єкту на основі науки, яке завершується новими знаннями про досліджуваний об’єкт.



  • Дослідницька діяльність – потужний засіб розвитку компетентності дитини, ефективна форма пізнання та самоосвіти учня.



Основна особливість дослідження в освітньому процесі - воно є навчальним.

  • Основна особливість дослідження в освітньому процесі - воно є навчальним.

  • Це означає, що його головною метою є розвиток особистості, а не отримання об’єктивно нового результату, як в "великій" науці.



Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності :

  • Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності :

  • в отриманні учнями навичок дослідження як універсального способу освоєння дійсності,

  • розвитку здатності до дослідницького мислення,

  • активізації особистісної позиції учня на основі придбання суб’єктивно нових знань (тобто самостійно отриманих знань, які є новими і особистісно значущими для конкретного учня).



Визначення проблеми

  • Визначення проблеми

  • Формулювання дослідницьких завдань

  • Висунення гіпотез

  • Визначення методів дослідження

  • Проведення дослідження

  • Аналіз отриманих даних

  • Оформлення висновків та кінцевих результатів



стимулювати інтерес учнів до математики;

  • стимулювати інтерес учнів до математики;

  • формувати дослідницькі навики;

  • розвивати здібності та створювати умови для реалізації математичних обдарувань дитини;

  • навчити учнів розвиватися від спостережень та експериментів до абстрактних узагальнень та нових відкриттів, які не суперечать науці, а від них – до практичних застосувань.



допомога у виборі напрямку та об’єкта дослідження;

  • допомога у виборі напрямку та об’єкта дослідження;

  • спрямування на вибір першоджерел з обраної теми;

  • контроль та корекція щодо відповідності одержаних висновків законам математики;

  • систематизація одержаних висновків;

  • орієнтування на практичне використання;

  • консультування та допомога щодо захисту результатів НДД.



на рівні учнів 5-9 класів:

  • на рівні учнів 5-9 класів:

  • - спостереження;

  • - експеримент;

  • - опис;

  • - класифікація;

  • - формування висновку.



на рівні знань і досвіду учнів 9-11 класів:

  • на рівні знань і досвіду учнів 9-11 класів:

  • - спостереження і вивчення фактів;

  • - постановка проблеми;

  • - висування гіпотези;

  • - складання плану;

  • - підбір джерел;

  • - опис розв’язання або доведення гіпотези;

  • - написання роботи;

  • - рецензування, доопрацювання;

  • - захист (презентація).



Пропедевтика передбачає ознайомлення учнів з:

  • Пропедевтика передбачає ознайомлення учнів з:

  • дослідженням, як методом розв’язування задач;

  • виконанням практичних робіт з елементами дослідження та наступним узагальненням;

  • підготовкою повідомлень, знайдених самостійно;

  • творчими завданнями;

  • участю у математичних гуртках;

  • розв’язуванням задач практичного змісту.



практична робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням, моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення очікуваного висновку.

  • практична робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням, моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення очікуваного висновку.

  • практична робота, виконана проблемно-пошуковим методом, розвиває теоретичне, критичне та практичне мислення.

  • приклад практичних робіт:



Приклади практичних задач:

  • Приклади практичних задач:

  • яка довжина обода колеса велосипеда, якщо довжина спиці 35 см?;

  • чому дорівнює площа циферблата годинника, якщо довжина хвилинної стрілки 4,5 см?;

  • щоб зв’язати шарф довжиною 1,4 м, потрібно350 г вовни. Скільки пряжі потрібно, щоб зв’язати шарф такої ж ширини завдовжки 180 см?;

  • як приблизно виміряти відстань, яку ви проходите від дому до школи?



Порівняти суми кутів різних трикутників: гострокутних, тупокутних, прямокутних та дослідити, що спільне мають всі трикутники;

  • Порівняти суми кутів різних трикутників: гострокутних, тупокутних, прямокутних та дослідити, що спільне мають всі трикутники;

  • Дослідити, чому добуток чисел (а-1)(а+1), де а-просте число і а>3, ділиться на 24;

  • Дослідити існування інших класифікацій трикутників за ознаками, які не вивчаються за шкільною програмою;

  • Дослідити зміну успішності учнів класу з математики (за семестри) за 5-7 класи, побудувати діаграму та визначити загальні тенденції.



До форм роботи, застосованих в 5-7 класах, додаються:

  • До форм роботи, застосованих в 5-7 класах, додаються:

  • підготовка рефератів;

  • проектна діяльність.

  • Метод проектів - сукупність прийомів та дій учнів, виконаних у певній послідовності для досягнення поставленої мети. Він передбачає вирішення визначеної проблеми, яка має значення для учнів і оформленої у вигляді деякого кінцевого результату.

  • Виник у 20-ті роки ХХ століття у США. Початкова назва «Метод проблем». Впроваджувався з метою показати дітям важливість набутих знань, а тому й передбачав «проблему» взяту із реального життя.



Метод проектів – використовується при вивченні різних предметів, у позакласній та виховній роботі.

  • Метод проектів – використовується при вивченні різних предметів, у позакласній та виховній роботі.

  • За рівнем реалізації міжпредметних зв’язків поділяється на:

  • монопредметні;

  • міжпредметні;

  • надпредметні.

  • За складом учасників:

  • індивідуальні;

  • колективні.

  • Тривалість роботи над проектом – від одного тижня до двох років. Якщо вчитель хоче впровадити такий вид діяльності, рекомендується ознайомитися самому і презентувати учням хоч один готовий проект, щоб показати значення такої роботи і зацікавити.



Метод проектів

  • Метод проектів

  • Етапи проектної роботи:

  • Формування мети.

  • Розробка і вибір шляхів виконання проекту.

  • Робота над проектом.

  • Оформлення результатів.

  • Обговорення або презентація результатів роботи.



Метод проектів

  • Метод проектів

  • Теми проектів для учнів 5-9 класів:

  • мініпроект «Відсотки»

  • Ключове поняття: у текстах з математики у Великій Британії пропонують шукати 16% від 50 як 50% від 16.

  • Тематичні питання:

  • наскільки доцільний цей спосіб?

  • чи можна застосувати його для інших задач?

  • проект «Математика у нашому житті»

  • Ключове поняття: математика у будівництві.

  • Тематичні питання:

  • який будинок вигідніше будувати (розмір, форма)?

  • якою буде вартість проекту?



Метод проектів

  • Метод проектів

  • Мініпроекти можна презентувати на уроках повторення систематизації навчального матеріалу.

  • Із масштабними проектами бажано брати участь у конкурсах і змаганнях.



До попередньо зазначених форм додається науково-дослідницька робота в МАН

  • До попередньо зазначених форм додається науково-дослідницька робота в МАН



Наукова робота – це самостійно виконане дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результат власної роботи і власні висновки.

  • Наукова робота – це самостійно виконане дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результат власної роботи і власні висновки.

  • Критерії до наукової роботи:

  • актуальність обраної теми;

  • науковість, повнота розкриття теми, аргументованість висновків;

  • елементи творчості;

  • стиль, грамотність.

  • Вимоги до оформлення і подання науково-дослідницьких робіт:

  • Робота оформляється за схемою курсової (дипломної) роботи вищих навчальних закладів освіти.

  • Обсяг науково-дослідницької роботи не повинен перевищувати 30 друкованих сторінок.



Теми робіт МАН можна брати з різних джерел:

  • Теми робіт МАН можна брати з різних джерел:

  • з додаткових позапрограмних розділів підручників;

  • з олімпіадних задач (ІІІ-ІV етапи);

  • з інших математичних джерел.

  • Теми повинні бути актуальні, практично застосовувані, містити власне дослідження проблемних, нез’ясованих питань.



На даний час менш дослідженими є теми:

  • На даний час менш дослідженими є теми:

  • Елементи теорії чисел, алгебри та початків аналізу

  • подільність чисел, прості і складені числа;

  • деякі способи швидких обчислень;

  • математична подорож у світ гармонії.

  • Геометрія

  • метод площ у геометрії;

  • Декартові координати та їх застосування;

  • геометричні задачі на побудову на площині і в просторі.

  • Прикладна математика

  • основи обчислювальної геометрії та їх застосування;

  • математичні методи в теорії гри;

  • задачі про прийняття рішень в складній ситуації.



Захист робіт МАН проводиться в три етапи:

  • Захист робіт МАН проводиться в три етапи:

  • районний етап – захист роботи, презентація, рецензування;

  • обласний етап – автори пишуть контрольну роботу х математики, безпосередньо захист роботи (презентація);

  • фінальний етап – в м.Київ, захист роботи як на обласному етапі.



Як зразок

  • Як зразок

  • науково-дослідницької роботи пропонуємо презентацію роботи на тему: «Педальний трикутник – властивості та застосування», друге місце

  • на обласному етапі в 2011 році







розміщення педальної точки відносно

  • розміщення педальної точки відносно

  • заданого трикутника;

  • збереження взаємозалежності між

  • педальним та базовим трикутником в

  • нестандартних ситуаціях.



Опрацьована теорія педального трикутника.

  • Опрацьована теорія педального трикутника.

  • Досліджено залежність довжин сторін

  • педального та базового трикутників для:

  • тупокутних трикутників;

  • коли педальна точка лежить на стороні

  • трикутника або поза його межами.

  • 3. Обгрунтовано неможливість розміщення педальної точки на колі, описаному навколо трикутника.

  • 4. Запропоновано свої методи розв`язування задач

  • та ідеї щодо практичного використання

  • ортотрикутників.





якщо точка Р збігається з ортоцентром ,

  • якщо точка Р збігається з ортоцентром ,

  • то вона є центром кола, описаного навколо ∆АВС;

  • третій педальний трикутник подібний даному;

  • ортотрикутник має найменший периметр з усіх

  • периметрів трикутників, вписаних у даний трикутник;

  • сторона педального трикутника дорівнює:













При виконанні роботи були використані статті та презентації:

  • При виконанні роботи були використані статті та презентації:

  • 1. Н.Р.Петрощук «Основні напрями дослідницької діяльності учнів як засіб фундаменталізації змісту природничої освіти у профільній школі».

  • 2. Алла Пластюк «Організація дослідницької діяльності учнів».

  • 3. А.В.Галат «Організація науково-дослідницької діяльності учнів при викладані математики».

  • 4. Л. І. Мотуз «Проектно-дослідницька діяльність учнів – активна спонукальна сила до навчання».

  • 5. В.І.Коба, О.О.Хмура «Позакласна робота з математики в школі».

  • 6. Маргарита Дзюбинська «Зроби цікавим урок математики»

  • 7. Основні вимоги до написання, оформлення і представлення учнівських науково-дослідницьких робіт






База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка