Як навчити дитину сприймати величину, колір, форму



Дата конвертації08.06.2016
Розмір445 b.


ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ СПРИЙМАТИ ВЕЛИЧИНУ, КОЛІР, ФОРМУ.


Сенсорний розвиток дитини - це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: її форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Він становить фундамент її розумового розветку. Чуттєве пізнання має виключне важливе значення у дошкільному дитинстві, яке є найбільш сприятливим періодом формування і вдосконалення діяльності органів чуття, нагромадження уявлень про оточуючий світ.

  • Сенсорний розвиток дитини - це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: її форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Він становить фундамент її розумового розветку. Чуттєве пізнання має виключне важливе значення у дошкільному дитинстві, яке є найбільш сприятливим періодом формування і вдосконалення діяльності органів чуття, нагромадження уявлень про оточуючий світ.



Головні завдання сенсорного виховання:

  • - формування у дітей системи перцептивних дій;

  • - системи сенсорних еталонів;

  • - уміння самостійно їх застосовувати у власній діяльності.



Система сенсорного виховання Марії Монтессорі.

  • Система сенсорного виховання М. Монтессорі включала поняття "сенсорна культура дитини". Метод М.Монтессорі не просто вказує дитині на якості предметів і явищ навколишнього світу, а дає можливість самостійно набувати знання і відкривати свій внутрішній світ, що значно важливіше, ніж повідомлення з боку дорослих.



У процесі виховання важливо організувати педагогічне "підготовче середовище", щоб дитина могла виявити можливості власного розвитку через самостійну діяльність. Одним із головних чинників цього середовища виступає дидиктичний матеріал для розвитку фізичних і психічних функцій дитини.Матеріал, розроблений М.Монтессорі, побудований так, щоб розвивати окремі сфери відчуттів, вчити слухати тишу і звуки, розрізняти кольори, форму, вагу та інше.

  • У процесі виховання важливо організувати педагогічне "підготовче середовище", щоб дитина могла виявити можливості власного розвитку через самостійну діяльність. Одним із головних чинників цього середовища виступає дидиктичний матеріал для розвитку фізичних і психічних функцій дитини.Матеріал, розроблений М.Монтессорі, побудований так, щоб розвивати окремі сфери відчуттів, вчити слухати тишу і звуки, розрізняти кольори, форму, вагу та інше.



Цей різноманітний , точно зроблений матеріал фіксує дитячу увагу на певній ізольованій властивості предмета, наприклад:

  • Цей різноманітний , точно зроблений матеріал фіксує дитячу увагу на певній ізольованій властивості предмета, наприклад:

  • - для об’єму - це циліндри , куби і призми;

  • - для довжини - палиці, поділені на дециметри;

  • - для кольорів - шматочки шоку;

  • - для шумів - циліндричні коробочки із різним вмістом тощо.



Еталонами кольору виступають сім кольорів спектра та їх відтінки; еталонами форми - геометричні фігури; величини - метрична система мір та інші. Засвоєння сенсорних еталонів не обмежується дошкільним віком, це досить складний і тривалий процес.

  • Еталонами кольору виступають сім кольорів спектра та їх відтінки; еталонами форми - геометричні фігури; величини - метрична система мір та інші. Засвоєння сенсорних еталонів не обмежується дошкільним віком, це досить складний і тривалий процес.



Дослідженнями психологів встановлено періоди засвоєння еталонів у дошкільному віці:

  • Дослідженнями психологів встановлено періоди засвоєння еталонів у дошкільному віці:

  • - від народження до початку 3-го року життя - передеталонний період, коли дитина відображає окремі особливості предметів, тобто суттєві для безпосереднього використання;

  • - до 5-ти років - період предметних еталонів, коли образи якостей предметів зіставляються з певними предметами;

  • - від 5-ти років і далі - якості предметів набувають еталонного значення: вода холодна, кришка столу прямокутна, лампочка скляна тощо. Це важливий для розвитку дитячого пізнання час, коли дитина починає самостійно узагальнено пізнавати оточуючий світ.



Стихійно засвоюючи сенсорний досвід, дитина нараджається на помилки і хибні уявлення про якості предметів, а процес засвоєння штучно затягується у часі.Тому важливим засобом сенсорного виховання є навчання.

  • Стихійно засвоюючи сенсорний досвід, дитина нараджається на помилки і хибні уявлення про якості предметів, а процес засвоєння штучно затягується у часі.Тому важливим засобом сенсорного виховання є навчання.



Досить складно для дитини пізнавати просторові відношення, які краще засвоюються у русі, їх не можна обстежити так, як форму і розмір предмета. Ускладнення зустрічаються також у формуванні у дітей уявлень про час, який сприймається не конкретним аналізатором, а завдяки чергуванню явищ життя, що постійно повторюються: день змінюється вечором, заняття - прогулянкою, а прогулянка - обідом і так далі. У формуванні часових уявлень важливе значення має розуміння часової послідовності і тривалості. Для цього слід вести пізнання дитини від розуміння короткого проміжку часу до усвідомлення частин доби, від правильного розуміння понять "вчора", "сьогодні", "завтра" і до засвоєння послідовності днів тижня, пір року та іншого.

  • Досить складно для дитини пізнавати просторові відношення, які краще засвоюються у русі, їх не можна обстежити так, як форму і розмір предмета. Ускладнення зустрічаються також у формуванні у дітей уявлень про час, який сприймається не конкретним аналізатором, а завдяки чергуванню явищ життя, що постійно повторюються: день змінюється вечором, заняття - прогулянкою, а прогулянка - обідом і так далі. У формуванні часових уявлень важливе значення має розуміння часової послідовності і тривалості. Для цього слід вести пізнання дитини від розуміння короткого проміжку часу до усвідомлення частин доби, від правильного розуміння понять "вчора", "сьогодні", "завтра" і до засвоєння послідовності днів тижня, пір року та іншого.

  • Важливе значення має також розвиток слухового сприймання, яке відіграє значну роль у підготовці до школи і подальшого життя. Вже до кінця 2-го року життя дитина має розвинений фонематичний слух, а до школи оволодіває здатністю до звукового аналізу слів.

  • Розвиток тактильної, нюхової та смакової чутливості в процесі сенсорного виховання вимагає спеціальних вправ на порівняння, а також великої роботи в повсякденному житті дітей.



ЧУТЛИВЕ ВУХО

  • Уміти точно відтворювати на слух, правильно почути вимовлене, охарактеризувати невідоме за його звучанням, правильно висловлюватися, виділяти в мовлені вихователя (вчителя) нове, незвичайне - усе це неповний перелік ситуацій, коли дитині треба слухати вибірково й зосереджено. Саме цим відрізняється активне навчальне слухання від пасивного сприймання словесної інформації, коли про увагу дитини нерідко свідчить лише його правильна постава.

  • Чутливим має бути вухо дитини до звуків природи, до звуків найближчого оточення і мовлення. Скажімо, під час осінньої прогулянки запропонувати дитині послухати, "співає" на вітрі тоненька берізка, тріпочуть листочки тополі, якимось металевим шерхотом озивається дуб...

  • Сонячним весняним днем послухати з дітьми пісню струмочка. Якщо він біжить з гірки, чути веселу швидку пісню, а на рівному місці пісня струмочка стає спокійною і тихою. Можна прислухатися і до різноманітних звуків літнього й осіннього дощу, і до грайливого вітерця і пронизливого вітругана, і до шелесту великого кукурудзяного поля і дзвону липневої спеки, і до гудіння стовбура високої сосни. А також разом з дітьми постояти в лісі із заплющеними очима і "слухати" тишу.



ІГРИ НА РОЗВИТОК СЛУХУ

  • заплющіть очі, зараз я зроблю відому вам дію, а ви здогадаєтеся за звуком, що це ".Можна, наприклад, писати крейдою, розгорнути рулон паперу, відкрити шухлядку тощо

  • визначають напрям руху за певним звуком. Де б’є м’яч: зліва, справа, спереду чи позаду? Куди пішла дитина: до дверей чи до столу? З якого ряду дитина пішла до дошки? До якого столу підійшов вихователь? Скільки він зробив кроків? Звідки чути дзвіночок?

  • Корисне й цікаве для дітей тренування слухової чутливості в процесі ігор на розрізнювання звуків ( "Злови звук ", " Який звук заблукав? " ), імітацію



ГОСТРЕ СПОСТЕРЕЖЛИВЕ ОКО

  • 1. Знаходження добре відомих предметів в умовах, що відволікають. Приклад завдань для індивідуальної і колективної роботи:

  • а) скільки предметів зображено на малюнку ?

  • б) розпізнавання предмета за істотними ознаками контуру:

  • До цього ж відноситься і таке завдання: " Скільки тут вісімок ?«

  • в) знаходження однакових предметів зоровим зіставленням їх

  • форми - розташуванням , розміром, кольором.

  • Скільки однакових фігур на двох малюнках?

  • 2. Вибір маршруту на основі зорового зіставлення різних напрямів руху.

  • Яка дорога приведе ведмедика до дому?

  • Якою дорогою дівчинці найшвидше дібратися додому?

  • Де живе зайчик, а де білочка? Якою дорогою вони бігли?

  • Яким способом найшвидше можна знайти відповідь - Чому ?

  • 3. Пошук виходу з лабіринтів.

  • Покажіть лінією шлях, яким хлопчик може вибратися злісу.

  • Через які ворота кицька знайде вихід ?



4. Вправи на тренування обсягу й точності зорового сприймання групи об*єктів.

  • 4. Вправи на тренування обсягу й точності зорового сприймання групи об*єктів.

  • Вихователь демонструє дітям картку чи малюнок на дошці протягом кількох секунд:

  • а) зображено 8 листочків жовтого і зеленого кольорів;

  • Завдання. Не лічачи, скажіть, яких листочків більше - жовтих чи зелених.

  • Усіх листочків більше чи менше п*яти ?

  • б) зображено 12 кульок трьох кольорів. Кульки однакові за розміром;

  • Завдання. Яких кольорів кульки - Яких найбільше - Яких найменше ?

  • Яких чисел більше - одноцифрових чи

  • 5. Тренування зорової пам*яті відтворенням образу спийнятого об*єкта:

  • а) ігрові завдання типу " Що змінилося - "

  • Наприклад, на крилі дошки 6 - 7 малюнків овочів і фруктів або тільки овочів чи фруктів .

  • Після короткочасного розгляду вихователь непомітно для дітей додає ще один малюнок

  • . Цю зміну дітям визначати найлегше. А потім зміни ускладнюються : замість жовтого

  • яблука з*являється червоне, фрукти, що були зверху , пересуваються вниз, змінюється

  • їх взаєморозташування;

  • б) гра " Фотограф ". Через невеликий отвір у картонній планці кожна дитина уважно

  • вдивляється в якийсь куточок лісу, двору на території дитячого садка тощо. Те, що їй

  • вдається помітити, вона потім відтворює в словесному опису чи малюнку ;

  • в) гра - вправа " Що я помітив (ла), йдучи до дитячого садка ?" на спостережливість і

  • подальше відтворювання;

  • г) складання такого самого візерунка з пам*яті; відтворення розташування фігур;

  • д) вправи на розрізнювання кольорів та їх відтінків в ускладнених умовах сприймання.



УМІЛІ РУКИ

  • Порівняємо два відомих прислів*я : "Розумні руки вчать голову" і "Голова навчить - руки зроблять". Як точно вони доповнюють один одного. В. О. Сухомлинський

  • " різноманітні графічні диктанти, які проводять на заняттях з математики, малювання, письма. Крім м*язів пальців, тренуються довільна увага, зосередженість, орієнтація в просторі. Добре, щоб графічний диктант в кінці набув вид привабливого для дітей візерунка, орнаменту тощо;

  • " вправи на розфарбовування, домальовування, штриховку, доповнення, з*єднування;

  • " "сліпе" ліплення - дитина із заплющеними очима ліпить за зразком;

  • " складання індивідуального або в групі композицій з різноманітних природних та інших матеріалів;

  • " ігри з "Чарівним мішечком", мета яких - розпізнавання відомих предметів навпомацки ;

  • " ігри - змагання на швидкість зав*язування і розв*язування вузлів із товстих різноколірних шнурів;

  • " виконання ігрових завдань, що потребують узгоджених дій правої і лівої рук, узгоджених дій у роботі в парі;

  • " ігрові форми фізкультурних хвилинок : впізнавання задуманого через рухи ("що ми бачили - не скажимо, подивіться - ми покажимо");

  • " гра "Безпомилкова дія" - виконання рухів точно та виразно (з музичним супроводом, без нього, сфантазованих на задану тему ).



Летіть у свою зграйку

  • Гра дає можливість ознайомити дитину з поділом кольорів на теплі і холодні, вправляти її здатність розрізняти відтінки кольорів за насиченістю, а також співставляти і узагальнювати предмети за кольором.

  • Приготуйте 24 - 30 карток: по 4 - 5 відтінків за насиченістю із 7 кольорів спектру. На семи стільцях, розставлених у кімнаті, розкладіть 6 карток - червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, голубого, синього і фіолетового кольорів - по одній на кожний стілець. Покажіть дітям приготовлені картки і поясніть, що вони чарівні. Їх чари полягають в тому, що варто лише взяти котрусь картку в руку, як відразу перетворишся на веселу пташку такого ж кольору, як та картка. Роздайте кожній дитині по одній картці різних відтінків. Поясніть дитині, що коли ведучий (на перших порах цю роль доведеться виконувати вам) дасть команду: "Летіть до своєї зграйки" , кожна "пташка" повинна полетіти до стільця, на якому лежить картка відповідного кольору, потім повернутися до ведучого, щоб взяти наступну "пташку" і знову знайти схожий на неї колір і т. д.



Другий варіант гри відрізняється від першого тим, що дітей знайомлять з поділом кольорів спектру на теплі і холодні. Розкажіть і покажіть дітям, що червоний, помаранчевий і жовтий кольори називаються теплими. Зазвичай явища природи, які мають такі кольори, теплі: сонце, вогонь. А кольори від зеленого до фіолетового - холодні. Явища природи цих кольорів - також холодні (сніг, лід). Є й опосередковані кольори - ні теплі, ні холодні - це жовто-зелений колір і червоно-фіолетовий (пурпурний). Переконавшись, що діти зрозуміли і запам*ятали поділ кольорів на теплі і холодні, можете починати гру.

  • Другий варіант гри відрізняється від першого тим, що дітей знайомлять з поділом кольорів спектру на теплі і холодні. Розкажіть і покажіть дітям, що червоний, помаранчевий і жовтий кольори називаються теплими. Зазвичай явища природи, які мають такі кольори, теплі: сонце, вогонь. А кольори від зеленого до фіолетового - холодні. Явища природи цих кольорів - також холодні (сніг, лід). Є й опосередковані кольори - ні теплі, ні холодні - це жовто-зелений колір і червоно-фіолетовий (пурпурний). Переконавшись, що діти зрозуміли і запам*ятали поділ кольорів на теплі і холодні, можете починати гру.

  • Поставте справа стілець з картками теплих кольорів, а зліва - стілець з картками холодних кольорів. Роздайте дітям картки різних відтінків основних кольорів спектру і поясніть, що тепер після команди "Летіть до своєї зграйки" дітям потрібно знайти свою групу кольорів - теплих або холодних.

  • Пізніше гру можна ускладнити. На стілець справа покласти малюнок із зображенням сонця, а на стілець зліва - із зображенням бурульки. Дітям слід здогадатися : до теплого чи холодного кольору належить та картка, яку вони тримають в руці?



Кольори

  • Ця гра допоможе закріпити уявлення дитини про різні кольори і відтінки, а також розвинути вміння розрізняти вміння предмети різних кольорів.

  • Запропонуйте дитині протягом 1 хвилини назвати 3 предмети певного кольору. Якщо він назве їх правильно - отримує один бал, і тоді настає ваша черга зробити те саме; а якщо помилиться - не отримує жодного балу, але наступний хід все одно переходить до вас. Повторювати предмети не дозволяється. Варто почати з основних кольорів спектру, а потім перейти до різноманітних відтінків.

  • Щоб ускладнити гру, можна збільшити кількість предметів, які слід назвати.



Якого кольору предмет?

  • Під час цієї гри дитина вчиться розрізняти і називати кольори та їх відтінки. Для гри можна використовувати інтер*єр кімнати, а також предмети, які знаходяться навколо вас.

  • Запропонуйте дитині уважно роздивитися колір стін, стелі, вікон, гардин і т. д. Потім виберіть якийсь об*єкт і попросіть дитину сказати, з яких кольорів він складається. Якщо дитина відповідає правильно, то далі вона може вибрати якийсь предмет і запитати вас, якого він кольору, а ви повинні відповісти.

  • Почніть гру з об*єктів достатньо простих за кольором, а далі ускладнюйте завдання - вибирайте предмети з декількома відтінками, з рідкісними поєднаннями кольорів. Якщо виникнуть ускладнення, допомагайте дитині визначити колір предмета, порівняти предмети за кольором, знайти якнайточнішу назву для кожного кольору чи відтінку.



Домалюй фігуру

  • Ця гра спрямована на закріплення уявлень дитини про різноманітні форми і їх різновиди, а також розвиває здатність розрізняти ці форми; тренує дрібну моторику рук. Для гри потрібні декілька рисунків із зображенням фігур різної форми (зразки показані на малюнку).

  • Запропонуйте дитині сказати, як називається фігура, і дорисувати їх. Поясніть дитині, що під час дорисовування не можна ні зменшувати, ні спотворювати форму фігури. Якщо їй важко дається виконання цього завдання, покажіть, як потрібно дорисовувати, на одній із фігур. Коли дитина дорисує усі фігури, попросіть вирізати їх і розкласти так, щоб разом опинилися фігури однакової форми (окремо квадрати, окремо ромби і т. д.). Зверніть увагу дитини на різновиди одної й тої ж форми.



Форми

  • Ви вибираєте одну з форм - квадрат, прямокутник, ромб, трикутник, круг, овал, п*ятикутник чи трапецію. Мета гри - за 1 хвилину назвати 3 предмети, які мають подібну форму. Наприклад. Ви вибрали прямокутник, дитина може назвати такі предмети : книга, телевізор, шафа. Якщо дитина виконала завдання правильно, отримує 1 бал. Тепер називати предмет може наступний учасник гри. Повторювати предмети не можна.

  • Гра стане складнішою, якщо встановити за прявило називати не 3, а 5 предметів аналогічної форми за той же час.

  • Другий варіант гри - використання зображень предметів, які нагадують різні форми. Покажіть дитині картинки з такими предметами (дивитися малюнок) і запитайте, на які форми вони схожі.



Опиши предмет

  • З допомогою цієї гри дитина здобуває навички зорового обстеження і аналізу предметів, а також словесного опису їх форми.

  • Для гри можна використовувати різноманітні предмети або іграшки. Візміть якусь іграшку і на її прикладі покажіть дитині, як потрібно цей предмет досліджувати. Спершу дайте йому загальну характеристику - яка це іграшка (наприклад, це машинка - дивитися малюнок), як з нею граються, яку форму має її контур і т. п. Потім зверніть увагу на окремі частини і дрібні деталі з погляду форми (круглі колеса, трапецієподібне лобове скло, круглі фари, п*ятикутні двері і т. п. ).Після цього виберіть інший предмет і запропонуйте дитині зробити те ж, що перед тим робили ви. У грі переможцем стає той, хто правильно назве більшу кількість деталей.

  • Граючи, дитина повинна оволодіти такою послідовністю обстеження предмета:

  • 1) виділяти загальну форму предмета за його контуром;

  • 2) виявляти основні частини предмета і називати їх форму ( круглі колеса,

  • трапецеподібне лобове скло і т. д. );

  • 3) визначати просторове розміщення основних частин;

  • 4) вказувати просторове розташування дрібних частин одна відносно одної;

  • Якщо дитина, описуючи предмет, має якісь труднощі, ви можете допомогти їй навідними запитаннями, можна навіть виділити якусь деталь і попросити назвати її форму і т. д.



Звірята шикуються

  • У цій грі вдосконалюється вміння розрізняти і впорядковувати предмети за величиною. Приготуйте 10 кольорових картонних смужок однакової ширини, які відрізняються за довжиною на 1 сантиметр ( від 1 до 10 см ). Смужки розкладіть перед дитиною на столі вертикально (тобто так, щоб "ширина" була по горизонталі, а довжина - по вертикалі; дивитися малюнок) і розкажіть про них дитині казку: "В одному лісі жили - були звірята. Усі вони були різні: і маленькі, і великі. Одного разу лев, цар звірів, вирішив зібрати усіх мешканців лісу і визначити, хто з них якої висоти : хто найвищий, я хто найнижчий. Зібралися звірі біля лева і почали шикуватися в ряд від найнижчого до найвищого. Штовхалися, сопіли, а вишикуватися так і не змогли. Допоможи їм виконати це завдання."

  • Порадьте дитині вибрати спершу найменшу смужку, потім - найменшу серед тих, що залишилися і т. д. Якщо виникнуть труднощі, запропонуйте дитині помірати смужки. Коли усі звірі вишикуються в ряд, запитайте дитину, хто з тварин, на його думку, міг би потрапити у цей ряд ; нехай назве звірівмаленьких, середніх і великих за висотою.



Порівняй предмети

  • Гра спрямована на порівняння предметів, які мають різні параметри величини.

  • Перед початком цієї гри бажано навчити дитину способу "порівняння ". Приготуйте різні предмети, наприклад, дві книжки однакової товщини, але різного формату, дві пірамідки (широку і вузьку), два олівці (довгий і короткий) і т. ін. ( малюнок додається).

  • Покажіть дитині олівці і запитайте, чим вони відрізняються, а чим схожі. Потрібно ,щоб дитина визначила, що вони відрізняються за довжиною, а подібні за товщиною. Потім запропонуйте їй порівняти у такий самий спосіб книжки, дві пірамідки і т. д. Якщо ці дії будуть вдаватися непогано, запропонуйте порівняти книжку з олівцем чи якимось іншим предметом.



Література

  • Література

  • 1. Особисто-орієнтовна модель виховання дітей дошкільного віку.

  • 2. Програма "Дитина"-С. "Мрія",1990р.

  • 3. Л.В.Артемова "Навчайте граючись",-К. "Таміріс",1997р.

  • 4. А.К.Бондаренко "Дид. Ігри в д/с",М.Просвещение,1991г.

  • 5. С.Русова "Вибрані педагогічні твори"-К. "Освіта",1996р.

  • 6. О.Я.Савченко "Сучасний урок у початкових класах"-К. "Магістр-S",1997р.

  • 7. М.М.Поддьяков "Сенсорное воспитание ребенка в процессе конструктивной деятельности в книге "Теория и практика сенсорного воспитания в д/с"-М.1965г.

  • 8. Л.Н.Литвин "История дошкольной педагогики",-М. "Просвещение",1989г.

  • 9. О.О.Барташніков "Розвиток сенсорних здібностей і пам*яті у дітей 5-7 років"-Т. "Богдан",1998р.

  • 10. Науково-педагогічний журнал "Рідна школа"-У. /6 червня /, 1997р.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка