Європейське середньовічне місто



Дата конвертації18.06.2016
Розмір445 b.


Тема :

  • Тема :

  • ЄВРОПЕЙСЬКЕ СЕРЕДНЬОВІЧНЕ МІСТО


И РЕК КОРОЛЬ :

  • И РЕК КОРОЛЬ :

  • « Я УЛИЦУ ТЕБЕ В ПАРИЖЕ ДАМ – ОДНА ИЗ ТРЕХ КРАСИВЕЙШИХ ОНА...»



МЕТА :

  • МЕТА :

  • Ознайомити школярів з життям середньовічних міст ;

  • Розвивати вміння роботи з історичною картою ( показувати найбільші середньовічні міста ) ;

  • Розвивати вміння та навички роботи з ілюстраціями , історичними та інформаційними текстами ; вміння логічно мислити , аналізувати історичні факти ;

  • Формувати інформаційну та комунікативну компетентність ( історичний світогляд , мислення учнів ) .



ОБЛАДНАННЯ :

  • ОБЛАДНАННЯ :

  • Таблиця « Середньовічне місто »;

  • Комп’ютер , мультимедійна дошка , диск – презентація ;

  • Карта « Європа в Х – ХІІІ ст. » ;

  • Роздатковий матеріал ( витяги з історичних документів , словник )



ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ :

  • ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ :

  • сеньйор

  • васал;

  • бюргер

  • комуна

  • ТИП УРОКУ :

  • урок вивчення нового матеріалу



ХІД УРОКУ

  • ХІД УРОКУ

  • І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  • ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Розвиток середньовічних міст був тісно пов’язаний із поступом усього суспільства . Міста справили значний вплив на історичний процес . І їхня культура , і політична спадщина виходить далеко за межі власне Середньовіччя . Тому цікаво й актуально узагальнити відомості про місто , зокрема про міський побут як одну з найяскравіших сторінок життя в епоху Середньовіччя .



ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ

  • ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ

  • УРОКУ

  • ПЛАН УРОКУ

  • 1 .ВИНИКНЕННЯ МІСТ .

  • 2 .НАСЕЛЕННЯ ТА ЗОВНІШНІЙ

  • ВИГЛЯД МІСТ .

  • 3 .БОРОТЬБА МІСТ ЗА

  • САМОВРЯДУВАННЯ .

  • 4 .ГОРОДЯНИН – ЛЮДИНА НОВОГО ТИПУ .



І. ВИНИКНЕННЯ МІСТ

  • І. ВИНИКНЕННЯ МІСТ

  • УЧИТЕЛЬ.

  • Падіння Західної Римської імперії призвело й до занепаду більшості міст . Європа майже на 500 років повернулася до сільського пейзажу. Навіть Капітолій Риму обезлюдив , місцеві мешканці прозвали його Козиною горою.

  • Проте Х – ХІ ст. стають переламними в історії розвитку міст : в Західній Європі розпочинається процес відродження старих та виникнення нових міст.

  • Опрацювати П.1 та схему с.56-57 , використовуючи метод «Мозковий штурм » відповісти на запитання :

  • що зумовило появу Середньовічних міст ?



Орієнтована відповідь:



Робота з історичною та контурною картою :

  • Робота з історичною та контурною картою :

  • Позначте найбільші міста Європи Х –ХІ ст. ( Італія – Венеція , Генуя , Неаполь ; Південна Франція – марсель , Тулуза , Арль ; та інш.)



2 .НАСЕЛЕННЯ ТА ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД МІСТ .

  • 2 .НАСЕЛЕННЯ ТА ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД МІСТ .

  • ВЧИТЕЛЬ .

  • Розглянути це питання нам допоможе група експертів . Учням класу було дано упереджувальне завдання : ознайомитися з життям та становищем різних верств населення середньовічного міста . Результат своєї роботи вони представлять на ваш розсуд ( учні виступають , поступово заповнюючи таблицю .)



ВИСТУПИ УЧНІВ ( орієнтовані )

  • ВИСТУПИ УЧНІВ ( орієнтовані )

  • Середньовічні міста мали нечисленне населення , тільки в деяких з них – Парижі , Лондоні , Флоренції , києві – число мешканців перевищувало десятки тисяч . Інші були значно менші . Основну масу городян складали бюргери . Вони були повноправними мешканцями міста , жили з торгівлі та ремесла . Окрім названих , значну частину населення складали вантажники , водоноси . пекарі , тобто ті , що були зайняті у сфері обслуговування . Сеньйорам та їхньому оточенню , представникам світської та духовної влади , тобто знатним людям , належали найкращі будинки в місті , вони мали доступ до міської влади і разом із заможними бюргерами утворювали патриціат – правлячу верхівку міста . Найбідніші прошарки міського населення називалися плебеями ( від 20 до 70 % ) населення .



ПОВНОПРАВНІ ГОРОДЯНИ

  • ПОВНОПРАВНІ ГОРОДЯНИ



ВЧИТЕЛЬ .

  • ВЧИТЕЛЬ .

  • Другу частин питання ( « Зовнішній вигляд міста ») ми розглянемо за допомогою слайдів :

  • - перегляд слайдів та розповідь про загальний вигляд міст ;

  • - контрольне питання : « Що спільного в будові Середньовічних міст ?»



РОЗПОВІДЬ ( орієнтовна)

  • РОЗПОВІДЬ ( орієнтовна)

  • На відміну від сучасних міст , які не мають чітко позначених кордонів , міста середньовіччя утворювали окремий світ , виразно окреслений лінією мурів . Міські укріплення являли собою складну систему споруд . Зубчасті стіни зазвичай будували на пагорбі чи над річкою . Стіни укріплювалися вежами . підхід до воріт був вузький й обов’язково кривий . Над ровом , що оточував місто , чіпляли ланцюговий міст , що контролювався з міста . Перед стінами ставили ще дерев’яний частокіл і насаджували колючі кущі .

  • Місто не сприймало чіткого планування римського муніципія , не було там ані форумів із суспільними спорудами , ані широких вулиць з портиками. Будинки тіснились у вузьких кривих вуличках . Типова ширина - 7–8 метрів . Одна з вулиць Брюсселя носить назву « Вулиця однієї людини » - двоє людей там розійтися не могли . Міський уряд піклувався , щоб городяни не крали територію вулиць : час від часу вулицями проїздив вершник , тримаючи поперед себе списа . Якщо спис торкався стіни чийогось будинку , власник сплачував величезний штраф. ( додатковий матеріал – « Історія України » 2005 , №2 )































гншгнш



3 .БОРОТЬБА МІСТ ЗА САМОВРЯДУВАННЯ .

  • 3 .БОРОТЬБА МІСТ ЗА САМОВРЯДУВАННЯ .

  • УЧИТЕЛЬ .

  • Середньовічне прислів’я твердило : « Міське повітря робить людину вільною » .

  • Де б не виникало місто , воно виявлялося на землі феодала . Городяни сплачували сеньйору оброк виробами ремісництва . Феодали мали право судити городян , маючи над ними велику владу . У ХІІ –ХІІІ ст. городяни багатьох країн Західної Європи зуміли або звільнитися від влади феодалів у ході повстань , або відкупилися . Незалежні міста називали комунами . Такі міста створювали самоврядування , тобто брали у свої руки керування справами міста .



Учні отримують роздатковий матеріал – історичний документ

  • Учні отримують роздатковий матеріал – історичний документ

  • «Грамота 1120 р. про права німецького міста Фрейбурга »

  • ( фронтальна робота для слабких та середніх учнів , парна – для сильних , підсумком роботи може бути складання таблиці )



Я , Конрад , у 1120 році в місті , що називається Фрейнбург , яке належить мені по праву приватної власності , заснував ринок .

  • Я , Конрад , у 1120 році в місті , що називається Фрейнбург , яке належить мені по праву приватної власності , заснував ринок .

  • Я обіцяю мир і безпеку в межах моєї влади і володінь усім , хто прибуде на мій ринок . Якщо хтось буде пограбований на цій території і вкаже грабіжника , я або заставлю повернути награбоване , або заплачу сам .

  • Якщо хтось з моїх городян помре , дружина його з дітьми буде володіти всім майном .

  • Ніколи я не призначу моїм городянам іншого священика , але кого для цього виберуть , того і будуть мати після мого затвердження .

  • Якщо хтось прийшов жити в назване місто і так залишився там упродовж одного року і одного дня і йому не ставилося , що він рабського походження , не дізналися про це , і він сам у цьому не зізнався , то хай він користується загальною для всіх свободою .





4 .ГОРОДЯНИН – ЛЮДИНА НОВОГО ТИПУ .

  • 4 .ГОРОДЯНИН – ЛЮДИНА НОВОГО ТИПУ .

  • УЧИТЕЛЬ .

  • Як кажуть , історію створюють люди . Для того , щоб у повній мірі ознайомитися з Середньовіччям , давайте виконаємо таке творче завдання : ознайомившись з історичними джерелами та проглянувши графіку того часу ( слайдовий показ ) , намалюйте ( олівцями ) городянина ХІ –ХІІІ ст.



Всего в пять лет и две недели

  • Всего в пять лет и две недели

  • Латынь усердьем одолели ,

  • А на пергаменте письмо

  • Как бы давалось им само .

  • « Флуер и Бланшефлор »

  • Все благородство в поведенье ,

  • А знатное происхожденье

  • Не стоит ровно ничего ,

  • Коль сердце подло и черство !

  • Чтоб благородство сохранить ,

  • Достойным предков надо быть ,

  • Что славное снискали имя

  • В свой век заслугами своими .

  • « Роман о розе »



« Разум – вот вождь правильной воли ; он направляет ее к спасению ... пока длится невежество , человек не находит средств против зла ... Есть три источника знания : авторитет , разум и опыт . Однако авторитет недостаточен, если у него нет разумного основания ,без которого он вызывает непонимание ,а лишь принятие на веру ,- мы верим авторитету , но понимаем не через авторитет . И разум один ...( недостаточен ) , если он не может оправдать свои выводы опытом ...»

  • « Разум – вот вождь правильной воли ; он направляет ее к спасению ... пока длится невежество , человек не находит средств против зла ... Есть три источника знания : авторитет , разум и опыт . Однако авторитет недостаточен, если у него нет разумного основания ,без которого он вызывает непонимание ,а лишь принятие на веру ,- мы верим авторитету , но понимаем не через авторитет . И разум один ...( недостаточен ) , если он не может оправдать свои выводы опытом ...»

  • Роджер Бекон























УЧИТЕЛЬ .

  • УЧИТЕЛЬ .

  • Уявімо , що ми з вами в картинній галереї . Презентуйте свої малюнки , надавши їм коротку характеристику . Користуючись методом « Гроно » , складіть загальний портрет середньовічної людини ( запис на дошці ).



ІV . УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА

  • ІV . УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА

  • СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  • З допомогою карти та атласу визначити назви міст , у яких містяться слова « міст » , « фортеця » , « замок » , « табір » .

  • Складіть кросворд із семи термінів і понять за темою .



V . ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  • V . ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  • УЧИТЕЛЬ .

  • Отже у ХІ –ХІІІ ст. у Західній Європі відбувається відродження і виникнення нових міст . Городяни були новим типом людини для Середньовіччя .

  • Принцип організації життя середньовічного міста : верховенство закону у вирішені питань, участь усіх мешканців у захисті та благоустрої міста , вибори членів міської ради , відкритий суд – заклали основу сучасних демократичних порядків у країнах Західної Європи .



VІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • VІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • 1 . Ознайомлення з матеріалом підручника , за яким працюють учні .

  • 2 . Творче завдання : підготувати творчі проекти ( комп’ютерний варіант ) за темами : « Середньовічне місто » , « Населення середньовічних міст »



СЛОВНИК

  • СЛОВНИК

  • КОМУНА –місто , що отримало право

  • на самоврядування

  • БЮРГЕР –міський житель

  • СЕНЬЙОР–власник землі , що в перекладі з

  • латини означає « старший »

  • ВАСАЛ - феодал , що одержував від

  • заможнішого феодала –

  • сюзерена землю і заступництво ,

  • за що був зобов’язаний нести

  • військову службу



Підготувала вчитель історії Красноармійського навчально – виховного комплексу

  • Підготувала вчитель історії Красноармійського навчально – виховного комплексу

  • МОРДВИНОВА ТЕТЯНА ВОЛОДИМИРІВНА

  • 2009 н. р.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка