Закономірності психічного розвитку. Рушійні сили розвитку психіки. Навчання, виховання і розвиток психіки



Дата конвертації09.06.2016
Розмір445 b.


Тема 17. Вступ до вікової психології

  • План

  • Предмет вікової психології як науки.

  • Загальна характеристика віку.

  • Закономірності психічного розвитку.

  • Рушійні сили розвитку психіки.

  • Навчання, виховання і розвиток психіки.

  • Вікова періодизація психічного розвитку.


Предмет вікової психології – вікова динаміка психіки людини

  • Предмет вікової психології – вікова динаміка психіки людини

  • Вікова психологія

  • Досліджує закономірності розвитку людини на різних етапах її індивідуального життя

  • Виявляє структурні зміни, новоутворення, які виникають з віком у психічній діяльності людини

  • Розкриває умови, що визначають процес розвитку

  • З'ясовує роль історично вироблених суспільством цінностей у формуванні людського індивіда як особистості

  • Вивчає рушійні сили індивідуального розвитку людської психіки

  • З'ясовує роль індивідуально-типологічних відмінностей у психічному розвитку



Структура вікової психології

  • Дитяча психологія

  • Психологія молодшого школяра

  • Психологія підлітка

  • Психологія ранньої юності

  • Психологія дорослої людини

  • Геронтопсихологія



Дитинство



Лев Миколайович Толстой: Від п'ятирічної дитини до мене тільки крок. Від новонародженого до мене страшна відстань.



Вікова психологія на сучасному етапі репрезентована різноманітними напрямами, концепціями, теоріями, які під різними кутами зору і в різних вимірах досліджують особливості психічного розвитку людини на всіх етапах її життя.



Біогенетичний напрям



Соціогенетичний напрям



Спільною ознакою біо- і соціогенетичного напрямів є те, що джерела й рушійні сили розвитку вони вбачають у позапсихологічних факторах. Представники біогенетичного підходу акцентують на біологічних процесах, що відбуваються в організмі, соціогенетичного — на соціальних процесах, у яких бере участь людина.



Концепція конвергенції (взаємодії) двох факторів розвитку дитини



Когнітивно-генетична теорія



Теорія трьох ступенів розвитку дитини



Теорія розвитку вищих психічних функцій



Онтогенез людини цілісний процес, що виражається окремих і пов'яза­них між собою формах (морфологічній, фізіологічній, психічній і соціальній). Це - становлення людини як організму, - як свідомої суспільної істоти, - як особистості.



Розвиток — кількісні та якісні зміни живої людської істоти, зміни необхідні, послідовні, пов'язані з певними етапами її життєвого шляху, і прогресивні, що характеризують її структурне та функціональне вдосконалення.

  • Розвиток — кількісні та якісні зміни живої людської істоти, зміни необхідні, послідовні, пов'язані з певними етапами її життєвого шляху, і прогресивні, що характеризують її структурне та функціональне вдосконалення.

  • Поняття "формування" застосовують насамперед для характеристики процесу розвитку індивіда під впливом зовнішніх соціальних факторів

  • "Дозрівання" — це насамперед зміни індивіда чи окремих його функцій і процесів унаслідок дії внутрішніх вроджених факторів.

  • Поняття "становлення" вказує на набуття нових ознак та форм у процесі розвитку.



Закономірності психічного розвитку

  • Розвиток людської психіки неперервний процес, в якому виявляються якісні зміни (поява одних і зникнення інших якостей, ознак, властивостей), зумовлені змінами кількісними

  • Психіка розвивається як дедалі складніша і структурно організованіша динамічна система, процес її розвитку йде від окремих елементів до цілого, від структурно нижчого до вищого

  • Нерівномірність розвитку - навіть за найсприятливіших зовнішніх умов різні психічні явища формуються з різною швидкістю.

  • Інтеграція - перехід від недостатньо систематизованого об'єднання фрагментарних психічних процесів і станів до чітко окреслених процесів, станів та якостей особистості, формування більшої цілісності та стійкості психіки.



5. Детермінованість – оскільки людина є біосоціальною істотою , її розвиток зумовлений багатьма чинниками.

  • 5. Детермінованість – оскільки людина є біосоціальною істотою , її розвиток зумовлений багатьма чинниками.

  • 6. Сензитивність – у певні вікові періоди виникають найсприятливіші умови для розвитку певних психічних властивостей.

  • 7. Пластичність – забезпечує компенсацію, заміну дії однієї психічної функції іншою.

  • 8. Включення індивіда в систему діяльності.

  • 9. Наявність зовнішніх і внутрішніх суперечностей.

  • 10. Постійний прогрес особистості.

  • 11. Саморозвиток особистості.



Детермінанти психічного розвитку

  • Макросоціальні умови

  • Мікросоціальні умови

  • Психосоматичні чинники



Умови психічного розвитку



Внутрішні суперечності – рушійні сили розвитку людської психіки



Показники психічного і особистісного розвитку

  • Розвиток свідомості особистості

  • Розвиток спрямованості особистості

  • Розвиток психічної структури діяльності

  • Розвиток суб'єктивності дитини

  • Розвиток духовності

  • Довільність у поведінці та в організації психічних процесів особистості



Лев Семенович Виготський 1896 - 1934



Вікова періодизація психічного розвитку в дитячому віці




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка