“Засвоєння учнями понять про фізичні, хімічні й технологічні властивості матеріалів що вивчаються деревини, металів, тканини та ін”



Дата конвертації03.06.2016
Розмір445 b.



  • Новий зміст і структура трудового навчання в 5-9 класах вимагає певного переосмислення методики. Це в першу чергу стосується процесу організації та методики проведення занять відповідно до проектно-технологічного підходу та застосування інтерактивних методик в процесі трудового навчання.



  • Плануючи мету уроку потрібно передбачувати кінцевий результат:

  • 1. Розкрити учням поняття...;

  • 2. Ознайомити учнів із об’єктами технологічної діяльності;

  • 3. Розповісти учням про сутність ...;

  • 4. Навчити учнів ...;

  • 5. Перевірити знання учнів з теми ... .



  • Мета уроку, на якому основна увага буде приділятися вивченню теоретичних питань, має формулюватися так: “Засвоєння учнями понять про фізичні, хімічні й технологічні властивості матеріалів що вивчаються (деревини, металів, тканини та ін” .

  • Це означатиме, що під час уроку учні повинні глибоко осмислити дані поняття, вміти пояснити властивості матеріалів, навести приклади їх застосування.



  • Мета уроку конкретизується на основі визначених його завдань і найчастіше формулюється наступним чином:

  • а. встановити ...,

  • б. визначити...,

  • в. розробити ...,

  • г. розкрити ...

  • д. тощо.



  • Розвивальні цілі уроків також мають визначатися відповідно до можливостей дітей і конкретного навчального матеріалу. Однак вони мають бути спрямовані на цілісний розвиток особистості учня.



  • Залежно від мети уроку встановлюється тип уроку, його структура, а відповідно від цього залежать методи його проведення.

  • Найбільш поширеним варіантом типу уроку є:

  • а. урок засвоєння нових знань;

  • б. урок формування умінь та навичок;

  • в. урок комплексного застосування знань, умінь та навичок;

  • г. урок узагальнення і систематизації знань;

  • д. урок перевірки, оцінювання й корекції знань, умінь та навичок;

  • е. комбінований урок.



  • Тип уроку «Застосування знань, умінь і навичок «доцільно застосовувати під час розробки творчих проектів та під час виконання різних лабораторно-практичних робіт.



  • Урок «Узагальнення й систематизації « має основну мету — приведення засвоєних учнями понять у струнку систему, що передбачає розкриття й засвоєння зв'язків і відносин між її елементами.



До комбінованих відносимо такі уроки, на яких ставляться і реалізуються дві чи кілька рівноцінних дидактичних цілей; наприклад, засвоєння знань і застосування їх учнями, засвоєння знань і формування умінь і навичок застосування їх у нестандартних умовах.

  • До комбінованих відносимо такі уроки, на яких ставляться і реалізуються дві чи кілька рівноцінних дидактичних цілей; наприклад, засвоєння знань і застосування їх учнями, засвоєння знань і формування умінь і навичок застосування їх у нестандартних умовах.



Останнім часом вчителі використовують для побудови уроків також нові форми організації навчання, застосовуючи так звані нестандартні уроки, а саме:

  • Останнім часом вчителі використовують для побудови уроків також нові форми організації навчання, застосовуючи так звані нестандартні уроки, а саме:

  • урок-вікторину,

  • урок-змагання,

  • урок-конкурс,

  • урок-громадський захист проектів,

  • інтегрований урок, тощо.



  • Три ознаки цілісного поняття

  • «Структура уроку» :

  • а. зміст (із яких елементів чи етапів складається урок),

  • б. послідовність (у якій послідовності ці елементи включаються в заняття)

  • в. зв'язок (як вони взаємозалежні).





  • Комбінований урок нерідко будується за такою схемою:

  • 1) актуалізація опорних знань і досвіду учнів;

  • 2) повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація навчально-трудової діяльності учнів;

  • 3) вивчення нового матеріалу;

  • 4) первинне закріплення;

  • 5) практична робота;

  • 6) підбиття підсумків.

  • Чи завжди доцільна така побудова уроку? В одних випадках вона буде оптимальною, а в інших повна послідовність усіх етапів буде недоречною.



  • Урок засвоєння нових знань має таку структуру:

  • 1) актуалізація опорних знань і досвіду учнів;

  • 2) повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація навчально-трудової діяльності учнів;

  • 3) вивчення нового матеріалу;

  • 4) первинне закріплення,

  • 5) підбиття підсумків.



Урок формування практичних умінь і навичок передбачає наступну послідовність його проведення:

  • Урок формування практичних умінь і навичок передбачає наступну послідовність його проведення:

  • повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація навчально-трудової діяльності учнів;

  • актуалізація опорних знань і досвіду учнів;

  • практична робота;

  • підбиття підсумків.



  • Мотивація навчально-трудової діяльності учнів має бути чітко пов’язаною з темою уроку і за своїм змістом давати відповідь на два основних запитання: що будемо робити на уроці і для чого?



  • Підсумок уроку або рефлексія –

  • це усвідомлення учнями отриманих результатів на уроці. Ключовим моментом буде обговорення не про кількість сторінок тексту, який запам’ятав учень, а що саме він усвідомив на даному уроці, і як він це розуміє.





  • Тема уроку

  • Мета уроку

  • Обладнання, матеріали, інструменти

  • Тип уроку (визначається відповідно до головної дидактичної мети)

  • План уроку

  • 1.Організаційна частина.

  • 2.Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (або повторення раніше вивченого матеріалу.)

  • 3.Повідомлення теми, мети та завдань уроку (очікуваних результатів).

  • 4.Мотивація навчально-трудової діяльності учнів.

  • 5.Вивчення нового матеріалу.

  • 6.Закріплення вивченого матеріалу.

  • 7.Практична робота.

  • 8.Заключна частина.



  • Хід уроку

  • 1.Організаційна частина

  • - перевірка присутності учнів на занятті

  • - призначення чергових

  • - перевірка наявності спецодягу

  • 2.Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

  • 3.Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

  • - коротко обґрунтовуються тема і завдання уроку

  • 4.Повідомлення теми, мети та завдань уроку

  • - оголошується і записується тема уроку, формулюється дидактична мета і конкретизуються завдання навчально-трудової діяльності

  • 5.Вивчення нового матеріалу

  • - стислий конспект



6.Практична робота

  • 6.Практична робота

  • 6.1. Зміст завдання (або проблеми, згідно якої діти розробляють проект)

  • 6.2 Вступний інструктаж

  • - звернути увагу на...(технологічність і послідовність, дотримання спроектованої технології у виготовленні виробу тощо)

  • - вказати на найбільш поширені помилки

  • - нагадати про дотримання правил ТБ

  • 6.3. Поточний інструктаж

  • - контроль якості виконуваних робіт

  • - вказати на недоліки в роботі і шляхи усунення

  • 6.4Заключний інструктаж

  • - короткий аналіз виконаної роботи

  • - акцентувати увагу на важливість наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментом після роботи тощо)





  • Для удосконалення уроків трудового навчання надзвичайно важливим аспектом є вироблення в учителів здатності до здійснення самоаналізу своє педагогічної діяльності.



  • Схему самоаналізу уроку

  • Характеристика навчальних можливостей класного колективу (групи учнів) за результатами педагогічного аналізу (на основі діагностування учнів, з урахуванням даних педагогічного консиліуму). Які особливості учнів були враховані при плануванні даного уроку?

  • Який тип уроку обраний, як він пов’язаний з попереднім, який матеріал даного уроку необхідно використати в подальшому (які опорні знання, уміння та навички формував учитель)?

  • Які головні завдання уроку, як вони враховувалися в процесі реалізації освітньої, розвиваючої і виховної мети?

  • Чи раціонально використовувався час, чи виявилася раціональною структура уроку для вирішення головних завдань досягнення мети?





  • Як вчитель попереджував і долав розумове і фізичне перевантаження учнів?

  • Чи зацікавив урок учнів (чи розвивалася пізнавальна й трудова активність дитини)?

  • Як був організований контроль і самоконтроль за якістю знань, оцінювання об’єктів і процесу технологічної діяльності учнів?

  • Чи була забезпечена цілеспрямованість, виходячи з індивідуальних особливостей дітей, оптимальна розумова діяльність учня?

  • Як вчитель попереджував і долав розумове і фізичне перевантаження учнів?

  • Чи зацікавив урок учнів (чи розвивалася пізнавальна й трудова активність дитини)?



  • Як створювався емоційний настрій учнів, проблемні та проблемно-пошукові ситуації для глибини засвоєння матеріалу?

  • Чи використовувалися правила педагогічної етики, норми взаємовідносин вчителя й учня?

  • Як елементи, етапи, форми, методи були найбільш вдалими? Що з прогнозованого не вдалося, чому?

  • Як працювати над подоланням відмічених недоліків? Яка потрібна допомога з боку колег, адміністрації, методичних служб?

  • Варто зазначити, що в умовах використання інтерактивних методик в процесі трудового навчання, назви і послідовність деяких етапів уроку можуть змінюватися.




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка