Злет людського духу в літературі доби Відродження Тобі дана можливість впасти до рівня



Дата конвертації28.05.2016
Розмір445 b.


Злет людського духу в літературі доби Відродження

  • Тобі дана можливість впасти до рівня

  • тварини, але також і можливість

  • піднестися до рівня істоти богоподібної –

  • лише завдяки особистій внутрішній волі.

  • Піко делла Мірандола


Розділ об’єднує 5 тем. Завдання уроків:

  • Дізнатися про філософські погляди, життєві принципи, які стверджувала доба Відродження;

  • Пригадати з курсу всесвітньої історії про великі географічні відкриття цієї доби, про титанів Відродження та їхні здобутки;

  • Дізнатися про основні засади мистецтва Відродження, представників мистецтва Ренесансу, їхні твори;

  • Познайомитися із творами Франческо Петрарка та вивчити сонет напам’ять;

  • Дізнатися про Джованні Боккаччо та його збірку новел “Декамерон”, прочитати і переказати одну з новел;

  • Познайомитися із життям і творчістю Мігель де Сервантеса Сааведра і його романом “Дон Кіхот”, зрозуміти, чому герой цього роману – вічний образ світової літератури;

  • Познайомитися із життєвим і творчім шляхом Вільяма Шекспіра, вивчити напам’ять його сонет, прочитати і зрозуміти трагедію. “Гамлет”.

  • Запитання для уважних:

  • Скільки назв доби використано в цьому слайді?

  • Які це назви? Знайди, прочитай їх і запам’ятай.



АНТИЧНІ ЧАСИ ------- СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ ------- ВІДРОДЖЕННЯ

  • Підручник стор. 210 – 219

  • ХІV – XVI ст. Розпочалася в Італії; це доба великих географічних відкриттів,

  • епоха бурливого розвитку науки;

  • розквіту мистецтв та

  • становлення високих загальнолюдських ідеалів:

  • ГУМАНІЗМ – вчення, засноване на визнанні цінності людини, її права на розвиток і вияв своїх здібностей;

  • ідея ЛЮДИНИ, чия гідність визначалася не знатністю походження, не званням чи багатством, а особисто доблестю, благородством у справах та думках;

  • Середньовіччя --------- у мистецтві в центрі завжди -------- Бог /

  • Мистецтво ВІДРОДЖЕННЯ ------------ у центрі ------ ЛЮДИНА

  • Визначальна ідеологія РЕНЕСАНСУ ------ безперечна віра в людину, її безмежні можливості.

  • Запитання для уважних:

  • В чому різниця ідеології Відродження у порівнянні із Середньовіччям?



Ф.Магеллан Васко да Гама Х.Колумб Великі географічні відкриття сприяли переходу від середньовіччя до Нового часу, разом з епохою Відродження і підйомом європейських національних держав. Вважають, що карти далеких земель, що розмножуються за допомогою нової друкарської машини, сприяли розвитку гуманістичного світогляду і розширенню кругозору, породивши нову епоху наукової та інтелектуальної цікавості. Просування європейців у нові землі призвело до створення і піднесення колоніальних імперій при контактах між Старим і Новим Світом відбувався колумбів обмін: планетою переміщалися рослини, тварини, продукти харчування, цілі народи (в тому числі раби), інфекційні хвороби, а також йшов культурний обмін між цивілізаціями, це був один з найважливіших етапів глобалізації в екології, сільському господарстві і культурі в історії. Європейські відкриття продовжилися і після епохи Великих географічних відкриттів, в результаті чого вся поверхня земної кулі була нанесена на карти, а далекі цивілізації змогли зустрітися одна з одною. Запитання для уважних: Яким подіям у Сибіру присвячено картину?



Титани Відродження Леонардо да Вінчі

  • Запитання для уважних:

  • Які картини художника використано у слайді?



Титани Відродження Рафаель

  • Запитання для уважних:

  • Які картини художника використано у слайді?



Титани Відродження Мікеланджело

  • Запитання для уважних:

  • Які скульптури та архітектурні споруди, що створив художник, ви бачите?



Найсуттєвішою особливістю епохи Відродження стало те, що саме в цей час філософія і наука виходять з-під патронату релігії, стають світськими знаннями, урізноманітнюються течії, розширюється коло проблем.

  • Найсуттєвішою особливістю епохи Відродження стало те, що саме в цей час філософія і наука виходять з-під патронату релігії, стають світськими знаннями, урізноманітнюються течії, розширюється коло проблем.

  • Величезним науковим досягненням цього періоду є відкриття польським вченим М. Коперником (1473—1543 pp.) геліоцентричної системи, описаної в його безсмертному творінні "Про обертання небесних сфер". Проте, описуючи рухи планет навколо Сонця, він продовжував наслідувати Птоломея, вважаючи їх орбіти круговими.

  • У 1618 р. була опублікована праця німецького астронома І. Кеплера, в якій стверджувалося, що планети рухаються не за круговими, а за еліптичними орбітами.

  • В 1623 р. Г. Галілей навів докази, що підтверджували теорію М. Коперника, чим викликав хвилю гніву з боку церкви.

  • Нарешті, у 1686 p. І. Ньютон сформулював закон всесвітнього тяжіння.

  • Ці наукові відкриття поклали край вигадкам космографії.



ЗАВДАННЯ: за опорним конспектом складіть розповідь про культуру і мистецтво доби Відродження

  • Культура і мистецтво доби Відродження

  • ХІV – XVI ст.

  • Італія

  • географічні відкриття

  • розвиток науки

  • Відродження (Ренесанс)

  • Гуманізм

  • (humanus – людяний)

  • Петрарка (Італія)

  • Шекспір (Англія)

  • Боккаччо (Італія)

  • Сервантес (Іспанія)

  • Леонардо да Вінчі (Італія) Рафаель (Італія) Мікеланджело (Італія)



Франческо Петрарка - видатний італійський поет-гуманіст. Оспівування кохання в “Книзі пісень”

  • Підручник стор.220 – 224

  • Поет умів об’єднати небо і землю

  • К. Батюшков



СОНЕТИ

  • 61

  • Благословен день, месяц, лето, час

  • И миг, когда мой взор те очи встретил!

  • Благословен тот край, и дол тот светел,

  • Где пленником я стал прекрасных глаз!

  • Благословенна боль, что в первый раз

  • Я ощутил, когда и не приметил,

  • Как глубоко пронзен стрелой, что метил

  • Мне в сердце Бог, тайком разящий нас!

  • Благословенны жалобы и стоны,

  • Какими оглашал я сон дубрав,

  • Будя отзвучья именем Мадонны!

  • Благословенны вы, что столько слав

  • Стяжали ей, певучие канцоны,

  • Дум золотых о ней, единой, сплав!

  • 132

  • Коль не любовь сей жар, какой недуг

  • Меня знобит? Коль он – любовь, то что же

  • Любовь? Добро ль?.. Но эти муки, Боже!..

  • Так злой огонь?.. А сладость этих мук!..

  • На что ропщу, коль сам вступил в сей круг?

  • Коль им пленен, напрасны стоны. То же,

  • Что в жизни смерть, – любовь. На боль похоже

  • Блаженство. "Страсть", "страданье" – тот же звук.

  • Призвал ли я иль принял поневоле

  • Чужую власть?.. Блуждает разум мой.

  • Я – утлый челн в стихийном произволе.

  • И кормщика над праздной нет кормой.

  • Чего хочу – с самим собой в расколе,

  • Не знаю. В зной – дрожу; горю – зимой.



162

  • 162

  • Блаженные и радостные травы

  • Ложатся под стопы моей Мадонны,

  • Прельстительным речам внимают склоны,

  • Оберегая след благой потравы.

  • Фиалочки и бледные купавы,

  • Пускай незрелый лист зеленой кроны

  • Живому солнцу не чинит препоны,

  • Ласкающему вас лучами славы.

  • Округа нежная, река живая,

  • Лелейте дивный лик и эти очи,

  • Живого солнца пылкий блеск впивая;

  • Сколь мысли с вами сладиться охочи!

  • Отныне и скала окрест любая

  • Вспылает мне подобно, что есть мочи



312

  • 312

  • Ни ясных звезд блуждающие станы,

  • Ни полные на взморье паруса,

  • Ни с пестрым зверем темные леса,

  • Ни всадники в доспехах средь поляны,

  • Ни гости с вестью про чужие страны,

  • Ни рифм любовных сладкая краса,

  • Ни милых жен поющих голоса

  • Во мгле садов, где шепчутся фонтаны,

  • Ничто не тронет сердца моего.

  • Все погребло с собой мое светило,

  • Что сердцу было зеркалом всего.

  • Жизнь однозвучна. Зрелище уныло,

  • Лишь в смерти вновь увижу то, чего

  • Мне лучше б никогда не видеть было.

  • Цитаты и aфоризмы

  • В делах спорных суждения различны, но истина всегда одна.

  • Похвала полезна умному, вредна глупому.

  • Жадный беден всегда. Знай цель и предел вожделения.

  • Что может быть на свете прекраснее, что может быть достойнее человека и что может в большей степени уподобить ею Господу, чем служение людям по мере своих сил? Тот, кто способен служить людям и не делает этого, отвергает высочайший долг человека, и поэтому ему должно быть отказано в имени и природе человека.

  • Что пользы в том, что ты многое знал, раз ты не умел применять твои знания к твоим нуждам.



Джованні Боккаччо (1313 – 1375) зачинатель нової європейської прози. Збірка новел “Декамерон”, її композиція і тематичне багатство.

  • один із засновників інтимної гуманістичної літератури італійського Відродження,

  • автор знаменитого "Декамерона", поем та роману "Філоколо".

  • "Декамерон" - це збірка реалістичних новел, об'єднаних тематикою та гуманістичною спрямованістю; основний зміст їх - розкриття аморальності папського двору, розпусти монахів, висміювання аскетичної моралі середньовіччя, уславлення земних насолод, чуттєвої любові.

  • Новели пройняті духом вільнодумства, добрим гумором.

  • Підручник стор. 225 - 236



“Зачинається книга, іменована Декамерон, прозвана Принц Галеотто, у якій міститься сто оповідок, що розказали за десять днів семеро дам і троє кавалерів”.

  • Декамерон перекладається як “десятиденник”;

  • Починається з опису чуми. Чума – це і реальна катастрофа (епідемія 1348 року), і символічний образ, що є рамкою твору. Це образ кризового стану світу під час переходу до епохи Відродження;

  • 10 молодих людей протягом 10 днів розповідають кожен по 10 новел. Загальна кількість 100.

  • НОВЕЛА –(іт. Novella – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

  • Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів.

  • Завдання для всіх:

  • За підручником прочитайте стор. 227 – 231

  • і оберіть в описі чуми фразу,

  • яка на вашу думка є найвагомішою.

  • Прочитайте одну з оповідок і

  • підготуйтеся її виразно переказати.



Мігель де Сервантес Сааведра – автор роману “Дон Кіхот” Мандри Дон Кіхота у пошуках справедливості Дон Кіхот – вічний образ всесвітньої літератури

  • Десь на небесах Сервантес, творець “Дон Кіхота”,

  • з сумною посмішкою очікує того, хто народиться,

  • щоб зрозуміти його.

  • Хосе Ортега-і-Гассет

  • Між обладунками ій успіхами

  • Дон Кіхот обирає обладунки

  • Ф.Крівін

  • Від великого до смішного - один крок.

  • Ж.-Ф. Мармонтель

  • Кожна людина є трішки Дон Кіхотом…

  • В.Г.Бєлінський



ЦІКАВО!!! “Дон Кіхот” за кількістю перекладів поступається тільки Біблії. Роман був задуманий як пародія на середньовічні рицарські романи. У творі 660 персонажів. У центрі роману – подорож ідальго Дон Кіхота разом зі зброєносцем Санчо Панса Іспанією Х VI століття з метою захистити бідних та знедолених.

  • Підручник стор. 237 – 240 – біографія письменника;

  • Читати розділи роману – стор. 240 – 327

  • Розкажіть про вчинки Дон Кіхота, які він вважав подвигами. Чи є вони такими насправді?

  • Розділ VІІІ – Чому Дон Кіхот вирішив битися з вітряками?

  • Що радить йому Санчо Панса?

  • Які риси виявляє Дон Кіхот під час своїх подорожей?



Роздивіться уважно ілюстрації різних художників різних часів до твору й дайте відповідь на запитання: “Якими постають перед нами герої роману Сервантеса?”







Кто говорит, что умер Дон Кихот?

  • Кто говорит, что умер Дон Кихот?

  • Вы этому, пожалуйста, не верьте;

  • Он не подвластен времени и смерти,

  • Он в новый собирается поход.

  • А ветряные мельницы скрипят,

  • У Санчо Панса равнодушный взгляд,-

  • Ему-то совершенно не с руки

  • Большие, как медали, синяки,

  • И знает он, что испокон веков

  • На благородстве ловят чудаков,

  • Что прежде, чем кого-нибудь спасёшь,

  • Разбойничий получишь в спину нож…

  • К тому ж спокойней дома, чем в седле.

  • Но рыцари остались на земле!

  • Кто говорит, что умер Дон Кихот?

  • Он в новый собирается поход!

  • Кто говорит, что умер Дон Кихот?.. Ю.Друнина



Контрольні завдання та запитання:

  • І Поєднайте авторів та назви їхніх творів

  • Мікеланджело - “Ромео і Джульєтта”

  • Рафаель - “Дон Кіхот”

  • Леонардо да Вінчі - “Сікстинська мадона”

  • Тиціан - “Даная”

  • Шекспір - “Джоконда”

  • Сервантес - “Давид”

  • ІІ Продовжте речення :

  • - Петрарку вважають поетом-гуманістом, тому що….

  • - Головні теми “Книги пісень” – це ….

  • - Сонет – це ….

  • - Новела – це ….

  • -” Дон Кіхот” поступається за кількістю перекладів лише ….

  • ІІІ слайд 13 – прочитайте уважно епіграфи до розділу про життя і творчий шлях М.Сервантеса. Підготуйтеся прокоментувати один із них.

  • ІV слайд 21 – як ви зрозуміли вірш Ю.Друніної? Прокоментуйте.



Контрольні завдання та запитання

  • Перекладіть слово “десятиденник” італійською мовою…

  • У якій країні жив Боккаччо? ( Франція? Іспанія? Італія?)

  • Хто був сучасником і другом Боккаччо? ( Петрарка? Шекспір? Сервантес?)

  • Чим характерна побудова “Декамерона”? (Поєднання новел? Прозовий твір із поетичними вставками? Поєднання невеликих поем?)

  • Хто оповідач у “Декамероні”? (Автор? Персоніфікований оповідач? Кілька оповідачів?)

  • Яким є жанр окремих оповідей у “Декамероні”? ( Оповідання? Канцони? Новели?)

  • Яка подія спричинила появу розповідей, що увійшли до “Декамерону”? ( Епідемія чуми? Конкурс оповідачів? Подорож у диліжансі?).

  • - Завдяки головному героєві роману Сервантеса у культурі та житті з’явилося таке поняття, як “донкіхотство”. Поміркуйте, що,по-вашому, позначає це поняття???



В.Шекспір геніальний англійський драматург і поет доби відродження

  • Увесь світ лицедіє.

  • В.Шекспір

  • Як ви розумієте вислів В.Шекспіра? Чому він міг так сказати?

  • Пригадайте, кого називають драматургами. Чому так названо Шекспіра?

  • Підручник стор. 328 – 330

  • Опрацюйте статтю підручника, складіть і запишіть за хронологічним принципом ланцюг життєвих і творчих подій у біографії Шекспіра.



Театр “ГЛОБУС”, театр Шекспіра



Сонети В.Шекспіра

  • Шекспир. Сонет 116

  • Мешать соединенью двух сердец Я не намерен. Может ли измена Любви безмерной положить конец? Любовь не знает убыли и тлена. Любовь - над бурей поднятый маяк, Не меркнущий во мраке и тумане. Любовь - звезда, которою моряк Определяет место в океане. Любовь - не кукла жалкая в руках У времени, стирающего розы На пламенных устах и на щеках, И не страшны ей времени угрозы. А если я не прав и лжет мой стих, То нет любви - и нет стихов моих! Перевод С.Маршака

  • ***

  • Let me not to the marriage of true minds Admit impediments. Love is not love Which alters when it alteration finds, Or bends with the remover to remove: O no! it is an ever-fixed mark That looks on tempests and is never shaken; It is the star to every wandering bark, Whose worth's unknown, although his height be taken. Love's not Time's fool, though rosy lips and cheeks Within his bending sickle's compass come: Love alters not with his brief hours and weeks, But bears it out even to the edge of doom.



Шекспир. Сонет 130

  • Шекспир. Сонет 130

  •  

  • Ее глаза на звезды не похожи Нельзя уста кораллами назвать, Не белоснежна плеч открытых кожа, И черной проволокой вьется прядь. С дамасской розой, алой или белой, Нельзя сравнить оттенок этих щек. А тело пахнет так, как пахнет тело, Не как фиалки нежный лепесток. Ты не найдешь в ней совершенных линий, Особенного света на челе. Не знаю я, как шествуют богини, Но милая ступает по земле. И все ж она уступит тем едва ли, Кого в сравненьях пышных оболгали. Перевод С.Маршака



Уж если ты разлюбишь так теперь, Теперь, когда весь мир со мной в раздоре! Будь самой горькой из моих потерь,

  • Уж если ты разлюбишь так теперь, Теперь, когда весь мир со мной в раздоре! Будь самой горькой из моих потерь,

  • Но только не последней каплей горя

  • И если скорбь сумею превозмочь, Не наноси удара из засады, Пусть долгая не разродится ночь Тоскливым утром - утром без отрады.

  • Оставь меня, но не в последний миг, Когда от мелких бед я ослабею, Оставь меня, чтоб снова ты постиг, Что это горе всех невзгод больнее.

  • Что нет невзгод, а есть одна беда.

  • Моей любви лишиться, навсегда!



Трагедія В.Шекспіра “Гамлет”, її філософсько-моральні мотиви

  • “ Гамлет ” є не тільки найбільш особистою, але також найбільш філософічною драмою Шекспіра. Герой трагедії – мислитель, а події трагедії підштовхують його думку до розбирання найважливіших, найтяжчих питань про мету існування, про вартість життя, про природу етичних понять та соціального ладу ”.

  • І.Франко

  • Філософська трагедія, тому що в ній порушено проблеми, пов’язані з основами людського буття!

  • Сукупність проблем у творі називається п р о б л е м а т и к о ю!

  • Проблема життя і смерті - ??? Через які образи та сюжетні лінії вирішується???

  • Проблема боротьби та бездіяльності - ??? Через які образи та сюжетні лінії вирішується???

  • Проблема любові та зради - ??? Через які образи та сюжетні лінії вирішується???



Робота з текстом трагедії

  • - Підручник стор. 331 – уважно познайомтеся з афішею (дійові особи) трагедії;

  • Поєднайте героїв трагедії та їх соціальний статус:

  • Лаерт королева Датська

  • Фортинбрас король Датський

  • Гертруда принц Датський

  • Гамлет друг Гамлета

  • Полоній придворні

  • Клавдій дочка Полонія

  • Розенкранц син Полонія

  • Гільденстерн принц Норвезький

  • Офелія королівський радник

  • Гораціо

  • ДІЯ І та ІІ – стор. 331 – 340 Запитання по тексту:

  • Яка подія приголомшила офіцерів?

  • Від кого про це дізнався Гамлет?

  • Як складаються на цей момент стосунки Гамлета та короля і королеви? Наведіть цитати, прокоментуйте.

  • Які стосунки складаються між Гамлетом та Офелією?

  • Як реагує на ці стосунки батько Офелії, Полоній?

  • Якою є причина божевілля Гамлета?

  • Чим викликано глибоке розчарування Гамлета?

  • Як Гамлет пояснює зміни у своєму настрої? З монологу Гамлета (сцена 2) випишіть цитати про це. Про що свідчать виписані цитати?



Читання тексту, роздуми, коментарі

  • Читання тексту, роздуми, коментарі

  • Дія ІІ, сцена 2 – монолог Гамлета “ Що він Гекубі…”

  • Дія ІІІ, сцена 1 – монолог Гамлета “Бути чи не бути?”

  • боротися померти підкоритися долі

  • діяти здатися змиритися із

  • ризикувати несправедливістю




База даних захищена авторським правом ©pres.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка