Питання, які пропонуємо вивчити найбільш ретельно!
Лідерство та керівництво у проекті
Що таке команда проекту та як її створювати?
Основні завдання, що реалізуються під час формування команди
Ролі в команді проекту
Життєвий цикл команди проекту
здатність впливати на індивідуумів і групи людей, спонукати їх працювати задля досягнення визначених цілей
здатність впливати на індивідуумів і групи людей, спонукати їх працювати задля досягнення визначених цілей
Відмінності влади й лідерства:
- владні рішення переважно не базуються на врахуванні позицій підлеглих і реалізуються за принципом «так треба»
лідер змінює позиції соратників, переконуючи їх у корисності обраних цілей
Влада лідера базується на доброму знанні підлеглих, уміння поставити себе на їхнє місце, аналізувати ситуацію, визначити найближчі і віддалені наслідки своїх дій, на прагненні до самовдосконалення, здатності вселяти в підлеглих упевненість, усвідомлення необхідності робити ті чи інші вчинки. Справжнім джерелом лідера є його незалежність, готовність у будь-який момент звільнити місце, котре він займає, оскільки вираження інтересів колективу не означає покірності йому.
Влада адміністративна – через службові обов'язки і владний примус
Влада адміністративна – через службові обов'язки і владний примус
Влада лідерства – через вміння переконувати, вести за собою, завдяки харизматичним властивостям
Влада експерта – через професіоналізм, уміння, кваліфікацію, досвід
Влада заохочення – через можливість винагороди
Вміння здобувати необхідні ресурси
Вміння здобувати необхідні ресурси
Часто відпочаткова оцінка наявних ресурсів є “оптимістичною”, їх отримання часто буде пов’язано з перерозподілом і прийдеться “воювати” за них.
Вміння залучати персонал та мотивувати його до праці
Вміти «торгуватися» з керівником функціонального підрозділу про залучення його кращих співробітників – тут можливо виникнення конфліктів.
Просування по службі та основна заробітна плата працівників, залучених до проекту, залежать від керівника функціонального підрозділу, і вони теж повинні узгоджувати свою проектну роботу з цим керівником
Вміння долати перешкоди
Необхідність виконувати функцію “пожежника”, якнайскоріше визначати джерела “вогню” для його ліквідації.
Вміння вчитися, в першу чергу, на чужих помилках, а для цього треба встановити хороші комунікаційні канали.
Тимчасова група професійно підготовлених людей з унікальними вміннями та особистісними характеристиками, що працюють разом всередині адміністративної структури й рольової сітки, аби досягти цілей проекту і місії організації, для якої виконується проект,
Тимчасова група професійно підготовлених людей з унікальними вміннями та особистісними характеристиками, що працюють разом всередині адміністративної структури й рольової сітки, аби досягти цілей проекту і місії організації, для якої виконується проект,
і яка розпускається після завершення проекту
Знання + уміння (навички)
Знання + уміння (навички)
= кваліфікаційна компонента
+ власні здібності
+ творча активність
+ досвід
+ персональна позиція
= компетентність
замовника;
замовника;
проекту;
команди;
членів команди;
учасників проекту, що входять в команду;
інших учасників проекту, що не входять в команду;
“батьківської” (виконуючої) організації
На практиці цілі команди проекту, інтереси учасників і відповідні цілі і завдання проекту (декларовані і латентні) часто носять суперечливий характер.
На практиці цілі команди проекту, інтереси учасників і відповідні цілі і завдання проекту (декларовані і латентні) часто носять суперечливий характер.
Множинність інтересів і цілей різних учасників проекту визначає і зону їх конфлікту.
Кваліфікація, майстерність і мистецтвоменеджменту проекту грає вирішальну роль в досягненні тієї частини цілей проекту, яка пов'язана із задоволенням інтересів та очікувань його учасників
цілепокладаючий (заснований на цілях);
цілепокладаючий (заснований на цілях);
міжособистісний;
рольовий;
проблемо-орієнтований (заснований на визначенні проблем та їх вирішенні)
підхід, заснований на цілях, який вимагає від членів команди професійної орієнтації в процесах планування і реалізації проекту
підхід, заснований на цілях, який вимагає від членів команди професійної орієнтації в процесах планування і реалізації проекту
сфокусований на поліпшенні міжособистісних стосунків в команді і заснований на тому, що особиста та міжособиста компетентність збільшує ефективність діяльності команди
сфокусований на поліпшенні міжособистісних стосунків в команді і заснований на тому, що особиста та міжособиста компетентність збільшує ефективність діяльності команди
сутність підходу – збільшення групової довіри, заохочення спільної підтримки, а також збільшення внутрішньокомандних комунікацій
проведення дискусії і переговорів серед членів команди відносно ролей; передбачається, що ролі членів команди частково перекриваються
проведення дискусії і переговорів серед членів команди відносно ролей; передбачається, що ролі членів команди частково перекриваються
командна поведінка може бути змінена в результаті зміни їх виконання, а також індивідуального сприйняття ролей
передбачає організацію заздалегідь спланованих серій зустрічей з групою фахівців в рамках команди, що мають загальні організаційні відношення і цілі
передбачає організацію заздалегідь спланованих серій зустрічей з групою фахівців в рамках команди, що мають загальні організаційні відношення і цілі
підхід включає послідовний розвиток процедур вирішення командних проблем і потім досягнення головного командного завдання
обґрунтування цілей та пріоритетів;
обґрунтування цілей та пріоритетів;
аналіз та планування робіт, визначення способу їх виконання, розподіл відповідальних;
визначення взаємозв'язків між людьми, що виконують роботи
організаційне планування;
організаційне планування;
кадрове забезпечення проекту;
затвердження команди проекту;
здійснення контролю і мотивації трудових ресурсів проекту для забезпечення ефективності виконання робіт і успішного завершення проекту
усвідомлення нею значущості мети проекту, якою «проникаються» всі члени команди, вірять в її досяжність;
усвідомлення нею значущості мети проекту, якою «проникаються» всі члени команди, вірять в її досяжність;
розуміння своєї місії, яка полягає в забезпеченні успіху реалізації проекту;
наявність у її членів комбінації взаємодоповню-ючих навичок (компетенцій): технічних і функціональних (професійні навички); навичок вирішення проблем і ухвалення рішень; навичок міжособистісного спілкування тощо
контролю і санкцій;
контролю і санкцій;
групові цінності, на основі яких формується відчуття спільності в команді і створюється громадська думка;
власний принцип відособлення, що відрізняє її від інших команд;
груповий тиск, тобто дія на поведінку членів команди спільними цілями і завданнями діяльності;
прагнення до стійкості завдяки механізму стосунків, які виникають між людьми в ході вирішення спільних завдань;
закріплення певних традицій
Команда проекту включає сукупність управлінських ролей, які можуть виконувати члени команди
Команда проекту включає сукупність управлінських ролей, які можуть виконувати члени команди
У кожному конкретному випадку розподіл ролевих управлінських функцій між фізичними особами - учасниками проекту, їх повнота і зміст носять унікальний характер, залежний від багатьох чинників (культури виконуючої організації, класу, масштабу і типа проекту, наявних ресурсних можливостей і т. п.)
Суворо дотримуватися рівного статусу в команді
Суворо дотримуватися рівного статусу в команді
Слухати (не перебивати) и чути (намагатися зрозуміти)
Не має бути легких і швидких угод
Боятися однодумства. Від різних поглядів – до спільної мети!
Не використовувати голосування – більшість на завжди права.
Критикуючи – пропонувати! (конструктивна критика)
Організувати роботу, розподілити ролі в команді
Створити і підтримувати належний психологічний комфорт
- ніякої агресії: людина і ідея розглядаються окремо (не нашкодити!)
- не конкурувати, «не висовиватися» (перемагає лише команда у цілому)
- не ображатися, бути «вище цього», бути великодушним
При формуванні команди слід звернути увагу на те, що ефективна проектна команда не може бути створена «взагалі»,під будь-які проекти.
При формуванні команди слід звернути увагу на те, що ефективна проектна команда не може бути створена «взагалі»,під будь-які проекти.
Під кожен конкретний проект потрібно створювати свою команду, найбільш адекватну саме для нього. Причому йдеться не про заміну персонального складу, а про перерозподіл управлінських ролей, взаємозв'язків між членами команди, відповідальності і т.і.
Інакше, покладання виконання нового проекту на команду іншого проекту без її «технологічного налаштування» на виконання інших унікальних завдань (а будь-який проект унікальний за своїм визначенням) майже завжди призведе до неадекватності і неефективності командних дій по відношенню до нового проекту
Період існування команди проекту завжди пов'язаний з життєвим циклом проекту, а саме з його початком і закінченням.
Період існування команди проекту завжди пов'язаний з життєвим циклом проекту, а саме з його початком і закінченням.
Аналогічно життєвому циклу проекту команда проекту має свій життєвий цикл, в якому можна виділити п’ять основних стадій: формування, спрацювання, функціонування, реорганізація, розформування
Команда проекту може змінюватися з переходом проекту від однієї фази до іншої.
Команда проекту може змінюватися з переходом проекту від однієї фази до іншої.
Зміни стосуються не стільки персонального складу, скільки перерозподілу ролей, функцій і відповідальності серед членів команди.
Під час розвитку проекту люди, які грають визначальну роль на одній фазі проекту, при переході в іншу фазу можуть втратити свою «вагу» в нім, і навпаки.
Конфлікт інтересів очевидний, але такий конфлікт вирішується, хоча і часто з великими втратами для проекту.
Мистецтво управління проектом і полягає в тому, щоб конфлікт інтересів перевести в конструктивне русло
Формування команди не закінчується тільки укомплектуванням кадрами. Проектувальників необхідно об’єднати загальною метою і єдиними задачами. Без цього об’єднуючого фактора група людей продовжує залишатися набором “випадкових особистостей”.
Формування команди не закінчується тільки укомплектуванням кадрами. Проектувальників необхідно об’єднати загальною метою і єдиними задачами. Без цього об’єднуючого фактора група людей продовжує залишатися набором “випадкових особистостей”.
Процес “притирання” людей у команді дуже складний і обумовлений, як вже зазначалося, наступними особливостями проектної роботи:
новизна виконуваних функцій і задач;
унікальність виконуваної роботи;
ризик і швидкоплинність;
недостатнє знання один одного;
відсутність загальних цінностей, норм і традицій;
різний темперамент людей;
розходження в ціннісних орієнтаціях, особливостях пізнавальних психічних процесів, здібностях і т.д.
процес актуалізації, адаптації та підвищення кваліфікації членів команди з метою набуття оновлених знань і практичних навичок щодо виконання функцій, завдань і обов’язків у проекті чи на новій посаді у ньому
процес актуалізації, адаптації та підвищення кваліфікації членів команди з метою набуття оновлених знань і практичних навичок щодо виконання функцій, завдань і обов’язків у проекті чи на новій посаді у ньому
Про важливість професійного розвитку свідчить той факт, що більшість зарубіжних підприємств виділяють для цієї цілі 10% фонду заробітної плати.
Розвиток персоналу дозволяє вирішувати основні завдання як в інтересах проекту – підвищення ефективності і якості праці, так і в інтересах людини – підвищується рівень життя, створюється можливість для реалізації своїх здібностей.
Працівник стає конкурентноздатним на ринку праці після реалізації проекту.